koelpasta aanbrengen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 19:52
ik heb vandaag een p4 2,66 ghz proc gekocht. nu wil ik koelpasta aanbrengen. op de site http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm sectie 10 staat aangegeven hoe ik het moet doen. maar wat ik niet begrijp is moet ik de koelpasta alleen maar op de midden zetten of moet ik het ook nog uitsmeren?

thx voor jullie reacties

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Uitsmeren :)

Pak een oude bankpas oid :P

[ Voor 3% gewijzigd door Atlas op 24-04-2004 20:23 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
en vooral niet te dik op doen :)

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

gewoon een druppeltje in het midden aanbrengen, op het moment dat jij je koeler plaats verspreide de pasta zich vanzelf

Meneer 1000 has spoken......

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In mijn geval met een 2.8 maakte het totaal niet uit, uitsmeren of volgens de Artic Silver manier, de rijstkorrel dus. Dus doe wat je makkelijk vindt.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Er staan toch hele mooie plaatjes op die pagina die je geeft die aangeven hoe het moet:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/as2spread.jpg

The devil is in the details.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

DinX

Motormuis

Gewoon klein rijstkorreltje in een hoekje
Dan schuin uitmseren met een bankkaart of stanley mesje naar de andere hoek
Zo lichtjes over schrapen, dan krijg je een perfect egaal laagje

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Je kan een beetje, een dun lijntje op de core doen en dan de koeler erop, waarna je dan de koeler een beetje naar links en rechts draai.

Op dit manier ben je er zeker van dat de cpu bedekt wordt door de pasta.

FW

• Ghost(NL)
  • Niet online
December schreef op 24 april 2004 @ 20:27:
Er staan toch hele mooie plaatjes op die pagina die je geeft die aangeven hoe het moet:

[afbeelding]
Moet je wel de goeie showen December :) hij heeft een P4

Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/p4_as_dabapply.jpg

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Hahn
Ghostrider(NL) schreef op 24 april 2004 @ 20:36:
[...]

Moet je wel de goeie showen December :) hij heeft een P4

[afbeelding]
Maar daar zie je niet of het uitgesmeerd wordt of niet ;)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Ghost(NL)
  • Niet online
In de begleidende tekst staat and i quote:
On an Intel P4 or Athlon64 type CPU with a large metal heat spreader, put a small amount of Arctic Silver onto the center of the heat spreader as shown in the photo.

...

Our testing has shown that this method minimizes the possibility of air bubbles and voids in the thermal interface between the heat spreader and the heatsink. Since the vast majority of the heat from the core travels directly through the heat spreader, it is more important to have a good interface directly above the actual CPU core than it is to have the heat spreader covered with compound from corner to corner.
Dus voor een P4 een korreltje en voor een P3 uitsmeren :)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Cool al die sites die elkaar tegenspreken :P

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ja das een mooi voorbeeld Atlas :Y)

Alleen heb ik uit eigen ervaring, toevallig met die koeler, kunnen constateren dat tussen uitsmeren en een korrel platdrukken met je koeler geen performancewinst zit :'(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gaan we niet een beetje ver om hier een topic over te beginnen? 8)7 Nou ja, voor de volgende die met de vraag zit zullen we maar denken dan.

Overigens doe ik een beetje van die zooi op 't midden en laat vervolgens de heatsink de rest doen (van tevoren uitsmeren zie ik als een kansloze handeling).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Ik doe ook altijd gewoon een druppel in het midden en dan de cooler erop in geval van een amd, bij een p4 spuit ik het een beetje verdeeld over de proc heen en dan doe ik de cooler erop.. uitsmeren is tijdverspilling.. het verspreid zich toch wel. :)

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Abbadon schreef op 24 april 2004 @ 20:56:
Gaan we niet een beetje ver om hier een topic over te beginnen? 8)7 Nou ja, voor de volgende die met de vraag zit zullen we maar denken dan.

Overigens doe ik een beetje van die zooi op 't midden en laat vervolgens de heatsink de rest doen (van tevoren uitsmeren zie ik als een kansloze handeling).
Het kan beter in de FAQ gezet worden B)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Ik had ergens gelezen dat je koelpasta moet gebruiken als je je koeler vaakt veranderd... Ik zag het in 1 van de filmpjes van amd waarop staat hoe je koelpasta moet smeren.

Klopt dit?

• Hahn
Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 21:02:
Ik had ergens gelezen dat je koelpasta moet gebruiken als je je koeler vaakt veranderd... Ik zag het in 1 van de filmpjes van amd waarop staat hoe je koelpasta moet smeren.

Klopt dit?
Koelpasta vervangen als je je koeler vaak 'veranderd' is misschien wel aan te raden, maar geen koelpasta gebruiken tenzij je vaak je koeler veranderd niet. Koelpasta kan al snel meerdere graden schelen, want het bevorderd alleen maar de contact tussen je CPU en de koeler :)

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 21:02:

Klopt dit?
Klopt beide niet :)
Koelpasta moet altijd op je proc en als je proc er na een tijd af haalt en er weer opnieuw opzet moet je er weer nieuwe koelpasta opsmeren.
En zoals ik al eerder zei, smeren hoeft niet :)

Edit: grmbl @ december ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Xof op 24-04-2004 21:04 ]

Verwijderd

Xof schreef op 24 april 2004 @ 21:04:
[...]

Klopt beide niet :)
Koelpasta moet altijd op je proc en als je proc er na een tijd af haalt en er weer opnieuw opzet moet je er weer nieuwe koelpasta opsmeren.
En zoals ik al eerder zei, smeren hoeft niet :)

Edit: grmbl @ december ;)
Koelpasta hoeft helemaal niet altijd. Alleen als je cooler best groffe odnerkant heeft zo maak je het contact veel beter :X Heb net nog een P$ 2,4 voorzien van wat koelpasta en even de koeler schoongemaakt. Ik smeer het altijd uit, ook op mijn AMD weet ik iniedergeval dat het goed zit :)

• Ghost(NL)
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 21:08:
[...]

Koelpasta hoeft helemaal niet altijd. Alleen als je cooler best groffe odnerkant heeft zo maak je het contact veel beter :X Heb net nog een P$ 2,4 voorzien van wat koelpasta en even de koeler schoongemaakt. Ik smeer het altijd uit, ook op mijn AMD weet ik iniedergeval dat het goed zit :)
Koelpasta moet wel altijd, want punt 1. je processor is niet helemaal glad, kijk maar naar het verschil tussen een gewone P4 en eentje waar de heatspreader van gelapt is ( Gepolijst ) en dit geld ook voor je koeler. Verder is het zo wat op het oog glad is is onder de microscoop in veel gevallen niet glad en daar dient koelpasta voor. Ik kan atm helaas niet zo'n mooi plaatje vinden helaas.

Verwijderd

Ghostrider(NL) schreef op 24 april 2004 @ 21:11:
[...]

Koelpasta moet wel altijd, want punt 1. je processor is niet helemaal glad, kijk maar naar het verschil tussen een gewone P4 en eentje waar de heatspreader van gelapt is ( Gepolijst ) en dit geld ook voor je koeler. Verder is het zo wat op het oog glad is is onder de microscoop in veel gevallen niet glad en daar dient koelpasta voor. Ik kan atm helaas niet zo'n mooi plaatje vinden helaas.
Niks moet hoor, er zijn meerdere mensen die het NIET doen en ze gaan echt niet dood. Soms is het zelfs beter om het niet te doen dan werkt het jusit averechts. :) Zelf heb ik het ook weleens getest bij mijn AMD 1800+ en het scheelde toen niet echt veel.....maar ik doe het wel altijd maar trouw :9

• Xof

Xof

Het MOET idd, ik heb wel eens een AMD van een klant in de fik zien gaan doordat hij geen koelpasta had gebruikt... dus geen koelpasta kan voor veel problemen zorgen :)

Ik zet wekelijks genoeg coolers op een AMD proc en dan kost het teveel tijd om het helemaal uit te gaan smeren :)
En ik weet zeker dat de koelpasta zo ook goed verdeelt word. :)

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:29

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Ik smeerde altijd m'n proc in(51 graden) tot in op ocforums las hoe je volgens Arctic de AC5 moest aanbrengen. Proc werd warmer(53 graden) dan op mijn eigen manier. Dus heb ik weer de proc volgesmeerd EN een blobje precies in het midden en nu blijft de proc stressed hangen op 47 graden! Go figure...

Specs

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ik heb hier even ( Phear my 1337 paint skills :) ) een plaatje gemaakt om uit te leggen wat ik bedoel, let wel het is iets overdreven maar geeft duidelijk aan waarom koelpasta zwaar is aan te raden:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29989/full.jpg

Die witte plekjes zijn zeg maar heel overdreven de oneffenheden in je heatspreader/koelblok die dus opgevuld behoren te worden met koelpasta.

Thanx XoF :'( tenminste iemand die mijn arbeid waardeerd O+

[ Voor 10% gewijzigd door Ghost(NL) op 24-04-2004 21:24 ]

• Xof

Xof

Ghostrider(NL) schreef op 24 april 2004 @ 21:20:
Ik heb hier even ( Phear my 1337 paint skills :) ) een plaatje gemaakt om uit te leggen wat ik bedoel, let wel het is iets overdreven maar geeft duidelijk aan waarom koelpasta zwaar is aan te raden:

[afbeelding]

Die witte plekjes zijn zeg maar heel overdreven de oneffenheden in je heatspreader/koelblok die dus opgevuld behoren te worden met koelpasta.
offtopic:
Ik vind het mooi gedaan hoor :> :P

Verwijderd

Ghostrider(NL) schreef op 24 april 2004 @ 21:20:

[afbeelding]

Netjes, leuke skills. :*) Maarja ik beken dat het slimmer is om het WEL te gebruiken maar echt als je het niet gebruikt hoeft het zeker niet mis te gaan hoor :)

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In het filmpje van AMD hoe je een koeler moet installeren wordt bedoeld dat het beter is om een Thermalpad te gebruiken als je zelden van koeler wisselt.
Zodra een Thermalpad afkoelt wordt het hard, zodra het warm wordt vult het weer netjes de "kuiltjes" op. Pasta gaat naar verloop van tijd niet meer doen wat het hoort te doen aldus het filmpje van AMD. Ik ben het er niet mee eens, maar AMD vindt dat Pasta alleen gebruikt moet worden als je een tester oid bent (dus als je vaak van koeler wisselt)

Zo denkt AMD erover, Ik niet... dus ga niet tegen mij zeuren ;)

offtopic:
Haha Leuke tekening Ghostrider O+

[ Voor 10% gewijzigd door Frietsaus op 24-04-2004 21:36 ]

• Ghost(NL)
  • Niet online
Je moet niet vergeten dat er een tijd is geweest met socket A athlon's ( en eigenlijk ook de laatste S370 Intel's) die geen heat spreader hadden, dat je op minder als een vierkante cm je hitte moest overdragen naar je koelblok en geen koelpasta betekende of extreem hete proc's of zelfs dooie procs. Nu heb je tegenwoordig van die mooie heatspreaders waar dus al door de fabricage de overdracht van kleine core naar groter oppervlak al geregeld is. Dat is dus al een vette verbetering en dus is het niet gebruiken van koelpasta iets minder snel afgestraft.

Was bedoelt als reactie op mssl
Maar nokko passeerde onverwacht :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ghost(NL) op 24-04-2004 21:29 ]

Pagina: 1