Toon posts:

[2k] Hulp bij aanpassen bootmanager *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Bij deze wou ik weten of het mogelijk is om met een of andere bootmanager, te zorgen dat als ik een harddisk in me slede stop (en uitgaande van een al bestaande harddisk die al in me systeem ingebouwd zit) Dat hij dan boot van de harddisk in de slede als ik die aanklik in de boodmanager bijvoorbeeld windooze Windows partitie 2 enz.
Hoe kan ik dit t beste aanpakken? De harddisk in de slede staat op secondary master. En de altijd aanwezige hd op prymary master.

alvast bedankt!

eye

[ Voor 5% gewijzigd door elevator op 26-04-2004 13:39 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Gewoon een extra Windows versie installeren op die removable HD en deze op laten nemen in het bootmenu? :?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
De meeste mobo's ondersteunen ook van die bootmenu's om aan te geven waarvan je wil opstarten.

Bijvoorbeels MSI en ik denk asus hebben dat, maar als het een oud moederboard is dan heb ik nix gezegd. ;)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je kunt in je bootmenu toch gewoon verwijzen naar de partities op je secundaire schijf? Of denk ik nu te eenvoudig? Ik ben wel erg benieuwd wat je zelf al geprobeerd hebt; en van welke bootmanager wil je gebruik gaan maken? Zou je verder even je best kunnen doen om begrijpbaar en correct Nederlandsch neer te zetten in je posts? Zowel boodmanager als windooze zijn niet bestaande woorden; en het zou vervelend zijn als we daardoor je vraag verkeerd zouden intepreteren :)

Welke Windows versie hebben we het hier verder over? Dan pas ik even je topictitel aan

[ Voor 9% gewijzigd door Spider.007 op 26-04-2004 13:16 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad, ik denk ook wel dat het met een bootmanager kan maar momenteel heb ik w2kpro computer zonder bootmanager...
En ik heb een asus A&V8X mobo, dan ga ik me afvragen wat is het makkelijkste en welke bootmanager kan ik het beste gebruiken..../ hoe pak ik het aan? :)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Gewoon Win2k op die slave installeren en gebruik maken van de door Win2k automatisch geleverde bootmenu... :?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Het is geen slave het is een secondairy master. Die af en toe in de slede gaat. Vandaar dat de bootsecoter op de mbr moet komen van de eerste harddisk: de ingebouwde primairy master.
Ik zal dus een bootmanager op me eerste hd willen die ik dus op de interne master zet. Waarmee ik als ik er bijvoorbeeldeven die slede instop aan kan klikke dat ik dan van de slede kan booten.
ps:Ik denk dat ik het zo doe: Ik pak me boot.ini van me master interne hd.
En edit de volgende waardes:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Windows 2000 Professional" /fastdetect

Volgens mij moet dit werken..... am i right?

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 16:33 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 16:22:
tis geen slave het is een secondairy master..... die er af en toe in gaat in de slede vandaar dat de bootsecoter op de mbr moet komen van de eerste harddisk de ingebouwde primairy master.
Ik zal dus een bootmanager op me eerste hd willen dus die met win2k intern master waarmee ik als ik er bv even die slede instop aan kan klikke dat ik dan van de slede boot.
Laat me je even wijzen op de volgende knoppen op je toetsenbord:

. , [Shift]

Verder heeft Microsoft Word Spellingscontrole ingebouwt ;) Zou je zo vriendelijk kunnen zijn om je best te doen je zinnen begrijpbaar neer te zetten? Dat scheelt ons het tien keer lezen van je zinnen :)

harddisk slave slede vraagje > [2k] Hulp bij aanpassen bootmanager *

[ Voor 8% gewijzigd door Spider.007 op 26-04-2004 16:33 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Met bootmagic (powerquest) moet zoiets volgens mij wel kunnen, moet alleen wel een kleine partitie Fat32 hebben waarop deze geinstalleerd moet worden.
Bootmagic wert niet op NTFS partities.
Daarna kun je verschillende besturingssystemen vanuit een bootmenu activeren en evt. met een wachtwoord beveiligen.
Zorg alleen wel dat deze op een primaire partitie staan.
Heb zelf op die manier met 4 verschillende besturingssystemen gewerkt.

suc6 :)

Verwijderd

Topicstarter
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect

Dit werkte iig niet. Pakt hij hier wel de eerste harddisk als ik xp aanklik? (de 2e) Keb er een eentje van gemaakt aangezien hij natuurlijk bij 0 begint met tellen.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

offtopic:
Dat is al een stuk beter te lezen :) voorbeelden van je boot.ini zou je voor de duidelijkheid tussen [code] kunnen plaatsen :)

Je geeft aan dat "het niet werkt".. wat werkt er niet dan? Foutmeldingen ofzo?

---

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad hij start dus niet door. Alhoewel ik de schijven wel keurig netjes in windows te zien krijg. (via me windows 2000).

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:34

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Het is misschien een beetje radicale oplossing, maar ik zou het als volgt doen:

HD 2 (de swappable) er in stoppen, 2k op installeren. HD 1 zit er dan al in (die blijft er ook in). Vervolgend Windows XP op HD 1 installeren. Op deze manier kan je én onder NTFS blijven werken (wat met bootmagic dus niet kan) én de boot manager staat op HD 1. Dit zou moeten werken.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
Klopt maar dit kan ik toch ook als ik simpel weg even de boot.ini aanpas....
Daar zou ik nu graag wat help bij willen hebben :).
Kortom: 2 disks 1 vaste 1 losse.

hd 1:Western Digital (met boot.ini) \\moet dus hd2 booten...
hd2: Maxtor
nu nog een werkende boot.ini...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 17:43 ]

Pagina: 1