Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Tiptoets schakeling voor dvd-rom

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 22:05
Ik ben bezig met mijn nieuwe casemod. De open/close knop vande DVD-rom & de cd-rw wil ik graag vervangen door een tiptoets. Ik heb de search al gebruikt en verder heb ik nog wat op internet gezocht. Dat leverde wel wat op, maar ik heb toch nog een aantal vragen.
Dit is eigenlijk het enigste bruikbare schema wat ik kon vinden. Ik heb dit even opnieuw getekend:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pcfer/casemod.v2/tiptoets.JPG
Ik heb aan het einde een relais geplaatst, omdat mijn dvd-rom het niet fijn gaat vinden als ik 9 volt op die schakelaar zet.
Ik moet 3,5 volt schakelen (dvd-rom).
Weet iemand welk relais ik nodig heb?
Als er nog andere dingen aan mankeren hoor ik dat graag:)

[ Voor 9% gewijzigd door PcFer op 24-04-2004 17:46 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Die schakeling werkt ook zonder problemen op 3,5V .. daar heb je geen relais voor nodig
misschien moet je dan wel een shottkey diode gerbuiken ipv de 1n4148

Repareren doe je zo.

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11 09:28
Heb je deze schakeling ook al gezien? : http://www.circuitsonline.net/circuits/view/53

• PcFer
Ja, maar die werkt niet fijn. Die moet je met een apart 'knopje' weer uitzetten. Dus als je die aanzet dan blijft de uitgang ook hoog, net zolang totdat je hem weer uitzet en dat is niet de bedoeling.

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Hehe deze schakeling gebruik ik ook voor mn (eeuwig durende :|) baybus project. Ik heb m getest en het werkt. Maar:

• Je moet er wel voor in de buurt zijn van een 230V veld (stopcontact, pc) dus dat is al geregeld ;).
• Je moet wat spelen met de twee weerstanden (andere waarden) omdat die de gevoeligheid bepalen (je kan hem zo gevoelig instellen dat als je in de buurt komt, dat ie schakelt maar daartegenover staat wel dat hij vanzelf ook wel eens wil schakelen :/).
• De schakeling geeft een kleine puls af zodra je er spanning op zet (dit komt doordat de condensator zich eerst even snel moet opladen). Dus het zou zo kunnen zijn dat je cd-lade open gaat als je je pc aandoet. (Ik heb dit 'opgelost' door de schakeling op de Vsb spanning van de voeding te zetten).

Hou hier rekening mee, dat scheelt je weer gekloot ;)

System specs

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Ik denk dat je het het beste met een optocoupler kan doen, kleiner, stiller en goedkoper dan een relais, en je 2 schakelijken blijven wel van elkaar gescheiden.

• PcFer
hmm ik ben een electronica noob. Ik zie wel wat van die opto koppelingen in het conrad boek staan, maar ik weet niet welke, waar en hoe ik ze in het schema plaatsen kan. Kan iemand dat ff uitleggen?

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
op je schakeling moet je even wat veranderen, bij de 2de "IC" ofte wel dat "versterker" tekentje staat 1 en een 2 dit moet een 3 en een 4 zijn omdat in de behuizing van dat ic 2 van die versterkers zitten als het goed is en die kan je allebij gebruiken dus heb je geen 2ic's nodig ;) en je moet een 1n1418 diode zetten over je relais :)

BramBoterham

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 18:20

virus.elektro

profesionele monitor sloper

versterker??, het is een inverter, maar dat maakt niet zoveel uit. Kan je de knop niet rechtstreeks op de aansluitingen van de cd-speler solderen

[ Voor 3% gewijzigd door virus.elektro op 24-04-2004 20:44 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• PcFer
LJ LIGHTNING schreef op 24 april 2004 @ 20:22:
op je schakeling moet je even wat veranderen, bij de 2de "IC" ofte wel dat "versterker" tekentje staat 1 en een 2 dit moet een 3 en een 4 zijn omdat in de behuizing van dat ic 2 van die versterkers zitten als het goed is en die kan je allebij gebruiken dus heb je geen 2ic's nodig ;) en je moet een 1n1418 diode zetten over je relais :)
Het zijn geen versterkers maar inverters :P, maar je hebt gelijk het kan ook met 1 ic. Voor het gemak laat ik deze 2 even staan dan is het tenminste duidelijk wat er bedoeld wordt.
Heb ik die diode hier goed geplaatst?:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pcfer/casemod.v2/tiptoets2.jpg

• JochemK
  • Laatst online: 25-11 10:41
Wat is dan precies het verschil met de huidige situatie?
Oftewel: kan iemand met uitleggen wat het verschil is tussen een normaal knopje van een cd(dvd) rom speler en een "tiptoets"

Ik d8 nl dat het verschil was dat je een tiptoets niet helemaal in hoefde te duwen, dus alleen maar een klein stukkie of zelfs alleen maar aanraken.

Verwijderd

kingjotte schreef op 24 april 2004 @ 21:42:
Oftewel: kan iemand met uitleggen wat het verschil is tussen een normaal knopje van een cd(dvd) rom speler en een "tiptoets"

Ik d8 nl dat het verschil was dat je een tiptoets niet helemaal in hoefde te duwen, dus alleen maar een klein stukkie of zelfs alleen maar aanraken.
Ik dacht zelf dat een tiptoets eigenlijk geen schakelaar is, maar dat je alleen je vinger op (bijv) een stukje metaal legt en dat dan de schakelaar wordt gesloten. Het is dus eigenlijk een schakelaar die je niet hoeft in te drukken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 21:54 ]

• PcFer
kingjotte schreef op 24 april 2004 @ 21:42:

Dat klopt, een tiptoets hoef je alleen maar aan te raken. Er is dan natuurlijk wel een schakeling nodig om dit te realiseren.

EDIT: weer te laat 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door PcFer op 24-04-2004 21:52 ]

Verwijderd

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgensmij heb je alleen een inverter nodig die het relais aanstuurt (de transitor dus). De ingang van die inverter gooi je dan met een weerstand naar de +V-lijn. Als je nu de ingang met je vinger aanraakt, dan wordt deze verbonden met GND (als je de voeding van je PC gebruikt, 5V). En dan wordt de uitgang van de inverter dus hoog en wordt het relais even gesloten totdat je je vinger weer weghaalt.

Of gaat bovenstaande niet op? Lijkt me wel wat makkelijker :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 21:59 ]

• PcFer
hmm, iedereen die blaat weer wat anders.
Ik ga dit schema maken, maar welk relais heb ik dan precies nodig? Ik heb me laten vertellen dat die transistor niet meer dan 100mA aan kan sturen dus mag ik dan niet een relais hebben die groter is dan 100mA? Klopt het dat het relais een vrij hoge spoelweerstand moet hebben?

• JochemK
  • Laatst online: 25-11 10:41
Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 21:51:
[...]
Ik dacht zelf dat een tiptoets eigenlijk geen schakelaar is, maar dat je alleen je vinger op (bijv) een stukje metaal legt en dat dan de schakelaar wordt gesloten. Het is dus eigenlijk een schakelaar die je niet hoeft in te drukken.
Volgens mij noemen ze dat een aanraakschakelaar,
en is een tiptoets een zo eentje die altijd al op je cd / dvd zit.
dan heb je nog drukschakelaars, die je dus echt een eind in moet drukken

• PcFer
Is dit relais goed?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pcfer/casemod.v2/relais.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door PcFer op 25-04-2004 20:55 ]

Verwijderd

Nee, dat gaat niet goed als je een 9V voedingsspanning hebt en een 12V relais. De spanning over de transistor gaat nog van die 9V af en dan kom je dus uit op een spanning van ca 7,8Volt. Dus moet je een relais hebben dat schakelt bij deze spanning en dan moet je ook nog op de schakelstroom letten.

• PcFer
Er staat 9-13,2 dus hij zou bij 9 volt ook wel moeten werken, maar als er 7,8 volt op komt dan neem ik deze variant wel:
Unom: 6 Volt
Weerstand: 100 Ohm

productomschrijving:

Monostabiel neutraal.
Voor printplaten • Contact 1x OM • Max. schakelstroom 2,5 A~ / 5 A= • Max. schakelspanning 250 V~ / 60 V= • Schakelvermogen 600 VA / 120 W • Afm. 21 x 16 x 17,5 mm.

En dan zet ik er wel 7 volt op :D

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
opto coupler doet precies het zelfde als en relais, tis zeg maar een led met een lichtsensor in een behuizing. scheelt hoop geld geklik en ruimte.
is op de zelfde manier aan te sluiten (pinout verschilt per type)

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 18:20

virus.elektro

profesionele monitor sloper

DiLDoG schreef op 25 april 2004 @ 22:58:
opto coupler doet precies het zelfde als en relais, tis zeg maar een led met een lichtsensor in een behuizing. scheelt hoop geld geklik en ruimte.
is op de zelfde manier aan te sluiten (pinout verschilt per type)
je hebt zelfs geen tor meer nodig dan, een poortje kan een optocoupler makelijk uitsturen.

@ts wat had je trouwens als tiptoets gedacht. 2 metalen stripjes, of iets anders, er is namelijk een tijdje geleden een topic geweest over starwars toetsen. [rml][ el] startrek knoppen[/rml]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• PcFer
OPTOCOUPLER:
Type SFH 610
Iuit (mA) 50
Uiso 2800
Uuit (V) 70
Is deze goed? Ik zie namenlijk niets staan over de hoeveelheid volt die nodig/toegestaan is om dat ledje te laten branden. :?

Verwijderd

virus.elektro schreef op 26 april 2004 @ 08:54:
[...]

je hebt zelfs geen tor meer nodig dan, een poortje kan een optocoupler makelijk uitsturen.
Dat kan erg tegenvallen, en al helemaal bij lage spanningen.
Je kan het niet vergelijken met een gewone tor waar een hoge collectorstrom geleverd kan worden bij een lage basisstroom.

Heb je bij een optocoupler een hoge stroom door de tor nodig, dan moet de LEDstroom ook hoog zijn, anders zakt de uitgangsspanning gegarandeeerd in elkaar.
PcFer schreef op 26 april 2004 @ 09:40:
OPTOCOUPLER:
Type SFH 610
Iuit (mA) 50
Uiso 2800
Uuit (V) 70
Is deze goed? Ik zie namenlijk niets staan over de hoeveelheid volt die nodig/toegestaan is om dat ledje te laten branden. :?
Om het LEDje in een optocoupler te laten oplichten is ca 1V nodig, gebruik een voorschakelweerstand, anders legt ie zeker het loodje.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 11:14 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Hmm interesant :) zou je als ie werkt en af is een paar foto's kunnen schieten ? :) wil ook nog wel zoiets maken maar in schema's benk heel brak :/

• PcFer
Raz- schreef op 26 april 2004 @ 13:03:
Hmm interesant :) zou je als ie werkt en af is een paar foto's kunnen schieten ? :) wil ook nog wel zoiets maken maar in schema's benk heel brak :/
Ja natuurlijk :), als ik hem af heb en het werkt allemaal dan zal ik foto's en het uiteindelijke schema posten.

Nu hebben we dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pcfer/casemod.v2/tiptoets3.JPG
Uit die transistor komt ongeveer 6 volt. Dus de weerstand moet de spanning van 6v naar 1v brengen. Rekenen we dit zo uit?: U=I.R --> R=U/I ---> R= 5/0,05=100 Ohm?
Ik heb 50 miliampère genomen, omdat die opto coupler Iuit van 50 mA heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door PcFer op 26-04-2004 16:23 ]

Verwijderd

Kan wel wat minder, neem eerst eens 330 Ohm oid.
Als de uitgangsspanning van de tor in de opto te veel zakt kan je altijd nog een kleinere waarde nemen.

• PcFer
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 19:06:
Kan wel wat minder, neem eerst eens 330 Ohm oid.
Als de uitgangsspanning van de tor in de opto te veel zakt kan je altijd nog een kleinere waarde nemen.
Spanning uit de opto? Het is niet de bedoeling dat er spanning op uitgangA en uitgang B van de opto komt te staan. Als de schakeling in werking is dan is het de bedoeling dat uitgangA en uitgangB van de opto in verbinding met elkaar staan, zodat er een gesloten kring gevormt wordt zodat de cd drive open gaat, net zoals een gewone aan/uit schakelaar :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
De ingangs stroom heeft weinig met de stroom die de optocoupler kan "schakelen" te maken, zoals exter zegt is 330Ohm waarschijnlijk al meer dan genoeg ...

Enneh ... je hebt je opto verkeerd om

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Wacht even, ik weet niet of dit goed gaat (maar je kan het natuurlijk altijd uitproberen). De spanning tussen emitter en collector van de transistor in de optocoupler is namelijk 6V. Dit betekent dat er een spanning van meer dan 6V nodig is om er een stroom te laten lopen. En ik denk niet dat er tussen de aansluitpunten van de schakelaar van je DVD-rom meer dan 6V staat. Ik ben dus bang dat dit niet goed gaat. Maar misschien dat iemand anders er op een andere manier tegenaan kijkt. Ik zie het in ieder geval niet goed gaan op deze manier.

De diode in de optocoupler werkt overigens op een spanning van ca 1.2-1.4 volt. Over de weerstand komt dus een spanning van 4,5V bij een stroom van ca 20mA (genoeg voor de lichtdiode). Dat wordt dus R=4,5/0,02=220 a 230 ohm.

Verwijderd

Er staat helemaal geen spanning tussen de collector en de emitter van de optotor, die hangen nu nog los en het is wel de bedoeling dat je de boel zo aan gaat sluiten dat het gaat werken.
Daarvoor moet je eerst weten wat er nu gebeurt als je op de button op de DVDrom drukt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 20:00:
Er staat helemaal geen spanning tussen de collector en de emitter van de optotor, die hangen nu nog los en het is wel de bedoeling dat je de boel zo aan gaat sluiten dat het gaat werken.
Daarvoor moet je eerst weten wat er nu gebeurt als je op de button op de DVDrom drukt.
Er staat geen spanning inderdaad, maar die 6V die ik bedoel is de spanning tussen de emitter en collector. Dit is dus de drempelspanning van de transistor. Bij een diode is deze spanning 0,6V (bij een 1n4148) en bij de BC547 (transistor) is deze ca 1,2V.

Die 6V staat er dus niet, maar het is wel een 'drempel' die aangeeft hoe groot de spanning aan de kant van de transistor moet zijn om er een stroom te laten lopen.

• PcFer
Ik ga morgen even wat spul halen/bestellen. Ik probeer het gewoon met die laatste schakeling die ik hier gepost heb. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 20:14:
[...]

Er staat geen spanning inderdaad, maar die 6V die ik bedoel is de spanning tussen de emitter en collector. Dit is dus de drempelspanning van de transistor. Bij een diode is deze spanning 0,6V (bij een 1n4148) en bij de BC547 (transistor) is deze ca 1,2V.

Die 6V staat er dus niet, maar het is wel een 'drempel' die aangeeft hoe groot de spanning aan de kant van de transistor moet zijn om er een stroom te laten lopen.
Weet niet of ik je volg, maar als je het over de verzadigingsspanning van een BC547B hebt, die is maar 100mV. De spanning dus die over de tor valt direct gemeten op collector en emitter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 22:02:
[...]

Weet niet of ik je volg, maar als je het over de verzadigingsspanning van een BC547B hebt, die is maar 100mV. De spanning dus die over de tor valt direct gemeten op collector en emitter.
Ik bedoel idd de spanning tussen de emitter en collector en deze is bij een BC547 ca 1,2V (2x een PN-overgang met een drempelspanning van 0,6V, toch?).

Verwijderd

Nee, zo werkt dat niet, basis-emitterspanning is wel ca 0,6V
Als je het vervangingsschema van een NPN-tor zit dan zie je dat de bovenste diode in sper staat, zodra de tor begint te geleiden slaat ie door en geleidt ie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 18:37:
Nee, zo werkt dat niet, basis-emitterspanning is wel ca 0,6V
Als je het vervangingsschema van een NPN-tor zit dan zie je dat de bovenste diode in sper staat, zodra de tor begint te geleiden slaat ie door en geleidt ie.
Die diode geleidt dan wel, maar de drempelspanning erover is wel 0,6V. Net als bij een 1n4148 in geleiding, daar staat dan ook nog een spanning over van 0,6V.

Verwijderd

Je kan de PN-overgangen in een tor niet vergelijken met die van een gewone diode.
Als je 2 dioden aan elkaar plakt zoals de overgangen in een tor, dan heb je geen transistor gemaakt.

Ik zou zeggen, stuur een BC547B in verzadiging met een LEDje in z'n collectorleiding en ga over de tor meten, Uce zal zo'n 100mV zijn.
Vergroot de stroom door de tor en je zal zien dat Uce oploopt.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

In die opto coupler zit een "gewoon" LEDje, 20mA is meer dan zat.

7 Volt - spanningsval over transistor (0,7V) = 6,3 Volt
Spanningsval over LEDje (gokje) 1,4V
6,3 - 1,4 = 4,9V

V = I * R
4,9 = 0,02 * R
R = 245Ohm

270 Ohm nemen ofzo. Anders doet je opto coupler smokie smokie.

[ Voor 200% gewijzigd door TheBorg op 27-04-2004 20:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 20:26:
Je kan de PN-overgangen in een tor niet vergelijken met die van een gewone diode.
Als je 2 dioden aan elkaar plakt zoals de overgangen in een tor, dan heb je geen transistor gemaakt.
Dat bedoel ik dus niet, alleen wilde ik hiermee aangeven wat de spanning Ube en Uce in hielden. Een tranistor is in dit geval op te vatten als twee diodes ;)

Verwijderd

TheBorg schreef op 27 april 2004 @ 20:35:
In die opto coupler zit een "gewoon" LEDje, 20mA is meer dan zat.

7 Volt - spanningsval over transistor (0,7V) = 6,3 Volt
Spanningsval over LEDje (gokje) 1,4V
6,3 - 1,4 = 4,9V

V = I * R
4,9 = 0,02 * R
R = 245Ohm

270 Ohm nemen ofzo. Anders doet je opto coupler smokie smokie.
De spanningsval over de transistor is toch 2*0,7V?

Verwijderd

Misschien praat ik Russisch, ik weet niet, maar de twee dioden in een tor staan niet in serie, dus de spanningsval is ook niet 2 x 0,7V.
De spanningsval over een tor hangt af van de stroom erdoor.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/npntor.PNG

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 21:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 21:16:
Misschien praat ik Russisch, ik weet niet, maar de twee dioden in een tor staan niet in serie, dus de spanningsval is ook niet 2 x 0,7V.
De spanningsval over een tor hangt af van de stroom erdoor.

[afbeelding]
Dan hebben ze mij dat op school verkeerd uitgelegd :), ik geloof je dan maar al snap ik niet waarom je nu opeens zegt dat de spanning afhangt van de stroom terwijl het eerst nog 100mv was 8)7

Verwijderd

Ja, met een LEDje in de collectorleiding is het zo'n 100mV...
Pagina: 1