Normale 3Dmark score, slechte prestaties in games

Pagina: 1
Acties:

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ik zit hier met een, op z'n zachtst gezegt, raar probleem bij de PC van mijn ouders. De score in 3Dmark2001 is normaal voor de grafische kaart maar de prestaties in spelletjes zijn beroerd.

Voorbeelden:

Need for Speed: Underground: 9 FPS.

Tribes 2: 14 FPS.

Call of Duty: 4 FPS.

Unreal: 17 FPS.

(gemeten met Fraps)

Bij alle spellen staat alles op low (quality, e.d.) en de resolutie op 640x480. Op hogere resoluties is het nog erger.

De 3DMark2001 score met de standaardsettings is 7860 punten. Dit is gezien de specs van het systeem toch best netjes en dus zou ik verwachten dat zeker oude spellen, zoals Tribes 2 en Unreal, fatsoenlijk zouden draaien. Maar geen enkel spel gaat sneller dan een diashow.

Specs van de PC:
-AMD Athlon XP 2000+ @ 1660MHz (Palomino)
-Gigabyte GA-7DXE moederbord.
-256Mb geheugen (PC2100).
-60Gb IBM HDD (24Gb gebruikt)
-Club3D Ati Radeon 9100, 128Mb videokaart.
-Hansol 720E, 17" monitor.
-Windows XP SP1.
-Ati Catalyst 4.4
-300W noname voeding
-Samsung DVD-speler, floppydrive, Creative geluidskaartje.

Er is niets overgeklokt oid.

In totaal heb ik de PC 4 keer opnieuw geïnstalleerd met Windows 2000 pro SP3 en Windows XP pro SP1. Bij elke installatie heb ik verschillende drivers gebruikt.

Ook heb ik de PC met alleen maar het moederbord, CPU, geheugen, grafische kaart en harde schijf. Dit haalde niets uit. De voeding wijkt idle en stressed nooit meer dan 2% af op elk voltage. Ook heb ik Memtest een uur of 5 laten lopen, hierbij werden geen errors gevonden. Een andere reep geheugen uit mijn PC (256Mb DDR400) maakte ook geen verschil.

De grafische kaart heb ik ook een keer schoongemaakt, ook al was deze niet erg vies. De fan van de kaart draait nog gewoon en het koelblokje wordt niet echt warm, ik kan gewoon mijn vinger erop houden. De CPU temperatuur is ook normaal, 45 graden idle en 53 stressed.

Wie o wie weet er nog een oplossing voor dit probleem?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• MasterFreak
  • Laatst online: 23:20

MasterFreak

Zeker weten!

Probeer de kaart eens in een andere pc. :)

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
MasterFreak schreef op 25 april 2004 @ 20:02:
Probeer de kaart eens in een andere pc. :)
Dat heb ik inderdaad nog niet gedaan. Het probleem is dat er een garantiestikker over de kaart, het AGP-slot en het moderbord gaat, er zit nog garantie op de PC en mijn ouders willen niet dat ik dat zegel verbreek. De winkel zegt dat de prestaties normaal zijn, maar ik neem aan dat zeker de oudere spellen op dit systeem moeten draaien.

• MasterFreak
  • Laatst online: 23:20

MasterFreak

Zeker weten!

Ik zie dat je windows ook al opnieuw geinstalleerd hebt, was dat een kale install?
zoniet probeer dat dan eens, dus windows erop met service pack, de drivers van je hardware. Als je dat hebt gedaan installeer dan eens een game en kijk dan of je nog het probleem nog hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door MasterFreak op 25-04-2004 20:17 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
MasterFreak schreef op 25 april 2004 @ 20:16:
Ik zie dat je windows ook al opnieuw geinstalleerd hebt, was dat een kale install?
zoniet probeer dat dan eens, dus windows erop met service pack, de drivers van je hardware. Als je dat hebt gedaan installeer dan eens een game en kijk dan of je nog het probleem nog hebt.
Bij alle installaties heb ik geformateerd en daarna opnieuw geïnstalleerd. Zoals in mijn topicstart staat heb ik dat 4 keer gedaan. Dit heb ik gedaan omdat ik verschillende displaydrivers geprobeerd heb, om problemen daarmee uit te sluiten heb ik af-en-toe opnieuw geïnstalleerd.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De instellingen van de drivers/spellen al nagelopen? Dat je niet toevallig FSAA oid aan hebt staan (of de spellen in 1600 x 1200 draait)? Trouwens ook de VIA/AMD drivers voor het moederbord erop gezet?

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:20
Heb je wel de nieuwste drivers van ati gedownload en niet de standaard van de cd gebruikt??

[ Voor 4% gewijzigd door Dekaasboer op 25-04-2004 20:38 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dekaasboer schreef op 25 april 2004 @ 20:37:
Heb je wel de nieuwste drivers van ati gedownload en niet de standaard van de cd gebruikt??
Volgens mij heb jij niet de start post gelezen. Eerst nvidia schrijven ook...
Der staat duidelijk Cat 4.4 en ik neem niet aan dat die al op een cd te vinden is.

Ik neem aan dat je ook de moederbord drivers geinstalleerd hebt.

[ Voor 1% gewijzigd door Vincentio op 25-04-2004 20:41 . Reden: enter ]

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat heb je nog op de achtergrond lopen?
Je hebt nog garantie op je pc, maar je cpu is een palomino en deze is toch wel redelijk oud. :?

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Het is idd een beetje raar probleem, maar probeer eens met je klauwen van alle settings af te blijven :) Dat is zo de enige oplossing die ik zo kan bedenken, aangezien je 3dmark met rust laat, en die wel goed loopt.

Dus:

Windows installeren
Windows updaten
Drivers installeren
GEEN FRAPS INSTALLEREN!!
Spel installeren
Van de instellingen afblijven
Spel testen

Lost dit niets op is er toch echt iets mis met de kaart. Gewoon nog een keer terug gaan naar de winkel en je verhaal wat uitgebreider vertellen. Oh en btw, spellen als Unreal moeten er vloeiend op lopen. Vergeet trouwens niet dat als je FRAPS draait je performace ongelovelijk slecht is, het programma is bedoeld om filmpjes te maken van demo's, niet om je fps te lezen.

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn GF fx 5900 xt kaart van Club 3d, daarnaast bestaat mijn systeem o.a. uit een intel 2,8 gh processor en 512 mb geheugen.
Mijn 3dmark03 score is 5222.
Er zijn echter meerdere games die slecht draaien, bijv Syberia 1, simcity 4
De beelden worden traag opgebouwd met artifacts en als er eindelijk beeld is zijn de bewegingen zeer traag. De hoofdpersoon beweegt zich als het ware in slow motion. Ik had de 56.71 drivers van nvidia en ben al teruggegaan naar
de 53.03 drivers. Moet ik nu nog verder terug en kan dit überhaupt met deze kaart? Of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken.
Bij de opties van het spel heb ik alles al op low etc. gezet en ook de settings van nvidia staan niet hoog

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-08 12:40
fraps kan je gewoon draaien hoor, je hebt wel wat prestatieverlies, maar dat merk je haast niet...tenminste in een normale situatie. Het kan ook zijn dat je als je fraps draait het opnemen aan hebt staan, dan wil hij wel eens flink in fps dalen. Dus probeer maar zonder fraps

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
@karbus: Ik zat ook al te denken aan oudere drivers proberen, maar dat helpt bij jou blijkbaar niet. De TS heeft een ATI kaart dus misschien dat het daarbij wel lukt om oude drivers te proberen.
De Georce 5 serie (fx 5xx0) kan alle drivers aan vanaf 5x.xx. Zo hoort ook de 4x.xx bij gf4 etc.

@TS: Ten eerste: Je bent echt een van de weinige mensen met een probleeem die zo'n goede startpost maken. Niets overbodig en met bijna alle relevante info + veel dingen zelf gedaan/gemeten. Dat (+ tribes 2 spelen) zouden meer mensen moeten doen _/-\o_

Voor de rest zie ik niet echt een duidelijke oplossing voor je probleem. Misschien moet je eens proberen om je bios op defaults settings te laten lopen. Of misschien iets anders in je bios proberen te veranderen (agp fast writes, video ram cacheable, agp aperture size etc)

@Cyberbetica + Shailesh: Ik neem aan dat hij EERST merkte dat zijn pc traag was, en TOEN pas met fraps ging meten. En fraps is ook bedoeld om je fps te meten. Sommige reviewsites (oa tomshardware) maken bv ook gebruik van fraps.

Met tribes 2 kan je trouwens ook je fps zien door in je console dit in te tikken: show("framecounter()");
En idd, ga nog eens terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt. Als je het probleem duidelijk uitlegd en laat zien kunnen ze moeilijk ontkennen dat het geen probleem is. Voor de rest is zo'n stikker volgens mij niet rechtsgeldig. Je hebt gewoon garantie op die onderdelen en het maakt dan weinig uit of ze een stikker erop plakken, zodat je je videokaart er niet uit kunt halen. Hetzelfde geldt voor de vobis pc's, die je helemaal niet open mocht maken (zie de search). Probeer natuurlijk eerst de pc-boer zover te krijgen om een andere vid-kaart te proberen.

Veel succes :)

[ Voor 45% gewijzigd door Herr Muller op 25-04-2004 21:11 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
@Pollewob: De spellen heb ik op verschillende resoluties geprobeerd, onder andere 640x480, 800x600 en 1024x768. De testresultaten in de topicstart zijn gemeten met 640x480. De drivers voor de chipset zijn ook geïnstalleerd. De drivers die ik voor de Grafische kaart heb geprobeerd zijn: Ati Catalyst 3.7 t/m 4.4 en de laatste Omega-drivers.

@Pisart: Het gebeurt ook op een schone installatie met alleen maar Windows, de drivers, DirectX9b en een spel. Het verbruik van het fysiek geheugen is dan ongeveer 150Mb, redelijk normaal dacht ik zo. Als de PC niets aan het doen is, is de CPU-belasting ook gewoon 0%.

@cyberbetica: Ik neem geen filmpjes op met Fraps, ik heb het alleen maar gebruikt om mijn FPS te meten. Jouw mini-manual heb ik aangehouden elke keer, afgezien van Fraps dan :). De snelheden zonder Fraps zijn gelijk: Net zo snel als een diashow,

@Herr Muller: Ten eerste, dankjewel voor het compliment :). Fast Writes heb ik aan en uit gehad, de AGP aperture size heb ik laten varieren tussen 32 en 128Mb, dit maakte allemaal niet uit.
offtopic:
Tribes2 heb ik mijn broertje voor zijn verjaardag gegeven, maar ik speel het het meest :p

@De edit van Herr Muller: Als ik die sticker eraf haal begint te winkel te zeuren dat ik eraan heb gezeten en dan is de garantie weg. Daar hebben mijn ouders weinig zin in.

Teruggaan naar de winkel is niet echt een optie, mijn ouders zijn al 2 keer teruggegaan en 2 keer heeft de winkel gezegd dat er niets mis was.

[ Voor 10% gewijzigd door AtleX op 25-04-2004 21:21 ]

• Herr Muller
Imo is het enige verschil tussen 3dmark en games het geluid. Ik weet dat je het al getest hebt zonder de creative kaart, maar misschien moet je het toch in die richting zoeken. Haal de creative kaart er eens uit en zet je onboard geluid in de bios ook eens uit. Of probeer wat anders met de geluidsinstellingen.

Als dat ook niet helpt is het wel een heel vaag probleem en weet ik het eigenlijk ook niet meer... ;(

[ Voor 41% gewijzigd door Herr Muller op 25-04-2004 21:29 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Herr Muller schreef op 25 april 2004 @ 21:26:
Imo is het enige verschil tussen 3dmark en games het geluid. Ik weet dat je het al getest hebt zonder de creative kaart, maar misschien moet je het toch in die richting zoeken.
Ik heb het met en zonder die Creative kaart getest, dat maakte niet uit. Er zit ook een onboard geluidskaart op het moederbord, ook daarmee heb ik getest. Helemaal zonder geluidskaart heb ik niet getest, Unreal wilde dan niet starten en gaf een foutmelding dat er geen "sound device" gevonden kon worden.

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb de chipsetdrivers van de CD en van de Gigabyte website.

[ Voor 15% gewijzigd door AtleX op 25-04-2004 21:33 ]

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Heb je niet toevallig Anti Aliasing aanstaan of een andere filter mode ?
Gezien die 9100 toch redelijk traag is zal die al helemaal niet
meer vooruit te branden zijn als je AA aanzet.

http://specs.tweak.to/9714

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Cycloon schreef op 26 april 2004 @ 00:00:
Heb je niet toevallig Anti Aliasing aanstaan of een andere filter mode ?
Gezien die 9100 toch redelijk traag is zal die al helemaal niet
meer vooruit te branden zijn als je AA aanzet.
Standaard staat AA uit en die instelling heb ik niet veranderd, ik heb zelfs de slider als helemaal naar prestatie gezet bij de Ati-drivers.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
Als je het probleem zo makkelijk kunt generen, dan moet je bij de pc-boer gewoon eisen dat ze met jou erbij die pc op een monitor plakken en het laten draaien. Als zij beweren dat er geen problemen zijn, dan moet ze dat maar eens bewijzen. Aangezien Unreal (ik naam aan Unreal 1 en geen tournament of andere editie) ook op een pentium 90 met alles laag goed reageerd.
Naar mijn idee zijn ze gewoon verplicht om het je te laten zien. Het is ook zeer vreemd dat 3dMark geen problemen heeft, maar alle spellen wel? Als het andersom zou zijn geweest, dan had ik het wel geloofd.
Btw, dat je zegt dat naar de winkel gaan geen optie is, is gewoon onzin. Aangezien je ouders niet willen dat je het "zegel" verbreekt voor de garantie, maar ook niet meer naar die winkel willen.
Ik zou als ik jou was zelf naar die shop gaan en gewoon "eisen" (op een normale manier dan, want je kunt later altijd nog stampij gaan staan maken) dat ze je laten zien wat er niet mis mee is.
Je hebt het recht om te weten wat zij met jou pc uitspoken. Je hebt ook het recht om te laten zien wat het probleem is, kan me namelijk niet voorstellen dat ze niet een monitor hebben staan om het even te kon showen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 20:20

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Herr Muller schreef op 25 april 2004 @ 21:26:
Imo is het enige verschil tussen 3dmark en games het geluid.;(
En de muis driver:

Die is hier ook regel matig voorbij gekomen als OPLOSSING voor schokkende schermen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Griffin
  • Laatst online: 07-08 11:10

Griffin

Is mythical

leuk_he schreef op 26 april 2004 @ 10:40:
[...]

En de muis driver:

Die is hier ook regel matig voorbij gekomen als OPLOSSING voor schokkende schermen.
maar naar mijn wete heeft je muis niks te maken met een lage FPS.

en sinds wanneer heeft een simpele PS/2 muis een driver.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
Elk apparaat, brug, cpu etc. Heeft een driver!
Zo ook dus je simpele PS/2 muisje.
Kijk maar bij je systeem eigenschappen. Het heeft dan wel is waar een standaard windows driver, maar een driver heeft ie toch echt wel.

• Herr Muller
De meeste games hebben toch wel een optie om het geluid uit te zetten (en dus niet alleen het volume op 0%, maar echt disablen). Probeer dat eens.
Of kijk naar andere benchmarks die wel geluid nodig hebben en kijk of je dan wel een hoge score haalt. (o.a. 3dmark2003 heeft een geluidstest). Staat je hardwareversnelling wel aan voor je geluid (en ook voor andere apparaten)?

Ik zou iig proberen om het geluid uit te sluiten.

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-08 08:01
NielsOveres schreef op 26 april 2004 @ 10:01:
Als je het probleem zo makkelijk kunt generen, dan moet je bij de pc-boer gewoon eisen dat ze met jou erbij die pc op een monitor plakken en het laten draaien. Als zij beweren dat er geen problemen zijn, dan moet ze dat maar eens bewijzen. Aangezien Unreal (ik naam aan Unreal 1 en geen tournament of andere editie) ook op een pentium 90 met alles laag goed reageerd.
Naar mijn idee zijn ze gewoon verplicht om het je te laten zien. Het is ook zeer vreemd dat 3dMark geen problemen heeft, maar alle spellen wel? Als het andersom zou zijn geweest, dan had ik het wel geloofd.
Btw, dat je zegt dat naar de winkel gaan geen optie is, is gewoon onzin. Aangezien je ouders niet willen dat je het "zegel" verbreekt voor de garantie, maar ook niet meer naar die winkel willen.
Ik zou als ik jou was zelf naar die shop gaan en gewoon "eisen" (op een normale manier dan, want je kunt later altijd nog stampij gaan staan maken) dat ze je laten zien wat er niet mis mee is.
Je hebt het recht om te weten wat zij met jou pc uitspoken. Je hebt ook het recht om te laten zien wat het probleem is, kan me namelijk niet voorstellen dat ze niet een monitor hebben staan om het even te kon showen.
Helemaal mee eens, naar de winkel. Anders pak het stikkertje heel voorzichtig van het AGP slot en haal dan je videokaart eruit.
Pagina: 1