Toon posts:

[FreeBSD] Samba printer sharen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer mijn printer te sharen vanaf mijn FreeBSD server met Samba zodat ik vanaf mijn Win 2000 client kan printen:

FreeBSD 5.1
Samba 2.2.8a_2
Printer: Canon BJC-6000

Ik heb de printer in FreeBSD geinstalleerd met apsfilter 7.2.5_4 i.c.m. ghostscript en de gimp-print driver voor de bjc-6000 en de printer werkt lokaal goed, o.a. de testpagina van apsfilter kwam er goed uit, ook bv. een internetpagina printen vanuit Firefox gaat prima. Tekst printen vanuit de console (bv. ls | lp) gaat ook goed.

Nu probeer ik vanaf mijn win2000 compu deze printer te benaderen, tot nu toe zonder succes. Hier mijn /usr/local/etc/smb.conf (waarvan ik de share Data prima kan benaderen op de client):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[global]
        workgroup = ARDA
        netbios name = SAURON
        encrypt passwords = Yes
        printcap name = /etc/printcap
        printing = bsd
        load printers = yes

[Data]
        path = /data
        username = blaat
        read only = No

[printers]
        path = /var/spool/samba
        printable = yes
        public = yes
        writable = no

en mijn /etc/printcap:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# APS1_BEGIN:printer1
# - don't delete start label for apsfilter printer1
# - no other printer defines between BEGIN and END LABEL
lp|gimp/bjc-6000;r=300x300;q=medium;c=full;p=a4;m=auto:\
    :lp=/dev/lpt0:\
    :if=/usr/local/etc/apsfilter/basedir/bin/apsfilter:\
    :sd=/var/spool/lpd/lp:\
    :lf=/var/spool/lpd/lp/log:\
    :af=/var/spool/lpd/lp/acct:\
    :mx#0:\
    :sh:
# APS1_END - don't delete this

Met deze instellingen is de printer te zien in de network neighbourhood als 'lp' en kan ik een poort \\sauron\lp gebruiken voor de printer.
Ik heb de printer eerst in win2000 geinstalleerd met de driver voor de BJC-6000, zonder resultaat, daarna met een driver voor een Postscript printer, ook geen resultaat. Als ik met lpc de status van de printer bekijk:

code:
1
2
3
4
5
6
[root@sauron:/usr/local/etc] # lpc status lp
lp:
        queuing is enabled
        printing is enabled
        no entries in spool area
        printer idle

Aangezien de printer lokaal prima werkt en ik diverse how-to's en tutorials heb doorgespit zonder resultaat neem ik aan dat ik ergens een denkfout maak. Bovengetoonde smb.conf is trouwens mijn laatste probeersel, ik heb erg veel daarin lopen rommelen met wisselende resultaten, maar met deze is de printer in ieder geval te zien in win2000.

Het probleem is dat er gewoon niks gebeurt. Ik kan bijv. vanuit Word printen naar de printer, ik krijg geen enkele foutmelding. Ik zie alleen nergens iets in een printqueue verschijnen. De printer reageert dus ook niet. Trouwens als ik in Word naar bestand print en dat bestand op de server zet en naar lp stuur komt het perfect uit de printer rollen, dus het zou ook niet aan Word moeten liggen (ja je gaat aan alles twijfelen).

Ik ben er ook nog niet uit of ik in win2000 nu de driver voor de printer zelf moet gebruiken of een driver van een PS printer, omdat apsfilter dit zou moeten afvangen d.m.v. ghostscript.

Ziet iemand een fout in mijn configuratiebestanden, of een denkfout of wat dan ook? Schroom vooral niet om meer info te vragen, ik wilde de startpost niet al te lang maken.

Verwijderd

print command = /usr/bin/lpr -r -P%p %s

Heb je deze regels in je smb.conf staan?
Deze moest ik onder freebsd erin rammelen anders wilde het niet werken. Onder debian wilde het wel werken zonder.

Deze 2 regels zijn wel leuk als je ook printopdrachten uit de queue wilt kunnen verdwijderen met samba:

lpq command = /usr/bin/lpq -P%p
lprm command = /usr/bin/lprm -P%p %j

Dit komt trouwens van een FreeBSD 5.2 installatie.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 15:17:

Heb je deze regels in je smb.conf staan?
de printcap name stond er al in, maar
code:
1

heb ik net toegevoegd, voor de zekerheid de originele printerdriver in win2000 ingesteld en er komen gewoon blaadjes met tekst uit de printer rollen 8)7 het werkt nu prima!

hartstikke bedankt, want ik zat er al een tijdje op stuk