Toon posts:

Maxtor S-ata Problems

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit hier voor de 4e keer met hetzelfde probleem :(
Namelijk: Mijn Maxtor S-ata HD is voor de 4e keer naar de knoppen ;(
Heeft iemand dit probleem vaker gehad?

Mijn eerste 3 waren de 6Y120MO
En de laatste is de : 6Y160MO

De laatste mocht ik gratis inruilen omdat mijn schijf al zo vaak kappot was gegaan,

Heeft iemand enig idee hoe dat kan dat deze schijf zo vaak achter elkaar kapot gaat (alle 4 de schijven in 3 maand)

Mijn verdere systeem is:
-- Epox 8KRA2+
-- 512 MB DDR400

Ik hoor het graag,

alvast bedankt

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

/me Welkom op GoT.
Helderziendheid is een niet echt veel voorkomende feature bij GoT-users. :)

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de stroomvoorziening te sterk schommelt waardoor de HD's ontregeld raken.

Je zou dit over een langere periode kunnen loggen met bijv. MBM. Meet anders met het handje eens je voeding na.

[ Voor 22% gewijzigd door Guardian Angel op 25-04-2004 20:21 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Wat zijn je voltage lijnen? De mijn zijn redelijk slecht en heb ondertss al 1Maxtor 80GB S-ata kapot gekregen, en de vervanger nu (dezelfde maar een nieuwe) begint ook al weer klote te doen. En ik heb mij laten vertellen dat Maxtor's zeer gevoelig zijn voor slechte voltage lijnen

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 09:37
Ligt het misschien aan de temperatuur?

Zijn het 7200RPM schijven? (ik gok dat dat zo is)

Hoe heb je de schijf in je kast, is er nog ruimte voor warme lucht om weg te "flowen" of niet?
Is er airflow bij je hardeschijf d.m.v. hd cooler / casefans?
Download anders eens bijvoorbeeld Hardware sensors monitor om de temp te zien van de kast. HD temps kun je helaas niet uitlezen omdat het een S-ATA hd is :(. En anders kun je altijd even de zijkant van de kast eraf halen, intensief gaan gamen o.i.d. en dan na 1 a 2 uur de hardeschijf voelen.

Dit is iets wat het misschien kan zijn, er zijn nog wel veel andere oorzaken, voetbal je bijvoorbeeld wel eens met je hd? Dat vind ie ook niet echt fijn.. :+

Verwijderd

Ik zou het inderdaad in 1e instantie op temperatuur gooien..

Ik had eerst een chieftec kastje, waar de HD's 'over dwars' in gemonteerd zaten. Gevolg was dat de 2e HD niet met een fan te koelen was, wat als gevolg had dat het ding in 1 maand tijd 3 keer kapot ging (alle 3 garantiegevallen).

Ik heb de kast vervangen door een AOpen A600A, en de schijven voorzien van waterkoeling met een Koolance HD-koeler, en sindsdien geen problemen meer gehad.

Zijn overigens wel WD schijven, maar qua temperatuur geld voor elke HD dat warmte niet goed is. Als je HD zo warm is dat het bijna pijn doet om hem aan te raken, is ie te warm.. (voelen aan kant met printje)

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik heb ook al ongeveer 3 maanden een 80 gb maxtor s-ata schijfje, en als ik deze hard laat werken >:) met bv het rippen van een film of het kopieeren van een groot bestand dan hoor ik een tik, en daarna gaatie weer verder, het klinkt als een pingpongbal die je zachtjes op de stenen vloer laat vallen. Hij werkt nog steeds en bestanden die ik dan gekopieerd heb, raken ook niet verminkt ofzo.

Mijn voltage lijnen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dominique.hermans/got/volt.JPG

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

8)7 Het zal wel niet , maar je sluit er toch niet :? 2 / 12 volt voedings kabels
op de schijf aan ???

Kan wel namelijk , maar moet niet . 8)7

• domi235

domi235

Magic!

2 12 volt kabels op 1 hd , d8 het niet he? 8)7

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
het kán wel... 1 sata power connector en 1 normale molex.. Alleen dan brand je hdd meteen door.. dan gaat ie dus niet kapot na een maand ofzo.. dan doet ie gewoon nix (en nooit nix meer :P)

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-03 20:09
-DomiNator- schreef op 25 april 2004 @ 21:22:
2 12 volt kabels op 1 hd , d8 het niet he? 8)7
Hehe, ik mag hopen van niet nee, maar het zou gekund hebben,

1 sata power connector en 1 molex, ik heb alleen geen idee of dat er invloed op kan hebben

• domi235

domi235

Magic!

Maar ff terug on topic: komt het overlijden van vele Maxtor S-ATA HD's door slechte volt lijnen (zijn die van mij slecht? ) of door slechte koeling of zijn ze gewoon rot gemaakt?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

-DomiNator- schreef op 25 april 2004 @ 21:29:
Maar ff terug on topic: komt het overlijden van vele Maxtor S-ATA HD's door slechte volt lijnen (zijn die van mij slecht? ) of door slechte koeling of zijn ze gewoon rot gemaakt?
Oververhitting zal wel meevallen. Ik had ooit 6 HD's boven elkaar en nooit een probleem gehad.

Waarschijnlijker is, nogmaals, je voeding maar om nu direct deze 100% zeker de schuld te geven van het probleem is alleen door jou te bepalen. Testen dus.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 2 maand terug mijn voeding wel varvangen in de hoop dat er geen instabiele stroomlijnen zouden komen (mijn 1e HD was toen al naar de knoppen)
Ik heb natuurlijk maar 1 connector aangesloten:) Kan het niet aan het bordje liggne, want ik ken iemand met dezelfde Opstelling als mij (qua apparatuur) maar met een Asus A7V600 boardje en die heeft nooit problemen, helaas bij mij wel

Alvast bedankt voor de vele reacties

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op 25 april 2004 @ 21:26:
het kán wel... 1 sata power connector en 1 normale molex.. Alleen dan brand je hdd meteen door.. dan gaat ie dus niet kapot na een maand ofzo.. dan doet ie gewoon nix (en nooit nix meer :P)
Lijkt me heel stug dat je HD daar van kapot zou gaan. Als ik de lijntjes op de print van m'n WD1200 SATA schijf trace, wordt de voeding gelijk doorverbonden (als in 12v naar 12v, niet 12v naar gnd :P). DWZ. de 12V molex aansluiting is dezelfde als de 12V sata-power aansluiting. Daarnaast is het niet zo dat als je op een apparaat 2 keer 12v aansluit, dat ie dan 24 volt krijgt ofzo.
Oververhitting zal wel meevallen. Ik had ooit 6 HD's boven elkaar en nooit een probleem gehad.
Ik denk dat oververhitting in de top 3 van meest voorkomende oorzaken voor defecten staat. Dat er in een bepaalde setup 6 HD's boven elkaar gemonteerd zitten, en niet kapot gaan, is geen bewijs dat oververhitting niet schadelijk is.
Maar ff terug on topic: komt het overlijden van vele Maxtor S-ATA HD's door slechte volt lijnen of door slechte koeling of zijn ze gewoon rot gemaakt?
Gaan er zoveel maxtor S-ATA HD's kapot dan? In deze thread wel, maar over het algemeen?

Slechte koeling en een slechte voeding kunnen beide oorzaken zijn voor het overlijden van een HD.

De enige methode om er achter te komen wat in een specifiek geval de reden is, is meten. Dus voel of de boel warm wordt, en controleer je voltages.
(zijn die van mij slecht? )
Je 5 (met name) en je 12 zijn wel aan de lage kant. Dat hoeft geen problemen te geven, maar aangezien je 'tikken' hoort, zou ik eens een andere voeding proberen. Of probeer even wat 'overbodige' componenten uit te schakelen, zoals CD/DDV Rom/writers.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2004 22:55 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
aan er zoveel maxtor S-ATA HD's kapot dan? In deze thread wel, maar over het algemeen?
Nope, hier niet. Nog geen enkel defect gehad sinds het begin van de S-ATA tijd.
Slechte koeling en een slechte voeding kunnen beide oorzaken zijn voor het overlijden van een HD.
Oh ja, vooral koeling. In tegenstelling tot wat sommige mensen beweren: koeling is een issue bij 7200rpm disks! Ik heb het zien gebeuren, schijven die keihard crasten als ze flink werden gebruikt en te dichtbij andere schijven gemonteerd zaten. Airflow is essentieel voor een goede werking van je disk, zeker als het een 7200rpm disk is. 5400rpm kan je zo'n beetje opsluiten, dan doen ze eht nog. Maar op die 7200rpm schijven zit een mosfet o.i.d. op het PCB en die wordt enorm heet, as in 80oC. Deze warmte wordt verspreid over de hele disk, waardoor de mechanische onderdelen extra belast worden. En laat dat nou net de achilleshiel van een schijf zijn...Dus de levensduur wordt beperkt en risico op een crash neemt toe.
Niettemin, in het geval van TS: er treden veel defecten op, vlak na elkaar. Als dit een warmteprobleem is, dan moet de hitte echt extreem zijn in die kast; meestal treden warmte-defecten pas op na een paar maanden of zelfs jaren. Hier lijkt me dat de voedingslijnen eens goed in de gaten houden geen kwaad kan.
De enige methode om er achter te komen wat in een specifiek geval de reden is, is meten. Dus voel of de boel warm wordt, en controleer je voltages.
With stupid ^^.
aangezien je 'tikken' hoort, zou ik eens een andere voeding proberen.
Jep, bij oververhitting hoor je meestal maar één tik en daarna niks meer :p
Of probeer even wat 'overbodige' componenten uit te schakelen, zoals CD/DDV Rom/writers.
Ohja, ergens CCFL's of zelfgeknutselde lcd'tjes aanhangen? Met name CCFL's, die hebben een wisselspanningsvoeding nodig; die invertertjes maken vaak nogal wat troep op je 5V of 12V lijnen waardoor die disk wel eens haywire kon gaan.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-03 14:11
Laat ik hier een oplossing geven voor veel mensen die anders hun hd naar de eeuwige hdvelden geschopt hebben

Er is een probleem in windows met afsluiten als de pc te snel afsluit waardoor een s-ata schijf geen tijd krijgt op zijn chache leeg te maken, Daardoor vallen er 2/8mb gaten in je C partitie van je hd, Dit kan leiden tot:

-Niet meer opstarten van windows
-Vast lopen windows install bij zoeken naar partities
-Geen mogelijkheid om de hd aan te spreken of te open (ook niet op andere pc)
-Vastlopen PC in boot procedure

Dit probleem komt voor met een combinatie van: VIA chip, S-ata hd's en XP

Ik heb hier zelf ook problemen mee en ben nu aan het zoeken naar een register patch..

Mvgr Tim Cooijmans

[ Voor 28% gewijzigd door 0fbe op 26-04-2004 15:47 ]

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:48
Kan het daardoor ook komen, dat windows tijdens het starten bepaalde bestanden niet kan vinden/benaderen en daardoor een blauw scherm geeft (met daarop een foutmelding dat hij die bestanden niet kan vinden/benaderen)?

Hier heb ik namelijk nog al eens last van. Soms moet windows meerdere keren opnieuw opstarten. Maar uiteindelijk start windows wel helemaal op.

[ Voor 3% gewijzigd door yamahabest op 26-04-2004 15:53 ]

• 0fbe
Zou wel kunnen, wat zijn je spec's?
NTFS disk's hebben er meer last van dan FAT"s omdat, een FAT disk nog kan draaien met corrupte bestanden. Een NTFS stopt als z'n Index niet klopt

[ Voor 70% gewijzigd door 0fbe op 26-04-2004 15:57 ]

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:48
specs

MB: Asus A7V600
PROC: AMD 2800+
GEHEUGEN: 2x 512MB Kingston
HD: 160 gig Maxtor sata
VIDEOKAART: Asus 9600XT

Besturingssysteem: Windows 2000

[ Voor 13% gewijzigd door yamahabest op 26-04-2004 15:57 ]

• 0fbe
Kan best zijn dat je last hebt van dezelfde problemen lees me post hier boven,

PS. ik kom zo snel mogelijk met een patch

Verwijderd

Dit probleem komt inderdaad door het niet tijdig kunnen wegschrijven van het cache-geheugen.
Voor Windows XP is een patch beschikbaar.
Zoek hiervoor in Microsoft Knowledge Base Article - 331958

Of download het bestand via onderstaande link;

http://www.microsoft.com/...83-4edc-a17e-6f659a033b0d

Bij mij is het probleem nu verholpen, nadat een 160 Gb schijf naar de ..... is gegaan.
Ook heb ik contact gehad met Maxtor, zij moeten nu ook op de hoogte zijn van dit probleem en van de oplosing, WANT DAT HEB IK ZE VERTELD (via e-mail).

Véél succes ermee

• T.S.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het probleem komt mij niet onbekend voor.

Zelf was ik eerst in de veronderstelling dat het probleem veroorzaakt werd door het mobo, aangezien de installatie van windows bleef hangen tijdens het controleren van de vaste schijven en dit probleem zich niet voordeed zodra ik de schijf koppelde aan een Sil3112 S-ATA controller.

Bij het 3e 'defecte' bordje ben ik maar eens verder gaan neuzen, waarbij dit topic mij waardevolle informatie verschafte.

Het is mij ook gelukt om het probleem te verhelpen zonder verlies van enige informatie, de windows install incl programma's heeft het er zonder kleerscheuren vanaf weten te brengen.... hoe?

* PC booten vanaf Maxtor Powermax flop... niet via de on-board raid, deze herkent de schijf niet meer. Maar via een pci raid controller.(in mijn geval een Silicon Image Sil3112 PCI Controller)
* Uitgebreide test uitvoeren... probleem wordt gevonden, deze laten repareren.

* Schijf weer aan de on-board Via S-ATA controler hangen, WinXP reparatie modus opstarten vanaf cd-rom (werkt nu wel weer goed)
* In de opdrachtprompt de volgende commando's geven
chkdsk /p
fixboot

* PC opnieuw booten en klaar is kees.

Misschien dat iemand hier nog iets aan heeft.
Pagina: 1