K8V SE wazig (Raid) probleem(?)

Pagina: 1
Acties:

• Pindakaasman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07 13:25
Ik heb een uitermaate vreemd probleem (vind ik zelf).
Ik heb een nieuwe PC in elkaar gezet bestaand uit de volgende onderdelen:

Asus K8V SE mobo
Amd 64 3200
Maxtor Diamond max plus 9 160GB 7200RPM (2 stuks voor raid)
Kingston 512 MB DDR sDram PC3200 400 (2 stuks)
Saphire 9800 PRO
CHieftec Dragon midi
o.s.: Xp sp-1

In eerste instantie heb ik de raid controller van Promise gebruikt. (in de bios op riad gezet ipv sata en daarna de array als 1st boot device ingesteld) Dit werkte op zich wel lekker maar bijna elke keer wanneer ik ging rebooten kreeg ik een chkdisk waarbij overigens geen fouten werden gevonden. Ook vond ik de preformance een beetje tegenvallen maar dit was gevoelsmatig. Ik had een aray gemaakt van beide schijven raid 0 striping.

Vervolgens dacht ik, ik zal gelijk die via controller eens pakken want het zat me toch niet lekker. Een array gemaakt wederom van de 2 schijven raid 0 striping.
Bij het installeren van windows gaat het wederom goed. F6 gedrukt drivertje gevonden, ik kan me raid aray ook netjes kiezen als ik op wil geven waar ik mijn windows wil installeren, vervolgens gaat hij files copieeren voor de install van windows en op 99% hiervan (dus nog voor de grafische) installatie krijg ik ik de foutmelding dat hij ntkernos.dll ofzo niet kan copieeren!?!
Nog een keer gebrobeerd met een andere cd.. precies bij dezelfde file dezelfde melding.

Begin een beetje te twijfellen over de hardware nu... misschien 1 van de 2 schijven rot? dus schijfjes omgewisseld prim word sec en andersom. Weer hetzelfde probleem op hetzelfde moment.

Dan maar met 1 schijf proberen... Alles werkt perfect! dan maar de andere schijf proberen... Alles werkt perfect! (dus op beide schijven heel windows geinstalleerd met sp1 en nog wat extra programmas zodat ik lekker vaak moet rebooten enzo)
Onafhankelijk werken ze dus prima! (ik ontkoppel de andere hd ook op het moment dat ik er een tegelijk test).

Dus... wat heb ik nu allemaal al gedaan:

-Nieuwste bios voor me mobo.
-Origineele raid drivers gerbuikt en de nieuwste.
-Via en promise controller getest. beide heb ik verschillende problemen mee waar ik geen conclusie uit kan trekken.
-schijven niet als raid gebruikt maar onafhanelijk (dan werkt het wel).
-heel de bios doorgeploegd, maar ik kan verder niks vinden wat dit soort problemen kan veroorzaken.
-sata kabeltjes omgewisseld.

En uiteraard op i-net gezocht naar soortgelijke problemen. Ik kan genoeg vinden maar niet echt iets wat op mijn probleem lijkt.

Ik denk zelf dat een van de schijven een klein beetje gaar is maar het vreemde is dat ze los van elkaar wel werken.
Ik gebruik de juiste raid controller drivers en een array aanmaken gaat ook prima dus ik denk niet dat dat het probleem is.

Heeft iemand een idee waar ik het verder nog moet gaan zoeken? :'(

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik denk zelf dat een van de schijven een klein beetje gaar is maar het vreemde is dat ze los van elkaar wel werken.
powermax gedraaid?

fouten bij kopiëren duidt meestal op geheugenfouten, al klinkt dat in dit verband nogal onlogisch natuurlijk. het kan echter geen kwaad om eens memtest te draaien.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Idd, maar dan zou het wel vreemd zijn dat het toevallig iedere keer op 99% is, én daar komt bij dat het wel werkt zonder die raid array

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Pindakaasman
smvs schreef op 25 april 2004 @ 15:59:
[...]

powermax gedraaid?

fouten bij kopiëren duidt meestal op geheugenfouten, al klinkt dat in dit verband nogal onlogisch natuurlijk. het kan echter geen kwaad om eens memtest te draaien.
Ik heb powermax gedraaid maar die schijnt geen devices aan een raid device te kunnen testen :(
Iemand een soortgelijk programma als powermax? of kom je dan in de windows programma's?

• Pindakaasman
De wazigheid continues...

Ik doe een windows schijfcontrole op 1 HD waarvan ik geboot ben (de andere is niet aangesloten omdat ik wil uitsluiten dat het niet aan 1 schijf ligt) Krijg ik opeens een zwart scherm en ik moet rebooten.
Bij de reboot lijkt windows te worden gestrat, maar het resluteerd in een zwart scherm. F8 indrukt tijdens booten, geprobeerd te booten met the last known good configuration maar dit werkt ook niet (zwart scherm).
Dan maar weer booten van windows cd om windows te herinstalleren (niet in raid maar gewoon met 1 schijf in me systeem) (uiteraard wel de sata controller driver geinstalleerd) op het punt dat hij gaat kijken welke schijven er aanwezig zijn duurt dit meer als 10 minuten. dan komt hij wel met de juiste schijf.

Als ik iets met de schijf probeer te doen met de HD krijg ik de melding:
"Setup is unable to access the disk"

Ik denk dus dat die schijf kapot is. Als ik van me andere schijf boot dan werkt alles prima en kan ik gewoon een schijfcontrolle doen enzo.

Helaas kan ik niet booten van de werkende schijf en dan de defecte ernaast hangen want dan krijg ik halverwege het booten weer een zwart scherm :(

Zou ik nu mogen aannemen dat een van me 2 schijven defect is?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
test die schijven eens met powermax op een aparte ide controller zodat powermax ze wel kan zien.

• Pindakaasman
smvs schreef op 27 april 2004 @ 09:15:
test die schijven eens met powermax op een aparte ide controller zodat powermax ze wel kan zien.
Het vreemde is dat powermax beide schijven niet ziet. ook als ik ze er alleen in hang niet. :(

Maar me systeem draait nu perfect op die ene schijf dus ik snap niet zo goed waarom powermax ze niet ziet...

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:36

nwagenaar

God, root. What's the differen

Heb je de mogelijkheid om aan te geven dat de SATA schijven niet als RAID worden gebruikt maar gewoon als losse onderdelen? Meestal kun je in de BIOS aangeven of de interne SATA controller gebruikt moet worden voor RAID of voor standaard zaken.

Ik ga ervan uit dat je de laatste Powermax versie hebt gebruikt. Verder, heb je memtest al gedraait?

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Pindakaasman
nwagenaar schreef op 27 april 2004 @ 12:16:
Heb je de mogelijkheid om aan te geven dat de SATA schijven niet als RAID worden gebruikt maar gewoon als losse onderdelen? Meestal kun je in de BIOS aangeven of de interne SATA controller gebruikt moet worden voor RAID of voor standaard zaken.

Ik ga ervan uit dat je de laatste Powermax versie hebt gebruikt. Verder, heb je memtest al gedraait?
Dat kan wel op de promise maar niet op de via.
Ook op de promise lukt me het niet :(
De via moet het auto dedecteren of je raid of gewoon als single schijf gebruikt.
Pagina: 1