raid systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben er aan het denken om een eigen server in elkaar te knutselen. Het enige waar ik (te) weinig van weet is raid-systemen. Kan ik hier controllers voor kopen en zijn deze ook voor IDE verkrijgbaar?

Zoja, waar kan ik deze kopen?

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-08 21:36
Heb je geld te veel ofzo? Koop dan een snelle UW kaart met een mooie grote schijf. Is meer dan voldoende voor een server thuis.

Verwijderd

Beetje beginnende raid controller kost zo 2500 euro, dus dat is iets meer dan 5000 piekies.
dat moet je nog de bijbehoorende schijven kopen, minstens drie (2x data 1 x redundant)
dus op zo'n 10.000 piek moet je minimaal rekenen.

• K-2SO
  • Laatst online: 26-08 15:47
Ik zou ook niet weten waar je zo nodig een RAID systeem voor nodig zou hebben thuis ? (je moet het natuurlijk zelf weten ...)

Een UW of UW2 controller met een dikke schijf eraan doet ook wonderen !

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:22
als het alleen voor de snelheid te doen is die een RAID systeem kan bieden en niet voor de mirror optie

kun je een promise UDMA66 controller kopen. Sluit hierop bijv. 2 13,5GB IBM HD's (of groter) aan en stel de juiste RAID in.

Heb eens een review gelezen over 4 van deze 13,5 op deze controller, enne, was rete snel

3kwp pvoutput

• K-2SO
Vertel me maar eens waar je in godsnaam zo'n snelheid nu echt voor nodig hebt thuis ...
(en niet alleen voor de geilheid of de kick dan he ?)

• xantos
  • Niet online
Het gaat me meer om de mirroring-faciliteiten. Maar 10.000 piek is inderdaad een beetje veel.

Dan maar steeds een backupje draaien of zo?
Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat er ook ide raid controllers verkrijgbaar waren, maar ik begin te twijfelen.

Deze server moet over een tijdje als webserver worden gebruikt. Als alles goed is zal deze druk bezocht worden en zal er veel data worden opgeslagen. Daarom wil eigenlijk de hd mirrorren.

Het nadeel van een backup is dat je deze eerst helemaal moet terug zetten en daar gaat toch wel wat tijd inzitten.

• K-2SO
OK, een webserver mag inderdaad wel wat vlugger zijn ja :)

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

IDE raid kan zeker.

Je hebt zelfs meerdere moglijkheden.

1) mogelijkheid is om een Promise fasttrak 66 IDE raid controller te kopen, met daar een paar snelle ide schijven (ibm?) eraan in een raid 1 configuratie.

2) in Windows NT workstation zit standaard de mogelijkheid om raid 0 of raid 1 toe te passen. of dat ide of scsi schijven zijn maakt niet uit.

3) in NT Server zit selfs een software raid 5, hoewel daarvoor vrij veel systeem overhead is, en je moet minimaal 3 harddisks(scsi/ide) hebben.

Verdere opties zijn de Hardware Raid controllers (SCSI), maar dan ga je je ook blauw betalen.

De verschillende raids:

Raid 0: (striping) eigenlijk geen raid, want het levert geen extra veiligheid op. Het wordt zelfs onveiliger, omdat je na een crash van een schijf alles kwijt bent. Data wordt verdeeld over meerdere schijven, waardoor een hogere schrijf- en lees- snelheid gehaald wordt.

Raid 1: (mirroring) Alle data wordt twee keer op 2 verschillende harddisks weggeschreven. Schrijven blijft even snel als bij 1 harddisk, lezen gaat een stuk sneller. grootste nadeel: je verliest een hoop schijfruimte (50%).

Raid 5: (Striping met pariteit) Alle data wordt over minimaal 3 harddisks verdeeld, waarbij extra inforatie wordt opgeslagen. als er een schijf uitvalt, werkt het systeem gewoon door. grootste nadeel: vrij cpu intensief (in geval van software), en in hardware meestal duur.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• xantos
  • Niet online
Marc H, bedankt voor je antwoord. Het gaat mij dus vooral om raid1. Je zegt dat in Win Nt een mogelijkheid zit om dit te gebruiken. Ik neem aan dat dan toch een zo'n controller nodig heb? Of kan dit alleen software matig worden opgelost (met een extra hd).

Weet jij zo wat zijn controller (IDE) kost. Ik wil er eigenlijk gewoon 2 schijven aanhangen. Zodat er een kopie van schijf1 wordt gemaakt.

Verwijderd

Ik zie dat ik te laat ben. Marc H said it All. (het geeft ook nog RAID 2,3,4)

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

De promise ide raid controller kost 335 in de Pricewatch.

Voor de software raid in NT heb je geen hardware nodig(behalve de schijven en de gewone ide controller).

Het voordeel van de hardware controller is dat de volledige schijven in raid gezet kunnen worden, terwijl de software raid een "gewone" partitie nodig heeft om vanaf op te starten, omdat de software pas gestart wordt met nt samen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• xantos
  • Niet online
Is dit moeilijk te configureren en waar moet ik dit precies doen?

Verwijderd

Als je toch scsi Raid wil kijk dan eens naar de AAA series van Adaptec. Vrij goedkoop (voor hardware raid) en werken prima. Ik heb zelf de single channel voor onder de 1200 gulden kunnen krijgen en ben er erg tevreden over.

single channel AAA-131u2
three channel AAA-133u2

Als je echt alleen wilt mirroren raad ik je ook aan de raid mogelijkheden van NT of 2000 te gebruiken.

• xantos
  • Niet online
Ja, ok....maar hoe stel ik dit in?

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08 17:32

Jaymz

Keep on moving !

In WINDISK (NT)

Met CTRL-klik twee schijven selecteren (je mirror moet even groot of groter zijn( goh he)dan je origineel.

Hierna kun je ergens create Mirroset (ofzo)selecteren.
Pagina: 1