In welk formaat foto's scannen?

Pagina: 1
Acties:
  • 842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ezwizard
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-12 14:02
Ik ben van plan om AL (!!!) mij foto's te gaan scannen en te branden op cd, maar vraag me af welke resolutie en belangrijker nog, welk formaat ik dan het beste kan nemen voor de foto's?

jpg? tiff? bmp? enz enz

Ik wil gewoon een goede kwaliteit hebben van waaruit je nog veel met de foto's kan doen... maar ook weer niet TE goede kwaliteit want dan worden de bestanden weer te groot...

Tell me?

• ezwizard
mmm niemand? :(

• Tsjipmanz
  • Laatst online: 08-12 15:04

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

jpg

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Verwijderd

Je kunt ze opslaan in jpg en zelf de compressiefactor bepalen.

Zelf gebruik ik om foto's op te slaan altijd psp :9

Als ik ze publiceer op internet worden het echter 15x gecomprimeerde JPG bestanden.

edit:

foutje dus :'(

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-12 22:23

DeFeCt

je wéét toch

Hé trut!

Wat verwacht je nou, dat je binnen 6 minuten antwoord hebt ?!

Tiff en zo hoog als je scannertje aankan.

Flickr

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ehm lekker hoge resolutie (tussen 1500px en 2000px breed);
JPG >70% of TIFF

Zou ik doen...

• Tom
  • Niet online

Tom

Op dinsdag 19 december 2000 10:34 schreef ezwizard het volgende:
mmm niemand? :(
Doe eens rustig, je mag blij zijndat we nog antwoord geven :(

• Tom
  • Niet online

Tom

Op dinsdag 19 december 2000 10:36 schreef jackinthebox het volgende:
Zelf gebruik ik om een of andere reden om foto's op te slaan altijd gif :?
erh dan worden ze juist hartstikke groot en max. 256 kleuren? |:(

• ezwizard
sorry voor het ongeduld... mmm ja TIFF dacht ikzelf ook aan.

jpg kan je namelijk niet zoveel meer bewerken...

alvast bedankt...

• Tom
  • Niet online

Tom

JPG niet meer bewerken :?

Bij JPG gaat de kwaliteit ietsjes terug ja, maar niet meer bewerken? :? geloof dat je nog eens een keer een boek ofzo moet lezen want die opmerking slaat eigenlijk helemaal nergens op :P

Verwijderd

Op dinsdag 19 december 2000 10:40 schreef Tom het volgende:

[..]
erh dan worden ze juist hartstikke groot en max. 256 kleuren? |:(
Euhh, ik bedoelde eigenlijk psp (Paintshop, ja). Dan worden ze inderdaad hardstikke groot, maar blijven alle layers bewaard en kleurtechnisch is het ook het beste.
Dan hoef je je pixelgrootte ook niet op 2000*1500 te hebben, maar volstaat 600*400 oid.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op dinsdag 19 december 2000 10:48 schreef jackinthebox het volgende:

[..]
Euhh, ik bedoelde eigenlijk psp (Paintshop, ja). Dan worden ze inderdaad hardstikke groot, maar blijven alle layers bewaard en kleurtechnisch is het ook het beste.
Mag ik weten hoe jij in layers fotografeert :?

[edit]
just to make jack happy

Flickr

Verwijderd

ligt er dus weer aan wat het doel is van de picture. voor het web kun je hem best groot inscannen op jpg hoge kwaliteit. Maar als je voor drukwerk wilt gebruiken zou ik toch eerder TIFF nemen. Maarja als je het plaatje meteen wilt mailen bijv kun je hem beter lage kwaliteit jpg nemen en verkleinen. of als er maar een paar kleuren inzitten als gif.... conclusie: wat wil je er mee en baseer daar je methode op.

Verwijderd

Op dinsdag 19 december 2000 11:01 schreef DeFeCt again het volgende:

[..]
Mag ik weten hoe jij in layers fotografeerd :?
je bedoelt waarschijnlijk fotografeert:9
Maar, wat ik bedoel begrijp je denk ik wel. Als je je foto's eerst bewerkt, kun je dit in layers doen. Als je een bewerkte foto op wilt slaan, kun je dat in .psp doen.

Als je onbewerkte foto's wilt opslaan, kun je .psp voor een hoge kwaliteit gebruiken en jpg voor een (mogelijk) mindere kwaliteit (afhankelijk van compressierate. 't Is nu toch wel duidelijk denk ik wat ik bedoelde :9

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op dinsdag 19 december 2000 12:04 schreef jackinthebox het volgende:

*bla bla bla*

Als je onbewerkte foto's wilt opslaan, kun je .psp voor een hoge kwaliteit gebruiken en jpg voor een (mogelijk) mindere kwaliteit (afhankelijk van compressierate. 't Is nu toch wel duidelijk denk ik wat ik bedoelde :9
Ja en nee... :P

Als je onbewerkte foto's wilt opslaan, kun je .psp voor een hoge kwaliteit gebruiken...

Als je ze als jpeg scanned gaat de kwaliteit er echt niet op vooruit door ze als .psp op te slaan.. of kun jij dat bij het scannen al kiezen :?

Flickr

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

*GAAAAP* :Z

Als je dan toch echt professioneel bezig wil zijn, scan ze dan maar meteen in op een Hell Drumscanner, bewaar ze als orginele LAB bestanden (LAB is breder kleurscala dan RGB) En zorg dan dat ze per bestand ongeveer een MB of 25 zijn, kun je ze altijd nog op A4 formaat gaan drukken op raster 60 (152lpi). Well, wil je het nog beter doen, laat je negatieven ontwikkelen naar positieve fullcolour dia's en plak die op de drumscanner. Je bent er even mee bezig, het kost je wat CDeetjes, maar je bent daarna wel heel erg flexibel met wat je er mee wilt doen. :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

waar bleef je nou ?

>:)

Flickr

• XangadiX
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Op dinsdag 19 december 2000 13:43 schreef OzBoz het volgende:
*GAAAAP* :Z

Als je dan toch echt professioneel bezig wil zijn, scan ze dan maar meteen in op een Hell Drumscanner, bewaar ze als orginele LAB bestanden (LAB is breder kleurscala dan RGB) En zorg dan dat ze per bestand ongeveer een MB of 25 zijn, kun je ze altijd nog op A4 formaat gaan drukken op raster 60 (152lpi). Well, wil je het nog beter doen, laat je negatieven ontwikkelen naar positieve fullcolour dia's en plak die op de drumscanner. Je bent er even mee bezig, het kost je wat CDeetjes, maar je bent daarna wel heel erg flexibel met wat je er mee wilt doen. :)
is dat niet wat overdreven? :P

gewoon lekker scannen op de maximale res (7200 dpi waarschijnlijk) en dan beTIFFen lijkt mij afdoende, om hoeveel foto's gaat het eigenlijl

Stoer; Marduq

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

Op dinsdag 19 december 2000 13:54 schreef DeFeCt again het volgende:
waar bleef je nou ?

>:)
LOL, heheh >:)

maareh ik zou ze gewoon op formaat 10 x 15 cm inscannen hoor..
je kan ook 50 x 70 cm doen, de kwaliteit is dan wel beter, alleen moet je een keer of 5 scannen om um helemaal te capturen..:+

ff serieus:
op 300 dpi inscannen en als TIFF wegschrijven.
Je moet ook met de toekomst rekening houden en TIFF blijft voorlopig wel ondersteund door de grafische progjes.
Dat weet je van PSP en PSD nooit helemaal zeker en daarnaast kunnen de meeste viewers wel TIFF inlezen maar is de ondersteuning van PSP en PSD minder.

heheh foutje :*)

www.jurgroessen.nl

• XangadiX

XangadiX

maareh ik zou ze gewoon op formaat 0 x 15 cm inscannen hoor..
je kan ook 50 x 70 cm doen, de kwaliteit is dan wel beter, alleen moet je een keer of 5 scannen om um helemaal te capturen..:+
huh :?

dan worden het wel erg brede smalle foto's nietwaar? 0x15 cm

Stoer; Marduq

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Op dinsdag 19 december 2000 15:27 schreef XangadiX het volgende:

[..]
huh :?

dan worden het wel erg brede smalle foto's nietwaar? 0x15 cm
wat zijn ze nou: breed of smal :?

>:) ooh, wat een zeikerig draadje.. >:)

www.jurgroessen.nl

• OzBoz

OzBoz

Nouja zeg, ik haak ook af als je het hebt over 5x capturen.. wat gooi je onder die scanner? een billboard :?

• XangadiX

XangadiX

nah, is humor! :)
(zucht)

ik snap gewoon niet helemaal wat je bedoelt |:(

Stoer; Marduq

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Op dinsdag 19 december 2000 15:40 schreef OzBoz het volgende:
Nouja zeg, ik haak ook af als je het hebt over 5x capturen.. wat gooi je onder die scanner? een billboard :?
[spijt dat ik het ooit zei mode]
*zucht*, hij vroeg op welk formaat hij het beste foto's kan scannen..
da's dan toch 10x15 cm of niet soms?
als je 50 x 70 cm in wil scannen heb je toch een scanner nodig zo groot als een winkelruit?
enne, ja dit had humor moeten zijn :'(
[/spijt dat ik het ooit zei mode]

www.jurgroessen.nl

• OzBoz

OzBoz

Eheheh.. dat hoor ik graag.. maareh even ter educatie:

Stel je wil er ook wat aan hebben om te drukken.. dan zorg je dat je de resolutie vast zet op 300dpi. Die staat helemaal los van de afmeting. Stel je wil inderdaad 70x100 dan scan je de foto dus gewoon op 300dpi en dan zeg maar 700% vergroot. Krijg je fijn een bestandje van een kleine 100 MB maar dat boeit niet. Afdrukformaat is iets anders dan pixels. Een pixel is een vast gegeven 1500 pixels breed blijft op het scherm 1500 pixels breed. Pas bij drukken doet je dpi er toe en daar kun je wel degelijk rekening mee houden. Als je een bus ziet rijden met een grote foto erop, vraag je je dan ook af wat voor een enorme scanner dat geweest moet zijn? Ik denk het niet, maar dat was dan even het grapje aan deze kant. Maar formaat is dus een hele logische vraag.

Pagina: 1