Partities dumpen/restoren met dd onder linux

Pagina: 1
Acties:

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:02
Ik ben op zoek naar een goede methode om partities te dumpen en te restoren, als (freeware) alternatief voor Ghost.

Op dit moment gebruik ik de volgende procedure en ik ben benieuwd of iemand ideeen heeft om dit te verbeteren.

Op 1 van mijn partities (4gb, niet de bootpartitie) staat Windows XP. Onder linux geef ik het volgende commando (ik hoop dat ik 'm uit het hoofd goed herinner):

dd if=/dev/hda6 | bzip2 > /dumps/winxp.bz2

Hiermee dump ik dus de hele partitie, haal 'm door bzip2 en save het complete ding in een file. Terughalen gaat volgens hetzelde principe alleen dan andersom. Ik geef ook nog een blocksize op om het hele verhaal op snelheid te brengen.

Mijn probleem is dat deze file toch nog best wel groot is (1.8gb), hoewel het grootste deel van de partitie lucht is. Bzip2 ziet natuurlijk de hele partitie als een grote file, en herkent daar niet de losse files op en beschouwt de 'lucht' ook als zinvolle data. Een mogelijkheid zou eventueel zijn om de partitie eerst met allemaal nullen te overschrijven, daarna XP te installeren zodat het restant van de partitie in ieder geval goed te comprimeren valt.
De file van 1.8gb is ook weer niet zo'n drama omdat het nog wel op een dvd past, maar toch ben ik benieuwd of hiervoor iets te verzinnen valt (buiten de bovengenoemde mogelijkheid)?

Wat ik nog zou kunnen bedenken is het gedeeltelijk dumpen van de partitie, zodat alleen het gevulde deel gedumpt wordt. Het lijkt me echter lastig te achterhalen waar het filesysteem eindigt, dus wordt het wat link.

Verder zou ik het aardig vinden als ik in staat zou zijn om een dergelijke dump op een andere partitie te kunnen restoren, die eventueel ook een andere omvang heeft. Maar ik kan me voorstellen dat je daarvoor toch bij een professioneel pakket moet zijn als Ghost.

Samengevat:
1. Hoe krijg ik de gedumpte file zo klein mogelijk?
2. Zijn er mogelijkheden om de gedumpte file op een andere partitie te restoren?
3. Zijn er nog tips & trucs?

https://photune.blogspot.com/

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

bzip2 haalt juist heel netjes de lucht uit deze image. De door jou reeds genoemde methode is dus het beste :) Je zou eventueel de compressieratio kunnen verhogen door dit te gebruiken:
dd if=/dev/hda6 | bzip2 -9 > /dumps/winxp.bz2

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• devvy
Spider.007 schreef op 26 april 2004 @ 11:30:
bzip2 haalt juist heel netjes de lucht uit deze image. De door jou reeds genoemde methode is dus het beste :) Je zou eventueel de compressieratio kunnen verhogen door dit te gebruiken:
dd if=/dev/hda6 | bzip2 -9 > /dumps/winxp.bz2
Ik heb dus het idee van niet, omdat het 'lucht'gedeelte niet anders is dan een willekeurige reeks bytes, die niet perse makkelijk te comprimeren hoeft te zijn.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

devvy schreef op 26 april 2004 @ 11:33:
[...]

Ik heb dus het idee van niet, omdat het 'lucht'gedeelte niet anders is dan een willekeurige reeks bytes, die niet perse makkelijk te comprimeren hoeft te zijn.
Dat is natuurlijk redelijk makkelijk te onderzoeken; vergelijk anders een niet gebzipte dd output file met de eigenlijke grootte van de partitie, en de grootte van de bestanden die hierop staan. Zitten hier inderdaad grote verschillen tussen? Dan helpt het wellicht om te defragmenteren voor de de dd uitvoert :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• devvy
Wel, de niet-gezipte file zal exact even groot zijn als de partitie. En om te weten waar de laatste bestanden staan in het filesysteem moet je iets van de structuur van het filesysteem weten (NTFS), en dat weet ik niet - en Bzip2 al helemaal niet.