Toon posts:

Terug naar CRT?

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bladerend op marktplaats kwam ik 2 advertentie's tegen van mensen die
hun TFT's, en niet de minste, te ruil aanboden voor een goede 19 inch CRT. Ik dacht gelijk "hé, dat is een leuke topic voor Tweakers". Kan voor velen namelijk een houvast zijn als ze twijfelen met het aanschaffen van een TFT, bang om later spijt te krijgen.

Wie van jullie is ook terug gegaan naar CRT of van plan dit te doen, en zo ja, waarom?

Verwijderd

Ik ben heel erg blij met mijn TFT 15 inch Neovo. Ik heb er geen problemen mee. Nog geen dode pixels gezien.

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Interessant.... Ik heb een goede CRT, maar zit te denken om een TFT aan te schaffen, maar ik twijfel nog. De ruimte besparing is natuurlijk een voordeel en een rustiger beeld ook, maar weegt dit op tegen de extra kosten, ghosting, kleuren (fotobewerking) in vergelijking met een CRT monitor?
Ik blijf dit topicje even volgen....

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ikzelf heb een 17" CRT monitor, de Iiyama Vision Master 1402. Enkele weekjes had ik een 15" TFT tot mijn beschikking die op dezelfde resolutie draaide als de CRT.
In het begin was het echt zwaar wennen, het beviel me niet direct. Na een paar weken gedraaid te hebben met de TFT moest ik weer terug naar m'n CRT. Dat was echt *verschrikkelijk*. :o Het zag er enorm ouderwets en lelijk uit.

Overigens vond ik films kijken op die TFT minder dan op mijn CRT. In bepaalde scenes waar het beeld zwart is, was het wel zwart, maar gaf het toch behoorlijk wat licht af, wat mijn CRT minder/niet doet.
Dit kan natuurlijk ook aan het model TFT liggen.

🌞🍃

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Naja ik als CRT gebruiker (Iiyama Vision Master Pro 452) kan zeggen dat ik voorlopig nog zeker nie ga overstappen naar een TFT waarom:

- ruimte zat
- diamontron beeldbuis
- heerlijk mooi beeld (rustig/scherp)
- wil ik een TFT moet ie zowieso groter zijn en jah 20inch TFT is nog vrij duur
- en jah ik game graag (ms waarde)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Ik heb nu een redelijk recente tft (172x) welke mijn 17" verving, maar als ik de ruimte zou hebben, zou ik graag overstappen naar een kwaliteits groot-formaat crt. Voor mij zou het grote voordeel zijn dat je games kan draaien in verschillende (hogere) resoluties.

Verwijderd

Topicstarter
Uhhh, voor een aantal posters, de topicvraag luidt als volgt;

Wie van jullie is ook terug gegaan naar CRT of van plan dit te doen, en zo ja, waarom?

:) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 17:45 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Niels99 schreef op 24 april 2004 @ 17:40:
Naja ik als CRT gebruiker (Iiyama Vision Master Pro 452) kan zeggen dat ik voorlopig nog zeker nie ga overstappen naar een TFT waarom:

- ruimte zat
- diamontron beeldbuis
- heerlijk mooi beeld (rustig/scherp)
- wil ik een TFT moet ie zowieso groter zijn en jah 20inch TFT is nog vrij duur
- en jah ik game graag (ms waarde)
Dus, ik als Vision Master Pro 452 ben juist wel opgestapt naar TFT en wel de Iiyama E481S.
Waarom?
+ bureauruimte
+ warmere kleuren (klinkt als een goed model)
+ Zo mogelijk nog stabieler strak beeld
+ werkt goed in spellen (Unreal, Halo, WarcraftIII)

+ dankzij DVI geen gezeik met beeldsettings, refresh en uitlijning.
+ DVI-kabel van 3 meter, ik kan nu het scherm mijn hele kamer doorsjouwen (CRT dus nie) en zo ergens op een bank naar films kijken.

Nee, ik zit vaak achter prima CRT's en iedere keer als ik thuiskom ben ik blij met de TFT.

Verwijderd

Ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen met een kwalitatief gelijkwaardige CRT/TFT monitoren terug willen switchen naar CRT.

Ikzelf heb sinds enige tijd een Acer Al1931 19 Inch TFT :9 aangesloten via DVI op een 9600pro. Deze draait in een resolutie van 1280*1024. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik nooit game. Wel kijk ik af en toe een film. Voor hetgeen waar ik deze monitor gebruik is hij ook bedoeld en ik wil dan ook niets anders meer.

Voor internet+office+coding gebruik is een TFT (via DVI) simpelweg superieur: het beeld is 100% trillingsvrij en mits contrast/brightness goed is ingesteld simpelweg perfect. Ik denk dat daar weinig tegen valt in te brengen. Zoals ik zeg kan ik me alleen in specifieke gevallen indenken dat mensen zouden willen switchen:

- men is een fanatieke gamer/filmkijker maar heeft een scherm met een te lage reactietijd gekocht waardoor veel ghosting optreedt
oplossing: naar CRT (met de nadelen) of een betere TFT kopen (goede gamersTFT's zijn niet extreem duur).

- men is bezig met grafische zaken (3d/fotosoep) en ontdekt dat de kleurweergave van hun werk niet correct is.
oplossing: switchen naar CRT of (nog vrij dure) betere TFT kopen met betrouwbare kleurreproductie (bijvoorbeeld Apple cinema displays (pin me hier niet op vast, tis maar een voorbeeld, ik weet niet of het echt zo is)).

Volgens mij is alleen de laatste een echte goede rede. Bij de eerste heeft de persoon in kwestie gewoon niet de juiste TFT gekozen.

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 21:05
Wij hebben thuis in de woonkamer een 17 inch TFT en ikzelf heb een fatsoenlijke 19 inch crt, maar als ik mocht kiezen dan zou ik absoluut voor de TFT gaan.
Ik moet hier wel bij vermelden dat ik slechts zelden een spel speel, of een film kijk op de computer.
Ik vind een TFT gewoon veel prettiger kijken. (die TFT heeft trouwens geen enkele kapotte pixel pixel want anders had ik me HELEMAAL VERROT geïrriteerd)

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ecteinascidin schreef op 24 april 2004 @ 17:45:
[...]

+ dankzij DVI geen gezeik met beeldsettings, refresh en uitlijning.
Dat is zeker een pluspunt van een TFT, daar kan ik me zeker aan ergeren bij een CRT

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Roelos schreef op 24 april 2004 @ 17:37:
Interessant.... Ik heb een goede CRT, maar zit te denken om een TFT aan te schaffen, maar ik twijfel nog. De ruimte besparing is natuurlijk een voordeel en een rustiger beeld ook, maar weegt dit op tegen de extra kosten, ghosting, kleuren (fotobewerking) in vergelijking met een CRT monitor?
Als je een goeie koopt: volmondig JA :)

Ik heb altijd goeie CRT schermen gehad en ben nu al zo'n 1,5 jaar verknocht aan TFT schermen. Heb zelf een 17" Hitachi die prima beeld geeft. In alle opzichten wegen de voordelen ruim op tegen de nadelen (die wat mij betreft niet noemenswaarig zijn).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
Ik zelf ben niet overgestapt op een tft scherm omdat de kleuren veel verschillen t.o.v een CRT scherm. (kleuren tft veel mooier btw) Maar bij het maken van websites is het wel zo fijn om te weten hoe de site er uit komt te zien bij de meeste mensen. Die dus een CRT bezitten.

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:05
'k Heb nu sinds een jaartje een TFT, en ik ga nevernooitnimmerniet terug naar zo'n gare flikkerbak (als in knipperen). Wanneer je even zo'n ding hebt gebruikt, zul je wel merken wat ik bedoel :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

thuis heb ik een 17" monitor (wordt eind van het jaar op een x800xt een 19") en op het conservatorium staan er 17" tft's. Ik vind het werken op een crt lekkerder. Ik vind het beeld stiller, (serieus, kan er ook niks aan doen 8)7 ) en mn crt is helemaal goed afgesteld, draait altijd 100hz etc. Ik hoef niet naar een tft, en als ik een tft zou hebben zou ik terug willen naar een crt

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Goed, laten we het maar niet ontkennen:
Er is nog steeds geen TFT-scherm die zich qua beeldkwaliteit kan vergelijken met een goede CRT monitor.

Wanneer dit wel zo is, gaan CRT massaal gedumpt worden. Ik verwacht over een jaartje of drie. Ik denk trouwens wel dat de gemiddelde tft beter is dan de gemiddelde crt. Onder andere daardoor is de tft mainstream geworden bij oem-computers.

[ Voor 26% gewijzigd door dr snuggles op 24-04-2004 18:33 ]

Verwijderd

ja over een jaartje of 3 zal de CRT er denk ik wel helemaal uit zijn, omdat ze TFT's nu al bijna goedkoper zijn dan de CRT monitoren van tegenwoordig, maar de CRT monitoren blijven tegen die tijd nog wel ff in....qua beeld voor de spellen e.d. dan :) ben mooi te vreden met m'n mooie CRT monitor :)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

wwillem schreef op 24 april 2004 @ 18:30:
Wanneer dit wel zo is, gaan CRT massaal gedumpt worden. Ik verwacht over een jaartje of drie. Ik denk trouwens wel dat de gemiddelde tft beter is dan de gemiddelde crt. Onder andere daardoor is de tft mainstream geworden bij oem-computers.
kweetniet of je een beetje opgelet hebt, maar die CRT's worden nu al voor dumpprijzen verkocht. Ik bedoel, wat kost een 19" visionmaster? Wat kost een 22" bak nog? Die prijzen zijn volledig ingestort, de markt wordt ook volledig overspoeld met TFT's.

Mijns inziens is de CRT al uit de gratie geraakt en zal binnen 3 jaar geen CRT verkocht worden. Je ziet iig DVI overal verschijnen en je ziet steeds meer budgetPC"s voorzien worden van TFT's.

De prijzen van TFT's zijn dan ook niet alles, maar voor 450 heb je een prima 17" terwijl ik 2 jaar terug voor datzelfde bedrag nog een 19" CRT kon kopen.
* Delerium heeft van zijn TFT ontdekt dat íe verdomd prijsvast is.
HCC-dagen 600 euro en nog steeds overal voor 700 euro.

Verwijderd

Op het ogenblik ben ik nog een ontzettend tevreden met mijn 19" CRT van Hansol. Het spijt mij, maar ik vind de kwaliteit van de CRT toch nog ver boven die van menig TFT liggen. Vooral omdat die TFT's allemaal een optimale resolutie hebben, zodat wanneer je eronder zit, omdat je videokaart nou eenmaal geen 1280x1024 meer kan draaien onder Far Cry, het er een stuk lelijker uit gaat zien.

Bovendien heb ik helemaal geen last van het feit dat die CRTjes ontzettende monsters zijn qua afmetingen. Geef mij maar een mooie 22" :P

Ik ben er wel van overtuigd dat we over 3 jaar geen CRTs meer tegenkomen. Maar tegen die tijd hebben we toch wel weer een nieuw systeem :Y)

• dr snuggles
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op 24 april 2004 @ 18:43:
kweetniet of je een beetje opgelet hebt, maar die CRT's worden nu al voor dumpprijzen verkocht. Ik bedoel, wat kost een 19" visionmaster? De markt wordt ook volledig overspoeld met TFT's.

Mijns inziens is de CRT al uit de gratie geraakt en zal binnen 3 jaar geen CRT verkocht worden.
Dat instorten van CRT prijzen zie ik nog niet op dit moment. Kijk bijvoorbeeld maar naar de top van de CRT markt. Prijs is stabieler dan die van de meeste computerhardware. Je kan wel voor een habbekrats een CRT'tje krijgen, maar die kon je voor de tft's ook al goedkoop aanschaffen.

Over 3 jaar zullen er zeker nog crt's verkocht worden. Zoiezo om de grafisch ontwerpers te voorzien. Maar idd, crt's zullen uiteindelijk wel uitsterven. Prima, kan er meteen ps2, com en andere bejaarde troep worden meegenomen in het graf :Y).

Alhoewel de beamer het over een paar jaar wel weer zal overnemen van de tft'tjes. Maar daar moet eerst nog flink aan gesleuteld worden.
/me vindt vooruitgang wel gezellig :P.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb +- 2 jaar geleden een 17" Philips TFT gekocht, viel me zwaar tegen, 40 ms response was toen normaal en met spellen leek het wel een dia show. Verder beviel hij wel, maar aangezien ik veel spellen speel heb ik hem toen verkocht. Gelijk een Iiyama Vision Master Pro 454 19" gekocht, en met 170 Hz + Vsync on UT/UT2003/UT2004 spelen is toch echt wel beter dan met die max 25 FPS die ik met die TFT kreeg.

Misschien dat als er toen TFT's met betere response tijden waren geweest dat ik dat niet had gedaan, maar de ruimte boeit me niet, de stroom ook niet echt, maar ik zou nooit meer naar een TFT terugwillen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
Omdat twee jaar geleden TFT's nog niet voldeden, wil je nu ook nog geen TFT?

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hielko schreef op 24 april 2004 @ 19:22:
Omdat twee jaar geleden TFT's nog niet voldeden, wil je nu ook nog geen TFT?
Deze CRT bevalt me zo goed dat ik inderdaad niet terug wil. Op mijn werk verkopen we Packard Bells en HP's, en dat 19" TFT Scherm van HP vind ik echt wel heel mooi en zou ik wel willen hebben, maar ik zou hem NOOIT voor mijn huidige scherm willen inruilen.

Zoals ik al zei, als ik nu een TFT zou hebben gekocht met 16 ms response ofzo had ik hem misschien niet weggedaan, maar totdat dit scherm kapot gaat koop ik geen TFT, ik geloof nog steeds dat 16 MS niet genoeg is voor goed gamen en Photoshop en andere dingen die ik doe, maarja dat is mijn misschien al achterhaalde mening :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

ik heb beide, gebruik het liefst de TFT voor het dagelijkse werk, en de CRT alleen voor films.

als ik een ander scherm koop dan is dat zowiezo een TFT en dan groter en met een hogere resolutie

film kijk ik dan wel op de tv. hihi

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik ga binnekort ook een nieuwe pc aanschaffen en wou eerst naar een 20"inch scherm kijken vanwege de resolutie van 1600x1200. Heb nu een 17"inch Philips met 25ms. Het enige wat ik jammer vind is dat 17"en 19" inch schermen maximaal maar 1280x1024 doen. Maar ga nu toch voor die Benq met 12ms. En neem dan later nog wel een keer een 20"inch met een reactie tijd van 6ms ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjeee op 24-04-2004 19:31 ]

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

Ik heb 2 Philips TFT schermen (dual-head), en ben er zeer tevreden over, wil niet meer terug naar CRT, het heeft een mooi rustig beeld, en ze zijn energie zuiniger :P

enig nadeel is dat ze trager zijn dan CRT schermen, maar ik speel toch geen games dus heb er niet zo veel last van.

Open source modeltrein besturings software

• Bartjeee
  • Niet online
Wat me trouwens ook opvalt is dat er bijna alleen nog maar witte CRT's verkocht worden. Zouden alle CRT gebruikers witte behuizingen hebben enz.

• Accident
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Ik ben laatst idd terug gegaan naar CRT, van een Eizo L375 naar een iiyama 454 en moet zeggen dat het niet tegenvalt!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de liefhebbers; hier is een persoon die zijn Iiyama 430 TFT wil ruilen voor een 454 CRT. (Je zal wel iets bij moeten betalen volgens de adv.)

http://www.marktplaats.nl...itoren/69292.htm?zoek=454

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 23:30
Ik ben nog steeds bezitter van een crt en zit er al een tijdje over te dobben als ik wel een tft of niet zal kiezen.

Waar ik compleet op vastloop en tevens de reden is dat ik geen tft koop is dat er een best viewed resolutie is en de rest van de resolutie's er bagger en wazig uit komen te zien.

Ik draai namelijk 1024X768 en vind het een heerlijk resolutie om lettertjes op te lezen, ook als ik een spelletje doe draai ik dit altijd op de zelfde resolutie omdat ik er weinig van merk als ik de resolutie hoger zet.

Als ik een tft zou willen moet ie groter zijn dan mijn crt en dat zou dus 17" tft zijn omdat het toch iets groter is dan een 17" crt, maar een 17" tft moet eigenlijk op 1280X960 om op een optimale resolutie te staan.
Deze resolutie kan ik totaal niet mee werken en ben ik dus ook niet te van plan te gebruiken en 1024X768 ziet er niet uit.

Conclussie: zolang de tft's zo vast aan hun best viewed resolutie vast zitten komt er bij mij geen tft in.

Ik heb zelf een Sony Multiscan E250 met trinitron scherm wat draait op 1024X768/100Hz.

En wat me aan tft's niet bevalt is de zeer hoge prijs die er moet worden betaalt ten opzichte van een zeer goede crt.

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik compleet op vastloop en tevens de reden is dat ik geen tft koop is dat er een best viewed resolutie is en de rest van de resolutie's er bagger en wazig uit komen te zien.
Daarnaast heb ik nog geen TFT gezien die de kleur zwart ècht goed weergeeft. Maar inderdaad, het resolutieverhaal zet mij ook sterk aan het twijfelen. Ik speel namelijk graag een spel met alle toeters en bellen aan, dus met 6xFSAA en zoveel mogelijk AF, de huidige videokaarten trekken dat eigenlijk alleen maar 100% als je op 1024x768 speelt. Switch je naar 1280x1024 dan zal je vaak iets in je eye-candy settings terug moeten, en zéker met spellen als Far Cry.

CRT's zullen zeker wel verdwijnen, maar pas als ze het interpoleren volledig onder de knie hebben, zwart perfect weer kunnen geven en een reactietijd hebben van rond de 5ms. Kwestie van een jaartje of 3 schat ik.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

wwillem schreef op 24 april 2004 @ 19:09:
[...]

Dat instorten van CRT prijzen zie ik nog niet op dit moment. Kijk bijvoorbeeld maar naar de top van de CRT markt.
* eamelink klikt... Hé, das mijn monitor! Jij maakt me weer blij O+
Prijs is stabieler dan die van de meeste computerhardware. Je kan wel voor een habbekrats een CRT'tje krijgen, maar die kon je voor de tft's ook al goedkoop aanschaffen.
Juist, de stoere bakken zijn nog erg aan de prijs hoor. Ik wilde eigenlijk twee 22" bakken kopen, maar vond het toch iets te duur :P Nu heb ik dus zo'n lieve fijne hippe mooie stoere HM903DTA :)
Over 3 jaar zullen er zeker nog crt's verkocht worden. Zoiezo om de grafisch ontwerpers te voorzien. Maar idd, crt's zullen uiteindelijk wel uitsterven. Prima, kan er meteen ps2, com en andere bejaarde troep worden meegenomen in het graf :Y).
Dat denk ik ook, een 22" tft is gewoon nog lang niet betaalbaar. En als je een vrijstaand bureau hebt, dan maakt die halve meter naar achteren ook niet zoveel uit...
Alhoewel de beamer het over een paar jaar wel weer zal overnemen van de tft'tjes. Maar daar moet eerst nog flink aan gesleuteld worden.
/me vindt vooruitgang wel gezellig :P.
De beamer??? Denk je serieus dat we met z'n allen gewoon naar de muur kijken over een tijd, waarop geprojecteerd wordt? Ik denk zelf van niet eigenlijk... Dat is toch veel te omslachtig, op de ene plek licht produceren, en dan naar een andere plek mikken...

Verwijderd

Topicstarter
De beamer??? Denk je serieus dat we met z'n allen gewoon naar de muur kijken over een tijd, waarop geprojecteerd wordt?
Een mini beamer, gemonteerd in je toetsenbord. :P :o En tegen die tijd zal je natuurlijk hele mooie oprolbare mini schermpjes kunnen kopen waarop je kunt projecteren. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 20:12 ]

Verwijderd

hmm ik zelf denk er ook aan om een andere monitor te nemen ipv mijn CRT
Iiyama E431S-S 17 inch TFT maar zo te horen kan ik beter nog wel even w8ten omdat ik veel game :\

Verwijderd

ik heb een crt iyama gehad en nu een acer tft 17".

in ieder geval is de crt op punten de tft de baas.

oa fotobewerking instellingen 1024x768 en anderen .

dus...

ieder voor zich moet maar kijken .

het blijft moeilijk!

• Bartjeee
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 20:22:
hmm ik zelf denk er ook aan om een andere monitor te nemen ipv mijn CRT
Iiyama E431S-S 17 inch TFT maar zo te horen kan ik beter nog wel even w8ten omdat ik veel game :\
Er is gewoon goed op te gamen hoor maar niet zo goed als op een CRT. Bij gamen moet je vooral op de reactietijd leten (ms). De Iiyama heeft 16ms Benq heeft een scherm met 12ms de FP676 (uit mijn hoofd)

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 14:04
Ik heb ook een IIyama E-431S en gamen gaat perfect, ik heb veel mooier beeld dan op mijn oude Iiyama crt scherm.

Die CRT schermen beginnen naar 1,5 jaar al donkerder te worden en op het laatst zie je steeds minder. Ik moest mijn contrast en brightness soms erg hoog zetten om wat te kunnen zien. Terwijl dat niet zo was toen ik hem net had.

Met andere woorden doe mij maar een TFT scherm. :P _/-\o_

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• dr snuggles
  • Niet online
eamelink schreef op 24 april 2004 @ 20:01:
De beamer??? Denk je serieus dat we met z'n allen gewoon naar de muur kijken over een tijd, waarop geprojecteerd wordt? Ik denk zelf van niet eigenlijk... Dat is toch veel te omslachtig, op de ene plek licht produceren, en dan naar een andere plek mikken...
Waren we het bijna eens, kom jij met je beamer opmerking ;).

Nee serieus, beamers gaan -naar mijn bescheiden mening- flink in opmars komen. Het voordeel hiervan is dat je toch een groot beeld hebt, zonder dat je een grote zwarte oppervlakte aan de muur hebt hangen (in de vorm van een tft / plasma scherm). Met 1 druk op de knop heb je beeld en kan je rustig kijken. In een college zaal is film kijken altijd erg gaaf :).

De lamp in een beamer moet alleen nog verbeterd worden. Gelukkig heeft Philips al een nieuwe lamp ontwikkelt die "heter en feller is dan de zon". We shall see...

• CaineTanathos
  • Laatst online: 07-07 22:00
Wat voor mij het grootste probleem is bij tft is de native resolutie. Bijgevolg bij andere resoluties is de beeldkwaliteit veel minder.

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-05 21:54

Xenan

Tree-of-life

Een beetje fatsoenlijk photoshoppen is niet mogelijk met een TFT, de kleuren krijg je gewoon niet goed. Al worden de TFT's wel, heel langzaam, wat beter.

Voor het gewone kantoorwerk is een TFT wel prettig. Maar die resolutie van 1280x1024, dat slaat werkelijk nergens op, dat is een 5:4 beeldformaat. Een scherm hoort 4:3 of 16:9 te zijn, dat laatste met name als je veel film kijkt.

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21
Ik begrijp niet hoe mensen een TFT zo fantastisch vinden, men broer heeft zojuist een
nieuwe laptop Toshiba gekocht. Dat 15" scherm is gewoon verrot om naar te kijken, als je er loodrecht op kijkt valt het mee maar van het moment dat je durft bewegen gaan alle kleuren fletsen als de tering. Ik ken de kwaliteit niet van een standalone TFT ivm een laptop TFT maar als dit vergelijkbaar is blijf ik nogwel even bij mijn CRT'je van 17inch.

Verwijderd

ik heb een Yakumo 15" TFT en ben eigelijk heeel stiekem aan t twijfelen om terug te gaan naar CRT :? ik speel namelijk heel graag counter-strike en toen ik op de pc speelde van mn neefje (met CRT) was ik voor mijn doen, onverslaanbaar... en dat komt (99% zeker weten) door de CRT... duz wil ik graag weten of dit echt door de CRT zou kunnen komen, iemand hier een idee? want ik vind het tè veel geld om maar ff uit te proberen :X

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 23:59:
ik speel namelijk heel graag counter-strike en toen ik op de pc speelde van mn neefje (met CRT) was ik voor mijn doen, onverslaanbaar... en dat komt (99% zeker weten) door de CRT...
Dat winnen zit 99% tussen je oren...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 15:21

lange

Boom Boom?

ik had een Neovo K-19 (19" TFT dus) en ik ben overgestapt op een philips 201B40 (21" crt).
Dit omdat ik veel game en films kijk en dat ging gewoon niet lekker op een tft, de desktop/internetten/tekstverwerken enz. was wel veel rustiger en stabieler beeld dan mijn oude 19" crt, maar ik moet zeggen sinds mijn philips wil ik niets anders meer.
De hoge resolutie is zowel voor de desktop als in games niet te missen vind ik en de reaktie tijd is nog niet vergelijkbaar.
mischien dat ik over een paar generaties wel overstap naar een 19 of 20" tft, maar nu vind ik crt nog lekkerder werken.

• Abbadon
  • Laatst online: 00:19
jos707 schreef op 24 april 2004 @ 23:52:
Ik begrijp niet hoe mensen een TFT zo fantastisch vinden...
En dat moet je je dan vooral afvragen op basis van het alleen naar een 15" laptop LCD'tje gekeken te hebben 8)7

Ik persoonlijk zou er niet aan moeten denken om weer terug te gaan naar CRT. Zo'n flets, flikkerend, ruimte vretend, wazig relict met kacheleigenschappen uit het verleden.
wwillem schreef op 24 april 2004 @ 18:30:
Goed, laten we het maar niet ontkennen:
Er is nog steeds geen TFT-scherm die zich qua beeldkwaliteit kan vergelijken met een goede CRT monitor.
Definieer 'beeldkwaliteit'. Want zonder definitie zit je gewoon nonsens te verkondigen natuurlijk :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:10
Op mijn werk werk ik veel met een TFT scherm (kassawerkzaamheden)
Echter, ik kijk van bovenaf op het lcdscherm, en dan kom je erachter dat een tft scherm niet ideaal is.

Op de achtergrond heb ik een compleet oranje achtergrond, en van "bovenaf" gezien, is deze aan de bovenkant donkeroranje en aan de onderkant licht oranje. Ook als je op ooghoogte van de zijkant kijkt, zie je grote kleurverschilen die je met een CRT nooit ziet.

Hoe kan een mens goed werken op een TFT scherm, als je vannuit iedere hoek andere kleuren ziet.

• Palomar
  • Niet online
Mn pa had laatst bij zn nieuwe pc een iiyama 17"tft gekocht. Echt supermooi apparaatje, zou hem zo willen hebben :P Maar ik wacht zelf nog liever even tot ze wat verder doorontwikkeld zijn en goedkoper worden. Je hebt nu nog een vrij grote kans op dode pixels (getuige dat je er meestal geen garantie op krijgt) en ik vind ze nog vrij prijzig. Dat vind ik nogal tegenstrijdig: iets relatief duurs kopen en dan niet eens garantie op een 100% goed product :/ .

Ik verwacht dat ze op den duur wel zo ver doorontwikkeld zijn dat dode pixels niet meer voorkomen en ze een stuk goedkoper zijn. Pas dan ga ik er eentje aanschaffen. En dan wil ik er ook meteen een met DVI (zit nu alleen nog op de duurste exemplaren).

Maar ook als ik nu een TFT had (heb er voldoende mee gewerkt om er iets over te zeggen) zou ik zeker weten niet meer teruggaan naar een CRT. Ik ben geen designer dus evt. kleurverschillen merk ik niet en ik ben ook geen die-hard gamer genoeg om last te hebben van vertraagde beelden oid. Ik zie verder alleen maar voordelen aan een TFT (compact, scherp/vlak beeld, geen refreshrates etc.).

[edit] oja, enige minpuntje vind ik dat je eigenlijk maar 1 resolutie tot je beschikking hebt. In spellen vind ik dit niet zo erg. De uitrekfuncties van de huidige tft's geven nog voldoende beeldkwaliteit om een spel op 800x600 te spelen op een tft van 1280xnogwat. Alleen in windows (ui) zit je echt vast aan die ene resolutie (ziet er anders niet uit).

[ Voor 22% gewijzigd door Palomar op 25-04-2004 00:39 ]

• Abbadon
Gabriel_Knight schreef op 25 april 2004 @ 00:15:
Op mijn werk werk ik veel met een TFT scherm (kassawerkzaamheden)
Echter, ik kijk van bovenaf op het lcdscherm, en dan kom je erachter dat een tft scherm niet ideaal is.

Op de achtergrond heb ik een compleet oranje achtergrond, en van "bovenaf" gezien, is deze aan de bovenkant donkeroranje en aan de onderkant licht oranje. Ook als je op ooghoogte van de zijkant kijkt, zie je grote kleurverschilen die je met een CRT nooit ziet.

Hoe kan een mens goed werken op een TFT scherm, als je vannuit iedere hoek andere kleuren ziet.
Tja, aan een kassa scherm worden natuurlijk niet hoge eisen gesteld, zeker niet qua kleurweergave. Maar voor jou geldt hetzelfde als wat ik al eerder zei: met een oordeel vellen op basis van één ervaring en dan ook nog eens een simpel kassascherm, doe je jezelf tekort. De TFT's die ik gebruik kan ik gewoon van boven/onder/opzij bekijken en de kleuren blijven gewoon hetzelfde. De ene TFT is de ander niet ;)

Verwijderd

Neem dan een betere TFT , meeste nederlanders ( mensen van marktplaats) zijn van die gierige lui die nergens geld aan uit willen geven. Ik zeg niet dat duurkoop een must is , ik zeg gewoon koop kwaliteit :)

Ik heb mijn 19` crt weggedaan voor een 19` Acer TFT 1 maand later dat crap Acer gedumpt en een iiYama ProLite E431-S gehaald no problems whatsoever ik ben dik tevreden :)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Mischien heb ik wel de ideale oplossing hiero.
Mijn 2 belangrijkste bezigheden op mijn P4:

1: Gamen (UT2004, FarCry, Counterstrike, HALO, NFSU, ander moois)
2: Internetten en kantoorapps (t.net, word, excel, access, en gewoon windows)

Voor het eerste heb ik een 19" CRT scherm van CTX. Perfect voor gamen, 0.21 mm dotpitch en een kleurenechtheid waar je van achterover slaat. Verder is het ook handig dat ik resoluties van 640x4800 tot en met 2048x1536 in kan stellen, iets wat bij TFT niet kan volgens mij.

Voor het tweede heb ik een 17" TFT scherm van CTX (ja alweer....) Die is weer perfect voor apps die met een traag bewegend beeld werken. De TFT is echt NIET te gebruiken voor het gamen, echt dan maak je geen frags meer en knal je geen headshots meer, maar een CRT voor kantoorapps is ook niet super op de lange duur. Je kunt er best goed mee werken, maar in kantooropzicht is de TFT net iets stabieler.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

jealma schreef op 25 april 2004 @ 01:15:
Mischien heb ik wel de ideale oplossing hiero.
Mijn 2 belangrijkste bezigheden op mijn P4:

Voor het eerste heb ik een 19" CRT scherm van CTX. Perfect voor gamen, 0.21 mm dotpitch en een kleurenechtheid waar je van achterover slaat. Verder is het ook handig dat ik resoluties van 640x4800 tot en met 2048x1536 in kan stellen, iets wat bij TFT niet kan volgens mij.

Voor het tweede heb ik een 17" TFT scherm van CTX (ja alweer....) Die is weer perfect voor apps die met een traag bewegend beeld werken. De TFT is echt NIET te gebruiken voor het gamen, echt dan maak je geen frags meer en knal je geen headshots meer, maar een CRT voor kantoorapps is ook niet super op de lange duur. Je kunt er best goed mee werken, maar in kantooropzicht is de TFT net iets stabieler.
Prolite E-431-S die ik heb is zeker weten nice voor games , is 16ms tov de 25 die de rest hebben, en BenQ heeft een 12ms 17` versie waar zelfs de beste Cs clan van NL op spelen :D

• dartbord
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 10:10
oe ja vriend van mij heeft die dacht ik ook die pro-lite, ziet er strak uit en speelt perfect. Zit er zelf al een tijd over te denken om te kopen, maar vind het nog beetje te duur. ( tja niet iedereen heeft bakken geld :Y) )

heb nu zelf deze monitor :

Afbeeldingslocatie: http://www.iiyama.nl/1024x768/gfx/gfxvariabel/hm704utca_klein.gif

Model HM704UTCA

Diagonaal (inch) 17
Eff. Beelddiagonaal (inch) 16
CRT Type 100% Plat
Diamondtron M2
Sleuvenmasker
Eff. Beelddiagonaal (B x H in mm) 326 x 244
Dot Pitch (mm) 0.25mm AG pitch
Horizontale Synchronisatie 30-96kHz
Verticale Synchronisatie 50-160Hz
Bandbreedte 160
Ergonomische Resolutie 1280 x 1024 @ 89Hz
Maximale Resolutie 1800 x 1440 @ 64Hz
1280x1024 (Hz) 89
1600x1200 (Hz) 76
Plug & Play standaard Ja

Afmeting (BxHxD, mm) 400 x 406.6 x 423
Gewicht (kg) 16.6

BEn er nog erg blij mee, zeker omdat ik het een erg mooie monitor vind, zodra hij echter brak word denk ik niet dat ik nog een crt koop maar dat het toch echt een tftje word.

[ Voor 5% gewijzigd door dartbord op 25-04-2004 07:13 ]

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08 20:05
Ik heb mijn Dell CRT gewoon op 1024x768 staan en op 100Hz en ik heb echt geen last van wat voor trillingen dan ook. De kleuren vind ik ook zeker niet slechter dan bij een TFT. Ik ga regelmatig langs Alternate waar ze een hele stapel monitors naast en bovenelkaar hebben staan, maar dan vind ik toch echt de CRT's beter beeld geven dan de TFT's.

Verwijderd

Abbadon schreef op 25 april 2004 @ 00:11:
[...]

En dat moet je je dan vooral afvragen op basis van het alleen naar een 15" laptop LCD'tje gekeken te hebben 8)7

Ik persoonlijk zou er niet aan moeten denken om weer terug te gaan naar CRT. Zo'n flets, flikkerend, ruimte vretend, wazig relict met kacheleigenschappen uit het verleden.
Voordat je met hamers gaat slaan kun je beter uitleggen dat laptop LCD's over het algemeen een stuk brakker zijn qua beeldkwaliteit. Dat wist hij mischien niet, als hij nog nooit een losse LCD heeft gezien.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
jos707 schreef op 24 april 2004 @ 23:52:
Ik begrijp niet hoe mensen een TFT zo fantastisch vinden, men broer heeft zojuist een
nieuwe laptop Toshiba gekocht. Dat 15" scherm is gewoon verrot om naar te kijken, als je er loodrecht op kijkt valt het mee maar van het moment dat je durft bewegen gaan alle kleuren fletsen als de tering. Ik ken de kwaliteit niet van een standalone TFT ivm een laptop TFT maar als dit vergelijkbaar is blijf ik nogwel even bij mijn CRT'je van 17inch.
Ik heb wel eens laptopjes gezien (HP/Compaq) met 15 inch schermpjes, met een resolutie van 1400xduizendnogwat.

Gewoon absoluut mooi beeld en scherp. Ook als je er schuin op kijkt is het tegenwoordig goed te doen.

Verwijderd

Ik zit elke werkdag achter een 19" TFT-scherm (HP). Eens in de drie maanden organiseren wij collega's een lanparty, waarbij we gebruik mogen maken van een ruimte op het werk, waar 2/3 deel van de schermen TFT is. Het resterende deel bestaat uit Philips 21" CRT's. Het is telkens weer van "wie eerst komt wie eerst maalt" voor de CRT-schermen. De laatkomers mogen achter de TFT's.
Het is gewoon zonde om een top-videokaart in je PC te hebben en daar maar maximaal 1280*1024 mee te kunnen gamen. Voor sommigen is dat genoeg, voor mij vaak ook. Maar dan heb ik geen dure videokaart meer nodig, lijkt me zo. De wetenschap dat ik naar een hoge resolutie kan schakelen, wanneer ik dat wil, zonder beperkt te zijn door een TFT-scherm vind ik zeker belangrijk.

• Abbadon
Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 09:58:
[...]

Voordat je met hamers gaat slaan kun je beter uitleggen dat laptop LCD's over het algemeen een stuk brakker zijn qua beeldkwaliteit. Dat wist hij mischien niet, als hij nog nooit een losse LCD heeft gezien.
Voordat jij de bijdehandte gast uit gaat hangen hoef ik misschien niet uit te leggen dat een oordeel vormen op basis van slechts één enkele ervaring tamelijk " 8)7 " is 8)7

Verwijderd

ben van tft naar crt gegaan. had een 15 inch tft-tje en een vriend had op zijn werk dat ze hun monitors wegdeden. Bleek een compaq p110 te zijn, dus game nu op 1600*1200 bij 100hz. Heb ruimte zat, dus zolang deze het doet vind ik het allemaal perfect (de tft er nu gewoon naast in dubbelopstelling)

• Dracul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 19:55

Dracul

Ooh yeah!

Tundreq schreef op 24 april 2004 @ 19:52:

Conclussie: zolang de tft's zo vast aan hun best viewed resolutie vast zitten komt er bij mij geen tft in.
Amen!

Wat dit betreft zijn tft's natuurlijk een lachertje en wil jij meerdere resoluties gebruiken dan is een tft simpelweg geen optie. Ben zelf een fanatieke gamer sinds 1982(Colecovision) en wil naast nieuwe games ook gewoon oudere games kunnen spelen en wil dus gewoon kunnen beschikken over de standaard resoluties 640x480, 800x600,1024x768, 1152x864, 1280x960 en 1280x1024 allen met goede beeldkwaliteit. Heb zelf een Iiyama VMP450 in combinatie met een
Radeon 9800 Pro en gebruik standaard een 1280x960 resolutie en ga dus volgende maand gewoon mijn monitor vervangen voor een VMP454.

Ik moet wel zeggen dat als ik geen gamer was er hier absoluut een tft kwam.

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 23:30
Ik ben niet echt 24/7 een tft gewend, maar als ik een tijdje achter m'n (al wat oude) laptop heb gezeten. Lijkt het net alsof de brightness van mn crt is gehalveerd.
Verder kan, vind ik, de kleurechtheid van een crt aardig verkracht worden als deze niet goed is ingestelt. Bijv. als op m'n eigen school kijk.

Uiteindelijk zullen de tft's uiteraard het laag- en middensigment van de monitor markt overnemen. Door het leveren met OEM pc's zoals nu al gebeurd en het verdere verbeteren van de eigenschappen van tft's.

Maar als ik nu een tft voorgeschoteld zou krijgen, zal ik waarschijnlijk me crt direct en de prullenbak gooien, ookal past ie daar niet in :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.B op 25-04-2004 10:57 ]

Maakt soms wel eens een foto ...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jealma schreef op 25 april 2004 @ 01:15:

De TFT is echt NIET te gebruiken voor het gamen, echt dan maak je geen frags meer en knal je geen headshots meer, maar een CRT voor kantoorapps is ook niet super op de lange duur. Je kunt er best goed mee werken, maar in kantooropzicht is de TFT net iets stabieler.
Dat zegt dan misschien meer over jouw gaming skills dan over TFT schermen.

Heb hier al een tijdje een Sony 15" TFT staan en dat ding draait prachtig (ook met Farcry, UT2004 en NFSU die ik ook heb gespeeld).

Schermpje kostte dan wel wat maar hij werkt fijner in games dan een TFT (geen last van refreshrates die niet altijd doen wat jij wilt zonder nog eens fixes erbij te pakken).

Ik heb nu al behoorlijk wat TFT schermen gezien en gebruikt en moet zeggen dat de schermen die kwalitatief gewoon goed zijn perfect zijn om op te gamen (De Samsung dingen van BalusC, Eizo van Abbadon, Sony van Atlas heb ik in elk geval in actie gezien en je kunt daar perfect mee gamen).

Als ik kijk naar mijn notebook TFT scherm is het idd al een stuk minder kwa inkijk hoek, maar die moet je ook niet gebruiken om te gamen als je zulke hoge eisen stelt.

Als ik het geld had mikte ik vandaag nog alle CRTs eruit en plantte ik er TFTs neer, maarja, die dingen zijn nog wat duur :P

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ben van een iiyama 431s teruggegaan naar een 19"CRT

de reden is dat ik deze TFT bij het gamen niet goed genoeg vond. Een CRT reageert toch nog steeds sneller.

Voor kantoorapps zou ik niets anders willen dan een TFT maar voor gamen niet.

Andere nadelen van TFT:

Resolutie kan niet hoger dan de 'standaard' resolutie.
Lagere resolutie wordt geinterpoleerd en ziet er niet echt goed uit.
Inkijkhoek
Kleurechtheid / aantal weer te geven kleuren.

Sommige nadelen zijn op specifieke TFT's (vrijwel) afwezig. Maar er is nog geen TFT die op al deze punten net zo goed scoort als een CRT.

Maar goed naar mijn mening is er ook geen CRT die een zo gestoken scherp en rustig beeld geeft als een TFT.

't is maar net wat je wilt. Zodra TFT's echt snel zijn, neem ik weer een TFT.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 25-04-2004 11:17 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 09:58:
Dan moet ie een keer achter z'n PC vandaan komen en in levende lijve een aantal hele echte TFT schermen in winkels tegenkomen (je weet wel, van die hallen waar je geld heen brengt en dan dingen mee mag nemen). Iedereen zou moeten weten dat een laptop TFT in geen verhouding tot een desktop TFT staat.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Ik heb sinds een jaartje een Iiyama ProLite E431S, daarvoor had ik een NEC diamondtron 19".
Zoals de meeste hier; ik wil nooit meer terug naar crt, waarom?
Top 3 redenen :)
* TFT is een waar genot voor mijn ogen ivm een crt
* enorme ruimtebesparing
* stukken scherper beeld (kan een nadeel zijn voor films)
Games enzo zien er gewoon veel mooier uit, alles is minder flets.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
Andamanen schreef op 24 april 2004 @ 17:43:
Ik heb nu een redelijk recente tft (172x) welke mijn 17" verving, maar als ik de ruimte zou hebben, zou ik graag overstappen naar een kwaliteits groot-formaat crt. Voor mij zou het grote voordeel zijn dat je games kan draaien in verschillende (hogere) resoluties.
Absoluut met je eens, dit is zo'n enorm groot nadeel van TFT's.. De responsetijd zijn ze aan het ontwikkelen en ligt nu behoorlijk laag (12ms) da's echt goed te doen voor games. Kleurechtheid, inkijkhoek, contrast en al dat soort meuk ligt ook al heel hoog, misschien niet zo hoog als CRT maar persoonlijk vind ik het enorm goed te doen.

Voordelen TFT
* Rustiger beeld (met Cleartype:P, jammer dat dit niet in Win2k kan...)
* Ruimtebesparing/gewicht (lan party's meesjouwen)
* Design
*

Nadelen TFT
* Altijd maar één native resolutie
* Responsetijd (imo niet meer noemenswaardig bij 12/16ms)
* Ze zijn nog bezig met verdere ontwikkeling waardoor jouw tft na een jaar 'achterhaald' is..

[ Voor 22% gewijzigd door Sluuut op 25-04-2004 13:12 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

ik heb een iiyama e431s (tft) en een iiyama vm pro 454 (crt), ik game en surf op de e431s, deze heeft absoluut een beter beeld ! gamen is een genot met dit tft scherm.
Het enige nadeel is idd dat er maar een antive resolutie is maar met 1280x1024 valt goed te leven als je een goede grafische kaart hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
Wel grappig om die tegenstrijdige berichten te lezen; de één doet z'n 431s weg omdat ie CRT beter vind in games en de ander zegt precies het tegenovergestelde. :)

Het ligt er volgens mij ook aan wat voor games je speelt, en hoe kritisch je bent. Als ik die 4 tft-schermen test op Tom's hardware moet geloven, met o.a. de Samsung 172x en de Hercules prophetview, dan valt ieder TFT scherm door de mand als je ècht snelle spellen gaat spelen als Unreal Tournament. De enige monitor die dit nog acceptabel deed was de Hercules, notabene de monitor met de hoogste reactietijd van het stel (20ms). Ik geloof dat je bij veel fabrikanten de opgegeven reactietijd dan ook met een korreltje zout moet nemen, omdat de opgegeven reactietijd vaak geldt bij 262k kleuren, en niet bij 15+ miljoen. In het laatste geval verdubbelt de tijd. De Hercules maakte zijn opgegeven reactietijd blijkbaar wèl waar.

Voor de geïnteresseerden; http://www.tomshardware.com/display/20031105/index.html

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2004 17:14 ]

Verwijderd

yep maar dit natuurlijk de iiyama e431-s niet bij :) ook ut2004 gaat als een speer op deze tft!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 17:30:
yep maar dit natuurlijk de iiyama e431-s niet bij :) ook ut2004 gaat als een speer op deze tft!
Maar hoe verklaar jij dan het berichtje wat 'Help' hierboven plaatste? Hij heeft de 431s weggedaan omdat ie 'm niet snel genoeg vond in vergelijking met een CRT.
Dus óf hij is blind of jij bent niet zo kritisch. :)

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 17:41:
[...]

Maar hoe verklaar jij dan het berichtje wat 'Help' hierboven plaatste? Hij heeft de 431s weggedaan omdat ie 'm niet snel genoeg vond in vergelijking met een CRT.
Dus óf hij is blind of jij bent niet zo kritisch. :)
Ik ben iig niet blind! :o

Of een TFT snel genoeg is, is persoonlijk. De 431s was zeker niet slecht maar ik kon duidelijk verschil merken. Dit wisselde echter ook per game.

Staar je iig niet blind op de responsetime van een TFT.
In diverse reviews is al aan de orde geweest dat de responsetime, zoals door de fabrikant opgegeven, slaat op de verandering van een pixel van wit naar zwart en vice versa.
Het is echter zo dat de responsetijd om te verspringen van tussenliggende kleurwaarden, bijv blauw naar rood, veel hoger liggen. En je raadt het al, deze waarden worden door de fabrikant niet vermeld. Omdat de beelden op de desktop juist vaak voornamelijk bestaan uit deze tussenliggende kleurwaarden en de pixelverandering dus meestal ook niet van wit naar zwart is zegt de opgegeven responsetime niet alles.

Hieronder een fictief maar wel realistisch voorbeeld:

TFT 1
RT zwart/wit 16ms
RT overigen gemiddeld 50ms

TFT 2
RT zwart/wit 20ms
RT overigen gemiddeld 35ms

Dit verklaart waarom de schermen met de laagste opgegeven responsetimes niet altijd de beste zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Help!!!! op 25-04-2004 18:29 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21
Exirion schreef op 25 april 2004 @ 11:55:
[...]

Dan moet ie een keer achter z'n PC vandaan komen en in levende lijve een aantal hele echte TFT schermen in winkels tegenkomen (je weet wel, van die hallen waar je geld heen brengt en dan dingen mee mag nemen). Iedereen zou moeten weten dat een laptop TFT in geen verhouding tot een desktop TFT staat.
Ja na jaren hem enkel in blaadjes en op tv te zien ga ik eindelijk zo'n tft eens in levede lijve zien, lekker spannend! :+

Serieus, ik ben helemaal geen gamer maar ik denk dat ik zeker nog even wacht met een tft scherm te kopen. Zeker omdat de verschillende generaties nogal snel op elkaar volgen heb ik de indruk. Wanneer de beeldkwaliteit overeen stemt met een huidig topmodel crt zal ik zeker zo'n plat scherm in huis halen. voor de moment toch plaats genoeg op mijn bureau (directeur's model :P )

Verwijderd

Ik heb een E431

Ik had daarvoor een goeie CRT Sony diamantron. Vlak beeld. Hoge resolutie.
In de eerste paar dagen had ik echt het idee van "Wat een graf ding deze ga ik echt terug brengen" maar na een weekje achter dit schermpje gewerkt te hebben wil ik eerlijk gezegt echt niets anders meer dan een TFT.

Ik heb op mijn werk een 19" Iiyama CRT staan maar ik vind het maar niets veelste onrustig beeld. Zelfs op refreshrates van 100Hz merk ik duidelijk verschil tussen een TFT en een CRT. TFT is veel rustiger als je veel achter je PC zit merk je dat duidelijk

Alleen wat een nadeel is. Een TFT kan geen ware kleuren weergeven. Als ik bijv Photoshop werk maak en ik print het uit zie ik subtile kleurverschillen op het beeld en op papier en ja de monitor staat goed ingesteld

TFT
+ Scherper
+ Energie bespared
+ Neemt weinig ruimte in beslag
+ Rustig beeld
- Duur
- Niet alle TFTs zijn snel

CRT
+ Cheap
+ Geven "echte" kleuren weer
+ Sneller dan TFT
- Groot
- Zwaar
- Onrustig beeld

Verwijderd

Ik wil ook mn 15" novita met samsung WiseView tft scherm dr in ruilen tegen n redelijke 19" crt of zo....

net 1 week oud.... doos n alles dr bij.

ik had/heb nog 17" crt trinitron 96khz

wat ik mis? hogere res....
ik werk veel met photoshop en de res van 1024@786 op 75 Hertz is voor gamen en surfen wel leuk

op zich geen vekeerde monitor maar ik wil minimaal op 1280x1024 en met ps op 1600x1200 werken...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 00:30 ]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

mn oude 17" CRT ging kapot (en dat nog wel op n zondag... alle winkels dicht.. je kent ut wel)

Dus ik de volgende dag bij de baas aankloppen...

Kon ik een 17" TFT lenen... alleen zat er een dooie pixel in..
Heb ik hier 2 dagen gehad.. allemaal heel leuk een aardig maar heb wel een 19"CRT weergekocht.

Ik weet het niet.. TFT is echt heel mooi kwa beeld enz maar ik heb liever een CRT.
Waarom weet ik niet... maybee just between the ears :)

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Abbadon schreef op 25 april 2004 @ 10:29:
[...]

Voordat jij de bijdehandte gast uit gaat hangen hoef ik misschien niet uit te leggen dat een oordeel vormen op basis van slechts één enkele ervaring tamelijk " 8)7 " is 8)7
Als je eerste ervaring met een TFT slecht is, is het niet gek om meteen een oordeel te vormen. Ik vind dat een moderator wel iets rustiger kan doen met reageren. Net als hier, mij meteen een bijdehan'dt'e gast noemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 13:35 ]

• Maasluip
  • Laatst online: 13-08 14:53

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik ben van een 15" laptopscherm met 1600x1200 (Dell latitiude) teruggegaan naar een 19" Iiyama Visionmaster Pro 450 CRT (op 1600x1200). Nou ja, teruggegaan: de CRT staat bij mij thuis op het bureau, de laptop was van mijn werk maar moest ik inleveren bij einde dienstverband.

De laptop wint het zonder problemen van de CRT als het gaat om scherpte en stabiliteit van het beeld. En ik heb ze op het bureau naast elkaar gehad, dus er is geen twijfel. Het enige waar je over kunt twisten is dat de laptop met 15" kleiner is dan de CRT (met 17" viewable).

Zo gauw als ik aan het PC-prive project mee kan doen zal ik een 19" of 20" TFT kopen, zonder twijfel.

Signatures zijn voor boomers.

• Bor
  • Laatst online: 08:26

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Roelos schreef op 24 april 2004 @ 17:37:
maar weegt dit op tegen de extra kosten, ghosting, kleuren (fotobewerking) in vergelijking met een CRT monitor?
Ik blijf dit topicje even volgen....
Mijn ervaring is dat dit inderdaad hier niet tegen op kan wegen op dit moment. Voor echt professioneel gebruik kun je nog steeds beter een crt kopen als kleurechtheid belangrijk is (zoals bij foto / video bewerking etc).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• BiG-GuY
  • Laatst online: 07:49

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb wat TFT's gezien, maar toch vind ik het lekkerder gamen/film kijken op mn CRT iiyama HM704UTC 17" :) de kleurtjes zijn echt mooi met dit scherm, helemaal met OPQ is t n :9~ beeld... alleen surfen op inet enzo is wel lekkerder op n TFT. en ik vind de resolutie 1024x768@100Hz al rustig genoeg, 85Hz vind ik ook nie helemaal rustig... op mn 21" schermpje van HP draai ik lekker 1280x960@100Hz, en dat is echt rustig beeld :) en lekker groot, en veel goedkoper dan TFT, enige wat wel is, is dat je er ruimte voor moet hebben... want de beeldbuizen van n 21" zijn best groot :).

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

Verwijderd

Heb 2 15"tft staan en dus een effectief bureaublad van 2048 x 768, nog maar te spreken van de ruimte op mijn bureau. vroeger een 19" beeldbuis gehad, maar toen stond m'n toetsenbord zo ongeveer tegen m'n monitor aan. Doe veel photoshop/videobewerking en als reele kleurweergaveecht moet krijg je t beste door er een colorcalibrated monitor aan te hangen!

spelletjes gaan trouwens uitstekend als je genoegen neemt met een resolutie van 1024 x 768

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Palomar schreef op 25 april 2004 @ 00:32:
oja, enige minpuntje vind ik dat je eigenlijk maar 1 resolutie tot je beschikking hebt. In spellen vind ik dit niet zo erg. De uitrekfuncties van de huidige tft's geven nog voldoende beeldkwaliteit om een spel op 800x600 te spelen op een tft van 1280xnogwat. Alleen in windows (ui) zit je echt vast aan die ene resolutie (ziet er anders niet uit).
Mijn TFT (Iiyama E431S -17",16ms) heeft een SUB-D en een DVI ingang. Aangezien er alleen een sub-d meegeleverd werd, deze meteen aangesloten, maar in bijv. Kotor, welk niet op 1280*1024 maar alleen op *960 kon, werd het beeld zo uitgerekt dat ik aan beide kanten van m'n beeld gewoon een stuk 'mistte'. Vervolgens aangesloten op een DVI-kabel, en die rekte 'm wel 'mooi' uit. Maar nu heeft m'n videokaart de optie om je beeld ook *niet* uit te rekken. Je hebt dan wel 2 zwarte randen aan de zijkant, maar dat is imho beter dan een onscherp beeld. Dit werkt bij mij vanaf alle resoluties groter dan 800*600. Het betreft hierzo een 9600XT catalyst 4.3. Ik weet niet of Nvidia ook zo'n feature heeft. In catalyst 4.4 heb ik deze functie nog niet gebruikt (nog niet nodig gehad).

Verder zou ik nu echt niet meer een CRT kopen. Beeld is heerlijk plat, minder last van lichtspiegeling, geen last van ghosting in games. Mja, alles is beter dan een 15" met 1024@60hz :'( (tijdelijk beeldscherm na overlijden 17")

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Operations
  • Laatst online: 03-08 22:40
Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 10:36:
ben van tft naar crt gegaan. had een 15 inch tft-tje en een vriend had op zijn werk dat ze hun monitors wegdeden. Bleek een compaq p110 te zijn, dus game nu op 1600*1200 bij 100hz. Heb ruimte zat, dus zolang deze het doet vind ik het allemaal perfect (de tft er nu gewoon naast in dubbelopstelling)
Moondance ik heb ook z'n p110 van compaq(21" ff checken voor de zekerheid ;) ). Vind jij het beeld ook niet wat aan de lichte kant? Wat ik ook doe krijg het beeld niet zo donker als me 17" iiyama die er naast staat.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 16:43
Ik heb een (erg) oude 15 inch Philips 105S monitor.
Deze is nu erg wazig. Juist daarom wil ik hem niet vervangen.
Games zien er stukken beter uit, zelfs zonder aa.

Verwijderd

ik ga voor tft als ie minder dan 20 ms(weetr niet meer wat) heeft

hoge resoluties en hoge refresh rate aan kan

maar toch je hebt voor een geld van een goeie 17" tft een (betere) crt van 19"

Verwijderd

Ik had vroeger een 19" Iiyama Vision Master Pro 451, nu heb ik een 17" Iiyama 4314 Black edition. Ik ben zeer blij dat ik deze overstap gedaan heb, zeker omdat de 451 nogal wat probleempjes had.

De perfecte geometrie van een TFT is nog hetgene wat voor mij het grootste pluspunt is, daarna komt de compacte afmeting.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 15:43 ]

• Maasluip
  • Laatst online: 13-08 14:53

Maasluip

Kabbelend watertje

TheGeneral schreef op 28 april 2004 @ 14:56:
[...]

Moondance ik heb ook z'n p110 van compaq(21" ff checken voor de zekerheid ;) ). Vind jij het beeld ook niet wat aan de lichte kant? Wat ik ook doe krijg het beeld niet zo donker als me 17" iiyama die er naast staat.
offtopic:
Dat monster heb ik ook op mijn werk. Er zit een fotosensor middenboven die de helderheid (deels) regelt. Probeer die eens uit te schakelen in het menu, en anders een doekje eroverheen leggen.

Signatures zijn voor boomers.

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 15:34:
ik ga voor tft als ie minder dan 20 ms(weetr niet meer wat) heeft

hoge resoluties en hoge refresh rate aan kan
Refresh rate doet er niet toe bij TFT, omdat het beeld per defintie niet flikkert. Het enige dat dan nog telt is dus de reactietijd. :)
Pagina: 1