1 Kanaal Subwoofer soms brak

Pagina: 1
Acties:

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Topicstarter
Ok ik heb hier al een tijdje last van een heel vreemd probleem. Namelijk het volgende.

Ik heb hier een 2.1 setje van MidiLand staat.. ooit een keer gekregen (toennie nog goed werkte ;)) Opzich komt er prima geluid uit... Maar ik zit met 1 naar probleem. Het rechterkanaal van de subwoofer verzwakt soms heel erg. Dan komt het er nog maar heel zachtjes uit samen met een beetje ruis. Als dit kanaal uitvalt dan wil een schop op die sub soms wel eens helpen. En dan doettie het weer :) (klinkt als los contactje in sub) Maar meestal probeer ik eerst een keer goed hard in mn mic te blazen want dat helpt meestal ook! Dus dat betekent geen los contactje! Ik heb een paar maanden terug m'n Pc ge-aard :Y) en toen is het wel een stuk minder geworden :) Maar het is nog verre van weg :( En het vervelende nu is dat ik vaak nu het rechterkanaal helemaal niet aan krijg. Vaak springt ie na een tijdje ineens weer aan. En soms ben ik gewoon een half uur op die sub aant trappen en in die mic aant blazen...

Btw, het trappen op mn sub kan niet schadelijk zijn voor de electronica.. kheb een keer het achterste plaatje van de sub afgeschroeft (die met alle aansluitingen) en daar hing het printplaatje ook meteen aan. De klappen van GuuZ die op de ub trapt kunnen daar niet met veel kracht aan worden doorgegeven... Hooguit een kleine trilling.

Maar ik wil mn rechterkanaal graag werkend hebben. Heeft er iemand enig idee? Of is mn subwooferke gewoon genaard voor het leven? :'(

Bij voorbaat dank :)

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Verwijderd

Even checken:

* verbinding van je sub: zitten de klemmetje nog stevig vast ?, is er geen draadje losgekomen aan de spoel van de sub ?

* printplaatje es nazien, geen losse solderingen of zoiets ?

by the way, door het blazen in je mic zorg je voor een verhoogde stroom door je sub, dus kan dit toch best wel een slecht contact zijn hoor.

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
De verbindingen zitten goed. Waar zit de spoel van de sub? Ik zal ff kort uitleggen hoe m'n set aangesloten zit: Gewoon met 1 mini-jack kabel van de geluidskaart naar de sub toe. En vanaf de sub gaan er 2 lijnen (tulp-stekkers geloof ik) naar de sats... Ik kan me niet herinneren dat ik een spoel heb gezien maar alle contactjes die ik toen gezien heb zagen er goed uit. Alles zit verder ook goed aangesloten ed. Heb al getest of het niet aan de kabels of aan de boxjes ligt en dat ligt het zeker niet!

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
^^schop^^

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Klinkt als een slechte soldering of een draadbreuk. Als we er vanuit gaan dat het geen draadbreuk is, kun je de print naukerig gaan onderzoeken. Bekijk alle solderingen kritisch, het liefst met een vergrootglas. Kijk of er geen schertjes of kleine barstjes in de sporen op de print zitten. Als je een barstje vind, kun je deze schoonmaken (isolatie er af krabben met een kleine schroevendraaier) en een beetje soldeertin op solderen.

Sommige versterkers bestaan uit een versterkermodule, die lijkt een beetje op een klein uitgevallen Slot 1 processor met een groot koelblok. Deze is meestal met een tiental pinnetjes vastgesoldeerd aan je print. Sony (maar ook aanverwante japanse merken) gebruikt deze nog wel eens. Bij oververhitting krijgen deze modules nog wel eens last van vergelijkbare storingen, als je zo'n ding er in hebt zitten is ie waarschijnlijk total-loss.

Too many people, making too many problems

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
LeX-333 schreef op 28 april 2004 @ 16:57:
Klinkt als een slechte soldering of een draadbreuk. Als we er vanuit gaan dat het geen draadbreuk is, kun je de print naukerig gaan onderzoeken. Bekijk alle solderingen kritisch, het liefst met een vergrootglas. Kijk of er geen schertjes of kleine barstjes in de sporen op de print zitten. Als je een barstje vind, kun je deze schoonmaken (isolatie er af krabben met een kleine schroevendraaier) en een beetje soldeertin op solderen.

Sommige versterkers bestaan uit een versterkermodule, die lijkt een beetje op een klein uitgevallen Slot 1 processor met een groot koelblok. Deze is meestal met een tiental pinnetjes vastgesoldeerd aan je print. Sony (maar ook aanverwante japanse merken) gebruikt deze nog wel eens. Bij oververhitting krijgen deze modules nog wel eens last van vergelijkbare storingen, als je zo'n ding er in hebt zitten is ie waarschijnlijk total-loss.
Bedankt voor de reactie Lex! In mn sub zit een chip met 6 pinnen die door een dikke aluminium plaat gekoeld wordt.. Maar daar is duidelijk niets mis mee. De chip nader onderzoeken zal vrij lastig gaan omdat de meeste aansluitingen die je op de chip kunt pluggen een vies kit-achtig spulletje overheen zit. Dan zou ik die allemaal los moetne knippen en later vast moeten solderen. Maar het risico dat er dan iets fout gaat vind ik iets te groot. Toch bedankt voor de tip ik zal voor zover mogelijk toch alle spoortjes en bindingen intensief bekijken.

Pagina: 1