Toon posts:

:? DD-WAVs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan me vertellen wat een dd-wav is en wat dat inhoudt?
Deze term kwam ik namelijk tegen toen ik vanaf usenet een ac3-tracks had gedownload en wilde branden als dts.

op een zijlijn: kan ik het eigenlijk gewoon niet beter branden als dobly surrond omdat dit ac3 is? En hoe doe ik dat met nero?

thx anyway :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een wav met daarin in plaats van PCM audio Dolby-Digital (AC3) audio :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Het is overigens zo dat wav iit wat veel mensen denken gewoon een container formaat is, net als avi. Een .wav bestand kan dus met (bijna) iedere codec gecodeerd zijn. DD staat blijkbaar voor DolbyDigital, wat volgens mij idd AC3 is.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Het is zelfs vaak zo dat een normale CD-speler met digitale uitging dit singnaal gewoon kan doorgeven naar de DD/DTS receiver. Bij mij werkt dat in ieder geval prima (zowel DTS als DD).

Het is echter niet zo dat de wav als een extra compressie codec beval, zoals luxx zegt (dat is natuulijk wel mogelijk!). Maar om compatibiliteit te behouden is de AC-3 als PCM gecodeert. De CD-speler hoeft zo niet te weten dat het een AC-3 track is en kan deze gewoon direct via de digitale uitging uitgeven (of via een standaard programma op de PC, zolang er maar geen volumeregeling is).

Deze wav files zijn dus niet hetzelfde als de ac3 tracks die je krijgt bij het rippen van een DVD!

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 26-04-2004 08:46 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
mmm. :S
ok, ik heb dus een ac3 track gedownload. deze zet ik om met behulp van Besure naar een dd-wav/ac3-track. als output krijg ik een wav wat dan niet om aan te horen is.
en dan kan ik gewoon deze wav selecteren onder nero alsof ik een gewone geluids-cd maak? Hoe zorg ik ervoor dat ik zeker weet dat als ik het beneden afspeel niet mijn boxen opblaas? --> ech, dat het niet een gewone 'Redbook'-cd word maar word herkend als een ac3/dd cd?
ja sorry, maar zoals je leest begrijp ik het niet helemaal. is nogal vaag voor me...

Verwijderd

in welk formaat is de originele "ac3 track" ?
.ac3 of .wav?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 15:21:
mmm. :S
ok, ik heb dus een ac3 track gedownload. deze zet ik om met behulp van Besure naar een dd-wav/ac3-track. als output krijg ik een wav wat dan niet om aan te horen is.
en dan kan ik gewoon deze wav selecteren onder nero alsof ik een gewone geluids-cd maak? Hoe zorg ik ervoor dat ik zeker weet dat als ik het beneden afspeel niet mijn boxen opblaas? --> ech, dat het niet een gewone 'Redbook'-cd word maar word herkend als een ac3/dd cd?
ja sorry, maar zoals je leest begrijp ik het niet helemaal. is nogal vaag voor me...
Het IS een normale RedBook CD :). Echter de "zooi" die je hoort is de AC3, gecodeert als PCM wav. Je kunt hem op je gewone installatie afspelen via de digitale uitgang van CD-speler (optich op coax). Als je een goede receiver hebt zal hij de AC3 stream herkennen, en de analoge uitgang blokkeren, zodat daar geen "zooi" te horen is over je speakers.

Test anders door het geluid gewoon heel zacht te zetten. Blaas je in ieder geval niets op ;)

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 26-04-2004 15:46 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
wat ik heb gedownload is .ac3

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
Je hebt dus óf een externe recyver nodig, óf een programmatje als WinDVD of powerDVD, die willen zoiets ook nog weleens openen.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Pagina: 1