[SB 5.1 Live] Zeer laag volume

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb een Creative Soundblaster 5.1 Live! in een Win98SE PC geïnstalleerd. De drivers werden perfect herkend. Als ik echter mijn speakers in de groene uitgang steek, en ik zet het volume van mijn speakers op maximum, dan hoor ik een zeer zacht geluid. Op de andere aansluitingen van de geluidskaart hoor ik niets (wat volgens mij normaal is). Wat heb ik allemaal al geprobeerd:

- Andere speakers en een hoofdtelefoon
- Overal waar ik volume-regelingen vond, op maximum gezet
- Muziek afspelen met Windows Media Player, WinAmp en Creative Player
- Kaart gedesinstalleerd en opnieuw geïnstalleerd
- Kaart terug naar basisinstellingen gezet met software van Creative
- Kaart in een ander PCI-slot gestoken

Enkele screenshots:

- Windows volumeregeling
- Volume in Creative Mixer
- Creative Diagnostics

En verder heb ik nog een lijst met apparaatbronnen

Weet er iemand hoe ik het volume normaal krijg?

• WimB
Niemand die wat tips heeft?

Verwijderd

Kaart in een andere PC gestoken? Soms zijn kaarten wel eens brak. Het kan een kortsluiting zijn in de uitgang. Wat gebeurt er als je de boel op 5.1 instelt en de speakers/koptelefoon aansluit op de achterspeakers?

• WimB
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 08:48:
Wat gebeurt er als je de boel op 5.1 instelt en de speakers/koptelefoon aansluit op de achterspeakers?
Dan hoor ik het geluid met enorm veel gekraak. Maar het volume is dan wel beter.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-08 08:51
Niet echt een zinvolle mededeling, maar bij mijn oude SB Live 4.1 werd het geluid ook een behoorlijk stuk zachter na het installeren van de Creative drivers.
Gewoon met de ingebouwde Windows drivers was het geluid wel goed.

Verwijderd

WimB schreef op 26 april 2004 @ 09:47:
[...]

Dan hoor ik het geluid met enorm veel gekraak. Maar het volume is dan wel beter.
Dat klinkt als een brakke kaart. Probeer hem eens in een andere PC. Blijft het probleem, dan RMA. Doet ie het daar wel, dan zou ik de BIOS van je mobo resetten en kijken of het dan wel werkt. Heb je je systeem overgeclockt?

Verwijderd

Je hebt je AUX etc op dempen ingesteld (te zien in je screenshot). Als je deze vinkjes hebt weggehaald, merk je dan een verschil? Als je AUX namelijk op dempen staat en je geluidskaart zit hierop aangesloten dan hoor je natuurlijk niets. Misschienook even handig als je aangeeft hoe het is aangesloten (alleen PCI-aansluiting???)

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-08 09:32
Waarschijnlijk een heel overbodige vraag, maarre, wat voor speakerset heb je? Heeft die wel een ingebouwde versterker? Ik heb hier nl nog een speakersetje liggen behorend bij een oude Compaq zonder ingebouwde versterker. Op de compaq klonken ze perfect (ESS18XX geluidskaartje met versterkte uitgang), op mijn Creative kaartje één pc later kwam er bijna geen geluid uit.

Test dus je kaart eens met een andere speakerset...

EDIT: sorry, niet goed gelezen kennelijk...

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenG op 26-04-2004 13:08 ]

Verwijderd

JeroenG33 schreef op 26 april 2004 @ 09:57:
Waarschijnlijk een heel overbodige vraag, maarre, wat voor speakerset heb je? Heeft die wel een ingebouwde versterker? Ik heb hier nl nog een speakersetje liggen behorend bij een oude Compaq zonder ingebouwde versterker. Op de compaq klonken ze perfect (ESS18XX geluidskaartje met versterkte uitgang), op mijn Creative kaartje één pc later kwam er bijna geen geluid uit.

Test dus je kaart eens met een andere speakerset...
Dat had hij dus al gedaan :)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

probeer eens met de kxdrivers: www.kxproject.com
als ie t dan nog niet doet vrees ik voor je kaart...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 09:54:
**KNIP** Als je AUX namelijk op dempen staat en je geluidskaart zit hierop aangesloten dan hoor je natuurlijk niets. Misschienook even handig als je aangeeft hoe het is aangesloten (alleen PCI-aansluiting???)
Hoezo zit je geluidskaart op AUX aangesloten? AUX is een ingang van de geluidskaart, dus dit dempen heeft als gevolg dat een geluidsbron die via AUX op de geluidskaart zit, wordt gedempt.
@WimB: Hoe zit het met externe geluidsbronnen die op je geluidskaart aangesloten zitten? Ik neem aan dat je je CD-ROM op je geluidskaart hebt aangesloten. Geef ook even aan wat er met andere ingangen het resultaat is, dus b.v. microfooningang.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 10:01:
[...]

Hoezo zit je geluidskaart op AUX aangesloten? AUX is een ingang van de geluidskaart, dus dit dempen heeft als gevolg dat een geluidsbron die via AUX op de geluidskaart zit, wordt gedempt.
@TS: Hoe zit het met externe geluidsbronnen die op je geluidskaart aangesloten zitten? Ik neem aan dat je je CD-ROM op je geluidskaart hebt aangesloten. Geef ook even aan wat er met andere ingangen het resultaat is, dus b.v. microfooningang.
Dat bedoel ik dus, als je AUX niet is aangesloten en je speelt een CD met je CD-ROM-speler af, dan hoor je dus niets :P

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een oude live kaart en daar had ik met de creative drivers van WXP ook een ongelofelijk zacht geluid met mijn logitech Z630 5.1 boxen. Nu heb ik dus weer de oude drivers van WXP en ik heb 5.1(4 worden in een keer aangestuurd en Logitech Center wordt gewoon standaard geactiveerd netals de subwoofer) boxen tegelijkertijd aangestuurd en het geluid is zeer goed. Ik weet van deze kaart dat die met de orginele drivers nogal problemen had en niet alleen met laag volume maar ook met krakerig geluid, vele IRQ problemen, hangerig geluid enz.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Marco
Offtopic: Het geluid van cdroms wordt gewoon via de flatcable afgespeeld. ;)

Verwijderd

Net nog een keer gekeken naar je volumeregeling, maar ben nu wel wakker. Waarom staan Wav/MP3 en cd-speler 2x in je mixer van Windows? Deïnstalleer je kaart en gooi ff alle drivers weg. Steek de kaart erin, kies bij het venster 'Nieuwe hardware gevonden' cancel en installeer de CD van je geluidskaart eens.
delict schreef op 26 april 2004 @ 10:08:
Offtopic: Het geluid van cdroms wordt gewoon via de flatcable afgespeeld. ;)
Het geluid van de CD-ROM-speler wordt met een gewone CD niet via de flatcable weergegeven. Dit is wel het geval met DVD's omdat het geluid van een DVD in een soort MP3-format op je DVD staat. Nooit opgevallen dat er een aansluiting voor je geluidskaart op je CD-ROM zit?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 10:10 ]

Verwijderd

En wat gebeurt er als je in Creative Diagnostics op 'Luidsprekers testen' klikt?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:19

Thandor

SilverStreak

Probeer eens in de Zwarte connector (naast de groene) en bij de installatie van de drivers (of in de config) moet je niet digitaal geluid selecteren, als ik nl. digitaal neem hoor ik ook vrij weinig :P

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Marco
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 10:08:
Het geluid van de CD-ROM-speler wordt met een gewone CD niet via de flatcable weergegeven. Dit is wel het geval met DVD's omdat het geluid van een DVD in een soort MP3-format op je DVD staat. Nooit opgevallen dat er een aansluiting voor je geluidskaart op je CD-ROM zit?
Sinds Windows 2000 heb ik dat kabeltje er niet meer tussen zitten, en er komt toch prima geluid uit mijn speakers.
En daarom heb je bij de mixeropties ook 'cd-digital' staan.

Verwijderd

delict schreef op 26 april 2004 @ 10:17:
[...]

Sinds Windows 2000 heb ik dat kabeltje er niet meer tussen zitten, en er komt toch prima geluid uit mijn speakers.
En daarom heb je bij de mixeropties ook 'cd-digital' staan.
Leuk dat het in Win2k kan, maar TS heeft Win98, dus daar heeft ie niks aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 10:26:
[...]

En dus moet hij alsnog de AUX aansluiten zodat hij naar zijn CD's kan luisteren (lees: geluid uit boxen krijgen)

• Marco
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 10:26:
[...]

Daarom had ik er ook 'offtopic' bij gezet, en dan moet je niet gaan beweren dat het niet kan.

• WimB
Ik heb de geluidskaart in een andere PC met Windows XP geïnstalleerd en daarin werkt ze perfect. Er is dus geen probleem met de kaart. Op die Windows XP PC heb ik dezelfde 2 (simpele) Labtec speakers gebruikt om te testen.
Atgast schreef op 26 april 2004 @ 10:00:
probeer eens met de kxdrivers: www.kxproject.com
als ie t dan nog niet doet vrees ik voor je kaart...
De kaart wordt perfect herkend door deze drivers, maar ik krijg er geen geluid uit. Zou het dan ergens aan een instelling in Windows liggen?

Ik heb ook een BIOS reset geprobeerd, maar zonder resultaat.

Verwijderd

wat als je nou je bios nog eens reset (voor zekerheid) en gewoon je C schijf formateerd en windows er opnieuw op zet?

*misschien drastische maatregel maar jah.. wie niet waagt wie niet wint... misschien nog raar idee maar is je voeding goed? misschien krijgt je karat neit genoeg stroom ofzow? tjah ik kom maar ff met wat ideëen .. weet niet of ze echt handig zijn mara goed :)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 12:38 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

WimB schreef op 26 april 2004 @ 11:49:
Ik heb de geluidskaart in een andere PC met Windows XP geïnstalleerd en daarin werkt ze perfect. Er is dus geen probleem met de kaart. Op die Windows XP PC heb ik dezelfde 2 (simpele) Labtec speakers gebruikt om te testen.

[...]

De kaart wordt perfect herkend door deze drivers, maar ik krijg er geen geluid uit. Zou het dan ergens aan een instelling in Windows liggen?

Ik heb ook een BIOS reset geprobeerd, maar zonder resultaat.
de front en rear uitgangen worden standaard gewisseld, weet je zeker dat je de goede uitgang probeert?
vink anders even aan dat deze niet gewisseld mogen worden :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 10:29:
[...]

En dus moet hij alsnog de AUX aansluiten zodat hij naar zijn CD's kan luisteren (lees: geluid uit boxen krijgen)
Tja, je zou je CD-speler op AUX aan kunnen sluiten, maar als er gewoon een CD-in op zit... Bovendien weet TS wel hoe hij het aan moet sluiten, want in een andere PC werkt het. Leg me trouwens eens uit hoe je iets wat gedempt is, toch kan horen? Daar zit het probleem dus niet.

@WimB: Heb je al geprobeerd de drivers helemaal weg te gooien en zo het probleem van je dubbele CD en MP3 in je mixer op te lossen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 13:15 ]

• WimB
Dit is niet te geloven. Ik heb de PC geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd en het probleem is er nog steeds :'(

En als ik de geluidskaart in een andere PC steek, dan werkt het vanzelf (met dezelfde speakers).

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

WimB schreef op 26 april 2004 @ 13:29:
Dit is niet te geloven. Ik heb de PC geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd en het probleem is er nog steeds :'(

En als ik de geluidskaart in een andere PC steek, dan werkt het vanzelf (met dezelfde speakers).
Atgast schreef op 26 april 2004 @ 12:52:
[...]

de front en rear uitgangen worden standaard gewisseld, weet je zeker dat je de goede uitgang probeert?
vink anders even aan dat deze niet gewisseld mogen worden :)
heb je dat al geprobeerd?
tis een veelgemaakte fout omdat je het nu eenmaal niet verwacht.

• WimB
De geluidskaart heeft 5 uitgangen: zwart, groen, roos, blauw, oranje (digitaal)
Enkel op de groene uitgang krijg ik geluid, maar bijna onhoorbaar stil (als ik volume speakers op maximum zet)

• Marco
Als je kijkt in het windows control panel bij 'sounds and audio devices', wat heb je daar voor speaker-setup staan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 13:13:
[...]

Tja, je zou je CD-speler op AUX aan kunnen sluiten, maar als er gewoon een CD-in op zit... Bovendien weet TS wel hoe hij het aan moet sluiten, want in een andere PC werkt het.
Mee eens.
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 13:13:

Leg me trouwens eens uit hoe je iets wat gedempt is, toch kan horen? Daar zit het probleem dus niet.
Bij het dempen wordt om sommige moederborden het geluid niet helemaal afgesloten maar wordt de versterker zo zacht gezet dat je hem bijna niet meer hoort. Maar omdat er werd gepost dat het geluid ontzettend zacht was als alle kanalen voluit openstonden, dacht ik dus dat het zo zou kunnen zijn dat de voorversterker op dempen staat (versterking bijna nul) maar dat de eindversterker (de geluidskaart) dit wel in zo'n mate versterkt dat je hem toch nog iets hoort als je de volumeknoppen opendraait.

• WimB
Andere geluidskaart (ander type en merk) en het is opgelost. Is misschien geen echte oplossing, maar er is nu toch geluid.

Verwijderd

WimB schreef op 26 april 2004 @ 20:21:
Andere geluidskaart (ander type en merk) en het is opgelost. Is misschien geen echte oplossing, maar er is nu toch geluid.
Maar hij heeft hem al elders getest en dat werkte goed, stel dat het aan de bios ligt of zo (misschien wat onwaarschijnlijk, maar goed), dan doet een andere kaart het misschien ook niet.

Heb je je bios eigenlijk al gereset?

edit:
Als je ook al alles hebt geformateerd en windows opnieuw hebt geinstalleerd, dan kan het nog maar aan 1 dingetje liggen volgensmij en dat is je mobo. Niet dat deze kapot is of zo, maar bios of iets dergelijks kan de oorzaak zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 20:37 ]

Pagina: 1