Toon posts:

[mobo] asus p4s800D of p4p8x ?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi ik ben op zoek naar een nieuw moederbord..
het volgende komt er allemaal in:

p4 2,66ghz
2 x 256mb (pc2700)
FX 5900xt
120gb hdd...

een paar eisen:
- prijs hoogstens 80 euro
- dual channel ondersteuning
- 800fsb, pc3200 ondersteuning
- redelijk overclockbaar (kwil mijn p4 rond de 3ghz krijgen, dan ben ik wel tevreden)

na veel zoeken kwam ik uit op deze 2:

1. de Asus p4s800D

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4s800d/p4s800d_l.jpg

(voor meer info: http://www.asus.com/produ...t478/p4s800d/overview.htm)

2. de Asus p4p8x

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4p8x/p4p8x_l.jpg

(voor meer info: http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4p8x/overview.htm)

de p4s800D heeft een SiS®655FX Chipset en de p4p8x een Intel 865P

welke chipset is over het algemeen beter? ook kwa overclocken?

wie heeft er ervaring met 1 van deze mobo's?

ik heb gekeken op google, daar kwam ik slechts 1 review tegen van deze moederbord (van de p4s800D) , wie weet er misschien nog een linkje naar een review van 1 van deze 2 mobo's ?

BVD

ps. wie weet er anders nog een goed alternatief? met ongeveer zelfde specs en prijs?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2004 13:45 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb ervaring met de P4P8X. Op zich een goed en stabiel bord. Weinig op aan te merken wat dat betreft. Hij heeft echter wel een nadeel: De i865P chip moet je niet verwarren met de i865PE. Hij is trager dan de 865PE (die op de meeste borden zit) en het geheugen kan alleen synchroon met de FSB draaien. Ofwel een 800 FSB P4 gaat alleen werken met PC 3200 geheugen. Met PC 2700 start hij niet eens op. In het boekje staat ook dat dit komt door de beperkingen van de i865P chipset. Jouw config gaat dus wel werken zoals je het beschrijft alleen houdt dus rekening met een beperkte flexibiliteit.

Met het SIS bord heb ik geen ervaring. Wel heb ik een aantal keren de P4S800 (SIS 648FX) verkocht en dat is echt een prima bord. heeft alleen zijn beperkingen qua functies (geen s-ata, geen dual channel)

Persoonlijk Zou ik de P4S800-D aandurven en hier ook voor gaan. Hij is erg goed gereviewed door HardOCP. Bovendien ben ik tegenwoordig nogal SIS fan omdat het gewoon nogal probleemloos is naar mijn ervaring. Asus en SIS gaat tegenwoordig blijkbaar ook prima samen gezien mijn positieve ervaringen met de P4S800.

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:07
Persoonlijk zou ik voor een mobo gaan met een I865PE chipset, voor een beetje meer geld +- 20 a 30 euro's...

Asus P4P800-SE = €102,50
Asus P4P800 Deluxe = €117,50

Heb je vraag niet echt beantwoord, maar dit mobo is iets stabieler...

• smvs
  • Niet online
Meestersleutel schreef op 25 april 2004 @ 17:42:
Heb je vraag niet echt beantwoord, maar dit mobo is iets stabieler....
heb je hier nog argumentatie voor of is dit gewoon een soort verkoopkreet ofzo?

• Meestersleutel
smvs schreef op 25 april 2004 @ 17:44:
[...]

heb je hier nog argumentatie voor of is dit gewoon een soort verkoopkreet ofzo?
Er valt beter te klokken op dit mobo, je zit niet aan synchronisatie van geheugen en cpu.

Verwijderd

Meestersleutel schreef op 25 april 2004 @ 17:46:
[...]

Er valt beter te klokken op dit mobo, je zit niet aan synchronisatie van geheugen en cpu.
En niet te vergeten de Intel 865PE chipset! Dat lijkt mij toch het belangrijkste. Het is gewoon de P4 chipset met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Hij is in de test van Ome Tom in sommige benches zelfs sneller dan de 875 :9

Oh ja, ik heb zelf een p4p800-deluxe. Superding. Maar als je die dingen als firewire enzo niet nodig hebt kun je jezelf 20 eurootjes besparen en voor de gewone p4p800 gaan.

Verwijderd

bij informatique hebben ze voor 40 euro 2x een p4p8x in de b voorraad liggen.
Mijn tip is om een intel chipset te nemen, intel op intel is de beste combi voor stabiliteit en performance! persoonlijk zou ik gewoon ook een p4p800 bordje nemen.

• smvs
  • Niet online
De TS wil iets onder de 80 euro en draagt 2 bordjes aan waar hij graag wat ervaringen van wil horen. Vervolgens gaat iedereen roepen dan je een i865PE moet nemen. Natuurlijk is de 865PE goed, dat weet iedere idioot die weleens een moederbord van dichtbij heeft gezien. Alleen dat is dus boven het budget en bovendien vraagt de TS daar niet om.

Als het aan mij ligt koopt iedereen een AMD i.p.v. zo'n zondige Intel bak, maar dat is nou net niet de vraag in dit topic.

[ Voor 17% gewijzigd door smvs op 25-04-2004 18:06 ]

• Meestersleutel
zoals al eerder gezegt, het is een beetje tegen de vraag in, maar voor 20€ meer heb je een mobo gebasseert op de I865PE chipset..

Verder heb ik geen ervaring met de p4s800D of p4p8x, sorry.....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 17:52:
bij informatique hebben ze voor 40 euro 2x een p4p8x in de b voorraad liggen.
Mijn tip is om een intel chipset te nemen, intel op intel is de beste combi voor stabiliteit en performance! persoonlijk zou ik gewoon ook een p4p800 bordje nemen.
ik zie geen mobo's van asus bij informatique voor 40 euro? :?
smvs schreef op 25 april 2004 @ 16:11:
Ik heb ervaring met de P4P8X. Op zich een goed en stabiel bord. Weinig op aan te merken wat dat betreft. Hij heeft echter wel een nadeel: De i865P chip moet je niet verwarren met de i865PE. Hij is trager dan de 865PE (die op de meeste borden zit) en het geheugen kan alleen synchroon met de FSB draaien. Ofwel een 800 FSB P4 gaat alleen werken met PC 3200 geheugen. Met PC 2700 start hij niet eens op. In het boekje staat ook dat dit komt door de beperkingen van de i865P chipset. Jouw config gaat dus wel werken zoals je het beschrijft alleen houdt dus rekening met een beperkte flexibiliteit.
...
hoe bedoel je precies met synchroon fsb met geheugen?
loopt mijn geheugen (pc2700) dan maar op pc2100? (sinds mijn cpu een fsb heeft van 533/4 = 133mhz ??
hij is erg goed gereviewed door HardOCP
dat was volges mij de Deluxe , zit er veel verschil tussen de deluxe en de gewone?

ps. heeft dual channel egt veel effect in performance of in overclocken?, als 't egt weinig uit maakt wil ik best kijken welke andere alternatieven zijn die misschien geen dual channel hebben, maar waarbij de rest wel beter is, als compensatie zeg maar (8>

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2004 20:17 ]

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 19:52:
ik zie geen mobo's van asus bij informatique voor 40 euro? :?
Op de homepage van informatique op "b-voorraad" klikken, en vervolgens op moederborden. Directe link: http://shop.informatique.nl/inh/bvoorraad/moederborden.htm

Verwijderd

Topicstarter
maar werkt al dat spul dan nog wel gewoon?, normaal kost die p4p8x iets van 75euro... 40euro is wel erg weinig... ik vind het niet zo erg als er bv geen ide kabels bij zitten ofzo tgaat me egt om het mobo zelf en de drivers... er staat:

De produkten in deze lijst kunnen gebruikt zijn, incompleet, uit de verpakking geweest, omgeruild door onze leverancier of op wat voor manier dan ook niet meer nieuw zijn.

(8>

• smvs
  • Niet online
hoe bedoel je precies met synchroon fsb met geheugen?
loopt mijn geheugen (pc2700) dan maar op pc2100? (sinds mijn cpu een fsb heeft van 533/4 = 133mhz ??
nou ja synchroon.. op 800 FSB heb je iig PC 3200 geheugen nodig, voor de rest weet ik het niet exact.

Persoonlijk vind ik de i848 ook erg oke. Doet niet veel (of niets) onder voor de i865P.
Alleen de i848 is door de meeste mobo fabrikanten gecombineerd met de oudere ICH4 southbridge, dus geen S-ATA. Het Asus bord heeft maar 2 mem sloten, dat vind ik een beetje weinig. (P4P800S) De Gigabyte heeft er wel gewoon 3. Hier heb ik ook ervaring mee en dit draait gewoon goed naar mijn ervaring. http://www.giga-byte.com/...Products_GA-8I848E-L.htm#

Enige nadeel van de GB is overigens de verotte plaatsing van de IDE connectoren. Met menig kast kom je kabel lengte tekort, gezien die connectoren helemaal onderop zitten.

Nog meer budget maar nog steeds prima spul is de Gigabyte met Sis 648FX chip. Ook prima bordje wat ik regelmatig verkoop. http://www.giga-byte.com/.../Products_GA-8S648FX.htm#

de indeling hiervan is gewoon ok.

[ Voor 3% gewijzigd door smvs op 25-04-2004 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmz kan iemand mij een beetje duidelijk uitleggen wat precies het verschil is tussen de p4s800D en de p4s800D-E deluxe ? zit er veel verschil in performance of beter overclocken? of ligt het verschil een beetje meer in de details/extra's? 't prijsverschil is zo'n 25 euro...

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-08 21:34
P4P800D
SIS 655FX
2x ATA133
2x SATA poorten, de sata met raid 0, 1.
10/100 Mbps LAN + Realtek PHY

De P4P800D E-delux
SIS 655TX
2x ATA133 (soutbridge)
2x SATA met raid 0, 1 (southbridge)
1x ATA133
2x Sata met raid 0, 1, 0+1, en JBOD?
gigabit LAN

Dat zijn de verschillen. Beetje standaard opzoek werk volgens mij. Of ik heb tenminste alleen de ASUS site bekeken

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Uit een review die ik laatst een keer had gelezen, stond dat je beter een bord met een 655TX dan een 655FX kon nemen. Hiervoor waren verschillende redenen. Een belangrijke was de mem bandbreedte en de overclockbaarheid (dacht ik). Zoek es ff op google zou ik zeggen.
Pagina: 1