Nikon's Best Shot Selector functie

Pagina: 1
Acties:

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ben erg onder de indruk van Nikon's Best Shot Selector functie op o.a. de Coolpix 3100, 3200 en 4300 etc. Dit is een functie dat wanneer je je vinger op de shutter release houdt, de camera een stuk of wat foto's snel achter elkaar neemt (ca. 2 frames per seconde), en steeds met de voorgaande vergelijkt, en dan het scherpste beeld bewaart van de serie.

Dit is behoorlijk nuttig als je zonder flits (met flits werkt het uiteraard niet) een mooie, onbewogen foto probeert te maken binnenshuis. Als iemand poseert in een museum bijvoorbeeld.

Ik ben benieuwd naar de meningen van andere Tweakers over deze functie: ik zou het eigenlijk haast standaard op alle camera's willen zetten. En zijn er eigenlijk andere consumercams die deze functie ook hebben, of is het Nikon's eigen?

Alors.

Verwijderd

Op de canon G3 zit het ook, maar gebruik het eigenlijk nooit :) Vind het ook niet zo'n geweldige uitvinding omdat ik het nooit gebruik :P

• Stereotomy
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 19:50:
Op de canon G3 zit het ook, maar gebruik het eigenlijk nooit :) Vind het ook niet zo'n geweldige uitvinding omdat ik het nooit gebruik :P
Stop een schop kolen in je G3, en ga eens naar buiten om uit te proberen! :Y)

Een andere handige functie hierbij is dat je het per ongeluk schudden van je camera tegengaat als je de shutter indrukt. Je kunt hem nu gewoon 2 seconden ingedrukt houden en de foto's die continue gemaakt worden hebben dan geen last van de initiele beweging van je vinger.

Alors.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Stereotomy schreef op 25 april 2004 @ 20:11:
(..)
Een andere handige functie hierbij is dat je het per ongeluk schudden van je camera tegengaat als je de shutter indrukt. Je kunt hem nu gewoon 2 seconden ingedrukt houden en de foto's die continue gemaakt worden hebben dan geen last van de initiele beweging van je vinger.
Trucje om dat te voorkomen: De drie seconden zelf-ontspanner gebruiken.

Great minds think alike!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 22:49
Hoe wordt automatisch beslist welke foto het scherpste is? :?

• Stereotomy
  • Niet online
Trucje om dat te voorkomen: De drie seconden zelf-ontspanner gebruiken.
I know, maar de best shot selector functie is toch wel wat leuker en verspreidt het risico nog eens over een *aantal* plaatjes! :)
Hoe wordt automatisch beslist welke foto het scherpste is?
Contrastdetectie. Eigenlijk hetzelfde systeem als je autofocus, maar dan sneller omdat 1) het twee stilstaande beelden zijn die vergeleken worden, 2) er geen lenzen verschoven hoeven te worden (!) en 3) omdat er steeds het eerste beeldje wordt vergeleken met de tweede --> hou scherpste beeld --> vergelijk met volgende beeld --> hou scherpste beeld --> vergelijk met volgende beeld --> etc. het is dus iteratief zodat er steeds maar twee beelden worden vergeleken.

Alors.

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-02 15:43
Volgens mij werkt BSS niet met contrastdetectie. En gaat het ietsje 'knulliger', zal ik maar zeggen. Namelijk door simpelweg de 'grootste' (na compressie) foto te nemen. Die moet namelijk, mits de compositie enigszins gelijk bleef, het meeste detail bevatten.

BSS werkt overigens super. Het staat/stond op mijn Coolpix 990 altijd aan en ik schoot uit gewoonte zelfs bij voldoende licht altijd 3 of 4 plaatjes.

MAAR, als de compositie dus wel heel erg verandert tussen de shots (dingen bewegen door beeld of zo), dan zag ik BSS soms kiezen voor het verkeerde plaatje. Namelijk degene die het meest ingewikkeld was, maar niet noodzakelijk het meest scherp.

Gebruiken dus. Maar weet dat je ook wel eens een bijzonder pose kan kwijtraken omdat BSS vond dat die andere shots 'beter' (lees 'ingewikkelder/groter') waren...

• Stereotomy
  • Niet online
swiv98 schreef op 26 april 2004 @ 14:38:
Volgens mij werkt BSS niet met contrastdetectie. En gaat het ietsje 'knulliger', zal ik maar zeggen. Namelijk door simpelweg de 'grootste' (na compressie) foto te nemen. Die moet namelijk, mits de compositie enigszins gelijk bleef, het meeste detail bevatten.
Interessant, maar dat is inderdaad wel heel knullig... wie geeft uitsluitsel hier?

Alors.

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-02 15:43
Hmm. Na 10 minuten graven in de forums van dpreview en een beetje Google ben ik er nog niet uit.
Op dpreview is er zo op het eerste gezicht maar 1 melding van de veronderstelling dat BSS werkt met de filesize ipv intelligente scherptedetectie. Daar wordt het '1 van theorieen' genoemd. Maar dat kan ik verder niet terugvinden.
En op internet zijn vele tests gedaan met BSS, vooral met de CP950 en de 990, toen het nog erg nieuw was. De 990 kreeg verbeterde BSS ondersteuning met een firmware update.

Maar hoe het echt werkt, dat kan ik dus nog niet bewijzen...

• Stereotomy
  • Niet online
Ach, zolang het maar werkt toch? :) Het is echt een superfunctie!

Alors.

Pagina: 1