Toon posts:

Tweedehands PC kopen: ervaringstopic

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Bedoeling: Laten we een overzicht proberen te krijgen van wat men op dit gebied meemaakt, garantie-afwikkeling, prijsstelling, kwaliteit van het geleverde en meer van dat soort zaken. Liever geen kreten hier als "Wat ben je een rund, je hebt teveel betaald" maar eerder "ik heb de indruk dat je wat veel hebt uitgegeven, want bij firma X krijg je hetzelfde of meer voor Y bedrag.

De werkster wou een PC hebben, maar aangezien zij niet met de flappen in haar achterzak loopt moest het wel heel scherp geprijsd worden. Al doende kwam ik na wat zoekwerk op google door in te geven "gebruikte computers" terecht bij de firma compucasion in Ede. De prijzen kwamen op mij bijzonder scherp over, daarbij geven ze een garantie van 12 maanden op alle hardware, hetgeen niet overbodig bleek.

Wat ik daar heb gekocht is het volgende:

Compaq Deskpro EP 6350/ PII 350 MHz, 10 GB HDD, 128 MB geheugen, CD-ROM, tot mijn verassing Matrox Millennium G200, Verder nog wat peripherals als Sweex Tobo + optical muis en speakertjes. Daarbij een Philips monitor.

Er was een tegenvaller, de monitor hield het net 3 uur vol en nokte er vervolgens terminaal mee. Verder is het een systeem dat wat betreft snelheid met Win ME zekers niet tegenvalt. Monitor kon ik direct komen omruilen, men maakt de garantie dus gewoon waar en doet niet moeilijk.
Wat wel een tegenvaller was, was de zeer summiere info die je bij het apparaat krijgt, zo moest ik dus echt even op de Compaq site op zoek naar welke videokaart er in zat, bleken meerdere mogelijkheden voor te zijn, maar alla, daar ben je tweaker voor.

Het geheel kostte mij €188,01 (jazeker, die cent heb ik echt betaald), het is naar mijn mening zeker niet belachelijk duur te noemen voor een compleet systeem, of het uiterst scherp geprijsd is laat ik even in het midden. Wat ik altijd belangrijk vind is dat het niet om gestolen zooi gaat, daar brand ik mijn vingers niet aan. Het lijkt me bij deze firma wel okee. Uiteraard moet ook deze firma ergens van bestaan dus is het logisch dat je wat meer betaald dan bij een particulier, daar staat tegenover dat je geteste spullen krijgt met garantie.

Naar mijn mening is dit een uitkomst als je een systeem voor weinig zoekt, dat echt niet teveel hoeft te kunnen, bijvoorbeeld voor moeders, werksters, kleine broertjes, weak fileserver, noem de toepassingen maar op.

Ik heb daar nu een redelijk "oud" systeem gekocht, maar ze hebben ook nieuwere systemen, uiteraard duurder. Waarschijnlijk dat ik daar nog wel eens iets zal kopen.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als iemand graag een 2e hands computer koopt bij een firma, is er één plek waar de Tweaker als eerste kijkt, e n dat is in de shopsurvey. De ervaringen met hardware kan je wel uitwisselen, maar daar zijn andere topics voor. Zo zal het niet de eerste keer zijn dat iemand op GoT een topic opent over wat oude hardware, waar hij nog wat vragen over heeft.

De meeste ervaringen die in dit topic horen zijn erg persoons-gebonden; de mensen die hier veel hebben aan verhalen zijn de mensen die er echt naar op zoek zijn, en die mensen nemen vaak eerst een kijkje in de shop survey en gaat opzoek naar reviews.

Of de prijs wat hoog is, of juist wat laag is, kan je het beste op een andere manier uitzoeken; zo loopt er op GoT een taxeertopic. Door daar de specs te posten kan je er gemakkelijk achterkomen of je wat teveel hebt betaald of niet, en dit kan je verwerken in je shop survey post.

Dit topic is gesloten.