Ik zit hier met een, op z'n zachtst gezegt, raar probleem bij de PC van mijn ouders. De score in 3Dmark2001 is normaal voor de grafische kaart maar de prestaties in spelletjes zijn beroerd.
Voorbeelden:
Need for Speed: Underground: 9 FPS.
Tribes 2: 14 FPS.
Call of Duty: 4 FPS.
Unreal: 17 FPS.
(gemeten met Fraps)
Bij alle spellen staat alles op low (quality, e.d.) en de resolutie op 640x480. Op hogere resoluties is het nog erger.
De 3DMark2001 score met de standaardsettings is 7860 punten. Dit is gezien de specs van het systeem toch best netjes en dus zou ik verwachten dat zeker oude spellen, zoals Tribes 2 en Unreal, fatsoenlijk zouden draaien. Maar geen enkel spel gaat sneller dan een diashow.
Specs van de PC:
-AMD Athlon XP 2000+ @ 1660MHz (Palomino)
-Gigabyte GA-7DXE moederbord.
-256Mb geheugen (PC2100).
-60Gb IBM HDD (24Gb gebruikt)
-Club3D Ati Radeon 9100, 128Mb videokaart.
-Hansol 720E, 17" monitor.
-Windows XP SP1.
-Ati Catalyst 4.4
-300W noname voeding
-Samsung DVD-speler, floppydrive, Creative geluidskaartje.
Er is niets overgeklokt oid.
In totaal heb ik de PC 4 keer opnieuw geïnstalleerd met Windows 2000 pro SP3 en Windows XP pro SP1. Bij elke installatie heb ik verschillende drivers gebruikt.
Ook heb ik de PC met alleen maar het moederbord, CPU, geheugen, grafische kaart en harde schijf. Dit haalde niets uit. De voeding wijkt idle en stressed nooit meer dan 2% af op elk voltage. Ook heb ik Memtest een uur of 5 laten lopen, hierbij werden geen errors gevonden. Een andere reep geheugen uit mijn PC (256Mb DDR400) maakte ook geen verschil.
De grafische kaart heb ik ook een keer schoongemaakt, ook al was deze niet erg vies. De fan van de kaart draait nog gewoon en het koelblokje wordt niet echt warm, ik kan gewoon mijn vinger erop houden. De CPU temperatuur is ook normaal, 45 graden idle en 53 stressed.
Wie o wie weet er nog een oplossing voor dit probleem?
Voorbeelden:
Need for Speed: Underground: 9 FPS.
Tribes 2: 14 FPS.
Call of Duty: 4 FPS.
Unreal: 17 FPS.
(gemeten met Fraps)
Bij alle spellen staat alles op low (quality, e.d.) en de resolutie op 640x480. Op hogere resoluties is het nog erger.
De 3DMark2001 score met de standaardsettings is 7860 punten. Dit is gezien de specs van het systeem toch best netjes en dus zou ik verwachten dat zeker oude spellen, zoals Tribes 2 en Unreal, fatsoenlijk zouden draaien. Maar geen enkel spel gaat sneller dan een diashow.
Specs van de PC:
-AMD Athlon XP 2000+ @ 1660MHz (Palomino)
-Gigabyte GA-7DXE moederbord.
-256Mb geheugen (PC2100).
-60Gb IBM HDD (24Gb gebruikt)
-Club3D Ati Radeon 9100, 128Mb videokaart.
-Hansol 720E, 17" monitor.
-Windows XP SP1.
-Ati Catalyst 4.4
-300W noname voeding
-Samsung DVD-speler, floppydrive, Creative geluidskaartje.
Er is niets overgeklokt oid.
In totaal heb ik de PC 4 keer opnieuw geïnstalleerd met Windows 2000 pro SP3 en Windows XP pro SP1. Bij elke installatie heb ik verschillende drivers gebruikt.
Ook heb ik de PC met alleen maar het moederbord, CPU, geheugen, grafische kaart en harde schijf. Dit haalde niets uit. De voeding wijkt idle en stressed nooit meer dan 2% af op elk voltage. Ook heb ik Memtest een uur of 5 laten lopen, hierbij werden geen errors gevonden. Een andere reep geheugen uit mijn PC (256Mb DDR400) maakte ook geen verschil.
De grafische kaart heb ik ook een keer schoongemaakt, ook al was deze niet erg vies. De fan van de kaart draait nog gewoon en het koelblokje wordt niet echt warm, ik kan gewoon mijn vinger erop houden. De CPU temperatuur is ook normaal, 45 graden idle en 53 stressed.
Wie o wie weet er nog een oplossing voor dit probleem?
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.