Mobo naar nieuwe kast -> dood ?

Pagina: 1
Acties:

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Hallo!

Ik heb dit weekend een nieuwe kast, voeding en een zalman ZM80-HP (wafelijzer voor de videokaart) gekocht.

Deze hardware komt uit mijn oude kast:
- Asus A7V266
- AMD Athlon XP 1600+
- 256MB PC2100
- Radeon 9700PRO, nu dus met wafel ijzer (heeeeet!!!!)
- Hdd, cd enz.

Om te beginnen valt mij op dat de voeding als de PC uitstaat een hele hoge piep geeft, verder zou volgens de doos de fan tien min. moeten blijven draaien om zo de ICs te sparen -- dat doet ie dus ook niet.
(Voeding is een SuperFlower 350w met een 12cm fan)

Erger vind ik dat de PC nu helemaal niet meer aangaat :Y)
Als ik willekeurig wat kabels verwijder en hem een paar keer opnieuw aanzet gaat ie wel weer even, zo heb ik gister bv. vier uur zitten gamen zonder problemen.
Hij wilde vanochtend echter helemaal niet meer zijn bed uitkomen :P

Als ik hem aanzet komen er totaal geen piepjes en maken de cd-drives het geluid alsof ie herhaaldelijk wordt gereset.
Alle lampjes, fannetjes enz. gaan gewoon lekker aan de gang maar het beeld blijft gewoon zwart.
Dingen als kabeltjes aandrukken heb ik iig al gedaan. Ook heb ik alle kaarten behalve de videokaart er al eens uitgehaald. Als ik alle IDE kabels eruit trek wil ie soms nog wel eens aan gaan, maar dat is volgens mij gewoon willekeur ;-)

Heeft iemand een idee? Zou ik misschien de videoplank gesloopt hebben met die ZM80-HP? Het koste nl. behoorlijk veel hak en breek werk om de oude cooler eraf te kijgen >:)
Maar aan de andere kant liep ie gister wel als een zonnetje :7

[ Voor 3% gewijzigd door phaas op 26-04-2004 10:50 ]

Verwijderd

Als de videokaart kapot zou zijn moet ie wel opstarten en piepjes kunnen horen. Heb je al eens een andere voeding geprobeerd?

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:37

Nakebod

Nope.

probeer eens om met een kaal mobo + pc speakertje aangesloten, de volgende dingen:
vga eruit, mem en cpu erin, kijken of ie piept
mem eruit, vga en cpu erin, weer checken
cpu eruit, mem en vga erin, weer checken

Ik denk, dat waarschijnlijk cpu beschadigd is, of dood, heb ik op mijn werk ook wel eens gehad met net nieuwe pc, ging beeld niet aan, fans wel gewoon, dan vervang ik altijd eerst mem of vga, en daarna cpu, wat het in enkele gevallen ook was.

Good luck

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:00

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 10:52:
Als de videokaart kapot zou zijn moet ie wel opstarten en piepjes kunnen horen.
Kweetnie, tijdje terug had ik een defecte VGA kaart in een oude pc geprikt...geen boot, maar wel power (fans etc)

Probeer je VGA kaart opnieuw te plaatsen of een ander mss (mits je die hebt)

[ Voor 4% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 26-04-2004 11:05 ]

An Explanation of l33t Speak

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:34

UTM

Test anders eens de kaart in een andere computer, als je de kaart als probleem wilt uitsluiten. Verder doe je er mischien ook verstandig aan om je comp eens met een andere voeding te testen. Mischien haalt je voeding de piek (bij booten) niet en gaat die dus niet aan. Hier staan ook veel opties die je kan volgen als je comp niet meer boot: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 20% gewijzigd door UTM op 26-04-2004 11:11 ]

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:34

UTM

Nakebod schreef op 26 april 2004 @ 11:03:

Ik denk, dat waarschijnlijk cpu beschadigd is, of dood, heb ik op mijn werk ook wel eens gehad met net nieuwe pc, ging beeld niet aan, fans wel gewoon, dan vervang ik altijd eerst mem of vga, en daarna cpu, wat het in enkele gevallen ook was.

Good luck
Als dat zo was had de TS gister niet lekker 4 uur kunnen gamen ;)

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:37

Nakebod

Nope.

Ligt eraan, als ie tijdens de boot andere delen van cpu aanspreekt dan tijdens het gamen, en de beschadiging misschien na een goede boot is gekomen, kan het alsnog

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het kan meerdere dingen betekenen, maar waarschijnlijk is gewoon de voeding kapot, probeer eens een andere.

Als ie dan nog steeds raar doet, zou het aan het moederbord kunnen liggen.

Processor beschadigd lijkt me niet. Het kan wel, maar het komt bijna niet voor, meestal zijn die gewoon goed en doen ze het, of ze zijn kapot, niet er tussen in.

Dus ik denk dat het gewoon de voeding is.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Meet de spanningen van die voeding eens.

Dus pc aanzetten en een multimeter gebruiken.

De spanningen mogen niet meer dan 5% van hun nominale spanning afwijken.

Als die meer dan 5% afwijkt, dan is je voeding overbelast.

• phaas
Hmmz, ik heb hem net toevallig weer even aan gekregen ;-)
Het is gewoon een kwestie van aan, uit, aan, uit, aan, uit, aan.... en dan ineeens PIEP!
Maar dat kan rustig een half uur duren voordat ie wil ;-)
Geheugen eruit geprobeerd, maakt niks uit. Ook molexjes eruit bij de HDD, CD, en het neonlichtje maakt niks uit.

Ik denk zelf idd ook aan de voedig, hier even de voltages uit asus pc probe:
(idle, net opgestart)

+12V = 12.524V
+5V = 4.945V
+3.3V = 3.408V
Vcode = 1.792V (staat op 1.7V in de bios)

(Geen CD-spelers en neonlichtje aangesloten hier! edit: maakt ook geen moer uit)

Als test heb ik 1nsane (ja, ik had niks beters) even een demo ritje laten maken op 1280x1024 & 2x FSAA:
Alleen de +12V komt dan op 12.6xx inplaats van 12.5xxx, de rest blijft strak.
Verder loopt asus pc probe wil continu te zuren over de fan speed die niet te detecteren valt (ik heb een zalman 12cm + snelheids regelaar)

Ik ga vanmiddig ofzo even proberen met een paar andere voedingen.

[ Voor 6% gewijzigd door phaas op 26-04-2004 12:35 ]

• phaas
,,Hiebij wil ik mededelen dat op 26 april 2004 onze lieve voeding is overleden.
Wel vier hele uren game plezier heb ik met deze trouwe voeding kunnen delen, maar nu is hij er niet meer``

>:) Fannetje was het dus niet maar gewoon die kl*te voeding 8)7
Met mijn oude Q-Tec draait 'ie als een zonnetje, behalve dan de herrie dan die dit ding maakt (100dbA ofzo :+ )
Leuk ook dat deze lekker 13.1V geeft op de +12V :D |:( hoezo l4me :D
Ik vraag me af of de PC daar zoiezo niet een beetje door beschadigd is.
Even kijken of ik ergens garantie voor dat rotding kan claimen.... dat ding heeft me nog veertig euro gekost ook! Volgende keer toch maar een echt merk nemen :|
Pagina: 1