Toon posts:

[RDRAM]256MB word herkend als 128MB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik mijn nieuwe geheugen binnen gekregen (2*256MB PC800 Samsung).
Ik heb een MSI 850 pro5 mobo met 512MB (4*128) geheugen in totaal, dit werd toch vaak wat krap want tijdens het laden van games staat me pc regelmatig te swappen.
dus ik dacht van ik koop er 2*256MB bij, en vervang 2 128mb modules zodat ik op 768MB in totaal uitkom.
Het probleem is alleen dat de 256MB modules als 128MB herkend worden, ik zit nu dus nog steeds op 512MB.

Ik heb het geheugen al in de volgorde: 2*256 | 2*128 en 2*128 | 2*256 proberen te doen maar dat had geen effect, en in een andere volgorde wilde de pc niet booten maar dat klopt wel want ze moeten per 2 geplaatst worden.

Ik weet niet of dit normaal is bij RDRAM, maar bij DDR kan het wel gewoon weet ik.
Ik heb al in de manual van me moederbord gezocht of ik mischien een instelling in de bios of een jumper mischien moet veranderen maar daar heb ik niks nuttigs over gevonden.

Weet iemand mischien waar dit aan kan liggen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Je hoeft niks in te stellen, het spul moet gewoon herkend worden. Vertel eens wat over die nieuwe RIMM's, wat staat er op de sticker en wat staat er op de chips (en hoeveel zitten er op).

En probeer ook eens alleen de beide 256MB RIMM's (dus zonder de oude 128MB'ers op het bord), hoeveel MB krijg je dan te zien?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 25 april 2004 @ 00:57:
Je hoeft niks in te stellen, het spul moet gewoon herkend worden. Vertel eens wat over die nieuwe RIMM's, wat staat er op de sticker en wat staat er op de chips (en hoeveel zitten er op).

En probeer ook eens alleen de beide 256MB RIMM's (dus zonder de oude 128MB'ers op het bord), hoeveel MB krijg je dan te zien?
Hoeveel chips erop zitten weet ik niet, er zitten heatsinks op.
Alleen de 2 256mb modules heb ik ook al geprobeerd, maar dan boot me pc niet, ik weet dat ik in me lege sloten dan terminators moet doen alleen die kan ik nu even niet vinden, zal morgen nog is zoeken als het weer licht op me kamer is, want ik heb niet zoveel licht hier.
Ohja de 128MB modules en de 256MB modules zijn allebei enkelzeidig bechipt.

Wat op de 128MB heatsink staat is:
Samsung KOREA 0148H 128MB / 8
MR16R0828BN1-CK8 800-45 101

Op de 256MB module staat:
Samsung KOREA 0322H 256MB / 8
MR16R1628DF0-CM8 800-40 012

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2004 01:13 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoeveel chips erop zitten kun je ondanks de heatsinks toch makkelijk zien- kijk eens naar de zijkant van de modules, daar kun je perfect zien hoeveel chips erop zitten :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 25 april 2004 @ 01:13:
Hoeveel chips erop zitten kun je ondanks de heatsinks toch makkelijk zien- kijk eens naar de zijkant van de modules, daar kun je perfect zien hoeveel chips erop zitten :z
Nee zo gek ben ik ook niet hoor. :D
Bij de standaard DDR heatsinks is dat makkelijk te zien ja.
Zo zien de heatsinks er op mijn geheugen uit:
Afbeeldingslocatie: http://hardware.pchome.net/2002/09/01/rambus.jpg

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik heb het mobo de Asus P4T533 gehad, waar ook RDRam op zat. Daar zaten 2 geheugensloten op. Het maximale aantal van iets mocht maximaal 32 zijn. Dat was volgens mij verschillend bij elk type geheugen. Ik denk dat als je de waarden van die vier modules bij elkaar opteld je een te grote waarde krijgt en hij een aantal modules maar voor de halve grootte pakt. Ik denk dat je het ergens in die richting moet zoeken.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Was het niet zo dat 40 en 45 ns geheugen modules niet met elkaar gemixd kunnen worden :?
Volgens mij moest het gelijksoortig zijn (40 óf 45) niet allebei dus, dat kan problemen geven dacht ik.

Edit: de user boven mijn post heeft het over het aantal chips, dat kan ook omdat de modules beiden enkelzijdig zijn zal de 256 MB module 32 MB chips hebben en de andere waarschijnlijk 16 MB chips dit kan idd ook de oorzaak zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Lennieboy83 op 25-04-2004 01:20 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 01:16:
[...]

Nee zo gek ben ik ook niet hoor. :D
Bij de standaard DDR heatsinks is dat makkelijk te zien ja.
Zo zien de heatsinks er op mijn geheugen uit:
[afbeelding]
Ik heb drie RIMMs met exact dezelfde heatsink en kan prima zien dat twee ervan vier chips hebben en de andere (registered RIMM) er vijf heeft. Gewoon tegen het licht houden, dan zie je licht-donker-licht-donker-licht-donker enzovoorts :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 25 april 2004 @ 13:29:
[...]

Ik heb drie RIMMs met exact dezelfde heatsink en kan prima zien dat twee ervan vier chips hebben en de andere (registered RIMM) er vijf heeft. Gewoon tegen het licht houden, dan zie je licht-donker-licht-donker-licht-donker enzovoorts :z
Dat lukt bij mij echt niet, heatsinks zitten helemaal afgesloten, maar ik kan het nu wel op een andere manier zien, aangezien ze enkelzeidig bechipt zijn, kan ik de soldeer puntjes zien op de achterkant.
128MB = 8 chips
256MB = 8 chips

Maar ik heb het al opgelost, was eigenlijk vrij eenvoudig.
Mijn moederbord ziet er kwa geheugenbanken zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
| |   |
| |   | 
| |   |
| |   |

-----------

Wat ik gister dacht was: de linker 2 banken zijn bank 1 & 2, en de rechterbank is 3 en de onderste bank is 4, dus ik deed in de 2 linkerbanken 2*256 en in de andere 2 2*128, en ook andersom geprobeert, kwam telkens op 512MB in totaal uit.

Nu heb ik nog is het moederbord boekje goed bekeken, en toen bleek: de onderste bank is bank 1, linker bank is 2, middelste 3 en rechter 4.
Dus nu zit in de onderste bank 256, linker 256, middel 128, en rechter 128, en nu werkt het wel goed, 768MB. :)

Ik zat gister een beetje te slapen toen ik het mobo boekje doornam denk. :z

Iig bedankt voor de reacties.
Pagina: 1