[WC] Beamer Waterkoelen

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:13
Ik heb zelf (nog) geen beamer, maar ik vroeg me af of het mogelijk is om een beamer te waterkoelen. Vaak wordt er gezegd dat die ventilator niet fijn is als je een film aan het kijken bent, en een beamerlamp wordt ook erg warm. Misschien dat je hierdoor de levensduur van die lamp ook nog kan verlengen, die zijn namelijk ook niet erg goedkoop die lampen. Misschien dat iemand thuis een watergekoelde beamer heeft staan?

offtopic:
Of een Phase-Change gekoelde beamer

_@/'

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21
Denk dat dat niet gaat lukken, de temperatuur verschillen worden te groot, je krijgt misschien last van condensatie en je lamp kan barsten door de werking van de temperatuur.

Is een papst fan niet een beter idee??

[ Voor 11% gewijzigd door Dekaasboer op 26-04-2004 12:10 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:01
Het leuke van lucht is dat hij elk oppervlakte kan koelen waarmee het in aanraking komt...maar daarmee niet een zichtbare afwijking genereerd.

Water echter is anders. Je moet een contactvlak hebben met de lamp (En dat is niet makkelijk bij een ronde lamp :D ), en dat is dus eigenlijk alleen mogelijk door het water rond de lamp te laten stromen.
Dat geeft twee grote nadelen:
- Je Moet een zeer goede manier vinden om dat waterdicht te kunnen doen
- Je krijgt watervlekken op je videobeeld :X

oftewel: vergeet het maar, gaat niet lukken.

Verwijderd

lijkt me onmogelijk, waar zou je dan het koelblok op moeten zetten?

edit:

wat Xandrios zegt dus ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 12:12 ]

Verwijderd

Een simpele oplossing is vaak om gewoon de beamer in een aparte ruimte te plaatsen met een mooi gepoetst raampje ertussen. Die ruimte kan dan eventueel een airconditioning hebben om te zorgen dat die lamp niet te heet wordt.

Het gaat je niet lukken om een beamer te waterkoelen of phase change te koelen.

Verwijderd

je zou een soort van windtunnel kunnen maken. Als je nou een fan op een Radiator zet en door de radiator bv water van 20 C laat lopen heb je altijd koele lucht binnen dat ding

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
Als je op je WCblokje een heatsink zet met fan die de frisse lucht naar de lamp blaast, kan je de beamer netjes in geluidsisolatie proppen (met een glaasje voor je beeld natuurlijk). Dan koel je je beamer stiller, maar in hoeverre de kosten tegen de voordelen opwegen (stiller)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Steephh
Tja, dan zal het wel niet zo goedkoop zijn. In een apart hok plaatsen kan nog wel, maar dat is niet echt handig. Het moet wel een beamer blijven, die je kan meenemen. Hoeft niet erg compact te zijn, maar nog wel een klein beetje draagbaar.

_@/'

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
Svzje schreef op 26 april 2004 @ 13:14:
Tja, dan zal het wel niet zo goedkoop zijn. In een apart hok plaatsen kan nog wel, maar dat is niet echt handig. Het moet wel een beamer blijven, die je kan meenemen. Hoeft niet erg compact te zijn, maar nog wel een klein beetje draagbaar.
Denk je echt dat als dat allemaal mogelijk zou zijn, er nog geen enkele fabrikant daarme gekomen zou zijn |:(

Goedkoop
draagbaar
handig
stil
(en dan nog eens watergekoeld)

je stelt je eisen iets te hoog.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Svzje schreef op 26 april 2004 @ 13:14:
Die snap ik niet helemaal, voor thuis is zo'n extra hokkie geen probleem neem ik aan (als je iets doet doe het dan goed)

En als je em meeneemt om bijvoorbeeld presentaties mee te doen zul je toch in een grotere ruimte zitten met flink wat mensen erin en dan heb ik nooit last van het geluid.

• Steephh
naftebakje schreef op 26 april 2004 @ 13:25:
[...]

Denk je echt dat als dat allemaal mogelijk zou zijn, er nog geen enkele fabrikant daarme gekomen zou zijn |:(

Goedkoop
draagbaar
handig
stil
(en dan nog eens watergekoeld)

je stelt je eisen iets te hoog.
Nou, ik zie nog niet veel fabrikanten hun computer op waterkoeling koelen. Is toch ook niet erg groot, en duur hoeft het niet te zijn.

_@/'

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

alsof het een normale consument uit maakt dat hun pc iets stiller en koeler is ? Denk neit dat die zin hebben om bv. 100 E extra voor zoiets te betalen ;)

Gabriël AM5

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik denk toch dat je beter een paar papst's er tegenaan kan gooien, want waterkoeling wil toch niet..

Ik denk dat je dan hetzelfde resultaat bereikt..

Verwijderd

ALS...de lamp rond is zou je 2 koperen buizen van verschillende diameter kunnen nemen. 1 buis strak om de lamp en 1 losjes daar weer omheen. Het is dan niet zo moeilijk om water tussen die 2 buizen te laten lopen. (wel waterdichtmaken eerst... ;) ) ...maar zoals eerder gezegt: of de voordelen opwegen tegen de kosten ? bovendien wordt je beamer er stukken zwaarder van en er moet toch een fan op je (externe) rad. Das groot bij mekaar denk ik.

*Dit is mijn interpretatie van iets wat eerder gezegt is* Als je nou een MDF kist maakt met een mooi raampje erin, je propt het verder helemaal vol met geluidsisolatie en je beamer, en je neem een standaard heatsink(+fan) met een dikke bodem. In die bodem boor je een paar gaten en je laat er water doorheen lopen.Met een jan kun je de lucht in de kist op een acceptabele temperatuur houden, maar je hebt minder lawaai door de isolatie.
Het voordeel van zo'n kist is dat de beamer er ook nog weer uitkan, om mee te nemen of te vervangen. lijkt me ook wel belangrijk ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 22:43 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Svzje schreef op 26 april 2004 @ 15:04:
[...]

Nou, ik zie nog niet veel fabrikanten hun computer op waterkoeling koelen. Is toch ook niet erg groot, en duur hoeft het niet te zijn.
Je vergelijkt nu een processor (kleine chip) met een lamp. Zie je het probleem? ;)

Nogmaals, op een processor kun je gewoon een koelblokje plaatsen en that's it. Met een lamp gaat je dat gewoonweg niet lukken. Luchtkoeling is de enige optie.

🖥️ | 🚗

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

MadMarky schreef op 26 april 2004 @ 23:08:
[...]

Je vergelijkt nu een processor (kleine chip) met een lamp. Zie je het probleem? ;)

Nogmaals, op een processor kun je gewoon een koelblokje plaatsen en that's it. Met een lamp gaat je dat gewoonweg niet lukken. Luchtkoeling is de enige optie.
Je kan natuurlijk wel de aangezogen lucht wat kouder maken zodat de fan een stuk zachter kan draaien .

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hmm, wil je nu een airco installatie in een beamer bouwen of een beamer in een airco installatie? Volgens kun je dan de eis 'draagbaar' wel vergeten ;)

🖥️ | 🚗

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 22:40:
ALS...de lamp rond is zou je 2 koperen buizen van verschillende diameter kunnen nemen. 1 buis strak om de lamp en 1 losjes daar weer omheen. Het is dan niet zo moeilijk om water tussen die 2 buizen te laten lopen. (wel waterdichtmaken eerst... ;) )
Is de bedoeling van een lamp niet dat hij licht geeft? Of is bij een beamer alleen het licht wat in de lengterichting van de lamp uitstraalt belangrijk?

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Steephh
Haeg schreef op 26 april 2004 @ 23:19:
[...]

Je kan natuurlijk wel de aangezogen lucht wat kouder maken zodat de fan een stuk zachter kan draaien .
Ja zoiets bedoel ik eigenlijk ook, er hoeft niet persé waterkoeling op, maar wat koudere lucht is wel handig. Maar ja, een airco installatie is niet echt bepaald klein.

_@/'

• Sarge_the
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-10-2023
Ja tuurlijk alles is mogenlijk, alleen als je de nieuwere modellen hebt van de Beamers dan maken al helemaal geen kabaal meer. Alleen modellen van wat jaren oud hebben nog wel eens veel kabaal.
+ als je beetje movie kijkt zit er ook veel kabaal bij :) en overstemt die Beamer echt niet hoor. Ik heb het zelf ook vandaar.

Greetz Sarge

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

qua idee is dit niet gek.
Alleen zoals al verteld is, de nieuwe generatie's zitten onder fluisterniveau.
( +/- 30 db geloof ik (?) )

Wat niet vermeld wordt , is dat het fluisterniveau niet altijd gehaald wordt.
Stel, je zit in een kamer met 5 man films te kijken, 4 uurtjes lang, dan stijgt de temp van de kamer, en de beamer, en zal deze 5 a 10 minuten extra hard koelen, en meer lawaai maken.
en dit gebeurt altijd tijdens stille momenten van de film.

Maar als je zelf een beamertje van 1000 euri haalt, heb je geen last meer van de herrie.

idee is goed, alleen niet voor een soho beamer.

• Steephh
'm ja, of gewoon dikke speakers kopen. heb je ook geen last van die herrie. volgens mij is het beste nog gewoon een vrieselement erlangs leggen en een enorme heatpipe de koude lucht erover heen laten blazen.

_@/'

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Svzje schreef op 27 april 2004 @ 14:29:
'm ja, of gewoon dikke speakers kopen. heb je ook geen last van die herrie.
Een film bestaat niet voor 100% uit geluid/actie
Er zijn ook rustige momenten.

Bij videogames kan het wel, die hebben wel altijd geluid.
( tenzij je game over bent natuurlijk :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:01

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Neem eens contact op met het Omniversum, de lampen van hun projectors zijn voor zover ik weet ook watergekoeld :+

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

als je nou is een of andere koffer maakt waar dat ding inpast met een raampje en dan zaag je aan de zijkanten een mooi gat en plaats je 2 STILLE fans:

Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/bug/forumplaatjes/beamer.JPG
Pagina: 1