Firewire pci card

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Hallo,

Ik overweeg om een externe behuizing (Mentor) aan te schaffen met zowel usb 2.0 als firewire op.

Echter, tot op heden heb ik enkel maar firewire op m'n laptop (zo'n 4 pins aansluiting) en niet op desktop of win2k server.

Nu ben ik zo'n kaartje voor €18 tegen gekomen.

Loont dit de moeite? Er werd me al verteld dat de kwaliteit toch veel afhangt van de prijs, zodat de ene firewire kaart de andere al niet is.

Mijn vraag is: liggen er dan duidelijke verschillen tussen een goedkoop exemplaar of duur exemplaar, als je weet dat die enkel moet dienen voor externe hd (dus geen dv cam ofzo).
Met verschillen mik ik dan op zowel prestatieverschillen (data transfer snelheid) als system resource gebruik (vooral cpu).

De reden waarom ik net firewire wil ipv usb 2.0 is net omdat dit sneller is en minder cpu load bezorgd.

Alvast bedankt

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Nu ben ik zo'n kaartje voor €18 tegen gekomen.

Loont dit de moeite?
Is misschien handig als je ook ff post wélk kaartje je dan voor € 18 was tegengekomen. Anders valt er natuurlijk geen zinnig woord over te zeggen.

Overigens is FireWire qua hardware nogal eenvoudig, dus het lijkt me dat zo'n beetje alle kaartjes wel aardig presteren. Het enige waar je op moet letten is of er geen vreemde driver issues mee zijn (conflicten e.d.), maar ik ben niet goed genoeg thuis in het FW verhaal om je een lijstje van Go's en No-go's op te lepelen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Bijv. een Sweex 3 poorts firewire kaartje van een euro of 20 werkt gewoon goed hoor, zit bijv. een Lucent chip op, verder niks geen problemen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Tom_G
Euhm, vind niet terug welk merk dat kaartje is.

Maar volgens jullie zou het dus niet zoveel uitmaken eingelijk?

• Lambert
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens mij zijn de goedkope firewire en onboard kaarten allemaal gebaseerd op een VIA chip en worden ze allemaal automatisch herkend vanaf windows 98 (SE).

Tot nu toe nooit probs. gehad met die dingen.

Gewoon halen dus.

• Tom_G
Ok, thx :)

Zou er mischien 2 kopen dan, één voor in m'n win2k server en eentje voor desktop.

Ben er ondertussen ook van Mentor zelf tegen gekomen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Tom_G op 25-04-2004 13:43 ]

Verwijderd

Je zou ook kunnen overwegen om een firewire800 kaartje te kopen.

http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10077

2* zoveel bandbreedte (+/- 800Mbit) en backwards compatibel, mocht deze bandbreedte nooit nodig hebben dan is het weggegooid geld.

• Tom_G
Nu heb ik dat nog niet nodig, het is stuk duurder en je zal in de problemen komen met de bandbreedte van je pci sloten vrees ik.
Pagina: 1