Is het verstandig nu geld uit te geven aan de pc?

Pagina: 1
Acties:

• HiddenWolf
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik heb nu een 2200+ Thoroughbred-B, een radeon 9200, 512mb geheugen, en een samenraapsel aan oude onderdelen die samen nog best een goede pc samenstellen.

Ik ben alleen ietwat ontevreden met mijn In-Win fulltower, werd beschadigd afgeleverd met een hoek van de lak weg, en rammelt heel erg, terwijl ik het idee heb dat alles er wel goed en strak in zit.

Nu zit ik te denken aan het kopen van een nieuwe pc kast, die dan ook gelikt, stil en goed moet zijn. Zum Beispiel denk ik dan aan de Antec P160
Kast is ATX.
Kast word geleverd zonder voeding.

Mijn upgrade plannen bestaan uit het eind dit jaar aanschaffen van een socket 939 met pci-express.
Ik zou dan het liefst al mijn onderdelen vervangen door S-ATA en PCI-E onderdelen, zonder DDR2 kan ik wel.

Nu is de vraag of het slim is om dan nu een kast en goede voeding te kopen, wat toch wel de langst meegaande pc onderdelen zouden moeten zijn, die dan straks obsolete worden omdat er niet genoeg S-ATA stekkers, inzitten, of omdat de hele industrie overschakeld op BTX. (hopelijk is dat een doodgeboren kind.)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 21:29

JdM

Humbled

het is nooit verstandig om een pc te kopen of onderdelen te kopen, en het is altijd verstandig om een pc en onderdelen te kopen :?

wacht even: Een PC of onderdelen daarvan koop je niet met je verstand, dat gaat gewoon niet heb ik gemerkt, je wil het of je wil het niet, als je erover na gaat denken koop je nooit wat. Op het moment dat jij gaat wachten tot een betere tijd, dan is er op dat moment wel weer wat anders wat je wil, maar wat pas over een half jaar uitkomt> ik weet het is een antwoord waar je weinig aan hebt, maar zo zie ik PC's ;)

• HiddenWolf
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik heb er geen bezwaar tegen dat interne hardware met een half jaar oud, en met anderhalf afgeschreven is.

Wat ik zonde vind is 100+ voor een kast, en 100 voor een voeding, die dan beide in korte tijd vervangen zouden moeten worden, terwijl ze in principe tot de volgende zondvloed zullen blijven functioneren, gewoon omdat de standaarden radicaal omgegooid worden.

Gaat AMD nou naar BTX, en wanneer?
En heb je nog wat aan je huidige voeding als je je kast vol gaat hangen met S-ATA apperaten.

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

sja kast maakt imho niet zo heel veel uit, als je van plan bent hem langer te gebruiken koop dan een goeie maar je hebt voor 40 euri al mooie miditower waar je voorlopig mee voorruit kan, het hoeft natuurlijk niet gelijk een peperdure allu kast te zijn.
Dus als je niet zeker weet wat je later nodig gaat hebben koop dan gewoon een goeie solide kast die niet te duur is zodat je niet je hart breekt als je hem na een jaartje moet vervangen.

Voedingen is een heel ander verhaal, ik heb nu ook andere voeding nodig en ik kan je wel aanraden om gelijk een goeie te kopen.
Zeker nu er in de nabije toekomst steeds meer onderdelen komen die meer stroom vreten als nu (bv nvidia 6800 gpu kaartje) dan kun je zelf wel bedenken dat een voeding met flink wat watjes en genoeg molex stekkertjes een must is.
Je kunt nu wel een 350 watt voedinkje kopen maar als later blijkt dat je uit wilt gaan breiden en je voeding trekt het niet is dat natuurlijk erg zonde.
Dus imho kun je nu beter 50 euri extra uitgeven aan een goeie 450 watt voeding dan later een nieuwe te moeten kopen.

En wat betrefd sata; er zijn al genoeg voedingen met 4 sata stekkertjes en mocht dat later niet genoeg zijn, voor 4 euri heb je een molex-->2x sata splitter dus lijkt me niet echt een probleem.

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1