Waardes op de voeding

Pagina: 1
Acties:

• SI4live
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09-2024
Een beetje een n00b vraag maar ja wil het wel weten:

Je hebt 5 waardes op een voeding: -5V, +5V, +3.3V, -12V en +12V
Wat ik me afvraag is wat elk van deze waarden betrekking op heeft, als ik het goed heb begrepen is die +12V voor je CPU en de +5V voor je VGA (dit weet ik niet zeker :s), maar op wat hebben die andere waarden dan betrekking op?

En ik wil nog iets weten MBM5 geeft aan dat mijn -12V lijn continu op -7,17V loopt en mijn -5V lijn op -0,18V is dit slecht? en hoe zou dat komen. Btw ik heb geen stabiliteits problemen alles gaat lekker zijn gangentje.

http://www.swfemedia.com

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:31
Volgens mij is dit meer een vraagje voor dit topic:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 3

En 12 volt is volgens mij niet echt goed voor je cpu, de meeste cpu's lopen op 1,6-1,7 volt.

succes

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:56
De waardes van de -lijnen willen nog wel eens fout afgelezen worden, dus zolang je stabiliteitsproblemen hebt hoef je je daar niet al te veel zorgen over te maken :)
allard_070 schreef op 24 april 2004 @ 13:41:
Volgens mij is dit meer een vraagje voor dit topic:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 3
Hij vraagt toch helemaal niet welke voeding hij nodig heeft :?

The devil is in the details.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
allard_070, let er wel op dat dat nooit rechtstreeks uit je PSU komt. :)
Spanning reguleren is tegenwoordig een belangrijke taak voor een mobo. Verder is de PIV stekker een stekker met 2x +12V en 2x GND.

+5 en +12 zitten ook in de overige draden vanaf je PSU (rood resp geel) en zorgen dus ook voor de prik die je schijven nodig hebben en zware videokaarten hebben ook een molex aansluiting aangezien AGP niet voldoende in de stroomvoorziening voorziet.

De negative voltages werden vroeger veel meer gebruikt dan nu (vooral voor de oudere I/O poorten) en die waardes vallen wel vaker heel anders uit, zonder dat je er echt last van hebt met huidige mobo's en randapparatuur.

edit:
December, je vergeet het woordje 'geen' in je 1e zin ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 24-04-2004 13:51 ]

{signature}

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:31
December schreef op 24 april 2004 @ 13:43:
Hij vraagt toch helemaal niet welke voeding hij nodig heeft :?
offtopic:
In de start post van 'Welke voeding heb ik nodig? Deel 3' staat:

De bedoeling van dit topic:
Het doel van dit topic is het delen van ervaringen en het beantwoorden van vragen omtrent voedingen.

Dus toen dacht ik dat het vast in dat topic thuis hoorde.

@Voutloos
Idd je hebt gelijk.

@TS
De min waardes zijn toch wel erg vreemd, ik zou ze nog eens uitlezen met een ander programma.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:56
allard_070 schreef op 24 april 2004 @ 13:54:
[...]

offtopic:
In de start post van 'Welke voeding heb ik nodig? Deel 3' staat:

De bedoeling van dit topic:
Het doel van dit topic is het delen van ervaringen en het beantwoorden van vragen omtrent voedingen.

Dus toen dacht ik dat het vast in dat topic thuis hoorde.
En dan met name over de capaciteit van de voeding en in sommige gevallen welke merken en types.
Anders kan je wel overal een topic voor aan gaan maken en alle vragen in dat soort topics dumpen ;)

The devil is in the details.

• SI4live
@Voutloos
Errug bedankt voor de uitleg, maar wat ik me nu afvraag is wat die +3.3V lijn doet of is dat gewoon hetzelfde als de +5V en +12V.

@allard_070
Ik heb nog eens gechecked met Speedfan en die geeft voor die -12V lijn dit keer wel een redelijke waarde -11.79, maar voor de -5V lijn geeft ie 0,01V :s.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dan lees je het eens een keer uit vanuit je BIOS, die zal misschien wel goede waardes laten zien ;)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44
SI4live schreef op 24 april 2004 @ 14:56:
@Voutloos
Errug bedankt voor de uitleg, maar wat ik me nu afvraag is wat die +3.3V lijn doet of is dat gewoon hetzelfde als de +5V en +12V.
je 3.3, 5 en 12 volt lijnen 'zijn' niet voor 1 bepaald onderdeel, het zijn alledrie bronnen waaruit je hardware kan putten om zijn werk te doen :)

Het ene bord pakt de spanning voor de processor van de 5 volt af, het andere van de 12. Hetzelfde geld voor je geheugen, je chipset en de rest.

Harde schijven, floppydrives en cdrom-spelers krijgen alleen 12 en 5 volt, deze laten meestal de motoren op 12 en de electronica op 5volt lopen, maar ook dat hoeft niet per se.

Insteekkaarten werken op 5v. Nou je, een aantal ook op 3.3v maar als consument heb je er geen last van, alle kaarten die je als consument koopt werken op de moederborden die je koopt :) Serverborden (en dan met name die met pci-x) werken vaak op 3.3v omdat die veel sneller gaan en op lagere voltages veel minder last van overspraak hebben.

Je kunt het vergelijken met ledjes... Zet je een beaald weerstandje er tussen dan werkt het ledje op 12v, met een ander op 5 volt en met weer een ander op 3.3 volt. Zo werkt het in de pc ook. Een aantal dingen werken standaard op een voltage, en daar waar de spanning afwijkt moet men gaan omvormen, en dan maakt het voor zover ik weet niet zo veel uit welke je neemt. Op zo'n moment gaan er hele andere dingen spelen, zoals hoeveel je al van een bepaalde lijn neemt, en hoe efficient je het ene naar het andere om kunt zetten bijvoorbeeld.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• SI4live
Paul Nieuwkamp schreef op 24 april 2004 @ 15:38:
[...]

je 3.3, 5 en 12 volt lijnen 'zijn' niet voor 1 bepaald onderdeel, het zijn alledrie bronnen waaruit je hardware kan putten om zijn werk te doen :)

Het ene bord pakt de spanning voor de processor van de 5 volt af, het andere van de 12. Hetzelfde geld voor je geheugen, je chipset en de rest.

Harde schijven, floppydrives en cdrom-spelers krijgen alleen 12 en 5 volt, deze laten meestal de motoren op 12 en de electronica op 5volt lopen, maar ook dat hoeft niet per se.

Insteekkaarten werken op 5v. Nou je, een aantal ook op 3.3v maar als consument heb je er geen last van, alle kaarten die je als consument koopt werken op de moederborden die je koopt :) Serverborden (en dan met name die met pci-x) werken vaak op 3.3v omdat die veel sneller gaan en op lagere voltages veel minder last van overspraak hebben.

Je kunt het vergelijken met ledjes... Zet je een beaald weerstandje er tussen dan werkt het ledje op 12v, met een ander op 5 volt en met weer een ander op 3.3 volt. Zo werkt het in de pc ook. Een aantal dingen werken standaard op een voltage, en daar waar de spanning afwijkt moet men gaan omvormen, en dan maakt het voor zover ik weet niet zo veel uit welke je neemt. Op zo'n moment gaan er hele andere dingen spelen, zoals hoeveel je al van een bepaalde lijn neemt, en hoe efficient je het ene naar het andere om kunt zetten bijvoorbeeld.
Nu snap ik het volkomen, maar wat ik me nog afvraag is wat dan het verschil istussen de +xxV lijnen en de -xxV lijnen... Want de -xxV lijnen hebben toch geen aparte aanlsuitpunt, net zoals de +xxV lijnen (molex), of zit ik hier uit me nek te lullen...

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44
Een voltage is eigenlijk een potentiaalverschil, een verschil tussen 2 lijnen. Wat we op een pcvoeding nul noemen is eigenlijk arbitrair (niet helemaal, daarvoor is alles juist geaard ;) maar je snapt denk ik wel het punt).

Als je nu 2 draadjes hebt met een verschil van 12 volt ertussen, is de ene lager dan de andere. Die lage is de min of de nul, die hoge is de plus.

Wat is dan -12 en -5? Simpel, die hoge is de nul die de andere voltages hebben, de en lage noemen we -5 of -12 :)

Daaruit volgt dus dat we 24v kunnen krijgen door een +12 en een -12 lijn te nemen. Daar is echter voldoende over geschreven in het forum, hoofdpunt is dat de -12 bijna niets kan hebben :) Bij 7 volt spelen er weer andere dingen mee. Deze paragraaf is echter niet relevant voor het verhaal, want:

Wat kun je nou met die -12 en die -5 ? Niet zo veel eigenlijk. Ze worden tegenwoordig amper meer gebruikt (wat ook te zien valt op je voeding, waar 5v soms wel 40A kan leveren zijn de negatieve voltages ieder maar 1 ampere of zo). Ze werden (schijnbaar) vooral gebruikt voor de seriele en parallelle poorten :)

Als je met 'aansluitpunt' en draadje dat uit de voeding bedoeld: die is er wel :) -12 en -5 zijn respectievelijk de blauwe en de witte draad in je atx-stekker die op het moederbord zit

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 24-04-2004 16:13 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1