Performance - ASP versus PHP*

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ben Cornelisse
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 16:01
Beste lezers,

Wij hebben in het bedrijf een website die erg belangrijk is voor onze onderneming.
Nou hebben wij mensen ingehuurd om onze website op te zetten. Zij hebben deze gebouwd in ASP met SQL.

Nou ondervinden wij veel traffic en loopt de website erg langzaam. Ik als leek vroeg hun waarom ze voor ASP gekozen hadden en niet voor PHP, hierop kreeg ik geen bevredigend antwoord.

Ons website adres is www.kamera-express.nl

Ik vraag mensen met verstand van zaken eens te kijken en te browsen op onze website en vertel mij dan eens kon dit beter met PHP of loopt het lekker met ASP?

En Qua Server iemand goede adressen? zou een betere server een goed idee zijn.

Bedrijven die denken het beter te kunnen en dit goed kunnen onderbouwen mogen van harte mailen naar knip

[ Voor 4% gewijzigd door elevator op 25-04-2004 21:19 ]

Essilenroc

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Maakt absoluut geen donder uit of je ASP of PHP neemt. Ligt voornamelijk aan de programmeur en de hardware c.q. omgeving.

Waar is de bottleneck? Misschien is het de gebruikte hardware wel. Ik vind het een beetje voorbarig om de gebruikte taal de schuld te geven.

Sowieso zit je nu een aantal dingen te 'raden' en vraagt ons om advies. Server verkeerd? Programmeur fouten gemaakt? Verkeerde taal?
Doe een aantal benchmarks, overleg met het bureau. Zonder enig inzicht in testen, code, performance staten, server specificaties, wat is veel traffic, etc. kunnen we sowieso weinig zeggen.

[ Voor 184% gewijzigd door gorgi_19 op 25-04-2004 21:19 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Ben Cornelisse
Beste gorgi_19,

Ik geef de taal niet de schuld, ik vraag me alleen af wat nou de verschillen zijn tussen PHP en ASP. En of dit verschil er toe zou kunnen helpen dingen te verbeteren.

Essilenroc

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vertel eventjes welke hardware je hebt - en waar je zelf van vindt dat het traag is, jouw beleving is namelijk erg belangrijk in deze :)

Verder - ik heb eventjes je mail address weggehaald, GoT is een forum en we verwachten dan ook dat de discussie hier op GoT blijft :)

[ Voor 4% gewijzigd door elevator op 25-04-2004 21:20 ]

• gorgi_19

gorgi_19

Ben Cornelisse schreef op 25 april 2004 @ 21:19:
Beste gorgi_19,

Ik geef de taal niet de schuld, ik vraag me alleen af wat nou de verschillen zijn tussen PHP en ASP. En of dit verschil er toe zou kunnen helpen dingen te verbeteren.
Kort door de bocht:

Iets andere syntax. Oeverloze discussies over welke beter is qua performance komen meestal uit dat de verschillen over het algemeen verwaarloosbaar zijn bij een goede beheersing van een taal.
En of dit verschil er toe zou kunnen helpen dingen te verbeteren.
Niet.

[ Voor 9% gewijzigd door gorgi_19 op 25-04-2004 21:21 ]

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
Er zijn wel meer dingen wara het aan te wijten valt. Als ik bijv. kijk naar de HTML die gebruikt wordt. Een volledige CSS file toevoegen zou geen kwaad kunnen.
Daarnaast wordt voor elk wisse wasje een 'ranzige' spacer gebruikt. Wat het geheel nog heel veel *ahum* sneller maakt :?

[ Voor 6% gewijzigd door Alex op 25-04-2004 21:21 ]

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• gorgi_19

gorgi_19

Alex de Groot schreef op 25 april 2004 @ 21:21:
Er zijn wel meer dingen wara het aan te wijten valt. Als ik bijv. kijk naar de HTML die gebruikt wordt. Een volledige CSS file toevoegen zou geen kwaad kunnen.
Daarnaast wordt voor elk wisse wasje een spacer gebruikt. Wat het geheel nog sneller maakt :?
Het gebruik van HTTPCompression zou in dit geval dan sowieso al eea kunnen schelen, denk ik. IIS 6 kan dit zelfs vrij goed aan.

Trouwens, ASP is niet gelijk aan ASP.Net. Het is een wereld van verschil.

[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 25-04-2004 21:23 ]

• Alex
Die staat idd ook niet aan. :P

Ik doe net eventjes een tracert, en kom op 11 hops... Verreweg van ideaal lijkt mij? Alter.net duwt me drie keer rond Amsterdam :?

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• gorgi_19

gorgi_19

Alex de Groot schreef op 25 april 2004 @ 21:26:
Ik doe net eventjes een tracert, en kom op 11 hops... Verreweg van ideaal lijkt mij? Alter.net duwt me drie keer rond Amsterdam :?
15 ms, is op zich nog te overzien.. Sowieso scheelt dat de server iig in Nederland lijkt te staan en niet in Amerika.

• Ben Cornelisse
ASP en ASP.net ik heb werkelijk geen idee waarin de site gebouwd is.

Zou ASP.NET beter zijn geweest?

Over de hardware kan ik het volgende kwijt.

Wij hebben een ABO bij SMART SERVER

http://www.smartserver.nl/producten/producten.html

plan 5 hebben wij, alleen ik heb het idee dat we hiervoor nogal veel betalen.

Al het advies is van harte welkom.

Essilenroc

• gorgi_19

gorgi_19

Erhm.. Dit zegt me eigenlijk weinig... Als ze 500 sites op die server hebben staan, waarvan een paar ontzettend veel capaciteit vereisen, heb jij ook het probleem.
Is die SQL Server dedicated of niet? Hoeveelheid geheugen en processoren, gebruikte OS, etc. spelen ook allemaal mee.

En wat is veel geld? Ik zit zelf ook op 200 Euro per maand; je kan ook voor 30 Euro oid een accountje nemen. MAar dan loop je meer risico.

Maar overleg met de makers over de website met het probleem. Stresstesten kan een optie zijn, waar de bottleneck ligt. Ik ken de makers niet (hoef ze ook niet te kennen) en ook de code niet, dus kan hier verder weinig over zeggen. Aan de referenties van de makers en de prijs moet je wel een inschatting kunnen maken over de kwaliteit van de code zelf.

ASP.Net is qua performance (vooral outputcache) beter dan ASP, maar dit heeft een prijskaartje. Daarnaast is een vergelijkbaar iets ook wel met ASP voor elkaar te krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door gorgi_19 op 25-04-2004 21:39 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ben - inderdaad wat gorgi_19 al zegt, verder zal je toch echt meer informatie moeten geven.

Wat vind je precies traag dan? Is je site altijd traag - ook midden in de nacht?

Heb je al eens geprobeerd zelf een PCtje in te richten met de website, en is hij dan ook traag?

Vertel eens even iets meer - nu wordt het een soort van raad-Bens-probleem topic, en dat is niet de bedoeling :)

• Ben Cornelisse
Beste heren,

zoals ik al vertelde ben ik een leek.

Neem bijvoorbeeld de knop VIDEO rechts bovenin.

de wachttijd is mij echt te lang.

Ik ga morgen direct een navraag doen naar welke hardware gebruikt word.

Essilenroc

• Alex
Onze webservers hebben minimaal de onderstaande configuratie:

Processor: Pentium4 3GHz
Geheugen: mininmaal 1024MB
Harde Schijven: IBM Ultra160
RAID1 Hard Disk Mirroring of RAID5
Ethernet: 3COM 100MB Full Duplex
Redundant voeding in iedere server
Mocht dit 1Ghz zijn, dan kun je er maximaal 25 maal een '50GB-website' op draaien, imo. Anders lever je niet wat je beweerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Alex op 25-04-2004 21:45 ]

- Giphart

• gorgi_19

gorgi_19

Ben Cornelisse schreef op 25 april 2004 @ 21:40:
zoals ik al vertelde ben ik een leek.
In dat geval: ga je niet bemoeien met de techniek en gedraag je ook als een leek :)

Geef aan wat het probleem is, wat je niet goed bevalt, en laat de bouwers het lekker uitvechten met de hoster. Jij bent klant.

Je moet je niet druk gaan maken met verbetertips die je hier op een forum krijgt. Je kent namelijk de achtergrond van de posters niet (wie zegt dat ik niet een jochie van 13 bent, wat net z'n eerste PHP-site heeft gemaakt?) en er bestaat het gevaar van interpretatieverschillen met deze informatie.

[ Voor 21% gewijzigd door gorgi_19 op 25-04-2004 21:46 ]

• Alex
Ik vind het opzich wel zilig als dit ene programmeerprobleem is. Hier zit niets, maar dan ook niets moeilijk in. Het is gewoon een well-known webshopje...

- Giphart

• gorgi_19

gorgi_19

Alex de Groot schreef op 25 april 2004 @ 21:46:
Ik vind het opzich wel zilig als dit ene programmeerprobleem is. Hier zit niets, maar dan ook niets moeilijk in. Het is gewoon een well-known webshopje...
Als je gaat gokken, gok ik dat een bepaalde querie de boel flink loopt te verstieren. Maar daar zou je eigenlijk een Profiler dan naast moeten zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door gorgi_19 op 25-04-2004 21:47 ]

• zoooper
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
asp is serverside hoe kunnen we dit vanaf hier beoordelen...

• gorgi_19

gorgi_19

zoooper schreef op 25 april 2004 @ 21:49:
asp is serverside hoe kunnen we dit vanaf hier beoordelen...
Je kan meer achterhalen dan je denkt.. :)

• gorgi_19

gorgi_19

snip

[ Voor 132% gewijzigd door elevator op 25-04-2004 22:04 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:01
De keuze is volgens mij het best te maken naar welke kennis en aparatuur/software je al in huis hebt. Als je als bedrijf mensen die opgeleid zijn voor ASP hebt dan ga je ASP gebruiken. Je hoeft dan alleen in de licenties te investeren (natuurlijk ook in andere dingen, maar alsnog).

Ik denk dat prestaties niet zo zwaar tellen bij de keuze asp/php.

Maar als je echt prestatie problemen hebt moet je eens gaan optimalizeren, en niet meteen overstappen. ASP kan echt best snel zijn :P

|>

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-08 15:51

we_are_borg

You will Comply

Ik heb even over de site gesurft en het voelt idd traag aan sommige stukken. Optimalisatie van je code is volgens mij meer waard als in welke taal het is geschreven. Heb al veel gelezen over PHP VS ASP(.Net) maar de ene keer komt PHP beter uit de bus en de andere keer ASP(.Net). Ik zal als eerste de code gaan optimaliseren.

En wat betreft de hosting die is vrij duur je betaal de hoofdprijs. Ik zal zelf even gaan rond shoppen het is vrij duur.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• gorgi_19

gorgi_19

Net ook even over de site gesurfd en met alle info verkregen, heb ik het vermoeden dat de oorzaak niet ligt bij de taal, maar eerder de ontwerpers van het CMS wat ervaring missen. :)

• Johnny
  • Laatst online: 11:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik denk niet dat het probleem hier PHP vs. ASP is, ik denk dat de makers gewoon niet zo ervaren zijn, en ranzige/inefficiente code hebben geproduceerd.

Hoe ik dat zie? SQL injection is een typische beginnersfout, en de HTML/JavaScript broncode is nou ook niet echt van hoogstaande kwaliteit (een script van http://javascript.internet.com halen om een pop-up venster te openen, en een browsercheck die enkel verschil maakt tussen Netscape/MSIE versie 2 en 3, en natuurlijk een heleboel ranzige overbodige code)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Ik zou ook mijn geld zetten op het verbeteren van de database-queries. Hoe dieper je komt in de selectie, hoe sneller het resultaat wordt getoond. Het is de moeite waard om in je code logging op te (laten) nemen waarin start query (open connection) en resultaat wordt gemeten.
Kan ook een connection pool probleem zijn (geen idee of asp.net hiermee werkt). Te weinig connecties in combinatie met trage queries maakt de boel lekker stroperig.
Als ik het bij rechte eind heb, hoef je je niet al te veel zorgen te maken. Kleine tweaks aan de queries kunnen mega verschil maken.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 22:15:
Als ik het bij rechte eind heb, hoef je je niet al te veel zorgen te maken. Kleine tweaks aan de queries kunnen mega verschil maken.
Ga er maar van uit dat het geen kleine tweaks zijn... Ik denk dat complete stukken, vooral je DAL, eigenlijk overnieuw geschreven moeten worden.

Gebruik maken van SP's of Parametrized queries, om te beginnen. :)

Trouwens, die methodiek van zoeken vind ik ook erg vaak.. :X Maximaal 25 producten die teruggegeven worden? Daar hebben ze Paging voor uitgevonden; werkt erg goed icm SQL Server. Evt. is Index Server ook nog een optie, kan je zelfs ook in teksten zoeken.

En je link naar leveringsvoorwaarden (onderaan je pagina) doet het niet.. :+

Maar erhm.. vooral je beveiliging is nogal een.. erhm.. zeef. En ik heb m'n twijfels bij de kwaliteit van het web-bureau, en dan druk ik me nog heel voorzichtig uit.. Een paar goede testers en iets verder inlezen over security kan geen kwaad.

Ik denk wel dat je hosting bedrijf eea wel redelijk voor elkaar heeft.. Pas in een veel later stadium is dit alleen te beoordelen. Net 2 andere sites bekeken die ook daar gehost worden, en deze vertonen geen enkel performanceprobleem.
Ze zijn wat duurder, maar leveren ook kwaliteit, waarschijnlijk. Sowieso is Windows 2k hosting duurder dan *nux hosting.

[ Voor 87% gewijzigd door gorgi_19 op 25-04-2004 23:30 ]

• Johnny
  • Laatst online: 11:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

gorgi_19 schreef op 25 april 2004 @ 22:25:
[...]

Ga er maar van uit dat het geen kleine tweaks zijn... Ik denk dat complete stukken, vooral je DAL, eigenlijk overnieuw geschreven moeten worden.

Gebruik maken van SP's of Parametrized queries, om te beginnen. :)

Trouwens, die methodiek van zoeken vind ik ook erg vaak.. :X Maximaal 25 producten die teruggegeven worden? Daar hebben ze Paging voor uitgevonden; werkt erg goed icm SQL Server. Evt. is Index Server ook nog een optie, kan je zelfs ook in teksten zoeken.

En je link naar leveringsvoorwaarden (onderaan je pagina) doet het niet.. :+

Maar erhm.. vooral je beveiliging is nogal een.. erhm.. zeef. En ik heb m'n twijfels bij de kwaliteit van het web-bureau, en dan druk ik me nog heel voorzichtig uit.. Een paar goede testers en iets verder inlezen over security kan geen kwaad.

Ik denk wel dat je hosting bedrijf eea wel redelijk voor elkaar heeft.. Pas in een veel later stadium is dit alleen te beoordelen. Net 2 andere sites bekeken die ook daar gehost worden, en deze vertonen geen enkel performanceprobleem.
Ze zijn wat duurder, maar leveren ook kwaliteit, waarschijnlijk. Sowieso is Windows 2k hosting duurder dan *nux hosting.
Het wordt hier bijna een sitecheck :D

Er zijn wel meer dingen die niet kloppen in de tekst, zo zag ik ergens bijvoorbeeld "nederlands" zonder hoofdletter staan enz.

Over de kwaliteit van het web-bureau, dat dacht ik ook al, maar volgens mij geldt dit voor 90% van die zogenaamde webdesignbedrijfjes, hier in mijn directe omgeving (20 kilomter) ken ik ook alleen maar prutsers, op twee na, maar eentje daarvan is na de .com hype falliet gegaan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• gorgi_19

gorgi_19

Johnny schreef op 25 april 2004 @ 23:41:
Het wordt hier bijna een sitecheck :D

Er zijn wel meer dingen die niet kloppen in de tekst, zo zag ik ergens bijvoorbeeld "nederlands" zonder hoofdletter staan enz.
Af en toe is het gewoon leuk... :+ En ik ga niet inhoudelijk over de opmaak, kleurgebruik en vormgeving. Dan wordt het echt een sitecheck ;) Alleen technisch kijken is nog wel leuk :P Trouwens, Nederlandse spelling vind ik geen directe verantwoordelijkheid van het webbureau.
Over de kwaliteit van het web-bureau, dat dacht ik ook al, maar volgens mij geldt dit voor 90% van die zogenaamde webdesignbedrijfjes, hier in mijn directe omgeving (20 kilomter) ken ik ook alleen maar prutsers, op twee na, maar eentje daarvan is na de .com hype falliet gegaan.
Dat is ook de combinatie die ik niet snap. De geleverde kwaliteit (en een stukje techniek c.q. afhandeling van malifide scripts en performance), maar wel SQL Server 2k en een vrij prijzig hosting pakket. Ik denk dat het budget voor het webbureau dan ook relatief laag is geweest.

Met die 'prutsers' trouwens die jij noemt, hier is wel degelijk een markt voor. Ze hebben een redelijke prijs / kwaliteit verhouding; ze zijn niet duur. Maar voor de bakker op de hoek, die wekelijk een aanbieding wil plaatsen, is een door hen gemaakte website perfect.

[ Voor 19% gewijzigd door gorgi_19 op 25-04-2004 23:50 ]

• Ben Cornelisse
Heb al veel onderbouwde kritiek gelezen zal het zeker met de designers opnemen.
Dit is voor mij net een second opinion, ;)

Goede kritiek is altijd welkom. Ik vind namelijk dat een webshop snel en overzichtelijk moet zijn.

En ik geloof dat dit toch toch de toekomst is, en daar moet dan ook in geinvesteerd worden. toch?

bedankt zover!

Essilenroc

Pagina: 1