Toon posts:

Door ouders verplicht kerkbezoek

Pagina: 1
Acties:
  • 1.059 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dit topic is afgesplitst vanuit Ouders: "Tot je 18e bepalen wij..." omdat een topic van 3 jaar oud kicken niet bijzonder zinvol is :) - CP

Heb geprobeerd een gesprek aan te gaan met de door jullie gegeven tips met het volgende resultaat;

-Pap, ik wil vanavond echt niet mee.
Jammer dan jongen je gaat toch echt(lichtelijk geïrriteerd)
-Maar waarom willen jullie dat dan zo graag?
Omdat we dat bij je geboorte beloofd hebben en om je toch enigszins iets bij te brengen over geloof.
-Maar denk je niet dat als je het aan me gaat opdringen ik het alleen maar meer ga haten? De woorden die daar gesproken worden zeggen me niks meer, als die god bestaat heeft hij dat nooit aan me laten merken of ervoor gezorgd dat ik naar hem toe wilde, mij is er teveel gebeurd.(daarover zal verder niets zeggen, maar het was genoeg)
(zwaar geïrriteerd)
Eerst (2 jaar geleden) hadden we afgesproken dat je eens in de zoveel tijd zou gaan en nu....

-Nu kan ik in ieder geval een beetje voor mijzelf denken pap, er word toch altijd gezegd dat iedereen zijn eigen weg moet zoeken?Als jullie god mij wil dan zorgt hij daar toch zelf wel voor.
hij loopt boos weg

Ik weet echt niet meer wat ik nu moet doen..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2004 17:11 ]

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02-2025
Een hele goeie manier (denk ik), is om gewoon een keer in de kerk stennis te trappen, je ouders zullen zich zo erg schamen voor de rest van de kerkgangers dat je (waarschijnlijk) niet meer mee zal hoeven.

(Disclaimer: Alleen doen als je echt wanhopig bent, en ik geef geen garanties. ;))

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2004 17:11 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

't is misschien een pleister op de wonde....

Maar heel vaak is er wel een delatje met ouders te sluiten... die je iig uitslapen op de zondag ochtend oplevert. Er helemaal onderuit komen is meestal gewoon niet mogelijk.

Heel veel ouders kunnen er mee accoord gaan als je iets aanbied van, zonder mopperen, naar catechese, jeugdkerk, studentenpastoraat gaan en zorgen dat er koffie/thee klaar staat na de zondags dienst.

Met alleen zondag ochtend en catechese ben je er nog niet zo slecht af... Er zijn pech vogels die door de week niet alleen naar catheges moeten, maar ook nog een bijbelcursus, zondags een 2e dienst , en nog enkele andere 'kerkze' activiteiten moeten doen.

Maar voor diverse catechesanten die ik ken heeft 't bovenstaande voorstel veel 'tijdsverspilling' opgelost... (iig zondag 1½ a 2 uur langer slapen)
Grijze Vos schreef op 25 april 2004 @ 16:42:
Een hele goeie manier (denk ik), is om gewoon een keer in de kerk stennis te trappen, je ouders zullen zich zo erg schamen voor de rest van de kerkgangers dat je (waarschijnlijk) niet meer mee zal hoeven.
Of als het een beetje erg conservatieve kerk is terplekke een duivels uitdrijving krijgt, met een maandje hersenspoelen in een kuur oord....

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2004 17:11 ]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat doen je ouders als je gewoon doorgaat met wat je aan het doen bent :?

Als je ouders zo'n groot bord voor hun kop hebben is dat toch hun eigen probleem :?

edit: Hoe oud ben je eigenlijk :?

[ Voor 13% gewijzigd door HielkeJ op 25-04-2004 16:52 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Wildfire

Joy to the world!

Ik zou eens, buiten je ouders om, praten met wat mensen van de kerk waar jullie naar toegaan. Die zullen zelf wel zeggen dat het geen zin heeft om verplicht naar de kerk te gaan...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Ik zou even een eigen topic openen met een verwijzing naar dit topic.

Verder sta ik helemaal achter je. Het beste wat je kan doen is heel subtiel duidelijk maken dat je het wat rustiger aan wil doen (en dan nog rustiger etc.). Ruzie met je ouders wil je natuurlijk niet, maar gewoon alles accepteren en als een mak schaap de kudde volgen is natuurlijk ook geen optie.

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Mijn manier: maak duidelijk, in een gesprek of een briefje, aan de leiders van zo'n kerkdienst dat God, de kerk, of religie je niets zegt. Als het duidelijk is dat jij er alleen nog aanwezig bent vanwege deze ' dienstplicht' zullen zij je waarschijnlijk ook niet missen; sterker nog: ze zullen je aanwezigheid in zo'n situatie vreemd vinden... Als je zover bent zullen je ouders ook geen schijn meer hoeven op te houden en is het makkelijker om je in deze zin 'los te laten'. :)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
creative8500 schreef op 25 april 2004 @ 17:19:
Mijn manier: maak duidelijk, in een gesprek of een briefje, aan de leiders van zo'n kerkdienst dat God, de kerk, of religie je niets zegt. Als het duidelijk is dat jij er alleen nog aanwezig bent vanwege deze ' dienstplicht' zullen zij je waarschijnlijk ook niet missen; sterker nog: ze zullen je aanwezigheid in zo'n situatie vreemd vinden... Als je zover bent zullen je ouders ook geen schijn meer hoeven op te houden en is het makkelijker om je in deze zin 'los te laten'. :)
Ik denk dat deze "leiders" in de eerste plaats zullen proberen hem om te praten en hem laten zien hoe goed God is enzo. :/

• mexwall
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik denk dat je niet achter je ouders rug om iets moet doen. Je vader is nu al geirriteerd als je er over begint, laat staan als hij door iemand anders daarover wordt aan gesproken.

Ik zou het eerst proberen met een goed gesprek (beide ouders) op een tijdstip dat niet vlak voor een kerk bezoek, of iets anders kerkelijk, ligt. Op deze manier kun je jouw visie op de kerk rustig duidelijk proberen te maken.

Als aller laatste red middel kun je het hard gaan spellen, maar daar zet je meer kwaad bloed mee dan goed voor iedereen is.

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
idd.
Spijtig om het te zeggen maar ik denk dat je er niet onderuit kan...
Probeer idd een duidelijke deal te sluiten: vb: ik ga 1 maal in de maand naar de kerk zonder tegen te pruttelen.

Ikzelf heb het niet voor de kerk en geloof. Vroeger heb ik zelf nochtans genoeg mee moeten gaan naar de kerk...

Nog een goede tip: argumenteer nietover het geloof en god met je ouders.
Want:
1. Ze zijn ouder en 'wijzer' (lees meer bedreven in argumenteren) dan jij.
2. Argumenteren met (diep) gelovige mensen heeft geen zin. Ze zijn te overtuigd van hun gelijk. Net als jij overtuigd bent over jou gelijk, het is geen situatie met grijswaarden meer vaak een situatie van zwart wit (gelovig zijn of niet).

1 & 2 in combinatie geeft een gespannen sfeer en je ouders trekken aan het langste eind vermits ze je ouders zijn en tot je 18 veel te zeggen hebben over jou.

[ Voor 4% gewijzigd door deleenheir op 25-04-2004 17:39 ]

"If it works, don't fix it"

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 23:05

Zjemm

...

ga eens naar een andere kerk. een jeugddienst of iets in die trend. meestal weten die mensen jongeren zoals jij en ik wel duidelijk te maken waar het in het geloof om gaat en spreekt het over het algemeen meer mensen aan. die mensen zijn voorzichtig en dwingen niemand. misschien ga je dan het geloof wel als iets moois zien of ga je er anders tegen aan kijken en doe je je ouders niet al te veel kwaad door bij de huidige kerk weg te gaan.

ik snap je ouders wel. als je kind drijgt weg te gaan bij de kerk of van het geloof, dan is dat een hele klap. zeker als je je bedenkt dat je ouders jouw hele leven je ermee hebben proberen op te voeden. als ze dan zien dat het niets opgeleverd heeft dan is dat best zuur.

het is iig niet goed om gedwongen naar een kerk te gaan want dat heeft idd geen zin.

maar en dat is mijn personlijke mening: je geloof overboord gooien zou erg jammer zijn. het is namelijk niet zomaar je geloof, maar je leven.

opensecure.nl

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 12:33
ga op kamers of anders; vertel ze dat je de antichrist bent dan wordt je vanzelf wel eruit gezet :D . (hehe gisteren donnie darko gekeken ;))
ik zou het echt niet trekken als mijn ouders me tot zoiets zouden verplichten. geloof is vrijblijvend en niet verplicht :{

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04
lijkt me duidelijk dat je er inderdaad niet onderuit kan komen.
je zegt daar boven ergens iets in de geest van dat de woorden die daar gesproken worden je niets doen. kan het me voorstellen, ik weet niet naar welke kerk je ouders gaan, maar ik zelf ben ook met het geloof opgegroeit en had op den duur (toen ik een jaartje of 14-15 was) het zelfde probleem dat het me allemaal niets deed. misschien is het een idee om is naar een andere kerk te gaan, iets minder zwaar, andere dienst opbouw, andere voorganger,...
ik heb dat toen gedaan met mijn ouders en dat was zo'n vooruit gang dat we een jaar later zijn overgestapt naar de kerk waar we nu zitten. en ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit een hekel aan heb om naar de kerk te gaan. ook niet zondag morgen als je een flinke kater heb en je net een paar uur op je nest ligt. ik denk dat altijd maar zo, maandag ochtend heb ik ook nooit problemen als ik weer vroeg naar school moet. (heb goeie vrienden waar ik als het even kan ook op zondagavond nog wel is een biertje mee wil drinken en dat kan ook behooorlijk laaat worden..:) )

nouja ik wens je succes, maar hoe meer je jezelf er tegen verzet, hoe erger je het zelf ook gaat vinden.

• Opperhoof
-ScuL- schreef op 25 april 2004 @ 17:44:
ga op kamers of anders; vertel ze dat je de antichrist bent dan wordt je vanzelf wel eruit gezet :D . (hehe gisteren donnie darko gekeken ;))
ik zou het echt niet trekken als mijn ouders me tot zoiets zouden verplichten. geloof is vrijblijvend en niet verplicht :{
tot op zekere hoogte wel ja, jij behoort volgens de wet je ouders tot aan je 18e te gehoorzamen. je ouders hebben (als je gedoopt bent) beloofd je zolang mogelijk zo goed mogelijk met het geloof op te voeden. dat is dus tot aan je 18e, dus je zou wel kunnen zeggen dat het in een bepaalde vorm verplicht is...

• Grijze Vos
Duur schreef op 25 april 2004 @ 16:50:
Of als het een beetje erg conservatieve kerk is terplekke een duivels uitdrijving krijgt, met een maandje hersenspoelen in een kuur oord....
Hey, das een maand vakantie. ;)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Grijze Vos
Zjemm schreef op 25 april 2004 @ 17:40:
maar en dat is mijn personlijke mening: je geloof overboord gooien zou erg jammer zijn. het is namelijk niet zomaar je geloof, maar je leven.
En dat is waar je de fout in gaat. Het is de doctrine die je van je ouders hebt meegekregen, meer niet.

Daar isdit topic wel een heel duidelijk voorbeeld van.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Opperhoof schreef op 25 april 2004 @ 17:56:
[...]

tot op zekere hoogte wel ja, jij behoort volgens de wet je ouders tot aan je 18e te gehoorzamen. je ouders hebben (als je gedoopt bent) beloofd je zolang mogelijk zo goed mogelijk met het geloof op te voeden. dat is dus tot aan je 18e, dus je zou wel kunnen zeggen dat het in een bepaalde vorm verplicht is...
Ik zou er nu (op mijn 17e) wel een proefprocesje voor aandurven, ik ga overigens nooit meer naar de kerk, zelfs niet met kerstmis (vroeger gingen we een paar keer per jaar, kerst pasen etc.)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Zjemm
  • Laatst online: 20-01 23:05

Zjemm

...

Grijze Vos schreef op 25 april 2004 @ 19:04:
[...]

En dat is waar je de fout in gaat. Het is de doctrine die je van je ouders hebt meegekregen, meer niet.

Daar isdit topic wel een heel duidelijk voorbeeld van.
dat hoeft helemaal niet.... want wie beweerd dat ik het bijvoorbeeld van mijn ouders heb meegekregen?? ik zou het geloof ook zelf kunnen zoeken.

maargoed ik zette er ook duidelijk bij dat het MIJN mening was.

en iedereen heeft recht op zn eigen mening zo ook jij :)

opensecure.nl

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik denk dat het de verkeerde insteek is.
Pap, ik wil vanavond echt niet mee.
is in mijn optiek een uitnodiging voor zo'n discussie, als je ouders wel willen dat je meegaat. Ik zou het zo geformuleerd hebben:
Pap, ik ga vanavond niet mee.
Het vervolg is waarschijnlijk hetzelfde, alleen is je vader iets geirriteerder
. Op dat moment stel je de discussie uit.
Nee, ik ga niet mee. Als je wil weten waarom niet, dan wil ik nadat je terug bent wel uitleggen waarom.
Je wint daarmee twee dingen: Ten eerste creeer je daarmee voor de eerste keer een situatie waarin je niet naar de kerk gaat, en ten tweede geef je je vader tijd om zich aan te passen aan de verandering. Hij kan zich vastklampen aan het idee dat er na afloop gepraat kan worden, maar je moet vasthouden aan het achteraf concept.

Daarna moet je het duidelijk uitspreken. Je weigert te liegen - een norm die je vader moet waarderen - dus kan je niet naar de kerk gaan alsof je gelooft. Wijs je vader erop dat indien hij je dwingt, dat hij je daarmee dwingt te liegen in de kerk. Wil hij dat accepteren?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• MSalters
  • Laatst online: 10-12-2025
[...]

En als je ouders je vragen in het water te sprongen, zou je dat dan doen? Het recht van ouders is beperkt tot het belang van het kind, en tegenwoordig is er consensus dat een geloof niet noodzakelijkerwijs in het belang van een kind is.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• sybian
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

sybian

Dude!!!!

Is het niet een idee om een keer met de dominee te gaan praten? Ik zou dan niet zeggen dat je niet meer naar de kerk wilt omdat je niet meer geloofd maar omdat je je eigen manier van geloven wilt ontdekken. Misschien wil hij dan wel met je ouders praten.
Je ouders zullen eerder naar hem luisteren dan naar jou. Ook zal je dan de angst van je ouders voor een deel wegnemen dat je niets meer het geloof te maken wil hebben. Of dit zal werken hangt natuurlijk van je dominee, maar in mijn ervaring(ben zelf niet gelovig opgevoed/geloof ook niet, maar ik kom dat soort mensen wel eens tegen) zijn de meeste dominee's schappelijke mensen. Hij zal je situatie al vaker hebben mee gemaakt, goed weten hoe je het beste mee kan om gaan en naar alle waarschijnlijkheid kent hij je ouders ook en weet hoe hij ze moet benaderen/aanpaken.

Deze aanpak zal waarschijnlijk een betere uitkomst hebben dan het conflict op zoeken met je ouders (dan sta je er alleen voor en blijf je de "underdog")

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 21:51
Ga eens kijken op een atheistische site. Er zijn er genoeg en je kan er veel argumenten tegen geloof vinden. Stel dan met die kennis kritische vragen daar kunnen gelovigen vaak niet zo goed tegen en dan mag je al snel niet meer mee.

• Xymox
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

[...]
...je ouders hebben (als je gedoopt bent) beloofd je zolang mogelijk zo goed mogelijk met het geloof op te voeden. dat is dus tot aan je 18e, dus je zou wel kunnen zeggen dat het in een bepaalde vorm verplicht is...
Ik ben ronduit tegen het dopen van minderjarigen. Elk ritueel waar een kind later last van kan krijgen en waar het kind niet om gevraagd heeft is in mijn ogen niet acceptabel. Dat de ouders in de quote iets beloven is jammer, maar is niet het probleem van het kind.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Xymox schreef op 26 april 2004 @ 08:12:
Ik ben ronduit tegen het dopen van minderjarigen. Elk ritueel waar een kind later last van kan krijgen [..]
Hoe gaat een kind er last van krijgen dat het gedoopt is?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Grijze Vos
Confusion schreef op 26 april 2004 @ 08:57:
[...]
gedoopt > ouders zien verplichting tot religieus opvoeden kind > kind moet naar kerk als ie 16 is en geen zin heeft.

Lijkt me dat ie er last van heeft he. :) Alhoewel het natuurlijk discutabel is of zn ouders hem niet zo hadden opgevoed als ze hem niet gedoopt hadden.

Verwijderd

Topicstarter
gedoopt > ouders zien verplichting tot religieus opvoeden kind > kind moet naar kerk als ie 16 is en geen zin heeft.

Lijkt me dat ie er last van heeft he. Alhoewel het natuurlijk discutabel is of zn ouders hem niet zo hadden opgevoed als ze hem niet gedoopt hadden.
Waar nog bij komt dat vaak, zoals in mijn geval, ouders de doop meer zien als concessie richting de sociale omgeving (op een klein dorp sterk aanwezig) dan als belofte aan God om hun kind religieus op te voeden... Heb van mijn doop in ieder geval bijzonder weinig last gehad, omdat de daaropvolgende opvoeding "in de Heer" ontbrak.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 09:09:
Waar nog bij komt dat vaak, zoals in mijn geval, ouders de doop meer zien als concessie richting de sociale omgeving (op een klein dorp sterk aanwezig) dan als belofte aan God om hun kind religieus op te voeden... Heb van mijn doop in ieder geval bijzonder weinig last gehad, omdat de daaropvolgende opvoeding "in de Heer" ontbrak.
Dat is precies wat ik bedoelde, aangezien dat ook mijn ervaring is. Gedoopt worden is één ding; religieus opgevoed worden en verplicht de kerk moeten bezoeken nog iets heel anders.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Je krijgt natuurlijk de spagaat tussen opvoeding van de ouders en hun verantwoordelijkheid daarvoor en het feit dat een kind op een gegeven moment een eigen willetje krijgt. Wat dat betreft is de tijd alleen maar in je voordeel. Ik kan mij voorstellen dat je naar de kerk gaan als een enorm probleem ziet, maar hoe lang zit je daar nog aan vast? Je mag natuurlijk best tegengas geven thuis, maar moet ook zelf proberen de sfeer op een redelijk niveau te houden. Nadat je al lang en breed je eigen weg zoekt in het leven, moet je zo nu en dan nog eens met pa en ma omgaan ;) Die luttele jaartjes met 'verplicht' kerkbezoek kan je ook wel een plek geven, lijkt mij.

• Freee!!
  • Laatst online: 22:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik mis hier toch wel wat belangrijke, practische info als:
• Leeftijd TS
• Welke kerk (richting, hoe streng in de leer etc.)
Afhankelijk van die info zou ik mogelijk een advies kunnen geven, maar zonder doe ik dat echt niet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

[...]

Ik kan wel een aantal voorbeelden noemen.

Er staat geregistreerd dat je gedoopt bent en dit achtervolgt je. Mijn vrouw is gedoopt, maar wil niets te maken hebben met de kerk en is niet gelovig. Toch blijven we blaadjes in de bus krijgen en personen komen langs de deur. Bij verhuizing verhuizen de blaadjes en personen wonderlijk mee zonder dat we dit hebben aangegeven bij de kerk. Er is dus een koppeling tussen gemeentelijke gegevens en de kerk gegevens. Dat is eng !

Is dat erg zou je zeggen. Nou, je kan aangeven dat je gegevens niet meer worden gebruikt, maar dan nog maar afwachten of je echt uit de kerk bestanden verwijderd bent. En in vroegere tijden zijn bestanden met persoonsgegevens misbruikt. Een goed voorbeeld is de registratie van Joden bij de Joodse raad. De Nazi's konden deze gegevens gebruiken om de joden simpel op te sporen en te deporteren. Ze kregen de gegevens mooi opgemaakt op een presenteerblaadje !

Dat alleen al is reden om religie los te koppelen van persoonsgegevens.

En om het wat breder te trekken, er bestaan rituelen die gepaard gaan met verminking. Bijv. besnijdenis. Heeft een jongen of meisje daarom gevraagd om door de ouders verminkt te worden ? Welke idioot heeft verzonnen dat dit een voorschrift is en dat minderjarigen daaraan onderworpen moeten worden ?
Of nog beter, welke idioot staat het toe dat ouders dit hun kinderen aandoen ? Omdat het een voorschrift is van de religieuse stroming moet dat maar kunnen ?
Als je 18 bent, dan mag je beslissen als jongen om je te laten besnijden, geen probleem mee. Maar niet bij kinderen, dit zou strafbaar moeten worden gesteld.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Grijze Vos
Xymox> De vader van mijn vriendin werkt bij een stichting die fungeert als landelijke overkoepeling van kerkelijke instituten. Alle kerkelijke registratie wordt daar gecentraliseerd, en ze werken aan een overkoepelende database daar.

Ikzelf ben officieel ook geregistreerd als katholieke, maar merk er weinig van. Mijn vriendin kreeg wel iemand aan de deur geloof ik, toen we pas waren gaan samenwonen. 1x aangeven dat je geen interesse hebt is meestal wel voldoende hoor. (Ze zijn niet zo erg als jehova's.)

• PolarBear
  • Niet online
Xymox schreef op 26 april 2004 @ 10:47:
[...]

Ik kan wel een aantal voorbeelden noemen.

Er staat geregistreerd dat je gedoopt bent en dit achtervolgt je. Mijn vrouw is gedoopt, maar wil niets te maken hebben met de kerk en is niet gelovig. Toch blijven we blaadjes in de bus krijgen en personen komen langs de deur. Bij verhuizing verhuizen de blaadjes en personen wonderlijk mee zonder dat we dit hebben aangegeven bij de kerk. Er is dus een koppeling tussen gemeentelijke gegevens en de kerk gegevens. Dat is eng !
Nee, dat is niet eng. Eerder lui van je vrouw. Je kan je namelijk gewoon laten uitschrijven. Tenminste bij fatsoenlijke christelijke kerken kan dat gewoon.
Is dat erg zou je zeggen. Nou, je kan aangeven dat je gegevens niet meer worden gebruikt, maar dan nog maar afwachten of je echt uit de kerk bestanden verwijderd bent.
Ja je wordt verwijderd uit het bestand. We leven nu in het jaar des heeres 2004. Ook de kerk houdt zich aan de privacy wetgeving.
En in vroegere tijden zijn bestanden met persoonsgegevens misbruikt. Een goed voorbeeld is de registratie van Joden bij de Joodse raad. De Nazi's konden deze gegevens gebruiken om de joden simpel op te sporen en te deporteren. Ze kregen de gegevens mooi opgemaakt op een presenteerblaadje !
Ja en :? Ik vind dit een enge en uit zijn verband gerukt voorbeeld. Je staat ook ingeschreven bij de voetbalvereniging. Als er anti-voetbal nazi's komen kunnen ze ook van die gegevens gebruik maken.... :Z

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-01 16:06

cdoens

Peugeot-gek

Dit heb ik met mijn vriendin ook meegemaakt. Haar moeder was gedoopt, maar is geen praktiserende gelovige. Toch kreeg mijn vriendin bij inschrijving in een nieuwe woonplaats een brief van een naburige kerk om eens langs te komen en te zien waar die kerk voor stond.

Ook hadden wij dikwijls Jehova's etc. aan de deur. Als je vriendelijk doch dringend vraagt, of ze je uit het ledenbestand willen halen, en nooit meer langskomen, wil dat nog wel eens helpen. Als ze dan nog een keer langskomen, mag je het, naar mijn mening, wat dringender vragen ;)

November 2003 ben ik verhuist naar een woonplaats (Huizen) waar het geloof nogal stevig vertegenwoordigd is. Echter hadden wij bij inschrijving op het gemeentehuis de optie om onze gegevens NIET bekend te maken aan instanties die met het geloof te maken hadden. Dit heb ik gedaan, en mijn vriendin en ik zijn tot nu toe niet lastig gevallen aan de deur, of via de post.

Ik weet niet of je na inschrijving deze gegevens alsnog kunt veranderen, maar ik zou zeggen: Vraag eens na op het gemeentehuis... Succes!!!

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

PolarBear schreef op 26 april 2004 @ 11:11:
Ja en :? Ik vind dit een enge en uit zijn verband gerukt voorbeeld. Je staat ook ingeschreven bij de voetbalvereniging. Als er anti-voetbal nazi's komen kunnen ze ook van die gegevens gebruik maken.... :Z
Er zijn in het verleden toch wat minder mensen omgebracht vanwege het lidmaatschap van een voetbal vereniging dan de aanhangers van religieuze stromingen.

Ook genoeg voorbeelden dat mensen alleen al om hun naam (David, Esther etc) zijn omgebracht omdat deze een religieuze oorsprong hebben. Dus dat alleen al kan gevaarlijk zijn.

Kan je zeggen dat het niet zo'n vaart zal lopen...ach de geschiedenis herhaalt zich altijd !

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06-2025

BoomSmurf

Am-Ende!

Elke keer weer, steevast weigeren mee te gaan. Wat willen ze nou doen? Je op pakken, in de auto smijten en je vastbinden aan de kerkbank? Ik moest vroeger ook altijd mee naar de kerk, heb er altijd afkeer van gehad en rond m'n 12e heb ik glashard gezegd dat ik nooit meer mee ging. Elke week ruzie, maar na een paar maanden ben je er wel van af. Ook geen discussie erover aangaan. Jij vindt de kerk onzin en je gaat gewoon niet mee, punt.

• Grijze Vos
Misschien kun je de opmerking plaatsen dat je ouders jouw gedrag niet moeten oordelen, maar dat hun god dat mag doen wanneer ie dat wil. Daarmee pak je ze een beetje op hun eigen geloof, als ze weigeren, gaan ze in tegen de grondbeginselen van hun eigen geloof. ;)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Grijze Vos schreef op 26 april 2004 @ 12:05:
Misschien kun je de opmerking plaatsen dat je ouders jouw gedrag niet moeten oordelen, maar dat hun god dat mag doen wanneer ie dat wil. Daarmee pak je ze een beetje op hun eigen geloof, als ze weigeren, gaan ze in tegen de grondbeginselen van hun eigen geloof. ;)
In het geloof zelf zitten ook een paar fundamentele tegenstrijdigheden, als je ze daarmee confronteert komen ze altijd wel met iets nieuws op de proppen.

Je kunt je er eeuwig onderuit lullen, zowel de gelovigen als diegenen die er niets mee te maken willen hebben....
Als je 18 bent, dan mag je beslissen als jongen om je te laten besnijden, geen probleem mee. Maar niet bij kinderen, dit zou strafbaar moeten worden gesteld.
Ik denk dat als je op je 18e nog moet laten besnijden, het aantal gelovigen zwaar keldert :P

[ Voor 48% gewijzigd door Rey Nemaattori op 26-04-2004 12:48 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• deleenheir
[...]

Welk voordeel heeft het?

Bovendien zondigt de kerk bij het dopen van een kind tegen wat ze zelf predikt: vrijheid en verdraagzaamheid.
Het is vanuit de oude "ga en verspreid het geloof"-visie dat kinderen gedoopt worden. Geen vrije wil, geen vrije mening en geen verdraagzaamheid. Het is omdat de kerk angstig is geweest om gelovigen te verliezen dat ze ze halsstarrig probeert vast te ketenen.
Dit alles gebeurt onder het mooie moto van: "Dopen is het verwelkomen van een kind in de christengemeenschap". Wat natuurlijk pure larie en apekool is. Als de kerk juist zou handelen zou ze idd wachten tot het kind volwassen is en als het dan uit vrije wil naar de kerk gaat dan is het de vrije keuze van het individu zelf!

Naar mijn ervaring zit de kerk (rooms katholiek toch zeker, vermits ik hier enkel ervaring mee heb) vol met zulke hiaten. De kerk zou dus beter eerst de hand in eigen boezem steken. Of om het met kerkelijke woorden te zeggen: "Zij die zonder zonden zijn, werpe de eerste steen".

• MaDLiVe
  • Laatst online: 23:37

MaDLiVe

.-Observer-.

Mr. Liu schreef op 26 april 2004 @ 10:34:
Ik mis hier toch wel wat belangrijke, practische info als:
• Leeftijd TS
• Welke kerk (richting, hoe streng in de leer etc.)
Afhankelijk van die info zou ik mogelijk een advies kunnen geven, maar zonder doe ik dat echt niet.
Kennelijk is de TS oud genoeg om de dwang die zijn ouders over hem uitoefenen te beoordelen en te veroordelen. Leeftijd hoeft dus niet zoveel uit te maken (ja als hij meerderjarig is hoeft hij niet, als hij minderjarig is kunnen zijn ouders hem tot op zekere hoogte dwingen).

Hoe streng de kerk is? Kennelijk voelt de TS zich er niet thuis hij heeft weinig met god en god waarschijnlijk ook weinig met hem. Als hij niet wilt mogen zijn ouders hem niet dwingen.

Ik zou gaan praten met de pastoor die in de desbetreffende kerk dient. Een beetje moderne pastoor zou met je mee kunnen komen en begrijpen dat religie niet opgedrongen zou mogen worden. Ook al ben ik niet gelovig ik kom zat gelovigen tegen die het met mij eens zijn en ook achter de TS zouden staan.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• deleenheir
Rey Nemaattori schreef op 26 april 2004 @ 12:46:
[...]

Ik denk dat als je op je 18e nog moet laten besnijden, het aantal gelovigen zwaar keldert :P
Dit is nu net wat ik bedoel met: "het halstarrig vastklampen van van gelovigen" het besnijden, dopen is zo een beetje het eindje dat de bol wol zou moeten samenhouden. (als je begrijpt wat ik bedoel ;) )

• Freee!!
  • Laatst online: 22:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MaDLiVe schreef op 26 april 2004 @ 16:38:
[...]
Kennelijk is de TS oud genoeg om de dwang die zijn ouders over hem uitoefenen te beoordelen en te veroordelen. Leeftijd hoeft dus niet zoveel uit te maken (ja als hij meerderjarig is hoeft hij niet, als hij minderjarig is kunnen zijn ouders hem tot op zekere hoogte dwingen).
En toch is er nog een heel verschil in het advies dat ik zou geven aan iemand van 12 jaar vergeleken met dat aan iemand van 17 jaar.
Hoe streng de kerk is? Kennelijk voelt de TS zich er niet thuis hij heeft weinig met god en god waarschijnlijk ook weinig met hem. Als hij niet wilt mogen zijn ouders hem niet dwingen.
Sommige kerken hebben eerder de neiging over te gaan tot excessen als exorcisme dan andere.
Ik zou gaan praten met de pastoor die in de desbetreffende kerk dient. Een beetje moderne pastoor zou met je mee kunnen komen en begrijpen dat religie niet opgedrongen zou mogen worden. Ook al ben ik niet gelovig ik kom zat gelovigen tegen die het met mij eens zijn en ook achter de TS zouden staan.
Dat is op zich een heel redelijk advies, maar toch wel afhankelijk van de pastoor danwel dominee (ik heb het zo gauw niet terug kunnen vinden welke). Sommigen staan een stuk opener voor dit soort problemen dan anderen, die er mogelijk het werk van de duivel in zien.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Blizzzard schreef op 25 april 2004 @ 15:32:
Dit topic is afgesplitst vanuit Ouders: "Tot je 18e bepalen wij..." omdat een topic van 3 jaar oud kicken niet bijzonder zinvol is :) - CP

<hr>

Heb geprobeerd een gesprek aan te gaan met de door jullie gegeven tips met het volgende resultaat;

-Maar waarom willen jullie dat dan zo graag?
Omdat we dat bij je geboorte beloofd hebben en om je toch enigszins iets bij te brengen over geloof.
-Maar denk je niet dat als je het aan me gaat opdringen ik het alleen maar meer ga haten? De woorden die daar gesproken worden zeggen me niks meer, als die god bestaat heeft hij dat nooit aan me laten merken of ervoor gezorgd dat ik naar hem toe wilde, mij is er teveel gebeurd.(daarover zal verder niets zeggen, maar het was genoeg)
(zwaar geïrriteerd)
Eerst (2 jaar geleden) hadden we afgesproken dat je eens in de zoveel tijd zou gaan en nu....

-Nu kan ik in ieder geval een beetje voor mijzelf denken pap, er word toch altijd gezegd dat iedereen zijn eigen weg moet zoeken?Als jullie god mij wil dan zorgt hij daar toch zelf wel voor.
hij loopt boos weg

Hehehe!

Wacht maar, gewoon stennis blijven maken totdat je de kerk niet meer in MAG!

Mensen die hun kinderen forceren te "geloven" creëren atheisten...dat is iets dat vast staat! Nu efkes door den zuren appel bijten en later totaal vrij zijn.

There is no place like ::1

• Mercarra
  • Laatst online: 21:40
swampy schreef op 26 april 2004 @ 16:47:
[...]

Hehehe!

Wacht maar, gewoon stennis blijven maken totdat je de kerk niet meer in MAG!
Grapjas, het idee is dat hij een goede band met zijn ouders wil behouden. Op deze manier wordt het natuurlijk alleen maar erger. Aan de TS, je ouders zullen teleurgesteld zijn, probeer je te verplaatsen in wat zij denken. Ik begrijp dat je niet meer naar de kerk wil, dat gevoel heb ik ook soms (bv na het belachelijke verhaal van de dominee deze week, wat een gare gastpredikant). Praat erover met je ouders, ik kan je in ieder geval aanraden niet in 1 keer alles wat met het geloof te maken heeft de rug toe te keren. Dat zullen je ouders heel erg vinden. Je wilt doen wat goed is voor jezelf, maar je zit met een dillema. Je wilt niet naar de kerk, maar een goede band met je ouders behouden. Daartussen zal je een evenwicht moeten vinden... succes!

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• MaDLiVe
  • Laatst online: 23:37

MaDLiVe

.-Observer-.

Mr. Liu schreef op 26 april 2004 @ 16:45:
[...]

En toch is er nog een heel verschil in het advies dat ik zou geven aan iemand van 12 jaar vergeleken met dat aan iemand van 17 jaar.

[...]
Ik weet het niet, ben tegenwoordig voorzichtig met het beoordelen op leeftijd in sociale kwesties. Kinderen ontwikkelen zich op dat gebied echt snel tegenwoordig.
[...]

Dat is op zich een heel redelijk advies, maar toch wel afhankelijk van de pastoor danwel dominee (ik heb het zo gauw niet terug kunnen vinden welke). Sommigen staan een stuk opener voor dit soort problemen dan anderen, die er mogelijk het werk van de duivel in zien.
Ah, bah, bestaan dat soort mensen nog. Ja inderdaad als je met zo een persoon in aanraking komt heeft mijn advies absoluut geen waarde en zou ik het overleg met pastoor/dominee zeker achterwege laten.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Opperhoof
m.m schreef op 25 april 2004 @ 20:54:
[...]

Ik zou er nu (op mijn 17e) wel een proefprocesje voor aandurven, ik ga overigens nooit meer naar de kerk, zelfs niet met kerstmis (vroeger gingen we een paar keer per jaar, kerst pasen etc.)
* wat heeft dat voor zin?? kijken of de kerk kwa uiterlijk veranderd is in de afgelopen maanden? Of regelmatig of niet, het heeft dan toch gewoon geen zin..?

Verwijderd

Topicstarter
* wat heeft dat voor zin?? kijken of de kerk kwa uiterlijk veranderd is in de afgelopen maanden? Of regelmatig of niet, het heeft dan toch gewoon geen zin..?
Waarom zou dat geen zin hebben? Als mensen wel de behoefte voelen om de feestdagen in hun religieuze betekenis te ervaren, maar niet de behoefte hebben iedere week een preek aan te horen, heeft het voor hen toch zeker wel zin? Dat jij dat misschien geen goede geloofsbeleving vindt, is een ander verhaal ;)

Verwijderd

Ik ben ook op een moment uit de kerk vertrokken, gelukkig lieten m'n ouder me er vrij in, omdat ik uiteindelijk zelf mag kiezen en ze vonden me oud genoeg (10-12). Dus toen ben ik 8-10 jaar niet meer naar de kerk gegaan.

Nu ga ik naar de kerk omdat ik het zelf wil. En ik wil het omdat God in mijn leven wilde komen :) Ook ben ik ondertussen gedoopt wat ik heel lang onzin heb gevonden, maar toch heeft God me overtuigd.

Ik zeg niet dat het goed is om uit de kerk te gaan, maar voor mezelf heeft het uiteindelijk wel goed gedaan. ik denk wel dat het beter geweest zou zijn als ik nooit weggegaan was, maar misschien is het nu wel beter, omdat ik nu echt zelf heb gekozen en niet iemand anders voor mij. Vraag maar aan je ouders of ze elke dag voor je bidden, dat deed mijn vader ook hoorde ik later ;)

Bovendien is het eeuwige leven niet "naar de kerk gaan", maar "God de vader kennen, en Jezus die hij gezonden heeft". Dus als je God niet wil kennen hoef je ook niet naar de kerk, want met naar de kerk gaan kom je niet in de hemel. Maar mocht je ooit nog in je leven God nodig hebben, weet dan dat je altijd naar Hem terug kunt komen. Tenminste, zolang je nog leeft op aarde. En wanneer je dan echt God persoonlijk leert kennen en een persoonlijke relatie met hem opbouwd, dan vind je het leuk om naar de kerk te gaan en te luisteren naar de preek. Terwijl ik er vroeger niets van begreep of er bewijze van spreken bij in slaap viel.

Dus vergeet ook niet dat het verlaten van de kerk niet betekend dat God je niet meer ziet staan. Ik weet niet of je dat verhaal kent van de verloren zoon? Vast wel :)

maar hier snel voor de mensen die het niet kennen:
Een vader had 2 zonen. Op een dag zei 1 zoon tegen zijn vader dat hij zijn erfdeel wilde hebben om de wijde wereld in te gaan. Dus die zoon met veel geld op weg. Hij gaf zijn geld uit aan feesten en kreeg zo veel "vrienden". Maar toen na een hele tijd zijn geld op was klopte hij bij zijn "vrienden" aan om hem te eten te geven, maar ze zagen hem niet meer staan en gaven hem niets. De zoon zette zijn trots aan de kant en ging opweg terug naar zijn Vader, want misschien zou hij nog als slaaf voor zijn vader kunnen werken, dan had hij in iedergeval te eten. Zijn vader had elke dag naar zijn terugkomst uitgekeken en renden zijn zoon tegemoet. Zijn vader gaf een groot feest er verwelkomde zijn zoon terug als zoon en niet als slaaf.

Het Hindoeisme kent dit verhaal ook en daar wordt verteld dat de zoon jarenlang moet werken als slaaf om zijn zoon-recht terug te verdienen.

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

deleenheir schreef op 26 april 2004 @ 16:40:
[...]

Dit is nu net wat ik bedoel met: "het halstarrig vastklampen van van gelovigen" het besnijden, dopen is zo een beetje het eindje dat de bol wol zou moeten samenhouden. (als je begrijpt wat ik bedoel ;) )
Gebeurt besnijdenis dan nog? Dacht dat alleen de Joden dat nog deden.
;) Zelf ook /|\ tjak, maar dat was om heel andere reden, i.v.m urineren.

En wat betreft het van de kerk afgaan tegen de wil van je ouders: Tsja, als je 18 bent ben je wettelijk gezien gerechtigd die keuze te maken. Maar ik denk dat je dat nog niet bent... Heb geduld TS.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-01 19:56

igmar

ISO20022

Blizzzard schreef op 25 april 2004 @ 15:32:
Foute insteek. Beter is 'Pap, ik ga niet mee vanavond'
Amper (lees : niet) relevant vind ik zelf.

Mijn antwoord :

'Jullie hebben een belofte gemaakt, niet ik. Ik wil zelf kunnen bepalen of en waar het geloof in mijn leven een plaats heeft. Dat is een keuze die ik maak, en niet jullie.
'
Gewoon de bom eens flink laten barsten denk ik. Men (en daarmee vooral de kerk en de ouders) moeten maar eens leren begrijpen dat er mensen zijn voor wie het geloof geen enkele betekenis heeft, en die keuze respecteren.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-01 19:56

igmar

ISO20022

cdoens schreef op 26 april 2004 @ 11:12:
Dit heb ik met mijn vriendin ook meegemaakt. Haar moeder was gedoopt, maar is geen praktiserende gelovige. Toch kreeg mijn vriendin bij inschrijving in een nieuwe woonplaats een brief van een naburige kerk om eens langs te komen en te zien waar die kerk voor stond.
Die heb ik recentelijk ook gehad. Ik ben nooit gedoopt, en ook nooit gelovig geweest. Ik ben inmiddels bezig met uitzoeken waar men mijn adresgegevens vandaan heeft, en als ik daar achter ben bel ik een advocaat.
Ook hadden wij dikwijls Jehova's etc. aan de deur. Als je vriendelijk doch dringend vraagt, of ze je uit het ledenbestand willen halen, en nooit meer langskomen, wil dat nog wel eens helpen. Als ze dan nog een keer langskomen, mag je het, naar mijn mening, wat dringender vragen ;)
Ik vraag niet vriendelijk meer. Ik heb d'r nooit op gevraagt om opgenomen te worden.
November 2003 ben ik verhuist naar een woonplaats (Huizen) waar het geloof nogal stevig vertegenwoordigd is. Echter hadden wij bij inschrijving op het gemeentehuis de optie om onze gegevens NIET bekend te maken aan instanties die met het geloof te maken hadden. Dit heb ik gedaan, en mijn vriendin en ik zijn tot nu toe niet lastig gevallen aan de deur, of via de post.
De gemeente doet dat zonder je medeweten. Als het inderdaad de gemeente was ga ik verhaal halen, en laat het desnoods via de rechter afdwingen. Ik vind het zowiezo ronduit vreemd dat er in Nederland een WBP is, en de gemeente gewoon je gegevens vrijgeeft aan een kerkelijke instantie. Die staan afaik nog steeds niet boven de wet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 23:00:
*knip*

want met naar de kerk gaan kom je niet in de hemel.
Daarmee is wat mij betreft alles gezegd.

Zelfs ALS je gelovig bent kun je wekelijks kerkbezoek irritant of vervelend vinden, het is ook niet nodig, je hebt niets of niemand nodig om te geloven - of zoals Hangman het zei "een relatie met God te krijgen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 17:19:
[...]

Daarmee is wat mij betreft alles gezegd.

Zelfs ALS je gelovig bent kun je wekelijks kerkbezoek irritant of vervelend vinden, het is ook niet nodig, je hebt niets of niemand nodig om te geloven - of zoals Hangman het zei "een relatie met God te krijgen.
Maar ik wil dus niet zeggen dat het slecht is om naar de kerk te gaan of nutteloos. Ik zie het nut er echt wel van in. Maar je hoeft niet bij God aan te komen met "maar ik ging elke zondag naar de kerk, dus mag ik nu naar de hemel". Bovendien is geloof zonder daad dood. Je kan nog zo goed weten wat God wil, maar als je er niets mee doet heb je er nog weinig aan.

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

igmar schreef op 28 april 2004 @ 17:09:
[...]
Die heb ik recentelijk ook gehad. Ik ben nooit gedoopt, en ook nooit gelovig geweest. Ik ben inmiddels bezig met uitzoeken waar men mijn adresgegevens vandaan heeft, en als ik daar achter ben bel ik een advocaat.
[...]
Ik vraag niet vriendelijk meer. Ik heb d'r nooit op gevraagt om opgenomen te worden.
[...]
De gemeente doet dat zonder je medeweten. Als het inderdaad de gemeente was ga ik verhaal halen, en laat het desnoods via de rechter afdwingen. Ik vind het zowiezo ronduit vreemd dat er in Nederland een WBP is, en de gemeente gewoon je gegevens vrijgeeft aan een kerkelijke instantie. Die staan afaik nog steeds niet boven de wet.
Waar maak je je druk over? Die brief verscheur je toch gewoon? Folders krijg je ook in de brievenbus. En heb je daar een nee-nee sticker opgeplakt: wat let je, om er een sticker onder te plakken met: geen kerkelijke post. >:)
Ik snap echt niet waar je je druk over maakt, je krijgt toch ook post van de postcodeloterij, ga je dat ook helemaal natrekken, en een klacht indienen. Wees nuchter, aan oud papier wordt ook verdient ;) .

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 17:28:
[...]

Maar ik wil dus niet zeggen dat het slecht is om naar de kerk te gaan of nutteloos. Ik zie het nut er echt wel van in. Maar je hoeft niet bij God aan te komen met "maar ik ging elke zondag naar de kerk, dus mag ik nu naar de hemel". Bovendien is geloof zonder daad dood. Je kan nog zo goed weten wat God wil, maar als je er niets mee doet heb je er nog weinig aan.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat kerkbezoek per definitie verkeerd of nutteloos is. Ik wil zeggen dat als iemand niet naar de kerk wil dat absoluut niks wil zeggen over zijn/haar geloof. TS komt trouwens wel duidelijk over als iemand die niets met het geloof heeft, dus dan is verplicht kerkbezoek al helemaal nutteloos. Ik heb kerkbezoek zelf ook altijd volkomen nutteloos gevonden, maar ik ben er ook niet toe verplicht door mijn ouders.

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-01 06:45
En nog steeds hebben we geen leeftijd van TS. Als ouder kan je het voelen als taak om je kind bepaalde dingen te leren die volgens jouw goed zijn. Als ouder vind dat je kind als 15/16 jarig persoon nog niet goede beslingenen kan maken is dat hun goed recht. Het beste is denk ik om met je ouders een soort "regeling" te maken zodat je een in de zoveel weken gaat om te laten zien dat je kijkt wat het is. Ik zou zeker niet allemaal argumenten tegen het geloof gaan gebruiken om het hard te spelen, ik denk dat als je ouders erin geloven je daar ook respect voor moet tonen.

• Grijze Vos
Karel V schreef op 28 april 2004 @ 18:45:
[...]

Waar maak je je druk over? Die brief verscheur je toch gewoon? Folders krijg je ook in de brievenbus. En heb je daar een nee-nee sticker opgeplakt: wat let je, om er een sticker onder te plakken met: geen kerkelijke post. >:)
Ik snap echt niet waar je je druk over maakt, je krijgt toch ook post van de postcodeloterij, ga je dat ook helemaal natrekken, en een klacht indienen. Wees nuchter, aan oud papier wordt ook verdient ;) .
Maak een sticker met: Tekst die ik onnodig en over het randje vind. Zou dat helpen?

(oops: evil bastard-mode kwam weer even opzetten. :D)

[ Voor 7% gewijzigd door Confusion op 30-04-2004 13:06 ]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zou TS dit topic wel gebookmarkd hebben of anderszins kwijt zijn?

Ik wilde reageren maar toen ik zag dat TS zelf sinds 25april nog maar nul keer gereageerd heeft....

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Recoil
  • Niet online
Sorry voor deze late reply maar ik heb een tijd zonder internetverbinding gezeten.
Ik ben nu 17(5vwo), en mijn ouders willen dat zolang ik thuiswoon ik naar de kerk ga.
Het is een tijdje goed gegaan, ik ben +- 6 maanden niet geweest maar naar mijn idee begint het hele proces nu weer van voor af aan.
Om niet de hele dag te verpesten ben ik vorige week toch meegegaan met de mededeling dat het de laatste keer was en ze me nooit men eer mee zouden krijgen.
En ja hoor de preek was weer eens lekker zwartwit;
De moslims hebben toch Mohammed(en nog een paar van dat soort voorbeelden met andere godsdiensten), dus dan is het toch goed omdat het allemaal dezelfde god is?NEE, met die godsdiensten kom je nergens, Jezus is de enige weg.Er werd ook nog even flink aangehaald dat we allemaal zondaars zijn...
En zo ging het maar weer door en ik werd er weer flink aan herinnerd waarom ik niet meer wil gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Recoil op 30-04-2004 14:07 ]

• Recoil
  • Niet online
[...]

Door in dezelfde situatie te komen als ik nu zit...

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Begrijp ik het goed dat je van af nu weer niet gaat? Of _moet_ je nu weer?

Ikzelf ben 14 en ook ik zet vragen bij het geloof, het is niet zo dat ik zeg dat het niet juist is, ik vind het alleen niet juist dat geloof zo bindend is, dat je gelijk een heel boekwerk met regels krijgt, zeg maar. Gelukkig zijn mijn ouders heel los qua geloof (ik ben gedoopt), we gaan eigenlijk alleen maar met kerst naar de kerk omdat het 'erbij hoort'.

Ik vind geloof best goed: het is bijvoorbeeld geweldig als mensen elke dag bij het eten er even bij stil staan dat ze eten hébben (in tegenstelling tot vele andere mensen in deze wereld, die blij zijn met elk kleine beetje eten dat ze krijgen).
Maar in andere opzichten vind ik religies juist heel erg fout, zoals de houding tegen mensen die anders geloven (en dan heb ik het niet alleen, zoals zoveel mensen uit de westerse beschaving, over moslims). Ook krijgen gelovige mensen 'oogkleppen': vroeger vond iedereen je een enorme dwaas als je beweerde dat de aarde rond was en dat we om de zon draaiden i.p.v. andersom.

Okee, nu weer on-topic...
Blizzard, zo te lezen zit een fatsoenlijk gesprek met de dominee/bisschop er niet echt in.
Probeer het eens via je ouders. Begin er NIET mee dat je niet gelooft (dan gaan ze namelijk in de verdediging), maar vraag bijvoorbeeld waarom zij geloven in God. Wat hun daartoe heeft aangezet. Laat ze rustig hun verhaal vertellen en zorg ervoor dat ze zich op hun gemak voelen, door intresse in hun verhaal te tonen.
Als ze klaar zijn met hun kant van het verhaal, kun je naar voren brengen waarom jij twijfelt aan het Christendom, maar laat de goede kanten van het geloof niet weg. Vertel dat je het verband niet ziet tussen geloven in God en de gang naar de kerk, dat je ook zonder kerkgang een goede Christen kunt zijn. (Daar draait het voor je ouders toch om?)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Blizzzard schreef op 30 april 2004 @ 14:06:
Sorry voor deze late reply maar ik heb een tijd zonder internetverbinding gezeten.
Ik ben nu 17(5vwo), en mijn ouders willen dat zolang ik thuiswoon ik naar de kerk ga.
Het is een tijdje goed gegaan, ik ben +- 6 maanden niet geweest maar naar mijn idee begint het hele proces nu weer van voor af aan.
Om niet de hele dag te verpesten ben ik vorige week toch meegegaan met de mededeling dat het de laatste keer was en ze me nooit men eer mee zouden krijgen.
De moslims hebben toch Mohammed(en nog een paar van dat soort voorbeelden met andere godsdiensten), dus dan is het toch goed omdat het allemaal dezelfde god is?NEE, met die godsdiensten kom je nergens, Jezus is de enige weg.Er werd ook nog even flink aangehaald dat we allemaal zondaars zijn...
En zo ging het maar weer door en ik werd er weer flink aan herinnerd waarom ik niet meer wil gaan.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus als mijn vraag dubbel is, excuus maar:

Wat zijn de consequenties als je nu 100% weigert om nog naar de kerk te gaan? Gaan je ouders dan dingen verbieden, of anders?

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Q schreef op 02 mei 2004 @ 16:20:
[...]

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus als mijn vraag dubbel is, excuus maar:

Wat zijn de consequenties als je nu 100% weigert om nog naar de kerk te gaan? Gaan je ouders dan dingen verbieden, of anders?
Afhankelijk van het conservatisme/orthodoxisme van je ouders...

dat kan alles zijn van "ok, dan ga je niet mee. Maar zorg je dan dat de koffie klaar staat als we thuis komen" tot "Je gaat mee.(let op PUNT) En als je niet mee gaat het je nu 30 minuten om te zorgen dat je het huis uit komt met al je spullen." die dertig minuten kunnen nog korter zijn, bij extremer/sectarischer worden van het geloof van de ouder(s).

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:15

PcDealer

HP ftw \o/

Q schreef op 02 mei 2004 @ 16:20:
[...]

Nou, zo groot is dit topic nog niet hoor, dus het had best gekund.

Anyway, ik ging vroeger elke zondag naar de kerk en bijbelles. Tot ik op een gegeven moment geen zin had in stoelen waarvan het riet steeds in mijn kont porde. Gelijk ook bijbelles opgegeven. Waarom zou ik 's avonds 2 uur me te pletter vervelen?

Tja, mijn moeder was niet zo streng wat dat betreft.

LinkedIn WoT Cash Converter

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Mijn moeder deed altijd bij ons in het dorp de gezinsviering, en daar moesten we dan heen op zondag (was maar 1 keer in de maand). Toen ik een jaar of 12 was had ik gewoon geen zin meer, en hoefde ik ook niet meer. Toen ze met de gezinsviering gestopt is gaan we eigenlijk helemaal niet meer. We gingen ook altijd wel met Kerst, maar dat is later vervangen door het Kerstavond-bioscoopbezoek :Y) (de laatste drie jaar dus LOTR }) ).

Ik zit nu op kamers en dat bevalt me prima, maar ik zou je als advies geven:

Als je echt niet meer kan verdragen ga dan gewoon niet. Zo simpel is het. Gewoon niet gaan, wat zouden ze moeten doen? Je KO meppen en meeslepen? Of krijg je dan financiele/ander soort sancties?
Kun je er nog enigzins mee leven? Ga dan gewoon mee, en vermijd ruzie met je ouders. Nog even een jaartje je best doen op het VWO en dan op kamers gaan, natuurlijk wel met een wasmachine ;) anders moet je zondags alsnog naar huis.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Vriend van mij had ook exact hetzelfde probleem.

Het duurde even en er zijn nadat ik weet een hoop discussies, gesprekken en ruzies geweest.

Maar nu hoeft die niet meer van de ouders naar de kerk, hij is nu ook overigens 18.
In ieder geval gun het wat tijd en probeer iedere keer een stapje verder te gaan met je ouders.

Tweakers Discord

Verwijderd

Ik ben nu 18 en een paar jaar geleden moest ik ook altijd 2 keer per zondag naar de kerk.
Maar op een gegeven moment was ik dat heel erg zat.
Dus toen begon ik met het faken van hoofdpijn :P , maar dat was toen ik 12 was.
Later ging ik 's ochtends steeds minder naar de kerk.
M'n ouders waren er niet blij mee, maar ik vind/vond toen dat ik dat zelf bepaal.
Het is tenslotte mijn geloof.
Af en toe twijfel ik ook wel aan het geloof (wie niet) en zijn er zondagen dat ik absoluut geen zin heb.
Ik heb de afspraak met m'n ouders gemaakt dat ik 1 keer per zondag ga ('s avonds).
Maar vaak vind ik het ook wel fijn dat ik in de kerk ben.

Maar TS, jij voelt er echt helemaal niks bij?
Wat denk ik ook meespeelt, een vriend van mij die zit in een enorm zware Gereformeerde Gemeente, waar alleen gepredikt wordt over hoe zondig de mens wel niet is, waar zelfs de kerkeraad met hem wilde praten omdat hij rockmuziek leuk vindt.
Dus ik denk dat jij waarschijnlijk in een erg zware kerk zit (2uur per dienst?) en ik begrijp dat je daar erg zwartgallig van wordt.

Mijn advies aan jou is dan ook om tegen je ouders te zeggen dat je ECHT niet gelooft en dat het geen zin heeft om mee te gaan.
Je doet je ouders wel enorm verdriet daarmee.
Want zij hebben aan God beloofd om je christelijk op te voeden (je doop).

Maar JIJ bent degenie die niet gelooft en je ouders moeten dat toch wel een beetje kunnen begrijpen.
Ga een paar keer niet en praat er goed over met je ouders.
Je bent 17 en dan moet je toch aardig met je ouders over zulke dingen kunnen praten.
Maar denk er echt goed over na wat je wilt doen.
Ik geef je slechts een advies en ik weet natuurlijk niet wat voor mensen je ouders zijn en hou hun geloofsbeleving is en wat voor stroming je zit.

Ik zelf ben NH en dat is opzich niet al te zwaar (ook voor kinderen redelijk toegankelijk).
Maar nogmaals denk na over je beslissing die je gaat nemen en praat erover met je ouders.
En zwicht niet voor chantage!

Verwijderd

tja, nogal veel mensen met het zelfde probleem duidelijk.
(hoewel ik niet wist dat er nog mensen waren die meer dan twee keer in de week naar de mis gingen, maar goed)

ikzelf ben ook gedwongen naar de mis te gaan. dat is nu al een tijdje geleden en ben nu een gelukkige atheïst.
ik zelf ben op een bepaald moment steeds meer naar achter geschoven in de kerk, van bij mijn ouders naar bijna helemaal vanachter. daarna ging ik niet meer naar de communie. en daarna begon ik met te lopen in dat uur dat ik in de kerk moest zitten. niet lang daarna maar gezegd dat ik niet meer wou gaan , dat het zinloos was, en mij totaal niet dichter bij het geloof bracht (eerder verder). ook nog de zwakke punten van het geloof breed uitgesmeerd en dat was het. moest niet meer naar de kerk. enkel nog bij feestdagen (het argument was gezelligheid en gezinsleven etc...) deed ik wel graag uit respect voor mijn ouders.
ondertussen vragen ze dat ook steeds minder.

enfin, ik hoop maar dat je er uitkomt. ik moet zeggen dat ik een beetje verwonderd ben dat je niet sterker voor je mening uit komt (consecuent zijn: enkel jouw (niet)beleving toelichten, met uiterlijkheden/gedrag tonen dat je je niet vebonden voelt; vooral hen niet aanvallen;)

verder mijn menig: er is volgens mij niets tegen om kinderen gelovig op te voeden maar als ze de keuze maken moet het toch duidelijk zijn dat dat iets persoonlijk is geworden?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:39

André

Analytics dude

Ik lees veel reacties over het feit dat mensen het 'zwaar' hebben en gevangen zitten in hun geloof en dat toen ze eenmaal bij hun ouders weg waren 'vrij' waren. Waar dat vandaan komt is mij in het geheel niet duidelijk, ik zie het geloof niet als een lastig iets. Ik heb altijd nog mijn eigen mening gehad en zal die ook blijven houden wat mensen ook zeggen. En ik voel mij in mijn leven ook net belemmerd door het geloof.

En het feit dat ouders/dominees/pastoors/enz moeilijk doen als je bij de kerk weg wil is om de volgende reden:
Stel je eens voor dat je geloofd dat als je een banaan eet je behouden blijft voor eeuwig, zou je dan niet willen dat iedereen die banaan eet? Zou je dan als 1 van je vrienden hem niet wil hem zomaar respecteren om zijn keus of zou je proberen hem toch te overtuigen?

Verwijderd

offtopic:
disclaimer: /me is atheist en doet dit topic al een tijdje lurken; het liefst zou ik hier een flame van hier tot tokyo willen neerzetten tegen het geloof (in de vorm van een god), jouw ouders en alle andere opdringerige gelovigen, maar ik hou me in ;)
Blizzzard schreef op 30 april 2004 @ 14:06:
[...]
[...]
Sorry? Maak je nou een grapje? Neemt iemand het christelijke geloof nog serieus als je dit soort uitspraken naar je hoofd krijgt? Serieus, zoals de meeste mensen in dit topic aanraden, jij bent hier degene die wel of niet gelooft, en je ouders zullen zich daarbij neer moeten leggen, hoe moeilijk dat mischien voor hun ook is. Het is jouw leven, niet dat van je ouders.

Mijn strategie hiervoor zou zijn om een gesprek aan te gaan met je ouders, maar vooral consistent niet meer naar de kerk gaan. Probeer ook het punt uit te leggen dat jij het geloof anders ziet en de toegevoegte waarde van naar de kerk gaan niet inziet. -Larz- had daar imho een best goed advies voor.

offtopic:
Serieus, wanneer gaat het verboden worden dat zulk soort racistische opmerkingen gemaakt kunnen worden onder het mom van het geloof? Hetzelfde geld overigens voor soortgelijke uitspraken in andere geloven...

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 10:12:
offtopic:
Serieus, wanneer gaat het verboden worden dat zulk soort racistische opmerkingen gemaakt kunnen worden onder het mom van het geloof? Hetzelfde geld overigens voor soortgelijke uitspraken in andere geloven...
Waar zie jij racistische opmerkingen? Ik zie niet eens discriminerende opmerkingen.

• MacDokie
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik vind het belachelijk dat je op deze manier wordt geprobeerd je te indoctrineren (typo?) voor het geloof. Het geloof is iets waar je zelf achter moet staan en dat sta je blijkbaar niet helemaal.

Je moet je eigen geloof ontwikkelen en ik vind dat je ouders je daar de kans in moeten geven. Als je naar de kerk gaat moet dat uit vrije wil zijn.

Ik vind dit heel erg en heel storend. Prima, ieder zijn geloof, maar laat een ander met rust.

Ik vind dat je duidelijk moet maken dat je echt niet wilt en dat je je eigen geloof aan het ontwikkelen bent en dat je hun daar niet voor nodig hebt.

Mijn vriendin had ook zoiets, moest naar de categesatie (typo?) en dat wou ze ook niet.

* MacDokie heeft eens goed met haar ouders gepraat en duidelijk gemaakt dat ze er zelf voor moet kiezen.

En dat doet ze nu en ze gaat niet meer heen.

Als iemand wil geloven, prima, maar als je die sprookjes niet slikt (zoals ik)
laat je toch ook een ander rustig naar de kerk gaan? Van mij mogen ze.

[ Voor 10% gewijzigd door MacDokie op 04-05-2004 13:45 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:39

André

Analytics dude

Domus schreef op 04 mei 2004 @ 13:42:
Mijn vriendin had ook zoiets, moest naar de categesatie (typo?) en dat wou ze ook niet.

* André heeft eens goed met haar ouders gepraat en duidelijk gemaakt dat ze er zelf voor moet kiezen.

En dat doet ze nu en ze gaat niet meer heen.
Moet ik geloven dat jij haar ouders even omgepraat hebt?

Ouders willen het beste voor hun kind, en als zij denken dat zij door hun geloof behouden worden willen ze dat toch ook voor hun kind. Dus ik kan ook wel begrijpen dat ouders moeilijk gaan doen, ze kunnen je niets opleggen maar ze moeten er ook niet zomaar mee accoord gaan.

offtopic:
idd type ;)

Verwijderd

Confusion schreef op 04 mei 2004 @ 13:08:
Waar zie jij racistische opmerkingen? Ik zie niet eens discriminerende opmerkingen.
Ik doel hier op het stukje van wat Blizzzard in de kerk heeft gehoord:
De moslims hebben toch Mohammed(en nog een paar van dat soort voorbeelden met andere godsdiensten), dus dan is het toch goed omdat het allemaal dezelfde god is?NEE, met die godsdiensten kom je nergens, Jezus is de enige weg
Je hebt er gelijk in dat dit geen racistische opmerking is, en ook niet discriminerend. Ik denk dat ik mij ff door mijn emoties heb laten meevoeren bij het plaatsen van die opmerking. Ik vind het alleen zo verschrikkelijk hypocriet dat dit soort opmerkingen gemaakt worden uit naam van hetzelfde geloof wat naastenliefde hoog in het vaandel heeft, en dat er dan ook nog echt mensen zijn die het geloven.

</offtopic>

• MacDokie
  • Laatst online: 23-12-2025
André schreef op 04 mei 2004 @ 13:49:
[...]

Moet ik geloven dat jij haar ouders even omgepraat hebt?

Ouders willen het beste voor hun kind, en als zij denken dat zij door hun geloof behouden worden willen ze dat toch ook voor hun kind. Dus ik kan ook wel begrijpen dat ouders moeilijk gaan doen, ze kunnen je niets opleggen maar ze moeten er ook niet zomaar mee accoord gaan.

offtopic:
idd type ;)
Ik heb ze niet omgepraat, ik heb ze gezegd dat ik he belachelijk vind dat ze verplicht daarheen moet en dat ze 19 was en dat ze zelf moet beslissen. Aangezien ze dat zelf niet durfde (zegt ook iets) heb ik aan haar gevraagd of ik het moest doen. Graag! was de reactie.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:12
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 23:00:
Bovendien is het eeuwige leven niet "naar de kerk gaan", maar "God de vader kennen, en Jezus die hij gezonden heeft". Dus als je God niet wil kennen hoef je ook niet naar de kerk, want met naar de kerk gaan kom je niet in de hemel.
Ik quote er een stukje uit. ;)

Zover ik kan nagaan ben jij 1 van de weinige gelovigen die anderen in veel/elke keuze vrij laat. Mijn complimenten (oprecht)
Karel V schreef op 28 april 2004 @ 18:45:
[...]
Idd, waar maak je je druk.... Ik heb helaas hetzelfde ondervonden. Op mijn 18e het huis uit om te studeren. Aangekomen in de grote stad ;) en vrijwel direct geconfronteerd met informatie over de kerk, uitnodiging, bezoek aan de deur.
Datzelfde riedeltje werd (helaas) herhaald toen ik naar een grotere studentenkamer verhuisde. Jehova's hebben het in mijn huidige appartement helaas nog bonter gemaakt, door binnen 16 maanden 3 keer aan te bellen aan mijn voordeur, terwijl wij een besloten systeem beneden hebben. (ze waren dus door anderen binnen gelaten en vonden het daarom normaal om ook maar bij mij en anderen langs te gaan)

Kerk en staat zijn in NL niet gescheiden, en luisteren is nog steeds niet 1 van de sterkste kanten van sommigen kerken.. (mijn ervaring)
André schreef op 04 mei 2004 @ 09:41:
En het feit dat ouders/dominees/pastoors/enz moeilijk doen als je bij de kerk weg wil is om de volgende reden:
Stel je eens voor dat je geloofd dat als je een banaan eet je behouden blijft voor eeuwig, zou je dan niet willen dat iedereen die banaan eet? Zou je dan als 1 van je vrienden hem niet wil hem zomaar respecteren om zijn keus of zou je proberen hem toch te overtuigen?
Nee, dan zou ik dat niet willen overtuigen. Een discussie of uitleg waarom jij iets geloofd wellicht, maar overtuigen, never nooit niet. Wat ik eerder schreef, in veel kerk-gemeenten is luisteren niet het sterkste punt. Als men niet wilt, zou men niet verder lastig gevallen moeten worden. Helaas gebeurd dat (IMO) nog veel te veel.
André schreef op 04 mei 2004 @ 13:49:
[...]

offtopic:
idd type ;)
Ouders hebben vaak (uitzonderingen daargelaten ;) ) het beste met de kinderen voor. Gelovig of niet-gelovig doet daarbij denk ik niet toe.
Met dwang naar de kerk vind ik al heel ver gaan, zeker als het argument van de ouders iets is in de trand van: 'dat hebben bij beloofd', 'ik ben je ouder en je hebt maar te luisteren', daar discuseer ik niet over', 'je gaat gewoon mee', enz....
Zeker als een kind 16 / 17 is en wellicht al eerder kun je een redelijk nadenken over wat een deel van het geloof inhoudt.
Met dwang naar de kerk hoort niet bij het geloof. Geloven doe je zelf, niet alleen in de kerk. Helaas denken sommige oudere gelovigen daar heel anders over.
[...]

[heel verhaal ;) .... ]

Helemaal mee eens. Lichamelijke bewerking/verminking, is iets dat niet terug gedraaid kan worden. Des te meer een reden om een individue daar zelf voor te laten kiezen, en niet onder dwang door de ouders. Als het kind later niet verder wil met dat geloof zit hij/zij wel vast aan de lichamelijke gevolgen die dat heeft meegebracht.

++++

Ik ben in een zwaar gelovig dorp niet-gelovig opgevoed en heb te veel gezien wat voor mij 100% reden is om niet te geloven op de wijzen zoals zij dat deden...
Urk, Staphorst, Volendam, enkele zeeuwse dorpen, de veluwe...

* Ouders die beslissen dat je niet ingeent wordt tegen ziektes, omdat het gods wil is :? Hun dochter heeft vervolgens polio gekregen (gods wil) (mijn buurmeisje)
* Ouders die hun kinderen zo streng opvoeden dat ze los gaan als ze 18 worden.
-> vertrekken naar de grote stad en belandde in de prostitutie....
* Ouders die je dochter /zoon verbieden met een vreemde te trouwen... (niet te vertrouwen die buitenstaanders) en vervolgens verplichten te trouwens met nicht/neef... (over hun evt. kinderen zal ik maar niet hebben)
* De dominee verbied je een TV te hebben, omdat het verdervelijk is, maar heeft er zelf wel 1, onder het mom van: 'ik moet toch zien wat er wel en niet kan'.
* Volendam (drugs.... Allemaal wel gehoord op het nieuws)
* Urk. Een rooms-katholieke huisarts had zich daar gevestigd, maar mocht niemand behandelen, omdat hij een ander geloof had dan de Urkers :/

Lang verhaal..... Point:

Geloven vind ik best, maar een ander overtuigen dat hij of zij moet geloven. NEVER, bij geen enkel geloof of dat nou God, Jezus, Mohammed of Boedha of wie dan ook....
Proberen je kinderen op een gelovige manier op te voeden, heb ik totaal geen probleem mee. Onder dwang je kinderen naar een kerk laten gaan, lijkt me absoluut slecht.

@ TS: Dwang om iets leuk te gaan vinden werkt in mijn ogen niet. Geloven (in dit geval) kun je ook zonder kerkbezoek... Wellicht dat je dat met je ouders bespreekbaar kunt maken.

Wat Hangman al eerder schreef. Hij heeft op latere leeftijd zelf de keuze gemaakt om toch terug te keren naar de kerk. Toch te geloven. Zijn vader gaf hem die vrijheid, maar bidde ondertussen wel voor zijn zoon.
Ondanks dat ik zelf niet geloof, heb ik daar respect voor. Vrijheid om zelf je keuzes te maken, ook zijn die in 1e instantie in de ogen je ouders niet 100% wat zij willen.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Stiffener schreef op 04 mei 2004 @ 15:44:
[...]

[...]

Idd, waar maak je je druk.... Ik heb helaas hetzelfde ondervonden. Op mijn 18e het huis uit om te studeren. Aangekomen in de grote stad ;) en vrijwel direct geconfronteerd met informatie over de kerk, uitnodiging, bezoek aan de deur.
Datzelfde riedeltje werd (helaas) herhaald toen ik naar een grotere studentenkamer verhuisde. Jehova's hebben het in mijn huidige appartement helaas nog bonter gemaakt, door binnen 16 maanden 3 keer aan te bellen aan mijn voordeur, terwijl wij een besloten systeem beneden hebben. (ze waren dus door anderen binnen gelaten en vonden het daarom normaal om ook maar bij mij en anderen langs te gaan)

Kerk en staat zijn in NL niet gescheiden, en luisteren is nog steeds niet 1 van de sterkste kanten van sommigen kerken.. (mijn ervaring)
Minder dan 3 keer per jaar, valt absoluut mee. Maar aan de andere kant ook niet iets waar je je druk over hoeft te maken. Het kost je nog geen 2 minuten (Nee dank u, geen behoefte. Tot ziens.... Blaf (deur dicht)) Waar mopper je over? Laat die mensen lekker bellen (anders gaan ze naar de hel, als zij het evangelie niet verkondigen) , en als je het echt vervelend vindt: biedt hun een boekje aan met de titel: 'Het ongelijk der Jehovagetuigen'.
[...]
Nee, dan zou ik dat niet willen overtuigen. Een discussie of uitleg waarom jij iets geloofd wellicht, maar overtuigen, never nooit niet. Wat ik eerder schreef, in veel kerk-gemeenten is luisteren niet het sterkste punt. Als men niet wilt, zou men niet verder lastig gevallen moeten worden. Helaas gebeurd dat (IMO) nog veel te veel.
Er is ook een andere kant, God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf. In zulke gevallen zal je alles doen om je ongelovige naaste vol liefde te waarschuwen tegen zijn/haar verkeerde (in zijn ogen) levenswandel.
Ik heb zo iets van: probeer elkaar te begruipen, sta elkaar netjes te woord, blijf niet doorzeuren, maar anderzijds accepteer ook een waarschuwing (niet voor jezelf, maar doe dat voor die ander. Dan is die ook weer gelukkig).
[...]

Ouders hebben vaak (uitzonderingen daargelaten ;) ) het beste met de kinderen voor. Gelovig of niet-gelovig doet daarbij denk ik niet toe.
Met dwang naar de kerk vind ik al heel ver gaan, zeker als het argument van de ouders iets is in de trand van: 'dat hebben bij beloofd', 'ik ben je ouder en je hebt maar te luisteren', daar discuseer ik niet over', 'je gaat gewoon mee', enz....
Zeker als een kind 16 / 17 is en wellicht al eerder kun je een redelijk nadenken over wat een deel van het geloof inhoudt.
Met dwang naar de kerk hoort niet bij het geloof. Geloven doe je zelf, niet alleen in de kerk. Helaas denken sommige oudere gelovigen daar heel anders over.
Vergissing, geloven doe je niet zelf, het wordt je van bovenaf gegeven. Gelovige ouders hopen dat God de preek gebruikt om hun kind die niet naar de kerk wil te bekeren. Maar als God dat niet doet... De aversie van het kind tegen de godsdienst zal alleen maar toenemen. [/quote]
[...]

Helemaal mee eens. Lichamelijke bewerking/verminking, is iets dat niet terug gedraaid kan worden. Des te meer een reden om een individue daar zelf voor te laten kiezen, en niet onder dwang door de ouders. Als het kind later niet verder wil met dat geloof zit hij/zij wel vast aan de lichamelijke gevolgen die dat heeft meegebracht.
Ik ben voor 90% zeker dat je beter geen velletje over je eikeltje kunt hebben dan wel. Dit i.v.m. met hygiene en slecht kunnen plassen omdat het velletje knelt (bij enkelen). Ik zou een voorstander zijn van besnijdenis, alleen dan niet voor een of ander geloof maar puur omdat het schoner is, en zoals in mijn geval ontstekingen voorkomt.
++++

Ik ben in een zwaar gelovig dorp niet-gelovig opgevoed en heb te veel gezien wat voor mij 100% reden is om niet te geloven op de wijzen zoals zij dat deden...
Urk, Staphorst, Volendam, enkele zeeuwse dorpen, de veluwe...

* Ouders die beslissen dat je niet ingeent wordt tegen ziektes, omdat het gods wil is :? Hun dochter heeft vervolgens polio gekregen (gods wil) (mijn buurmeisje)p
Dat snap ik ook niet, God heeft toch niet gezegd dat je jezelf niet mag beschermen tegen ziektes? Het zal wel heel gevoelig liggen bij dat soort gelovigen.
* Ouders die hun kinderen zo streng opvoeden dat ze los gaan als ze 18 worden.
-> vertrekken naar de grote stad en belandde in de prostitutie....
Dat doen ze zichzelf aan, dat doen ongelovigen net zo goed.
* Ouders die je dochter /zoon verbieden met een vreemde te trouwen... (niet te vertrouwen die buitenstaanders) en vervolgens verplichten te trouwens met nicht/neef... (over hun evt. kinderen zal ik maar niet hebben)
Dat vind ik ook heel bekrompen, gelukkig dat die oude garde verdwijnt (in Zeeland).
* De dominee verbied je een TV te hebben, omdat het verdervelijk is, maar heeft er zelf wel 1, onder het mom van: 'ik moet toch zien wat er wel en niet kan'.
Dan zal die dominee toch zijn zaakjes nog eens na moeten kijken. Of hij toch niet meer aan de wereldse dingen verkleeft zit dan aan zijn God.
* Volendam (drugs.... Allemaal wel gehoord op het nieuws)
Drugsdealers zijn klootzakken, waarom: ze plegen indirecte moord, en die gasten uit de beschermde omgeving trappen er met open ogen in. Ze zien blijkbaar niet in dat het allemaal om hun geld te doen is. En dat ze daarna zelfmoord plegen interreseert die drugsdealer niet. Dit zegt naar mijn mening meer over onkerkelijke mensen dan over kerkelijke mensen. Ik vindt zowiezo dat je elkaar niet moet helpen aan de verslavende drugs, zijn wij nu zulke humane mensen?
* Urk. Een rooms-katholieke huisarts had zich daar gevestigd, maar mocht niemand behandelen, omdat hij een ander geloof had dan de Urkers :/
Je hebt gelijk dat sommige in beperkte dorpskringen opgevoede mensen geen normale kijk op bepaalde zaken hebben. Het is waarschijnlijk zoiets als: Wat de boer niet kent, moet hij niet.
[...]
Geloven vind ik best, maar een ander overtuigen dat hij of zij moet geloven. NEVER, bij geen enkel geloof of dat nou God, Jezus, Mohammed of Boedha of wie dan ook....
[...]
Vrijheid om zelf je keuzes te maken, ook zijn die in 1e instantie in de ogen je ouders niet 100% wat zij willen.
Er is een kloof tussen gelovigen en niet gelovigen. Als ik niet meer zou geloven (uiterlijk, want echt gelooft heb ik nooit. Omdat ik God niet ken.), zou ik er lak aan hebben als gelovigen aan mijn deur kwamen. Zolang het maar niet vaker dan elke maand is. T'is een goed moment om hen ook eens wat uit te leggen. Maar persoonlijk vindt ik aan de deur gaan niet de juiste manier om elkaars geloof uit te leggen. Mensen vragen er ook naar op je werk, als je consuquent bent in je geloof. Opdat moment kun je ze wat uitleggen. Overtuigen is onzin, leg je geloof uit als men erom vraagt, als God wil zal Hij het gerbuiken, en anders is het jammer.
Verder heeft geen mens vrijheid, de een is verslaafd aan TV, de ander aan de uiterlijke godsdienst. Ik denk dat beiden verkeerd is, en dat geen van beide de vrijheid heeft. Die is namelijk alleen te krijgen bij God, probleem: ik kan wel makkelijk praten maar zelf geloof ik ook niet. Ik weet het wel, ik weet ook dat het waar is, maar ik wil het niet weten :/ .

Verwijderd

offtopic, maar een interessante discussie:
Karel V schreef op 04 mei 2004 @ 17:32:
Ik ben voor 90% zeker dat je beter geen velletje over je eikeltje kunt hebben dan wel. Dit i.v.m. met hygiene en slecht kunnen plassen omdat het velletje knelt (bij enkelen). Ik zou een voorstander zijn van besnijdenis, alleen dan niet voor een of ander geloof maar puur omdat het schoner is, en zoals in mijn geval ontstekingen voorkomt.
En ik ben het daar voor 90% mee oneens; mensen met medische indicaties daargelaten vind ik het compleet zinloos. Je laat ook niet preventief je blinde darm of amandelen weghalen, dus waarom net wel het velletje dat je eikel tegen beschadigingen beschermt? Ik ben het wat dat betreft redelijk eens met Ortep in "Besnijden van kinderen in een ziekenhuis" (lees ook Christiaans commentaar).

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 18:04:
offtopic, maar een interessante discussie:

[...]

En ik ben het daar voor 90% mee oneens; mensen met medische indicaties daargelaten vind ik het compleet zinloos. Je laat ook niet preventief je blinde darm of amandelen weghalen, dus waarom net wel het velletje dat je eikel tegen beschadigingen beschermt? Ik ben het wat dat betreft redelijk eens met Ortep in "Besnijden van kinderen in een ziekenhuis" (lees ook Christiaans commentaar).
Na het hele forum doorgelezen te hebben. You are right ;) , als het er zit en geen problemen geeft, what ever? Oke, enkel medisch en godsdienstig is een argument. De vergelijking met en zonder pink is ook wel aardig, however die heb je wel nodig voor dat ene stukje diep in je oor of neus >:) . Maar ik dwaal af....

Verwijderd

[nog verder afdwalend]

Als ik zou weten dat ik een groot deel van mijn leven in de woestijn zou doorbrengen, zou ik het ook laten verwijderen.

[/nog verder afdwalend]
Pagina: 1