[Printer] Aanschafadvies prof. printer

Pagina: 1
Acties:

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een collega van mij houdt zich veel bezig met het ontwerpen van nieuwe verpakkingen, folies en drukwerk. Voor dit werk is een goede kleurenprinter een vereiste. De huidige Epson Stylus Color 3000 is aan vervanging toe.

Wat wij nodig hebben is een A3/A2 printer met een goede kleurechtheid. De printer is echt bedoeld voor het printen van ontwerpen, niet voor massa printwerk.

De huidige heeft z'n werk altijd goed gedaan vandaar dat we ook weer naar een Epson neigen. Bijvoorbeeld de Epson Stylus Pro.

Heeft iemand hier ervaring met een goede kleurenprinter? Misschien een onbelangrijk detail, maar het ontwerpen gebeurt op een Powermac G4 (met 21" breedbeeld TFT :9~ )

ik heb dit topic in W&G gezet omdat ik hoop dat hier een aantal grafici rondlopen met ervaring met de gevraagde soort printer, leek me toepasselijker dan OH. Het meest recente vergelijkbare topic was meer dan een jaar oud.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 23:44

jonggoud.nl

@>--"--,--{

P_de_B schreef op 26 april 2004 @ 09:55:
Een collega van mij houdt zich veel bezig met het ontwerpen van nieuwe verpakkingen, folies en drukwerk. Voor dit werk is een goede kleurenprinter een vereiste. De huidige Epson Stylus Color 3000 is aan vervanging toe.
.....................
ik heb dit topic in W&G gezet omdat ik hoop dat hier een aantal grafici rondlopen met ervaring met de gevraagde soort printer, leek me toepasselijker dan OH. Het meest recente vergelijkbare topic was meer dan een jaar oud.
offtopic:
Mocht je die Epson willen aanschaffen, bij Calumet is hij op het moment 1999 euro...

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Verwijderd

Ach joh maak er anders gewoon zelf een met wat mecano en kleurkrijtjes :P

offtopic:
Nu zal ik Bosmonster wel weer op de kast jagen met m'n post..

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Zelf heb ik al een tijdje een oogje op de Designjet 100 of 120 van HP. Relatief goedkoop 'buro'-printertje die tot A1 formaat kan printen. Hoe kleurechtheid bij deze machientjes is geregeld weet ik eerlijk gezegd niet, daarvoor moet je zelf maar even kijken op de HP-site. Ik kan me echter niet voorstellen, dat dat niet netjes geregeld kan worden met printertjes uit deze range.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Ik heb zelf de Epson 950 absolute topprinter (overigens geen A2/A3) apparaat beprint ook cd's
Kwa kleurechtheid ben ik ook zeer tevreden. Foto's worden ook automatisch afgesneden. OzBoz is ook lid van de 950 fanclub :)

http://www.epson.nl/product/printer/styph2100/info/# zou het grotere broertje kunnen zijn.

Verwijderd

/me in bezit van de 2100 http://www.epson.nl/product/printer/styph2100/
Erg tevreden over deze printer :P
Vooral dattie A3+ kan printen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 19:15 ]

• P_de_B
  • Niet online
Dank iedereen bijna iedereen voor hun opmerking :)

Als iemand anders nog een toevoeging heeft hoor ik het wel.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:33

André

Analytics dude

Hier op het werk hebben we een RICOH Aficio AP3800C PS :7

Het is een geweldig snelle printer die zowel geschikt is voor het printen van ontwerpen als het printen van grote massa's, en uiteraard A4/A3. Ik heb al met redelijk veel soorten printers gewerkt maar deze is voor mij echt de topper, superkleurecht en retesnel.

• P_de_B
  • Niet online
André schreef op 27 april 2004 @ 08:25:
Hier op het werk hebben we een RICOH Aficio AP3800C PS :7
Deze kan ik niet vinden op de site van Ricoh ?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

SillyJW schreef op 26 april 2004 @ 17:34:
Zelf heb ik al een tijdje een oogje op de Designjet 100 of 120 van HP. Relatief goedkoop 'buro'-printertje die tot A1 formaat kan printen. Hoe kleurechtheid bij deze machientjes is geregeld weet ik eerlijk gezegd niet, daarvoor moet je zelf maar even kijken op de HP-site. Ik kan me echter niet voorstellen, dat dat niet netjes geregeld kan worden met printertjes uit deze range.
Ik werk dagelijks met een Designjet 500 en print daar altijd PDF bestanden mee uit. Helaas willen de kleuren van de afdrukken nog wel flink verschillen.
Photogloss paper geeft de meest echte kleur. Dieprood wordt ook echt lekker stralend fel rood.
Helaas dat als ik op het Philips TFT'tje kijk (recht van voren) dat de kleur veel oranjiger is dan op het scherm. Hij is nóg veel oranjiger en lichter dan de kleur op mijn Apple Cinemaview 23" (sliep uit, sliep uit) ... waarop het ding dan ontworpen is.
Op normaal 80 grams papier is de kleur van een afdruk echt om te huilen. Van diep rood, zoals de Nederlandse vlag, hou je bij volvlak slechts een vale tomaatrode kleur over. Veel te oranje dus, en veel te licht.

Mocht je vaker PDF uitprinten en ben je er in geinteresseerd, dan mag je wel eens aan het testen gaan met Adobe Acrobat 5 en Acrobat 6. Volvlak rood wordt bij mij vanuit Acrobat 6 veel oranjiger dan uit 5...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dark Blue schreef op 27 april 2004 @ 20:29:
Volvlak rood wordt bij mij vanuit Acrobat 6 veel oranjiger dan uit 5...
En dat met Colorsync profielen in je documenten? Zou eigenlijk niet mogen...

Nog een paar opmerkingen voor TS:
- Volgens mij leveren in dit marktsegment de Epsons iets betere prints, maar ze zijn veel kieskeuriger met de papierdoorvoer.
- Als je betrouwbare kleuren uit je printer wilt krijgen, print dan met hulp van een printserver/RIP (Raster Image Processor). Laat vooraf door een expert kleurprofielen aanmaken. Voor elke papiersoort waarop je print moet er een profiel komen (standaardprofielen kun je downloaden bij de fabrikant).
- Als je voor drukwerk proefprints maakt moet je ook daarvoor een drukpersprofiel in het RIP-programma laden, zodat dit programma vooraf al rekening houdt met de mogelijkheden van de drukpers. Ook die profielen verschillen per papiersoort (als je voor een krant proefprints maakt, horen de kleuren van de proefprint natuurlijk ook wat doffer te zijn).

• Fluxie
  • Laatst online: 24-05 06:35
Als je nog een paar weken kan wachten met de aanschaf zou je ook langs kunnen gaan bij de grafivak beurs. Dan kan je zelf de printers van verschillende fabrikanten zien en, nog veel belangrijker, de resultaten van de machines zien.

Zelf heb ik geen voorkeur voor printers, op het werk staat een epson (stylus pro 7500 volgens mij) en die doet het naar mijn idee goed, maar collega's vinden het helemaal niks.

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

Verwijderd

[...]

Ik werk dagelijks met een Designjet 500 en print daar altijd PDF bestanden mee uit. Helaas willen de kleuren van de afdrukken nog wel flink verschillen.
Photogloss paper geeft de meest echte kleur. Dieprood wordt ook echt lekker stralend fel rood.
Helaas dat als ik op het Philips TFT'tje kijk (recht van voren) dat de kleur veel oranjiger is dan op het scherm. Hij is nóg veel oranjiger en lichter dan de kleur op mijn Apple Cinemaview 23" (sliep uit, sliep uit) ... waarop het ding dan ontworpen is.
Op normaal 80 grams papier is de kleur van een afdruk echt om te huilen. Van diep rood, zoals de Nederlandse vlag, hou je bij volvlak slechts een vale tomaatrode kleur over. Veel te oranje dus, en veel te licht.

Mocht je vaker PDF uitprinten en ben je er in geinteresseerd, dan mag je wel eens aan het testen gaan met Adobe Acrobat 5 en Acrobat 6. Volvlak rood wordt bij mij vanuit Acrobat 6 veel oranjiger dan uit 5...
colormanagement, colormanagement en nog eens colormanagement.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:01
Wie zegd dat die Philips wel kleur echt is :9

• benoni
  • Niet online
timcooijmans schreef op 28 april 2004 @ 15:35:
Wie zegd dat die Philips wel kleur echt is :9
Ieder scherm heeft zo zijn afwijkingen. Maar als het gamut (aantal mogelijke kleuren) groot genoeg is kun je door middel van een Color Management System de kleurweergave afstemmen op een algemeen profiel. Het werkt niet zo ideaal als de fabrikanten je willen doen geloven, maar het bespaart je wel onaangename verrasingen. De beste resultaten bereik je als je voor elk scherm een eigen profiel maakt met behulp van een digitale kleurenmeter en een bijbehorend ijkprogramma.

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Volvlak rood wordt bij mij vanuit Acrobat 6 veel oranjiger dan uit 5...
Zoals Benoni al zegt: dat mag eik niet, weet je zeker dat het om exact hetzelfde bestand gaat?

overigens ben ikzelf niet zo weg van de *.jet's van HP, we hebben hier nu alleen nog maar een grootformaat staan, maar die maakt geen twee prints hetzelfde.
Dit is het geval bij veel printers, zelfs als er gebruik wordt gemaakt van een RIP en kleurprofielen is de eerste en de laatste van 100 nooit gelijk.

Als je een printer wil die kleurecht print kun je het beste kijken naar iris-printers, iris-proeven worden ook vaak in de drukwereld gebruikt.
Nadeeltje is wel dat een iris-systeem best prijzig is ;)

En verder is colormanagement het magische woord als je kleurecht wil printen,
maar ik geloof dat zoiets al wel eerder in dit topic was gezegd... :P

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• benoni
  • Niet online
NijntjeRocks schreef op 28 april 2004 @ 15:54:
Zoals Benoni al zegt: dat mag eigenlijk niet, weet je zeker dat het om exact hetzelfde bestand gaat?
Het zou zelfs kunnen bij 1 en hetzelfde bestand, als dat bestand geen ingesloten kleurprofielen heeft, en de versies van Acrobat elk een andere instelling gebruiken om hiermee om te gaan. Of erger: ook ingesloten profielen kun je al of niet laten doorrekenen voordat je gaat exporteren of printen, met verschillende resultaten. Let er dus op dat de standaard kleurinstelling in alle programma's hetzelfde staat ingesteld (bijv. Euroscale Coated v2), en dat je bij het openen of exporteren van bestanden altijd dezelfde keuzes maakt voor het kleurmanagement.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Hmm.. ben inderdaad van de Epson fanclub. En ach, tis allemaal relatief. Een IRIS-systeem is alleen leuk met een goed onderhoudscontract. En het ligt er aan of je iets mooi wil presenteren aan de klant of dat je het ook daadwerkelijk als kleurreferentie wilt gebruiken richting drukker/klant.

Probleem is dat je of je nu Epson, IRIS, Agfa proef van films, Rainbow oid gebruikt... het wijkt toch altijd wat af al was het maar door gebrek aan je offsetraster (AGFA proeven uitgezonderd, maar das weer hoerenwerk om te maken). Er is maar 1 goede proef en dat is een drukproef op het juiste papier naar mijn idee. En ach.. alles is relatief. Als ik sommige cPDF-profielen van drukkers zie waar compressieformaat van beelden JPG is dan is kleurecht al helemaal relatief.

Gezien die TFT op het bureau is kleurechtheid ook bij jullie relatief (flame intended ;)) en zou ik gewoon voor een lekkere EPSON gaan. Zou dan alleen wel de PS versie van de door jou genoemde printer nemen omdat postscript zeker lekker is bij dit soort werk. Nu zal de rip-software het wel weer emuleren bij jou model. Er gaat niets boven -echt- postscript. Die licentie kost centen en printer is daardoor ook wel behoorlijk wat duurder, maar hoop plezier van denk ik.

Als iemand overigens RIP-software weet voor een Epson 950, hou me aanbevolen :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• benoni
  • Niet online
OzBoz schreef op 28 april 2004 @ 16:52:
PerfectProof? Gebruikt wel een Ghostscript engine i.p.v. Postscript :X maar deze GS is wel iets verder uitontwikkeld dan de open source versie.

edit:
Ik zie dat de productlijn is vernieuwd en dat de 950 (officieel) niet wordt ondersteund

[ Voor 15% gewijzigd door benoni op 28-04-2004 18:13 ]

Verwijderd

hmm..

• P_de_B
  • Niet online
Gezien die TFT op het bureau is kleurechtheid ook bij jullie relatief (flame intended ;)) Als iemand overigens RIP-software weet voor een Epson 950, hou me aanbevolen :)
Nou, dat lijkt mee te vallen

Verwijderd

P_de_B schreef op 28 april 2004 @ 17:43:
[...]

Nou een Philips TFT`je is niet te vergelijken met een Cinema LCD Display van Apple ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 17:53 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik vertrouw geen TFT-schermen, alleen CRT's... en de Apple Cinemaview vertrouw ik ook. Terecht?

Ik vind het wel jammer dat mijn bedrijf het minder nauw neemt met kleurechtheid, maar de vraag is ook of het rendabel is voor zo'n kleine printshop, en daarnaast: haalbaar?
Ik wil er wel op letten, maar mijn collega's kunnen net Photoshop opstarten, er is geen beginnen aan. Als ik in de toekomst bij een reclamebureau oid. kom te werken zou ik het wel leuk (wat zeg ik: noodzaak! ) vinden me er in te verdiepen, want daar zijn de klanten niet zo gemakkelijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 28-04-2004 18:21 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• benoni
  • Niet online
We ontschieten een beetje ons topic, maar goed:
Dark Blue schreef op 28 april 2004 @ 18:20:
Ik vertrouw geen TFT-schermen, alleen CRT's... en de Apple Cinemaview vertrouw ik ook. Terecht?
Bijna, maar niet helemaal. De Cinema screen heeft wel lekker veel kleurruimte, maar moet ook geijkt worden. Met Systeemvoorkeuren -> Beeldschermen -> Kleur -> kalibratie kun je een zelfkalibratie uit laten voeren. Wil je het nog beter doen dan moet dat met een losse kleurenmeter, zo'n jeweetwelding dat je aan een touwtje voor je scherm laat bungelen.
Dark Blue schreef ook::
Ik vind het wel jammer dat mijn bedrijf het minder nauw neemt met kleurechtheid, maar de vraag is ook of het rendabel is voor zo'n kleine printshop, en daarnaast: haalbaar?
Stel in ieder geval bij Systeemvoorkeuren ->Colorsync en bij alle Adobe programma's onder Kleurbeheer dezelfde standaardprofielen in voor RGB, CMYK en grijswaarden. CMYK moet je normaal op Euroscale v2 zetten (dus geen SWOP, da's erg fout), RGB mag op de laatste SRGB IEC versie of op Adobe RGB (meer info in de Adobe handleiding), grijswaarden maakt mij niet zoveel uit. ;)
Dark Blue schreef ook::
Ik wil er wel op letten, maar mijn collega's kunnen net Photoshop opstarten, er is geen beginnen aan. Als ik in de toekomst bij een reclamebureau oid. kom te werken zou ik het wel leuk (wat zeg ik: noodzaak! ) vinden me er in te verdiepen, want daar zijn de klanten niet zo gemakkelijk ;)
Als je wilt mag je een Groot Kleurbeheer Topic starten, ik doe wel mee...

• P_de_B
  • Niet online
benoni schreef op 28 april 2004 @ 18:58:
Als je wilt mag je een Groot Kleurbeheer Topic starten, ik doe wel mee...
Dat zou best eens heel intressant kunnen zijn. Op dat gebied is er bij ons nog wel iets te leren. Misschien een topicstart met een uitgebreide beschrijving van het principe etc.?

Verwijderd

^^ strak plan,... het grote colormanagement topic :P

- ervaringen calibratie tools
- profielen

enz enz

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 20:59 ]

• benoni
  • Niet online
Alleen zit ik nu net met een deadline :P Maar het onderwerp is te leuk om te laten liggen, dus bij deze: het komt.

edit:
Oops de verkeerde smiley... was per ongeluk omdat ik even geen grafische browser kon gebruiken O-)

[ Voor 35% gewijzigd door benoni op 29-04-2004 00:56 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb niet echt tijd dat op mijn werk te gaan doen... maar ik zou het zeker wel interessant vinden. Ik voel me niet degene om de topicstart te maken, ik ben juist degene die alles nog moet leren :P

• benoni
  • Niet online
Ik wou dit weekend wat materiaal bij elkaar zoeken om een leuke start te maken O-)

• OzBoz

OzBoz

P_de_B schreef op 28 april 2004 @ 17:43:
[...]

Zoiets zegt mij echt niets. Ik vind ze onnatuurlijk scherp wat het helemaal lastig maakt om dingen nog te verscherpen wat juist voor drukwerk vaak erg goed kan werken. Daarnaast heb ik ook met de Cinema's de nare ervaring dat ze bij lage percentages te vaak iets weergeven als wit terwijl het niet wit is. Bij een CRT zie je dat meteen, meer nuances tussen de kleuren, nauwkeuriger.

Wat betreft al dat geneuzel over kleurcalibratie. Natuurlijk is het handig dat je scherm zo'n beetje weergeeft wat er uiteindelijk op papier komt. Maar goed krijg je het nooit, moet de eerste CMYK schermen nog tegenkomen. Daarnaast gebruikt iemand met beetje ervaring vooral het pipetje in PS en het info panel om te zien of de verhoudingen van CMYK een beetje liggen zoals gewenst. En bij kritische dingen als afbeeldingen van voedsel maak je een drukproefje en corrigeer je aan de hand van de drukproef en niet aan de hand van wat je op je scherm ziet. Ik in elk geval niet :)
Als ik in de toekomst bij een reclamebureau oid. kom te werken zou ik het wel leuk (wat zeg ik: noodzaak! ) vinden me er in te verdiepen, want daar zijn de klanten niet zo gemakkelijk ;)
Als je serieus meer die kant op wil dan zou ik proberen niet teveel tijd te verdoen bij een copyshop. Maar proberen bij een lithograaf/prepress/studio bedrijf aan de bak te komen. Tis namelijk niet te vergelijken en werk je bij 1 van drie bovenstaande dan zit je in elk geval wat meer op de goede weg naar mijn idee.

• Willem
  • Laatst online: 15:50
O ja, misschien wel aardig dit als link te vermelden
Verwijderd in "Een handleiding ter correctie van zeer d..."

En DarkBlue heb jij een glazen bol ofzo? O-)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

willem169 schreef op 29 april 2004 @ 00:05:
O ja, misschien wel aardig dit als link te vermelden
Verwijderd in "Een handleiding ter correctie van zeer d..."

En DarkBlue heb jij een glazen bol ofzo? O-)
Eh... dat was zkywalker hoor, met dat idee voor dat topic... ;)
...maar als je het over deze quote hebt
...Als ik in de toekomst bij een reclamebureau oid. kom te werken...
dan zou ik graag willen dat ik daar een glazen bolletje voor had...

offtopic:
Wat mij trouwens tot een volgende vraag brengt waar OzBoz het al over had: waar moet ik naartoe groeien. Om diverse redenen zoek ik in september weer werk (ben niet ontslagen wegens slecht gedrag, integendeel...) - maar wat voor?
Die vraag (met wat beschrijving) zou ik wel willen stellen, maar zou dat een geheel nieuw topic waard zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 29-04-2004 18:29 ]

Verwijderd

Dark Blue schreef op 29 april 2004 @ 18:28:
Eh... dat was zkywalker hoor, met dat idee voor dat topic... ;)
:P ey,. denk dat Benoni daar mee kwam, ik heb het even in het anglisaktische (?) getrokken.

offtopic:
waar je naartoe moet groeien? voor ons een vraag, voor jou een weet...

• Fluxie
  • Laatst online: 24-05 06:35
Dark Blue schreef op 29 april 2004 @ 18:28:
Wat mij trouwens tot een volgende vraag brengt waar OzBoz het al over had: waar moet ik naartoe groeien. Om diverse redenen zoek ik in september weer werk (ben niet ontslagen wegens slecht gedrag, integendeel...) - maar wat voor?
Die vraag (met wat beschrijving) zou ik wel willen stellen, maar zou dat een geheel nieuw topic waard zijn?
Of dit in een nieuw topic moet komen is mij om het even, al heeft het momenteel nog maar weinig met printers te maken.

Maar om je vraag te kunnen beantwoorden is het noodzakelijk dat je zelf even vermeld welke functie je wil gaan vervullen bij zo'n reclamebureau, dan is er vast wel iemand die je kan vertellen op welke manier je daar het beste naar toe kan werken.

Persoonlijk ben ik erg benieuwd waarom je zo graag bij een reclamebureau wil gaan werken, het is verre van een ideale baan (al is dat natuurlijk voor ieder persoon verschillend).

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

• OzBoz

OzBoz

Fluxie schreef op 29 april 2004 @ 20:15:
[...]
... het is verre van een ideale baan (al is dat natuurlijk voor ieder persoon verschillend).
Dat klopt wel.. tis bij mij al 7 jaar hel. Maar toch.. als het je ligt is het wel weer erg leuk. Zijn alleen niet veel mensen die er geschikt voor zijn, danwel het volhouden. Maar voordelen zijn dat een reclamebureau in de regel weer leuk betaald (al ligt dat vooral aan jezelf) en je meestal veel vrijheid hebt.

Tis net hoe je ideaal definieert. Tis geen gezond vak, wel dynamisch.

Pagina: 1