20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
whehe die ja, ik wil er een login op maken, dat ik alleen die files kan verwijderen....chris schreef op 25 april 2004 @ 23:55:
Wil je je hele systeem kunnen beheren via php? Of alleen een bepaalde directory?
Ook zou ik eens aan veiligheid denken. Ook bij bijvoorbeeld je huidige directory-script
en als ik weer een file aanmaak met root, moet ik weer chown doen... geen zin in
kan ik wel zoiets maken van 'als ik file maak in /var/www, maak m dan met groepje www-data'
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Onder FreeBSD werkt het zo, dat een bestand de groep van de directory krijgt indien de gebruiker die het bestand aanmaakt ook in deze groep zit. In jouw situatie betekent dit dat het bestand de groep 'www-data' krijgt als /var/www van de groep 'www-data' is én als je root aan deze groep hebt toegevoegd. Met een beetje mazzel werkt dat onder jouw besturingssysteem (Linux
Overigens moet je ervoor zorgen dat de bestanden die je aanmaakt ook group writeable zijn, anders kun je er nog niets mee. Dit kun je doen met 'umask 2'; door dit in je .shrc/.cshrc/.bashrc te zetten kun je voorkomen dat je dat steeds opnieuw moet intypen.
[ Voor 9% gewijzigd door Soultaker op 26-04-2004 00:56 ]
helaas niet...Soultaker schreef op 26 april 2004 @ 00:55:
Jawel, dat kan wel, al hangt dat een beetje van je besturingssysteem af.
Onder FreeBSD werkt het zo, dat een bestand de groep van de directory krijgt indien de gebruiker die het bestand aanmaakt ook in deze groep zit. In jouw situatie betekent dit dat het bestand de groep 'www-data' krijgt als /var/www van de groep 'www-data' is én als je root aan deze groep hebt toegevoegd. Met een beetje mazzel werkt dat onder jouw besturingssysteem (Linux) ook zo.
een umask in je .bashrcOverigens moet je ervoor zorgen dat de bestanden die je aanmaakt ook group writeable zijn, anders kun je er nog niets mee. Dit kun je doen met 'umask 2'; door dit in je .shrc/.cshrc/.bashrc te zetten kun je voorkomen dat je dat steeds opnieuw moet intypen.
moet je de umask steeds weer instellen?
en al zou ik umask gebruiken, hoe zou ik deze dan zetten? 'umask 020'?
"chown -R www-data /var/www" toevoegen aan je crontab, instellen op elk uur ofzo.
Verder zou ik toch een eigen account aanmaken, en alleen onder root klooien als dat nodig is. Mja, als je dat niet nodig vindt, have it your way.
Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info
(Heb het net wel ff getest
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Nooit getest, maar lijkt me sterk, m'n FTP software werkt ook niet.Shadowman schreef op 26 april 2004 @ 09:11:
Als de directory op de user www-data staat is het mogelijk voor php om bestanden in die directory te verwijderen. Ook al staan die bestanden onder de gebruiker root.
(Heb het net wel ff getest)
OT:
Je kunt het beste gewoon een normale user account aanmaken, en daaronder werken. Daarna installeer je SUDO (als je dat nog niet hebt) en pas je het configurate bestand aan zodat de gebruiker die je hebt aangemaakt root dingen mag uitvoeren, ieder commando.
Log je daarna in als die gebruiker, en alles wat je als root wilt doen, daar typ je voor "sudo". Er wordt dan niet meer gevraagd (als je dat zo in je config bestand het ingesteld) om een wachtwoord, en het commando wordt uitgevoerd.
Dus voor al je "make install " en "rm -rf /" commando's moet je er even sudo voor typen
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Wel eerst opnieuw ingelogd nadat je root aan de groep had toegevoegd?decramy schreef op 26 april 2004 @ 06:18:
[...]
helaas niet...ik heb 'usermod -G www-data,root root' gedaan, 'chgrp -R www-data /var/www' en 'touch /var/www/decramy.net/bla' en die was vrolijk root/root
ja, maar had geen effectJelmer schreef op 26 april 2004 @ 09:50:
[...]
Wel eerst opnieuw ingelogd nadat je root aan de groep had toegevoegd?
FTP is dan ook natuurlijk weer heel iets anderspierre-oord schreef op 26 april 2004 @ 09:42:
[...]
Nooit getest, maar lijkt me sterk, m'n FTP software werkt ook niet.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| michael@cervix:~/got/test$ ls -al total 8 drwxr-xr-x 2 michael users 4096 Apr 26 20:38 ./ drwxr-xr-x 3 michael users 4096 Apr 26 20:38 ../ michael@cervix:~/got/test$ sudo touch blaat Password: michael@cervix:~/got/test$ ls -l total 0 -rw-r--r-- 1 root root 0 Apr 26 20:39 blaat michael@cervix:~/got/test$ rm -f blaat michael@cervix:~/got/test$ ls -l total 0 michael@cervix:~/got/test$ |
Deze twee opmerkingen op 1 regel gaan niet samen. Er is geen enkele reden waarom je voor 'gewone' user-dingen als het schrijven van een pagina in PHP als root zou moeten inloggen. Er is al vaak en uitgebreid in NOS betoogd waarom je dat niet zou moeten doen dus ik zal je niet vervelen met een herhaling (misschien kan iemand een linkje naar zo'n draad vinden - is mij niet 1-2-3 gelukt en ik moet nu weg).decramy schreef op 25 april 2004 @ 23:53:
nu werk ik thuis op die bak onder root. [..] ik weet wat ik doe.
alsjeblieft
* Heb wel is een leraar gevraagd of hij het commando adduser kende
Geen files aanmaken met root in /var/www, maar even su-en naar een andere user. Een of ander programma de rechten geven aan root files te zitten is gewoon een onnodig veiligheidsrisico.decramy schreef op 26 april 2004 @ 00:08:
en als ik weer een file aanmaak met root, moet ik weer chown doen... geen zin in
Eventueel kan je het setgid bit van de bovenliggende directories zetten, maar zoals gezegd: ik zou gewoon ophouden met dat ongebruikelijke rootgebruik.
[ Voor 18% gewijzigd door Confusion op 27-04-2004 00:03 ]
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?