Toon posts:

Subwoofer /?/ Versterker /?/ Vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik ben zelf helemaal niet bekend op het gebied van caraudio. en ben ook niet van plan om het te gaan leren of iets dergelijks.
Wat ik graag wilde weten is het volgende:
Ik heb een JVC MP3 Radio met 12CD Wisselaar, 2 simpele front-speaker die aangelosten zitten op de radio. en ik heb een Sinus Live D 250 Subwoofer (2x 100 Watt staat erop dat ie is).
Hoe kan ik het beste die Subwoofer aansluiten op de radio. ik heb gezien dat de radio een subwoofer aansluiting (2 x tulp, wit/rood) heeft. als ik daarop de sub wil aansluiten moet er wel een versterker tussen hebben ze mij verteld. maar als er een versteker tussen moet, want wat voor versterker kan ik dan het beste pakken.
Op mijn subwoofer zitten 4 aansluitingen:
Links + en -, Rechts + en -
Als ik dan een versterker neem voor mijn sub, kan ik dan het beste een 2 kanaals versteker nemen of een 4 kanaals versteker om link + en - en rechts + en - allemaal gescheiden te hebben ???

Graag jullie reactie. ik weet nu niet wat of hoe ik het moet doen.

Ook kun je mij mailen met het antwoord..

Met vriendelijke groeten,

Colin Raaijmakers
colin@colinwebdesign.nl

Verwijderd

Het gaat om een dubbelspoles sub, deze kan op een twee kanaler of monoblock. Bij de twee kanaler moet je dan wel kijken of de kanalen 2 ohm stabiel zijn.

Het beste kun je een monoblock nemen voor deze sub, je kunt de sub dan parralel doorschakelen. DWZ de plus met plus verbinden en die naar de plus van de amp en de min met de min verbinden en die naar de min van de amp. De weerstand wordt dan 2 ohm.

Je zou natuurlijk ook een vierkanaler kunnen nemen en je voor speakers ook versterker. Wat is je budget voor een versterker?

Verwijderd

Topicstarter
tsja, ik wil er niet te veel geld voor uitgeven...
enuh.. amp = versterker ???
enuh.. monoblock = 2 kanaals versterker??
ik zei al. dat ik er dus niet echt veel vanaf weet...
welke versterker zou jij aanraden, die goed is en niet echt duur. dan zal ik eens op internet kijken?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 17:38:
Het gaat om een dubbelspoles sub, deze kan op een twee kanaler of monoblock. Bij de twee kanaler moet je dan wel kijken of de kanalen 2 ohm stabiel zijn.

Het beste kun je een monoblock nemen voor deze sub, je kunt de sub dan parralel doorschakelen. DWZ de plus met plus verbinden en die naar de plus van de amp en de min met de min verbinden en die naar de min van de amp. De weerstand wordt dan 2 ohm.

Je zou natuurlijk ook een vierkanaler kunnen nemen en je voor speakers ook versterker. Wat is je budget voor een versterker?
De weerstand wordt dan 2 ohm???
Dit kan ik uit de gegevens iig niet afleiden.
verder klopt het parrallel soorschakelen van het monoblok verhaal ook niet helemaal.
Dit kun je gewoon niet zeggen zonder dat je meer gegevens hebt over de subwoofer.
Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 19:08:
tsja, ik wil er niet te veel geld voor uitgeven...
enuh.. amp = versterker ???
enuh.. monoblock = 2 kanaals versterker??
ik zei al. dat ik er dus niet echt veel vanaf weet...
welke versterker zou jij aanraden, die goed is en niet echt duur. dan zal ik eens op internet kijken?
amp = amplifier = versterker
monoblock is een versterker met maar 1 kanaal. één enkele fase en één nul dus (+ / -)

Je kunt in principe elk soort versterker gebruiken zolang je maar een goede kwaliteit versterker gebruikt. Deze zullen namelijk niet gaan protesteren zodra de weerstand van de woofer wat te laag wordt. Het veiligste zit je met een monoblock of een gebrugde stereo versterker die de woofers in serie aanstuurt. Overigens denk ik dat een stereo versterker waarbij elke woofer/spoel apart aangestuurd wordt net zo veilig is.

Heb je niet wat meer info over de subwoofer? Zo kunnen we geen serieuze adviezen geven :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Het enige wat ik over de versterker kan vertellen is het volgende:
- 2de hands
- Merk: Sinus Live
- Type: D 250
- en er staat ook op: 2 x 100 watt RMS
- 2 x 4 Ohm
- 4 aansluitingen (links + en -, rechts + en -)
meer kan ik er helaas niets over vertellen

Website: http://www.sinuslive.com/produkte/d_250.htm

dus ik kan het besten een stereoversterker of een monoblock aanschaffen voor mijn subje ???

alvast bedankt voor jullie hulp

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

2x4 ohm, dat betekend dat je 2, 4 en 8 ohm kunt crieeren door verschillende aansluitopties.
opties:
- een (2kanaals, eventueel brugbare) versterker die 2x100 watt of meer kan leveren in 4 ohm, of het dubbele vermogen gebruged in 2 of 8ohm
- een monoblock die 200watt kan leveren in 2 of 8 ohm

Verwijderd

Topicstarter
Wat zeggen jullie van de JBL GTO 2000:
http://www.h-e.nl/?ZoekString=GTO%202000&Van=Zoeken

of heeft ie een te veel Max. Wattage..?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 19:58:
Wat zeggen jullie van de JBL GTO 2000:
http://www.h-e.nl/?ZoekString=GTO%202000&Van=Zoeken

of heeft ie een te veel Max. Wattage..?
te veel is geen punt, maar houd er rekening mee dat je de subwoofer kan opblazen. (dit probleem heb je net zo goed bij een te zwakke versterker, bottomline is en blijft: gebruik je verstand)
en als we toch ons verstand aan het gebruiken zijn, die versterker ziet er prima uit, maar wat dacht je dan van: http://marktplaats.nl/mar...&zoek=versterker&oudei=50
kost 69,- minder en je hebt een beter model :)
verder is je optie niet zo slecht, al vraag ik me af of hij daadwerkelijk genoeg power heeft en niet te duur is voor wat hij levert :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nee hoor.

gto is een mooie en goedkope instapper. Let er wel even op hoe je de boel aansluit.
Je gaat een amp bruggen, en je hebt een dubbelspoels woofer. Zorg er dus voor dat je impedantie niet te laag word voor je amp.

enneh.. handige link voor leuke prijsjes:
www.rondevries.nl

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 25-04-2004 20:13 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
oke, GTO 6000 is ook leuk, maar is TE groot voor in mijn autotje :)
GTO 2000 staat ook op markplaats.

bedankt voor jullie hulp. ik denk dat ik een GTO2000 of een GTO4000 ga zoeken..

THANKS !

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 20:12:
oke, GTO 6000 is ook leuk, maar is TE groot voor in mijn autotje :)
GTO 2000 staat ook op markplaats.

bedankt voor jullie hulp. ik denk dat ik een GTO2000 of een GTO4000 ga zoeken..

THANKS !
prima dat je een richtlijn hebt, maar houd er rekening mee dat er meer onder de zon is dan GTO, zo heb ik laatst voor 100,- een 100watt H/K amp voor in de auto gekocht, dat ding is echt killer :)
Dat zijn van die dingen die je wel eens over het hoofd zou kunnen zien als je te zeer richt op 1 bep. type

Verwijderd

Topicstarter
jaha, weet ik :)
ik ben er ook nog niet zeker van of ik DE gto ga kopen hoor :) ben ook nog markplaats.nl aan het doorspitten en 2dehand.nl enzo.. :)

Komt goed..

thanks

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-07 16:06

Metalfreak

Hoije woh!

En die JBL kost maar 99 euro bij Ron De Vries. Goeie versterker voor dat geld.

http://www.rondevries.nl/...ers_id=23&products_id=129

Volgens mij kostte 'ie laatst nog 30 euro meer...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Metalfreak schreef op 26 april 2004 @ 10:39:
En die JBL kost maar 99 euro bij Ron De Vries. Goeie versterker voor dat geld.

http://www.rondevries.nl/...ers_id=23&products_id=129

Volgens mij kostte 'ie laatst nog 30 euro meer...
en je krijgt er nog een zonnebril bij ook :P
Let er wel op dat, mocht je deze amp kopen, hij niet 1 ohm stabiel is.
Sluit dus de spoelen van je woofer in serie aan zodat je 4 ohm houdt!

Wise enough to play the fool

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

teacher schreef op 26 april 2004 @ 11:51:
[...]
en je krijgt er nog een zonnebril bij ook :P
Let er wel op dat, mocht je deze amp kopen, hij niet 1 ohm stabiel is.
Sluit dus de spoelen van je woofer in serie aan zodat je 4 ohm houdt!
het zijn 2x 4ohms spoelen hoor :)
je kan ze dus gerust parralel schakelen. Sterker nog, ik raad je aan de versterker te bruggen en de woofers parrallel te schakelen. op die manier haal je het meeste uit deze versterker/woofer.

dat wil dus zeggen dat je op de versterker 2 aansluitingen houdt, en dat je deze aansluit op de corresponderende aansluitingen op je woofer, +amp op +spoel1 op +spoel2 en hetzelfde voor min.

[edit]
wat zeg ik nu weer voor een onzin 8)7
beste optie is beide spoelen door een eigen kanaal aan te sturen, zoals teacher zegt kan deze amp geen 1 ohm trekken, en aangezien de woofers bij parrallele schakeling 2Ohm hebben, kan deze versterker als ie gebrugd is dit niet aansturen.
je moet dus voor de 2x75watt optie gaan :)

[ Voor 20% gewijzigd door Arjan op 26-04-2004 13:34 ]

Pagina: 1