Hoe scherm je een magnetisch veld af?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik postte deze eerst in beeldkanonnen, maar ik denk dat de mensen hier er meer verstand van hebben. (heb daar ook nog geen antwoord)

Ik heb nu twee monitoren naast elkaar en onder de grote staan ook nog 2 kleine boxjes. Ik kan me voorstellen dat de magnetische velden die al die dingen opwekken niet goed zijn voor de beide beeldbuizen.

Hoe kan ik dat met huis-, tuin- en keukenspul een beetje shielden? Een kooi van faraday hielp dacht ik alleen tegen electrische velden, niet tegen magnetische.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik zoek het op.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8799

een metalen kooi om de monitor helpt ook gewoon tegen magnetische velden.

het "is electro-magnetisch" veld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Gewoon een plaat gemaakt van goed geleidend spul...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17798

In de nieuwere monitoren zit al een metalen frame om de gehele binnenbouw heen, maar ik geef toe dat dat niet 100% bescherming biedt als je 2 monitoren naast elkaar zet.

Ik zou zeggen koop een stukje lood van 50x50(afhankelijk van je monitorgrootte en zet deze ertussen. Dat lijkt me toch wel afdoende, heb je meteen ook de radioactiviteit te pakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dat lijkt me stug, als je metaal in de buurt van een magneet houdt (sommige metalen tenminste) gaat dat metaal toch gewoon mee doen?

Of zou je (stel dat alu niet magnetisch is) als je een magneet inwikkelt met alu folie er geen ijzer meer aan kunnen laten plakken?

Volgens mij boeit het voor het shielden niet echt hoe het magnetisch veld gemaakt is. Een 'gewoon' magnetisch veld ziet er toch hetzelfde uit als een electro-magnetisch veld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

Ik zou zeggen koop een stukje lood van 50x50(afhankelijk van je monitorgrootte en zet deze ertussen. Dat lijkt me toch wel afdoende, heb je meteen ook de radioactiviteit te pakken
Ten eerste staat het scherm tussen beide monitoren in, en zul je jezelf dus weinig beschermen te gen straling. Dan moet je het scherm tussen jou en de monitor zetten en dat lijkt me verre van practisch (je ziet immers niets meer van je scherm).

Bovendien: Radioactieve straling van je monitor??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Een kooi van faraday helpt wel. Alleen hoe je het zo wilt krijgen dat het helemaal goed gaat??
Wat zijn eigenlijk je problemen? Als je niks geen vervorming van je beeld ziet (wat waarschijnlijk is) is het zonde van je tijd om er wat aan te gaan doen.
Gewone luidsprekers(niet magnetisch afgeschermt) kun je het beste ver van je monitor houden. Maar nogmaals als je niks verkeerds ziet dan is er ook geen probleem.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Kep eigenlijk geen beeldvervorming, dus er zal wel niks aan het handje zijn, maar ik ben nog wel just curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:59

Defspace

Administrator

Gewoon een looie plaat er tussen plaatsen...

[edit]
oh, zei hustla ook al...

Maar het is wat ze zeggen, als je er niets van ziet hoef je er ook niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Bovendien: Radioactieve straling van je monitor??
Ja, wist je dat niet?

Gewoon loden plaat lijkt me ook, maar dat is vet lelijk... ik heb geen last van m'n 3 monitoren naast elkaar (+TV nog ernaast)...

Zet ze iets uit elkaar... :P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Radioactieve straling is trouwens een foute term. Het is gewoon straling die veroorzaakt wordt door radioactief materiaal, dat vervalt.

Maar gezien het feit dat er mijn insziens geen echt zwaar radioactief materiaal in je monitor zit zal het daar niet door veroorzaakt worden. Er zou natuurlijk wel straling vanaf kunnen komen die vergelijkbaar is met sommige "radioactieve straling" (qua frequentie) maar ik zou niet weten wat dat dan veroorzaakt.

Bij mijn weten zit er alleen een electronenkanon in je monitor die beta-straling richting je beeldbuis schiet. Nu komt er bij sommig radioactoefverval ook wel betastraling vrij, maar dit is volgens mij alles behalve schadelijk.

De dracht (doordringend vermogen) van beta straling is vrij laag, dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 15:50

schizofreen

ik & jij

Op dinsdag 19 december 2000 16:40 schreef Apoc2 het volgende:
Radioactieve straling is trouwens een foute term. Het is gewoon straling die veroorzaakt wordt door radioactief materiaal, dat vervalt.

Maar gezien het feit dat er mijn insziens geen echt zwaar radioactief materiaal in je monitor zit zal het daar niet door veroorzaakt worden. Er zou natuurlijk wel straling vanaf kunnen komen die vergelijkbaar is met sommige "radioactieve straling" (qua frequentie) maar ik zou niet weten wat dat dan veroorzaakt.

Bij mijn weten zit er alleen een electronenkanon in je monitor die beta-straling richting je beeldbuis schiet. Nu komt er bij sommig radioactoefverval ook wel betastraling vrij, maar dit is volgens mij alles behalve schadelijk.

De dracht (doordringend vermogen) van beta straling is vrij laag, dus...
SJEZUS, snap jij nou nog niet dat het een grapje was? :9 |:(

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

In het natuurkunde boek van de middelbare school staat de gemiddelde straling per jaar die we nu per persoon ontvangen die schadelijk is. Een aantal % komt van de beeldbuis.. :P

Kan ook zijn dat het boek te oud is en ze tegenwoordig andere materialen gebruiken, maar dan is mijn kennis dus iets verouderd.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11

Een plaat bladlood tussen beide monitoren helpt helemaal niets. Ik heb thuis twee compu's beide met twee monitoren 3x17" en 1x14" allemaal op één bureau. De 14"(10 jaar oud)stoorde verschrikkelijk op de 17" en ik dacht dat ook op te lossen door er een plaat lood tussen te zetten. Dus niet. Ik heb ze nu gescheiden door de systeemkast en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vraag me ook af waarom een plaat lood zou helpen tegen magnetisme. Kan zo'n plaat niet een beetje gaan werlen als een weekijzeren kern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Hmz, bij natuurkunde krijgen wij allemaal gave plaatjes van bijv een magnetisch veld waar je een (week)ijzeren ring legt, en het typische is net dat IN die ring geen magnetisch veld heerst. Een kooi van faraday werkt dus WEL tegen magnetische velden. En anders ga fijn klooien met ringen, magneten en ijzervijlselspul :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12902

Het is gebagger dat de kooi van faraday tegen magnetische velden beschermt, gegeven dat die kooi niet bestaat uit magnetische geleiders.
Hij schermt in het algemene geval alleen electrische en electromagentische velden af, meer niet.

En om een magnetisch veld voldoende goed af te kunnen schermen, is er een magnetische geleider nodig, die zich zo dicht mogelijk bij de polen van zo'n box ligt of een redelijk dikke plaat van een magnetische geleider tussen de boxen en de monitoren werkt ook.
Magnetische veldlijnen gaan nu eenmaal graag door een magnetische geleider...}:O

Ik hoop dat het probleem opgelost is en het gebakkelei ophoudt.

Alsvast bedankt, Barachem.(8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Ik denk dat een plaat niet werkt. In een elektrisch geladen voorwerp is geen elektrisch veld dus als die hol is beschermt die de binnenkant. Een ijzer magneetkern heeft echter wel een magnetisch veld in zich dus zou het niet moeten helpen. Ik denkt trouwens dat er geen radioactieve straling uit je scherm komt. Vooral geen alfa-stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

een plaat werkt DUS niet, je moet een kooi idee hebben (wel een magnetische geleider volgens mij, weet niet zeker), daardoor gaan de magnetische veldlijnen door de weg van de minste weerstand: die kooi en niet door de tussenliggende lucht. Een plaat zal het magnetisch veld niet omleiden, eerder versterken.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-02 20:56

ThE_ED

Stuffed Animal

Volgens mij doen ze in het echt (vooral bij supergrote magnetische velden) het gewoon met een ander magnetisch veld :) Zodat na een bepaald stuk ruimte het veld gewoon 'opgeheven' wordt. (Zodat er alleen een magnetisch veld in een bepaald stuk blijft (bij. binnen een vierkant) Zo doen ze dat bij die hele grote scanbeesten in een ziekenhuis meen ik. Voor je beeldbuis wel een beetje overdreven en moeilijk. Volgens mij moet een stuk triplex oid, met daarin metaalsnippers, wel goed werken voor een beeldbuis.

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7500

Je moet mu-metaal gebruiken: een metaal met een hoge mu-waarde (logisch, ik weet het ) Pak je binas boekje er ff bij !
tip: scherm niet je monitor, maar je luidsprekermagneet ermee af.
suc6

oh ja: als je geen last van verkleuring op je monitor hebt, hoef je je niet ongerust te maken, daar hoor ik je niet over, dus ik twijfel of je het nodig hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 19:27
Het is gebagger dat de kooi van faraday tegen magnetische velden beschermt, gegeven dat die kooi niet bestaat uit magnetische geleiders.
Klopt.

Magnetische gelijders bestaan NIET!! Zolang er geen magnetische monopolen bestaan tenminste.

Een electromagnisch veld is niets meer dan een relativistische naam voor een electrischveld of een magneetveld of een combinatie.

Volgens mij kun je het best de afstand tussen de verschillende apparaten zo groot maken dat ze elkaar niet storen.

Wat ook kan werken is er een matriaal tussen zetten zoals weekijzer. De magnetische veldlijnen gaan hier graag door heen en zullen dus niet graag achter dit materiaal langs gaan (Ze gaan immers rond).

Als de electronen met hoge snelheid inslaan op de beeldbuis kan er wel ioniserende straling onstaan (zo maakt men ook röntgen straling). Maar ik denk niet dat een andere monitor daar last van heeft :)

Virgol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6319

Nog ff over die kooi van Faraday. Ik weet dat ze in de VS ooit eens de hele binnenkant van een berg hebben ingepakt met metaal, om zo een of ander control centre te beschermen tegen EMP (electro magnetic pulse). Is dat nou electrische of magnetische straling??

Anoniem: 7960

Koper (of messing) schermt aardig af tegen magnetische velden dacht ik. Het wordt in ieder geval nooit zelf magnetisch. Goede kompassen zitten vaak in een messing 'doos'.

Verder zijn er nog oplossing waarbij je monitor actief wordt beschermt tegen externe magnetische velden, bijv. voor als je vlak langs het spoor woont. Een soort buizenframe was het met sensors ed.. geen idee wat het kost, maar het zal wel duur zijn.
Pagina: 1