Toon posts:

Small Business Server 2003 + XP Home

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In een werkgroep netwerk omgeving met 5 pc's (XP home) is het de bedoeling om Exchange als mailserver te gaan gebruiken. Nu is de vraag of dit mogelijk is met SBS2003, het is nl niet de bedoeling om een domein op te bouwen maar gewoon als werkgroep verder te gaan. De SBS server zal hierbij ook lid worden van de werkgroep ipv als DC te dienen.

Mocht dat met SBS2003 niet mogelijk zijn, kun je dan met XP home een domein benaderen of is dit alleen met XP pro mogelijk ?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nee, Exchange vereist een Domain Controller. En dus heb je minimaal XP Pro clients nodig.

https://discord.com/invite/tweakers

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
tsja, je moet zowieso een domein controller hebben, en als je dan toch bezig bent en geen gezeur wil dan moet je naar xp pro toe

niet echt profesioneel opgelost he? sbs2003+xp home clients

van bezuinigen komt altijd huilen

schaf xp pro aan, standaard heb je 5 client cals @ sbs2003 dacht ik, dus dan heb je daar ook geen problemen mee

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:34
Geef mij een reden waarom je niet op "configure this server" klikt en gewoon een AD installeerd.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

utbone schreef op 26 april 2004 @ 15:44:
Geef mij een reden waarom je niet op "configure this server" klikt en gewoon een AD installeerd.
waarschijnlijk omdat hij XP Home heeft, en zich met dat OS niet op dat domein kan aanloggen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
* niet echt profesioneel opgelost he? sbs2003+xp home clients *

Het is niet de oplossing, het is slechts een suggestie. Als het niet mogelijk is gaat het op deze manier en met deze clients niet niet door... Was heel mooi geweest als het met de bestaande clients zonder problemen zou werken... Wellicht zijn er andere mogelijkheden..

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:39
sbs als domein controller installen, exchange erop, users aanmaken.
vervolgens zelfde user en pass gebruiken op de win xp home client als op de domein controller bekend is.

netjes is anders, en de mogelijkheden zijn *zeer* beperkt

[ Voor 9% gewijzigd door Weezer-DC op 26-04-2004 16:01 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

utbone schreef op 26 april 2004 @ 15:44:
Misschien omdat de topicstarter iets serieuzer zijn netwerk wil bedenken, ontwerpen, beheren en dergelijke dan de gemiddelde click-aap? :)

• Weezer-DC
elevator schreef op 26 april 2004 @ 16:43:
[...]

Misschien omdat de topicstarter iets serieuzer zijn netwerk wil bedenken, ontwerpen, beheren en dergelijke dan de gemiddelde click-aap? :)
wat is er mis met dcpromo ??

En hoe wou jij het doen dan ?
Ga jij alles installen via cmd, als het al kan...
De wizard van sbs is ook niet veel uitgebreider.

[ Voor 7% gewijzigd door Weezer-DC op 26-04-2004 17:00 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:34
elevator schreef op 26 april 2004 @ 16:43:
[...]

Het is mogelijk in te loggen met een XP Home client op de Exchange server; je moet alleen je username + ww + domain invullen.. gaat niet automatisch

P.s. een click-aap moet van Exchange afblijven.

[ Voor 6% gewijzigd door utbone op 26-04-2004 19:13 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• elevator
  • Niet online

elevator

Weezer-DC schreef op 26 april 2004 @ 16:59:
wat is er mis met dcpromo ??
Lees de reactie nog eens goed waar ik op reageer 1 tip - de reactie waar ik op reageer zegt nergens 'dcpromo' :)

Het is echter geen goed idee om iemand zomaar even aan te raden 'AD' aan te clicken en gaan - zeker niet als je voor 5 clients "verantwoordelijk" bent.

• Weezer-DC
elevator schreef op 26 april 2004 @ 22:18:
Lees de reactie nog eens goed waar ik op reageer 1 tip - de reactie waar ik op reageer zegt nergens 'dcpromo' :)
tip 1 - ga is ad installen vanaf "configure this server" sluit die en run dan dcpromo..lijkt wel verdomd veel op elkaar hee
tip 2 - kijk eens bij processes in je taskmanager, komt elke keer uit op dcpromo.exe
elevator schreef op 26 april 2004 @ 22:18:Het is echter geen goed idee om iemand zomaar even aan te raden 'AD' aan te clicken en gaan - zeker niet als je voor 5 clients "verantwoordelijk" bent.
Hoe moet ie het anders leren, uit dat mcse boekje ?
Maar misschien is het handiger als ie eerst thuis gaat zit te spelen met nt5.X voor ie bij een bedrijf binnen wandelt als ict automatiseerder

[ Voor 10% gewijzigd door Weezer-DC op 26-04-2004 22:30 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
elevator schreef op 26 april 2004 @ 22:18:
[...]

Het is echter geen goed idee om iemand zomaar even aan te raden 'AD' aan te clicken en gaan - zeker niet als je voor 5 clients "verantwoordelijk" bent.
sbs2003 installeerd lekker standaard al AD voor je, voordat jij je wizard of dcpromo hebt kunnen starten heb je AD al draaien

sbs2003=voor noobs gemaakt

A wise man's life is based around fuck you

• elevator
  • Niet online

elevator

Weezer-DC schreef op 26 april 2004 @ 22:29:
tip 1 - ga is ad installen vanaf "configure this server" sluit die en run dan dcpromo..lijkt wel verdomd veel op elkaar hee
tip 2 - kijk eens bij processes in je taskmanager, komt elke keer uit op dcpromo.exe
Je mist de essentie - het gaat mij erom dat je niet zomaar aan een domain setup moet beginnen als je dat niet van plan bent / niet van te voren bedacht had.

• Weezer-DC
zwelgje schreef op 26 april 2004 @ 22:31:
[...]

sbs2003 installeerd lekker standaard al AD voor je, voordat jij je wizard of dcpromo hebt kunnen starten heb je AD al draaien

inclusief exchange en in 2000 sbs met isa,
2003 alleen nog standard editie server als bdc en terminal server neergezet

Verwijderd

Wellicht is MDaemon een oplossing? Geen problemen met domeinen e.d. Zie
www.altn.com

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 22:38 ]

• Weezer-DC
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 22:37:
Wellicht is MDaemon een oplossing? Geen problemen met domeinen e.d. Zie
www.altn.com
mja, beetje zonde van het geld...
Koop dan xp pro voor de clients.
gewoon 5x oem licentie kost ook geen drol

Verwijderd

zwelgje schreef op 26 april 2004 @ 22:31:
[...]

Inderdaad SBS2k3 is AD (domeincontroller) + Exchange 2003 + .... op 1 server.
Je mag er nog een member servertje naast hebben, maar geen extra DC's.
SBS2003 is niet voor noobs gemaakt, maar voor mensen die geen full-time admin willen/kunnen zijn en voor echte problemen iemand anders erbij halen.

Als je wilt kun je ook de reguliere tools op SBS2k3 loslaten in plaats van de fraaie wizards.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 17:24

FastBunny

Give it the Works !

En sbs is voor kleine bedrijven die 1 server willen met mail mogelijkheden. Tis goedkoper dan een losse windows 2003 standaard licentie. Maar heeft ook beperkingen, en de wizards hebben een lage drempel, maar je kunt ook de normale tools/applicaties gebruiken zonder wizards :Y)

* FastBunny heeft thuis ook sbs2003.
Waarom? Omdat het precies heeft wat ik wil. Windows 2003 Server en Exchange 2003, en je kunt nog lekker spelen in Sharepoint voor minder dan het geld van een Windows 2003 standaard. Prima toch? En die wizards gebruik ik niet :)

Verder is het zoals hierboven al vermeld staat niet mogelijk om zonder domein exchange op te zetten. maar het beheer is mbv de wizard echt niet moeilijker dan een werkgroep :)

[ Voor 15% gewijzigd door FastBunny op 27-04-2004 15:38 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
FastBunny schreef op 27 april 2004 @ 15:37:
En sbs is voor kleine bedrijven die 1 server willen met mail mogelijkheden. Tis goedkoper dan een losse windows 2003 standaard licentie. Maar heeft ook beperkingen, en de wizards hebben een lage drempel, maar je kunt ook de normale tools/applicaties gebruiken zonder wizards :Y)

* FastBunny heeft thuis ook sbs2003.
Waarom? Omdat het precies heeft wat ik wil. Windows 2003 Server en Exchange 2003, en je kunt nog lekker spelen in Sharepoint voor minder dan het geld van een Windows 2003 standaard. Prima toch? En die wizards gebruik ik niet :)

Verder is het zoals hierboven al vermeld staat niet mogelijk om zonder domein exchange op te zetten. maar het beheer is mbv de wizard echt niet moeilijker dan een werkgroep :)
waarom gebruikt de TS dan niet netjes sbs2003 zonder exchange 2003 en gaat ie niet van de pop3 en smtp services gebruik maken die standaard in 2003 zitten :?

moet je alleen wel batched smtp gaan draaien maar ach, je hebt geen AD domain nodig igg en op de clients kan je outlook express blijven draaien

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1