Co-Locatie / Te hoge temperatuur in rack.

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

IWriteCode

Less = more

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik mijn server ge-colocate staan in Rotterdam. Nu checkte ik vandaag de temperatuur en schrok me een hoedje:

Moederbord 57 graden en Processor 66 graden en dat onder een gemiddelde cpu usage van 5%. (Thuis was dat 30 / 40 graden). Nu staat er in mijn contract met mijn co-locater niet specifiek iets over de temperatuur, maar ik dit lijken mij toch geen acceptabele temperaturen.

Kan ik mij co-locater verplichten iets aan de temperatuur te doen? En zo nee, kan ik dan onder het contract uit komen?

Hoe lang kan ik het systeem zo laten draaien? En kan ik de co-locater verantwoordelijk stellen voor eventuele schade? Of is het verstandiger om de server alvast stil te zetten?

(En ik had eigenlijk verwacht dat de server bij de co-locater nog koeler zou zijn dan thuis...)

Less = more

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik zou zeggen lees je huur contract er op na of bel je co-locator. Wij kunnen alleen maar speculeren over hoe en wat je eventueel zou kunnen en mogen eisen of niet eisen. (leuke zin :P )

Check eens of tijdens transport je heatsink niet toevallig verschoven is en geen goed contact maakt met je CPU. Of dat er niet toevallig een powerkabeltje tegen een fan aan ligt te zeuren waardoor je fan niet genoeg toern kan maken.

:)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Topicstarter
Dat is het niet.. ik merkte al dat het wat warm was in de kast... toen zei die gast nog 'Ja, dat heb je met die 1U servers', maar dit lijkt met toch echt niet normaal...

Less = more

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:34
Je bent toch zelf verantwoordelijk voor je eigen koeling binnen je kast?

1U... Wat voor proc heb je erin draaien?

• Kippenijzer
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik draai zelf ook een paar dual p3 systemen die rond de 65 graden draaien, al met al toch meer dan een jaar zonder problemen inmiddels. Je mag echter wel wat eisen stellen aan externe temperatuur... Is er wel voldoende airflow uberhaupt mogelijk in het rack waarin je server staat? Het hoeft nl. niet eens aan de feitelijke temperatuur te liggen, een gebrek aan airflow is funest (mijn machines kunnen voldoende aanzuigen maar hebben intern niet de meest geweldige flow, maar die 65 is onder full load en erboven komt de temp; iig niet)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Welke colo?
Waarschijnlijk ligt 't aan je rack en moet je daar gewoon voor wat koeling zorgen. Fans boven- en onderin zal waarschijnlijk al helpen. Mocht je d'r heen gaan, zet het rack eens helemaal open een half uurtje ofzo, en check dan de temperatuur nog eens. Zou een aardig stuk lager moeten liggen. De meeste colo's worden op +- 21 graden celcius gehouden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Dat krijg je bij de cheapass webhosters. Een goed gekoelde serverruimte is nou eenmaal niet goedkoop. Volgende keer jezelf beter laten informeren en niet op 10 0f 20 euro kijken bij colocation. Waar ik mijn server ga colocaten is de omgevingstemperatuur altijd rond de 19 graden (heb statistieken gezien) en word ook de luchtvochtigheid op een bepaald percentage op peil gehouden. Daarnaast blaast de airco rechtstreeks 't rack in waar de servers hangen. Maar ik kijk dan ook niet op een paar euro, want de extra kosten haal je er zo uit daar je veel betere prestaties behaalt, en tevens een langere levensduur hebt van je hardware.

Als er niet specifiek iets staat over omgevingstemperaturen, dan kun je ook niet om die reden onder het contract uit. Tenzij je aannemelijk kunt maken dat de temperatuur zo hoog is, dat hardware nimmer goed kan functioneren. Maar dat lijkt me vrij lastig.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2004 00:18 ]

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Topicstarter
Nou, mijn hoster is niet heel duur :) Maar het staat bij www.we-dare.nl en die hebben toch een goede naam. De ruimte zelf was ook redelijk koel, alleen de kast waar ie in staat dus niet... Toch maar ff informeren of ze idd niet iets aan de airflow kunnen doen...
msteggink schreef op 24 april 2004 @ 22:56:
Je bent toch zelf verantwoordelijk voor je eigen koeling binnen je kast?

1U... Wat voor proc heb je erin draaien?
Pentium IV 2.8 Mhz... Super Micro server systeem... koeling thuis was prima (30 / 40 graden, zoals al vermeld), dus de koeling van de server op zich is goed.

[ Voor 47% gewijzigd door IWriteCode op 25-04-2004 02:39 ]

Less = more

• Kippenijzer

Kippenijzer

Maakt het voor mij erg vreemd, die SuperMicro dingen zijn ideaal qua airflow, dus ben echt bang dat het dan aan het rack zelf ligt, en dat hij zijn warmte of niet goed kwijt kan, of zijn koude lucht niet goed aan kan zuigen. Kan het zijn dat je misschien in een rack van 80 cm diep zit waar nog veel meer machines in hangen? Dat kan met de diepte van veel 1U cases inderdaad voor luchtaanzuig/aanvoer problemen zorgen.
Ik heb zelf een Dual Xeon van SuperMicro, en die zit echt rond de 35 graden (en da's op een lokatie waar de warmte vrees ik op 24.5 graad hangt, omgevingstemperatuur).

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 18:12
Mijn apparatuur staat in het Nedzone datacentre in Steenbergen (kan er in 10 tot 15 minuten zijn in noodgevallen)...

Standaard is daar een mooie airco die ervoor zorgt dat de temperatuur niet boven de 19 graden uit kan komen. Een tijdje geleden zat ik er gedurende een halve dag om onderhoud te doen (er zijn soms dingen waarbij je toch liever geen remote control gebruikt), toen heb ik er ook even een laptop neergezet. Normaal gaat de fan daarin na een minuut of 5 intensief werk wel aan, hij is die hele middag niet aan geweest omdat het koel genoeg was :)

In een cabinet kan het vrij warm zijn aan de achterkant, maar de wat betere cabinetten hebben ook wel mogelijkheden tot interne koeling/goeie airflow. Althans, zo staat het in steenbergen tenminste. _/-\o_
Kan het zijn dat je misschien in een rack van 80 cm diep zit waar nog veel meer machines in hangen? Dat kan met de diepte van veel 1U cases inderdaad voor luchtaanzuig/aanvoer problemen zorgen.
Misschien is het een idee te vragen of er een half uur of een uur eens de achterplaat van de cabinet los kan (als hij niet tegen een andere aanstaat :D) waarna je eens wat temp metingen doet.

sebsoft.nl

Verwijderd

Vergeet niet dat te hoge temperaturen de levensduur van je hardware onwijs verkorten. Als voorbeeldje, ik heb gewerkt als systeembeheerder bij een bedrijf. Dat bedrijf had ook een kleine serverruimte met 2 racks vol met apparatuur. De gemiddelde temperatuur in die ruimte was 45 graden (ja dat lees je goed). Er was geen airco aanwezig en de baas vond airco niet nodig. Gemiddeld ging er elke maand wel 1 of 2 hd's dood. De baas vond echter de kosten van die 'paar' nieuwe hd's niet opwegen tegen een airco gekoelde ruimte. En aangezien alles met hotswapable raid werkte, is er nooit data verloren gegaan hierdoor. Daarnaast waren diverse servers regelamtig onstabiel, en deden zichzelf regelmatig resetten. Het hield mij wel bezig, maar ik ben er zo doodziek van geworden dat ik na 2 jaar ergens anders ben gaan werken.

Moraal is dat koeling uitermate belangrijk is, en misschien betaal je ergens anders dan 20 of 30 euro per maand meer, maar reken maar eens uit hoeveel duurder het echt is als je 4 of 5x per jaar gezeik hebt met je server door de temperatuur.

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Topicstarter
Krijg als reactie van mijn co-locator:
Puntje twee is dat de temperaturen niet echt hoog zijn. De P4 processor kan 95 graden worden. Mijn Athlons zijn continu 75 graden nu en dat is nog te doen (20 graden zitten ze af van hun limiet).
Moet niet veel gekker worden... heb als reactie gegeven:
En dat die temperatuur niet echt hoog is maak je mij niet wijs. Ik vind 40 graden voor het moederbord max en 50 voor de processor, en had eigenlijk verwacht dat het bij een co-locatie wel rond de 30 / 40 zou zitten. Ik ben hier dus zeker niet tevreden over.

Less = more

• Kippenijzer

Kippenijzer

Jamal schreef op 25 april 2004 @ 14:02:
Puntje twee is dat de temperaturen niet echt hoog zijn. De P4 processor kan 95 graden worden. Mijn Athlons zijn continu 75 graden nu en dat is nog te doen (20 graden zitten ze af van hun limiet).
Da's nou niet echt dat je denkt "professioneel". 95 graden als limiet voor athlons... In welk jaar is hij blijven hangen... 75 graden voor de athlons is een mooie temp om inderdaad een levensduur flink te verkorten... Damn, wat een [censored piece of crap] :+

Verwijderd

Jamal schreef op 25 april 2004 @ 02:34:
Nou, mijn hoster is niet heel duur :) Maar het staat bij www.we-dare.nl en die hebben toch een goede naam. De ruimte zelf was ook redelijk koel, alleen de kast waar ie in staat dus niet... Toch maar ff informeren of ze idd niet iets aan de airflow kunnen doen...
Zou je mischien aan kunnen geven wie je hoster is?
De ruimte temperatuur is bij ons namelijk altijd tussen de 18- en 22 graden.
Als een bepaalde hoster zijn rack niet goed inricht (bijv. de luchtopening onderin de kast afsluiten met 'iets') kan het zo zijn dat het al snel te warm wordt in een rack, nu is het zo dat racks met 1U servers altijd warmer zijn dan racks met 2U en 4U servers maar de temperaturen die jij noemt zijn toch wel iets aan de te hoge kant.

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Topicstarter
Als je mij een e-mail stuurt op jan @ jamal . nl dan kan ik het je e-mailen. Ik heb (nog) weinig zin om de naam hier op het forum te gooien :) Wil graag een goede relatie houden.. :)

Less = more

Verwijderd

Hey bij We-Dare rij ik elke dag langs ;-)
Ik had P4 1U server in Telecity II staan, mobo 32graden CPU 37.

p.s. hebben jullie mijn email wel eens ontvangen ??

Kristian

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2004 14:29 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Alle We Dare Server rooms zijn standaard uitgerust met;

- FM-200 Gasblusinstallatie
- MGE UPS
- Noodstroom dieselgenerator
- Redundant airco (3x)
lijt me dat je daar wel vragen over kan stellen

Iperf

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37
fish schreef op 25 april 2004 @ 16:59:
[...]

lijt me dat je daar wel vragen over kan stellen
Alleen heeft Jamal helemaal niet gezegd dat hij daar colocate ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

December schreef op 25 april 2004 @ 17:01:
[...]
Alleen heeft Jamal helemaal niet gezegd dat hij daar colocate ;)
:z

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Topicstarter
Zoals al eerder vermeld staat de server bij we-dare, maar dat is niet mij co-locater (die heeft er zelf een kast). De temperatuur in de serverruimte is rond de 20 graden (prima dus). Alleen de temperatuur in de kast is veels te hoog :(

Maar goed... maandag kijken wat de co-locater kan fixen.

Less = more

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04 21:10
Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 00:11:
Dat krijg je bij de cheapass webhosters.
[...]
Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Ik hang sinds een aantal maanden bij www.dataregiocentre.nl en dat is aardig goedkoop en een redelijk klein pand. Toch is er alles: gasblus; airco; vochtregulering; beveiligd dmv pas+vingerafdruk; noodgenerator; etc.

Hier hebben ze van de 58 % doorlatende kasten en blazen ze een gedeelte van de koude lucht via de grond door de kasten.

Ik monitor niet 24/7 maar als ik de server overneemt dan kijk ik regelmatig en dan zit de CPU meestal rond de 32 tot 37 graden, het moederbord en geheugen rond de 27 graden.

Verder is daar alles naar me zin, het personeel is zeer flexibel: als je probs hebt lopen hun ff gratis voor je naar je server om ze te resetten en al dat soort zaken. Ook betaal ik maar € 35,- per maand voor m'n 2U server + 15 Gb traffic. Elke gig na kost € 1,- en vooraf inkopen is een stuk goedkopor nog. Alleen je hebt geen 100 of 1000 MBit, ik heb nu 10 MBit. Maar dit is voor mij ruim voldoende!

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Verwijderd

Polderdijk schreef op 26 april 2004 @ 09:41:
[...]

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Vind het belachelijk duur voor een simpele sdsl verbinding. Doe mij maar een echt bedrijf die serieuze verbindingen heeft. Een paar sdsl lijntjes kan ik thuis ook aanleggen. :)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 11:07

r0b

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 12:38:
[...]

Vind het belachelijk duur voor een simpele sdsl verbinding. Doe mij maar een echt bedrijf die serieuze verbindingen heeft. Een paar sdsl lijntjes kan ik thuis ook aanleggen. :)
Mwoh, als ze garanderen dat je altijd over voldoende bandbreedte beschikt dan maakt het vrij weinig uit.
Als de verbinding an sich oké is, dan is er geen probleem dunkt me. :)

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04 21:10
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 12:38:
[...]

Leg jij thuis dan een 10Mbit lijntje aan, een UPS, de nodige beveiligingen enzo.

Denk dat je wel meer dan 35 € kwijt bent per maand ;)
r0b schreef op 26 april 2004 @ 13:27:
[...]

Mwoh, als ze garanderen dat je altijd over voldoende bandbreedte beschikt dan maakt het vrij weinig uit.
Als de verbinding an sich oké is, dan is er geen probleem dunkt me. :)
Gelukkig wel. Eerst hadden ze 4Mbit omdat er nog niet veel server stonden. Nu zijn er een stuk of 20 bijgeplaatst en hebben ze geupgrade naar 10Mbit.

Dus dat gebeurd wel netjes. Voor de rest is daar ook prima, het personeel ben ik goed over te spreken en je kan bijna alles doen wat je maar wenst!

[ Voor 41% gewijzigd door Polderdijk op 26-04-2004 20:38 ]

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Topicstarter
:) De server is afgelopen week verhuisd naar een ander kabinet. Temperatuur nu 30 / 31 idle en 31 / 39 gestressed :) :)

Less = more

• Akerboom
  • Laatst online: 25-04 19:35

Akerboom

Codito, ergo sum

Heb je goed geregeld Jamal, mijn co-located server staat in het Redbus Interhouse te Amterdam. Gehost bij transip.nl voor maar €19,- ex. btw/maand. In in het rack met warme servers boven en onder mijn 1U is de temperatuur 3-5 graden warmer als thuis. Al had ik gehoopt dat door de goede airco het lager uit zou komen, maar het viel me al tegen toen ik daar was... ik vond het er snik heet. Het was ook wel een warme dag en de gezandstraalde ruiten waren bloedje heet.

Bij de LogWatch service in Linux heb ik Superodocter toegevoegd en krijg ik elke dag nog even de temperaturen en voltages etc. door... ik vind het nog best warm voor een dual PIII/1GHz:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
------------------ Supero Doctor --------------------

Monitored Item            High Limit  Low Limit     Status
----------------------------------------------------------------------
CPU1 Fan Speed                             2848       5869 
CPU2 Fan Speed                             2848       5869 
+12V Voltage                   13.00      10.00      12.25 
+5V Voltage                     5.51       4.50       5.09 
+3.3V Voltage                   3.51       2.99       3.29 
Vccp1 Voltage                   2.00       0.99       1.75 
+2.5V Voltage                   2.74       2.25       2.73 
Vccp2 Voltage                   2.00       0.99       1.75 
CPU1 Temperature              85/185                 34/93 
CPU2 Temperature              85/185                38/100 
System Temperature            65/149                 35/95 
--------------------------------------------- Thu May  6 04:02:03 2004

Duidelijk te zien dat CPU2 wat minder gunstig ligt in de air-flow.

Ach ja die CPU's kunnen wel tegen een beetje warmte *hoop ik*

• Kippenijzer

Kippenijzer

Als je je zorgen maakt om dat soort temps doe je iets fout denk ik :) Die temps zijn natuurlijk prima. Ik draai zelf een dual p3-1ghz in 1U in Groningen, en die wordt schat ik zo'n 55 graden/cpu. Ding heeft gewoon niet de meest jovelle airflow constructie. Maar ding is na meer dan een jaar uptime nog altijd even stabiel.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
Shutdown threshold van de gemiddelde server ligt op 68 graden voor Intel processoren.
Van AMD denk ik zelf dat die iets hoger ligt.

Om een paar graden hoger te komen dan je nu zit moet je toch wel verdomde hard gaan stoken.

Waarom is iedereen zo gefocust op de temperatuur ?

Sla anders je handleiding van je levernacier er eens op na van je server.

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Topicstarter
Waarom is iedereen zo gefocust op de temperatuur ?
Nou, zoals in de openingspost staat, was het een week geleden bij mij het moederbord 57 graden en de processor 66 graden (idle). En kreeg ik em stresst makkelijk over de 75 graden... vandaar deze thread... :)

[ Voor 5% gewijzigd door IWriteCode op 07-05-2004 10:44 ]

Less = more

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
Jamal schreef op 07 mei 2004 @ 10:40:
[...]

Nou, zoals in de openingspost staat, was het een week geleden bij mij het moederbord 57 graden en de processor 66 graden (idle). En kreeg ik em stresst makkelijk over de 75 graden... vandaar deze thread... :)
Whoops, ff niet gelezen......

Dat is dan wel erg hoog ja.

[ Voor 5% gewijzigd door Vm1heA op 07-05-2004 10:49 ]

Pagina: 1