FSB niet hoger dan 101. Oorzaak memory?

Pagina: 1
Acties:

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10-2025

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
Ik krijg mijn FSB niet hoger als 101. Dan crashed windows. Ligt dit aan het geheugen?
Ik heb een Abit KT7 mobo, Duron 600@1000, Prophet GF2MX, PCI netwerkkaart, PCI Sound Blaster, PCI TV-kaart, PCI Scsi-controller.
Het werkt ook niet op 600mhz, en ook niet als ik alleen de grafische kaart erin heb.
Geheugen is M-Tec SDRam 133 6ns.

tiao

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Ik heb dat ook, heb alleen de multiplier kunnen veranderen van 8 naar 10.

edit:

moeilijk goed lezen

One of the animals has left its cage today.

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Kan ook liggen aan het moederbord. Die chipsets voor AMD-mobo's staan erom bekend niet zo goed te overklokken via de FSB. Intel chipsets gaan vaak wel over de 150 Mhz, maar bij AMD-systemen stopt het vaak bij 110, of nog lager.
Het kan zijn dat het inderdaad aan je geheugen ligt, dan zou je het kunnen proberen met je ouwe RAM. Kom je dan wel hoger, dan heb je de bottleneck gevonden. Zorg trouwens ook dat de RAM-instelling op PC100 staat ipv PC133. Weet ik, is niet de bedoeling, maar je moet toch wat als je de stabiliteit wilt testen / verhogen.......

sigloos

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zou het geheugen even op cas3 zetten als je het op cas2 hebt staan, en dan proberen. EN ik moet zeggen dat de FSB niet altijd even plezierig overklokken is bij de duron/tb want je zit met dat ddr wat twee keer de fsb loopt.

• razoon

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
Dat van die AMD mobo's die slechter te overklokken zijn wist ik niet...hmmmm

Met mijn oud LGS PC100 ram kon ik wel CAS2 draaien, dus dit geheugen kan het gewoon niet aan.

Dat van die DDR ram 2x FSB zou inderdaad roet in het eten kunnen gooien denk ik.

Verwijderd

als je je I/O voltage hoger zet dan wil je FSB wel hoger ;)

try and believe

Verwijderd

Dat vasn I/O voltage is nieuw voor mij. Wat is dat voor voltage en hoe kan je die hoger zetten?

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 21:39

WarPuppy

Electronic Technology

I/O voltage is de voltage van je cpu.

Iets hoger zetten dus.. :D

Verwijderd

Ohhhh, ik dacht 1 of ander voltage van je moederbord ofzo.

• razoon

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
io voltage is standaard 3.3V Ik heb het op 3.5V gehad zonder resultaat.
Ik heb het M-Tec geheugen verruild voor Apacer met Infinion chips. Kijken hoe deze het doen.

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 10:31
Op dinsdag 19 december 2000 12:50 schreef WarPuppy het volgende:
I/O voltage is de voltage van je cpu.

Iets hoger zetten dus.. :D
handig joh zulke tips.... :(
I/O voltage is NIET het voltage van je processor, is het voltage van allerlei dingen op je moederbord, en dat is standaard 3,3v
mijn processor staat standaard op 1,5 volt... klein verschilletje dacht ik zo he?
als je niet weet waar je het over hebt zeg dan nix.... |:(

WEBN & chill (@IBKR)

• razoon

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
Yesss, Infinion 7.5 ns reep werkt op CAS2. dit itt M-Tec 6ns :)

Verwijderd

Het I/O voltage is het voltage waarop je processor met je mainbord communiceerd. De Core voltage is het voltage waarmee de processor wordt aangestuurd.

Alle oude cpu's liepen vroeger over het algemeen allemaal op 5V. Toen de cpu's steeds sneller werden, en het voltage een problem werd (immers hoge snelheid, hoog voltage = veel warmte) hebben ze het voltage laten zakken naar 3,3V.
Toen de cpu's weer sneller werden was het op een gegeven moment noodzakelijk om nog lager te gaan dan 3.3V.
Chipontwerpers zijn toen met het split-voltage of Dualvoltage ontwerp gekomen. Bij dit ontwerp werkt de chip extern nog op die 3.3V zodat hij compatible bleef met de mainbords en de componenten. Intern werkt de chip op een lager voltage 2,5 of lager.
Dus de chip werkt op 2,5 volt en praat met je moederbord op 3,3V.
Door deze constructie kon het ontwerp van de moederborden hetzelfde blijven. Het enige component wat vervangen diende te worden was de Voltage Regulator die de cpu van Volts voorziet.

Ongeveer vanaf de latere Pentiums en de AMD K6 is deze dual-voltage in het leven geroepen.

Verwijderd

Geweldige info, daar heb ik tenminste wat aan. Ik neem aan dat je het I/O voltage van het MOEDERBORD kan instellen in de Bios van de Abit KT7. Heb de boel nog niet up & running, vandaar....

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 18:47
Dit probleem met mijn KT7 mobo heb ik ook.

Ook mijn mobo wil niet op 101 MHz.
Aan het geheugen ligt het niet want ook als ik dit onderclock (pc133 op 100) wil ie niet op 101 MHz. Dus aan het geheugen ligt het niet. Andere hardware ook niet, want met alleen GF2 en ingebouwde raidcontroller werkt het niet. (Wil niet booten).

IO voltage helpt ook niet. Heb dit op 3.8 gehad en nog wilde ie niet booten op 101 MHz.

Ik denk dat timing issues bij de raidcontroller het probleem zijn als gevolg van een verhoogde PCI-bus.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Wat vreemd joh, dat je die FSB niet eens 1Mhz omhoog krijgt, daar sta ik echt van te kijken. :?

Als ik het goed begrijp heb je er dus een losse RAID kaart in zitten?
Probeer het eens zonder die kaart erin.
Oh... wacht, zie net dat je dat ook al hebt geprobeerd. :(

Ja, het zo eventueel je geheugen kunnen zijn, maar daar zou ik dan wel van staan te kijken, kun je dit uitproberen?

Zelf heb ik de KT7-RAID en die loopt bij mij op dit moment op 104Mhz FSB, zonder probleem. Hoger kan ook nog, ik heb nog niet geprobeerd wat het maximum is.

Als je je Core voltage van je proc. verhoogt, werkt het dan ook nie?

Verwijderd

Is hier ook geen probleem op een KT7-RAID, met een HD op de RAID ook niet. 103, 105, 108, 111 .....

Pas boven de 112 gaat er wat mis, m'n SCSI kaart begint dan te mopperen. :+

Met het geheuden op HOSTclk, het is "PC125" geheugen volgens dat kind van Sandra, 8ns dus of zo.

Verwijderd

Ojah, hogere Vio geeft hier nul resultaat, en als de boel te ver staat overgeklokt wordt het daarmee alleen maar erger. :?

• razoon

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
Kalizec!.....het is je geheugen. Weet ik bijna zeker. Ik heb LGS/3-2-2/124mhz en M-Tec/3-3-3/133mhz/6ns! gehad. Kon het ook niet geloven dat het aan dat geheugen zou liggen maar het was wel zo. Want ik heb nu Apacer met Infinion chips en het loopt probleemloos op 105 en hoger.
Pagina: 1