Soltek P2 bord (EX/LX chipset) BIOS geeft ram verkeerd door?

Pagina: 1
Acties:

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ok bij deze heb ik even hulp nodig, want nu kom ik er toch niet meer uit 8)7

heb hier een Soltek SL-66F bordje, slot 1 intel EX of LX chipset, ben ik nog niet helemaal cker over.

verdere specs:
30 GB master schijf
40 GB Slave schijf ( DISABLED In de BIOS ivm 32 gb limiet van de bios :| )
192mb ram
Celeron 333 mhz proc
Voodoo 3 AGP
PCI netwerkkaartje (National Semi Conductor)
en een Yamaha ISA soundkaartje..

probleem: zo wel WXP als MEMTEST86 krijgen van de BIOS slechts 80 MB! geheugen door..? terwijl de BIOS wel netjes 192MB afteld, en ook met quickboot enabled al geen FOUTEN genereerd.

memtest86 krijgt als die op de BIOS afgaat 80mb door
zet ik memtest86 op PROBE dan komt er WEL degelijk 192MB voor de dag 8)7

volgens mijn search zou zo wel de EX als de LX chipset met GEMAK! 192mb ram aan kunnen.. zo als de bios ook al netjes aftelt..

Things i tried:
tig bios settings veranderen in hopend juiste resultaat te berijken..
BIOS geupdated naar de nieuwste versie ( versie C5 )

met 3x 32mb ziet de bios ook wel DEGELIJK 96mb maar memtest en XP krijgen wederom 80mb
bij 1x 64 ( met chips aan 1 kant! ) en 1x 32 krijg ik t zelfde probleem :(

ALLE LATJES GEHEUGEN ZIJN 100% OK! getest op een 440BX chipset..

zie ik iets over het hoofd?

404 Signature not found

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Het lijkt alsof de dubbelzijdige modules maar half herkend worden... als zijnde als enkelzijdig... Een BIOS update zou een oplossing kunnen bieden, maar ja... oud bordje, als je daar nog een BIOS voor kunt vinden...

Ik denk dat je gewoon andere modules moet nemen (ander merk,.. oudere modules,.. alleen maal enkelzijdige modules)...

hier kun je in ieder geval nog een BIOS downen...

http://www.zdnet.de/treib...ek_mainboard-bios-wc.html

[ Voor 16% gewijzigd door all_by_myself op 25-04-2004 00:33 ]

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• SMSfreakie
  • Niet online
daar dacht ik ook al aan dat die maar enkel zeidige moet..
maar

de 2x 32mb die er origineel in zat is dubbel, iig 4 rows neemt die dan mee in zn POST overzicht.. doe ik er 64 + 32 mb in . dat zijn dan 3 ROWS en 96mb dan rekend die het nog verkeerd door..

en waarom ziet de memtest vanuit de BIOS dan wel netjes het volledige aantal?

volgens mij hoort die het daar dan ook NIET te herkennen?

als ik 128 + 32 + 32 mb er in steek krijg ik rows 0 tm 5 ingebruik en dat is Totaal 6 Rows..

kijk ik op http://balusc.xs4all.nl dan zie ik bij de 440LX chipset ( ja het is een LX :) )
dat die 8 ROWS kan aansturen? of ik moet me hier zwaar op verkijken?

zal dr morgen es een latje van 512mb in steken.. >:) vind die vast niet leuk O-) en kijken hoeveel die dan door geeft, als dat wederom 80MB is dan deugt er ERGENS iets niet vrees ik..

( als iemand toevallig weet als de LX chipset ooit door de 32GB barrier is gebroken zou dat dan met een beetje prutsen in de bios te fixeren zijn? aangezien de BX chipset wel >32GB aan kan :)

[ Voor 30% gewijzigd door SMSfreakie op 25-04-2004 02:48 ]

404 Signature not found

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

het kan ook aan het aantal chips op de modules liggen,... heb je daar al naar gekeken ?

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een Asus P2L-B mobo (met 440LX chipset) met 3 geheugenbankjes: max. memconfig die ik werkend kreeg was 320MB totaal (2x128+1x64 in het 3e slot).

Wat de hdd's aangaat: >32GB (tot max. 128GB) kan volgens Asus (na bios update), echter zelf nooit geprobeerd (bron: http://www.asuscom.de/sup...nboard/p2_intel_440lx.htm)

• SMSfreakie
  • Niet online
all_by_myself schreef op 25 april 2004 @ 07:29:
het kan ook aan het aantal chips op de modules liggen,... heb je daar al naar gekeken ?
allemaal 8 per kant.. op het 64mb latje na.. die heb slechts aan 1 kant 8 chips..

en nou wordt t helemaal raar.. stop ik er 1x 32MB! in.. bios ziet netjes 32mb

maar memtest krijgt van de BIOS mee gedeelt dat er 80MB?!?!?! in zit?
waardoor die duizenden fouten vind boven de 32mb (logisch want dat is er ook fysiek niet..)

nou snap ik er dus helemaal geen bal meer van 8)7

404 Signature not found

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt alsof alle reepjes an sich prima herkend worden, maar iets in BIOS hoogst obscuur zit te doen. Probleem ligt dus vrijwel zeker bij mobo/BIOS.

Erg onwaarschijnlijk maar makkelijk uit te sluiten: staat >64MB OS/2 op Enabled :? Zet dan ff snel op Disabled :o

Als dat het niet is zou ik meer dan 80MB fysiek installeren en een BIOS update uitvoeren. Lukt dat ook niet? Dan stel ik voor dat je dat bord aan Terw_Dan geeft om aan de muur te hangen en van mij een gratis vervanger krijgt (heb twee werkeloze LX plankjes in de kelder liggen te verstoffen) :7

Oslik blyat! Oslik!

• SMSfreakie
  • Niet online
dion_b schreef op 25 april 2004 @ 14:02:
Klinkt alsof alle reepjes an sich prima herkend worden, maar iets in BIOS hoogst obscuur zit te doen. Probleem ligt dus vrijwel zeker bij mobo/BIOS.

Erg onwaarschijnlijk maar makkelijk uit te sluiten: staat >64MB OS/2 op Enabled :? Zet dan ff snel op Disabled :o

Als dat het niet is zou ik meer dan 80MB fysiek installeren en een BIOS update uitvoeren. Lukt dat ook niet? Dan stel ik voor dat je dat bord aan Terw_Dan geeft om aan de muur te hangen en van mij een gratis vervanger krijgt (heb twee werkeloze LX plankjes in de kelder liggen te verstoffen) :7
hey dat is wel een strak plan want ik geloof dat die nu helemaal dood is :'(

flash mislukte op zn eigen bord,
toen in die chip ff een andere bios geflasht van een BX bordje en de chip lijkt gewoon WEL correct te werken, de BX flasht um netjes en boot er ook mee.. flash ik dan de juiste bios voor die LX plank er in, flash succesful.
maar booten doet die crap plank niet..

krijg er niet eens power op met de powerswitch :'( en een paperclip brug doet die ook niks mee,

ik vrees dat die nu alleen nog maar goed is als muur versiering..

voor gegevens kwa adres enz mailto: Torrentz_AT_home.nl
_AT_ = @ :)

404 Signature not found

Pagina: 1