Toon posts:

TV-kaart: Zeer slecht beeld, goed geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb hier een (nogal oude) TV-kaart die ik eergisteren aangesloten heb op mijn (nogal oude) computer.
Het gaat om een Boeder TV/FM capture card (heeft Boeder een connectie met Pinanacle?):
- Boeder 68404 tuner
- Conexant 878a chip
De radio doet het perfect, maar heb ik problemen met het beeld.
Het lukt goed om alle zenders (automatisch) in te stellen. Het beeld is alleen heel erg slecht. Eigenlijk is het maar af en toe te zien dat je op een televisieprogramma afgestemd hebt.
Het veemde is dat het geluid perfect is! Ik heb dus het idee dat de beeldkwaliteit niet negatief beinvloed wordt door de aansluiting (hoewel de kabel naar mijn computer wel tamelijk lang is)
Ik heb verschillende video-standaarden ingesteld (NTSC M, PAL BDGHI, SECAM, PAL M, PAL N, NTSC M(Jpn), PAL DK en PAL I), bij de ene standaard is het beeld weer iets slechter dan bij de andere, soms is er helemaal geen beeld. Veel maakt het meestal niet uit.
Ik krijg wel goed beeld als ik een laptop via de S-video aansluiting op mijn computer aansluit (alleen bij NTSC M(Jpn)).
Ik heb geprobeerd de software van DScaler te installeren, maar dit programma geeft een foutmelding bij het starten.
Herkent iemand dit probleem? Of heeft iemand een mogelijke oplossing?

Jaap

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:42
je moet in iedergeval pal bdg nemen als instelling.
probeer even met een (draagbare) tv of er wel een goed signaal op de kabel staat.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Topicstarter
Een andere TV geeft wel beeld. Niet superscherp, maar zeker aanvaardbaar. Zou het aan de software van mijn kaart kunnen liggen?

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-08 15:02
dit ligt vrijwel altijd aan een slecht signaal, geloof me. Daarbij is de tuner in zo'n tv-kaart niet erg gevoelig, dus dat die TV beter beeld geeft geloof ik zo, dat is vrijwel altijd zo.

Wat je kunt doen:
(test de kaart direct aan de huiskabelaansluiting om zeker te weten dat het beeld beter kan)
-kabels en stekkers IN ORDE maken, geen prefab troep, maar zelf monteren. Standaard stekkers werken vrij goed eigenlijk. Die volledig metalen Hirschner dingen zijn beter maar heel duur. Gebruik kwaliteitskabel.
-Geen splitters zonder versterker gebruiken
-kabels niet langer dan 20M

succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Initial G op 28-04-2004 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik mij inderdaad neer moet leggen bij het feit dat mijn signaal te zwak is. (hoewel ik het vreemd vind dat het geluid zonder een enkel kraakje is) Liever had ik gehad dat het een softwarefout is...
Ik heb de kaart in een computer die helemaal op zolder staat zitten, aan die kabellengte van 20 meter kom ik dus wel. Ik kan inderdaad de computer eens beneden proberen aan te sluiten (hoewel dit een heel gesleep is), het beeld op de televisie daar is namelijk haarscherp.
Tot slot: zou een signaalversterker met deze lange kabel nog goed genoeg werken?

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-08 15:02
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 18:29:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik mij inderdaad neer moet leggen bij het feit dat mijn signaal te zwak is. (hoewel ik het vreemd vind dat het geluid zonder een enkel kraakje is) Liever had ik gehad dat het een softwarefout is...
Ik heb de kaart in een computer die helemaal op zolder staat zitten, aan die kabellengte van 20 meter kom ik dus wel. Ik kan inderdaad de computer eens beneden proberen aan te sluiten (hoewel dit een heel gesleep is), het beeld op de televisie daar is namelijk haarscherp.
Tot slot: zou een signaalversterker met deze lange kabel nog goed genoeg werken?
het signaal wordt gesplit begrijp ik, dus dan zou je even kunnen testen of het zonder splitter beter wordt. Ik bedoel dus de 20M kabel direct op de huisaanlsuiting.
Een versterker zou zeker kunnen werken, maar dan wel direct op de huisaansluiting, daar is het signaal nog goed om te versterken. Het beste is om de versterker te laten splitten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de computer naar beneden gehaald om daar te testen of het inderdaad aan de lange kabels lag. Er is geen verandering waarneembaar! De televisie geeft een haarscherp beeld (gelijk bij binnenkomst van de kabel is een signaalversterker geplaatst), maar de computer laat nog steeds zeer slechte beelden zien. Het ligt dus toch niet aan het signaal.
Iemand een idee wat ik verder nog kan proberen?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Je hebt niet toevallig aan de binnenkant van de tuner op de kaart wat spoeltjes geraakt?
Dat zorgde er bij mij nl. voor dat het grootste deel van mn ontvangst weg was, omdat de spoeltjes te dicht op elkaar gedrukt waren. Kijk eens of ze allemaal een beetje uit elkaar staan.

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
waarschijnlijk is je probleem je kabelmaatschappij...

Door (zogenaamd) "ruimtegebrek" op de kabel worden een aantal zenders door de kabelmaatschappijen niet precies op een kanaal gezet maar er juist net iets boven (aangeduid met een +) of er juist net iets onder (aangeduid met een -).
Dit doen ze omdat ze dan volgens hun meer zenders op de kabel kunnen plaatsen (in tegenstelling tot Duitsland waar de kabelmaatschappijen al lang gebruik maken van de zogenaamde Hyperband (30 zenders op de kabel)).
Probleem is dat je voor zulke "half-channel" zenders gebruik moet maken van fijnafstemming... dit kan dus met veel PCTV kaarten niet!!! Of laten we zo zeggen; Ze kunnen het wel, maar doen dat niet omdat dan het automatisch zender zoeken heel veel tijd in beslag zou nemen... met heel veel bedoel ik dus ook echt HEEL VEEL!!! De software makers "omzeilen" dit probleem door alleen maar op hele kanalen te scannen... met het gevolg dat het supersnel gaat, maar ten koste van de ontvangstkwaliteit!!!
Wat kan jij daaraan doen?!?!.... 2 manieren....

- Gebruik een oude videorecorder als tuner en sluit deze via een SCART->CINCH kabel aan op je PCTV-kaart.
- Download de BTWinCap driver die het WEL weer mogelijk maakt om de fijnafstemming te gebruiken...

Veel suc6...

http://btwincap.sourceforge.net

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Topicstarter
misbehavingman schreef op 03 mei 2004 @ 14:05:
Je hebt niet toevallig aan de binnenkant van de tuner op de kaart wat spoeltjes geraakt?
Dat zorgde er bij mij nl. voor dat het grootste deel van mn ontvangst weg was, omdat de spoeltjes te dicht op elkaar gedrukt waren. Kijk eens of ze allemaal een beetje uit elkaar staan.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, die quote was niet de bedoeling...
Ik heb de driver gedonload. Ik neem aan dat ik ook het programma moet gebruiken dat op diezelfde site staat? Ik heb nog niet door hoe je daarmee handmatig af kunt stemmen, maar ik denk dat daar achter moet zijn te komen.
Voorlopig ga ik voor de oplossing met de videorecorder. Het enige probleem daarbij is dat die apparaten na verloop van tijd automatisch op standby gaan. Een oud videobandje laten opnemen onder het kijken verhelpt dat probleem.
Over die spoeltjes: ik heb de tuner nooit opengehad, maar ik ben ook niet de eerste gebruiker. Ik kan in ieder geval eens kijken.
Bedankt!
Pagina: 1