[java/.net] expertsysteem-shell verkopen.

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
De afgelopen jaren heb ik veel ervaring opgedaan met het bouwen van expertsystemen/rulebasedsystemen en ik loop al een hele tijd met het idee om zelf iets op te gaan zetten en dat te gaan verkopen. Ik wil een assortiment van componenten op gaan zetten waarmee eenvoudig een expertsysteem opgezet kan worden. Hierbij moet je denken aan allerlei vormen van dataprovider implementaties (database koppeling, ejb-koppeling, object-koppeling, gui koppeling etc). Maar ook eventsysteem waarmee je kunt reageren op events en ze kunt versturen (jms, mail etc). Verder is het in sommige gevallen (vooral client/server applicaties) handig dat je een administratie-server is voor de expertsystemen waar al het beheer kan plaats vinden. Hierbij moet je denken aan plaatsen, ophalen, verwijderen etc. Met een breed skala aan componenten hoef je in veel gevallen alleen nog maar iets te doen aan het expertsysteem/rulebase implementatie (knowledge enginering) zelf. En dat is dan ook een dienst die ik eventueel wil gaan verlenen.

Ik denk dat er vraag is naar een flexibele rulebasedsystem oplossingen om bv business logic in onder te brengen, die makkelijk te integreren zijn en ik heb genoeg technische kennis om het te realiseren. Maar ik ben dus een totale noob op eigelijk alles wat niet te maken heeft met het technische gedeelte zoals bv administratie, financieen etc. Hoe kan ik het beste gaan aanpakken? Hoe zit het met aansprakelijkheid/verplichtingen (bv mbt bugs). Moet ik me inschrijven bij de kamer van koophandel? Ik zou dus graag van jullie willen horen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Verder ben ik eigelijk een echte techneut en daar ligt ook echt mijn hart. Ik denk dat dat wel erg belangrijk is om bij te vertellen.

ps:
Ik zit trouwens ook te denken aan een .NET versie waardoor ik de afzetmarkt behoorlijk kan vergroten.

[ Voor 17% gewijzigd door Alarmnummer op 24-04-2004 13:24 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:00

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verder ben ik eigelijk een echte techneut en daar ligt ook echt mijn hart.
Dan komt het antwoord op de vraag:
kan ik het beste gaan aanpakken?
vanzelf al: niet. :) Je wilt je waarschijnlijk helemaal niet bezig gaan houden met al het geneuzel van facturering, administratie, etc. :) Is het een overweging om het met z'n tweeen te gaan doen; jij houdt je bezig met de techniek en de ander met marketing en administratie?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[SG] ---> [PW]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Ik denk dat je grofweg 2 paden kunt bewandelen:
a) Zoek een partner met ervaring en kennis van zaken, die de delen van het ondernemerschap op zich wil nemen, waarbij jij verantwoordelijk blijft voor de technische invulling.
b) Zoek een onderneming die jouw product voor jou wil verkopen in licentie, of die het hele product van jou koopt om het zelf te verkopen. In het eerste geval behoudt je de rechten maar krijg je meer rompslonp, in het tweede geval willen ze je misschien inhuren om de ontwikkeling binnen hun onderneming voort te zetten.

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 14:59

pjvandesande

GC.Collect(head);

Wil je het uit eigen zak gaan betalen, of wil je investeerders gaan benaderen?

Je kan het beste iemand zoeken die al ruime ervaring heeft op dat gebied. Dat jij de ontwikkelaar bent en hij zoekt/onderhoud contact met klanten.

• Alarmnummer
questa schreef op 25 april 2004 @ 09:42:
Wil je het uit eigen zak gaan betalen, of wil je investeerders gaan benaderen?
Het product ontwikkelen doe ik wel in mijn vrije tijd, dus daar ben ik geen geld voor nodig. En daar ga ik ook binnenkort mee beginnen (ben nu wat een het prototypen om beter inzicht te krijgen) en een gedeelte van het systeem (de prolog basis) is voor een deel ook al klaar. Het lijkt me het handigste als ik dit in ieder geval al klaar heb en kijken of ik aantal bedrijven kan interesseren. Als er interesse is (en dat is er wel), dan moet ik misschien weer gaan kijken hoe we het 'officieel' gaan maken.
Je kan het beste iemand zoeken die al ruime ervaring heeft op dat gebied. Dat jij de ontwikkelaar bent en hij zoekt/onderhoud contact met klanten.
Yep. Maar het is wel lastig om iemand te vinden die ook nog eens thuis is in kennissystemen/ruleengines etc.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Alarmnummer schreef op 25 april 2004 @ 09:49:
[...]
Yep. Maar het is wel lastig om iemand te vinden die ook nog eens thuis is in kennissystemen/ruleengines etc.
Is dat nodig denk je? Je zoekt toch iemand die het verkooppraatje etc. kan houden? Volgens mij hoeft zo'n commerciele man niet een diepgaande technische kennis van het product te hebben. Een beetje feeling en een helicopterview van de technische specificaties is denk ik voldoende.

Trouwens, loop eens bij de kamer van koophandel naar binnen. Ze zitten er juist voor dit soort vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door P_de_B op 25-04-2004 11:07 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

/me is het helemaal met P_de_B eens

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
Ik vind het overigens best wel eens interessant om o.a. de marketing kant van het verhaal te bestuderen. Ook ik ben een techneut, maar het verschaft je toch zeker wel nieuwe inzichten in waar en hoe je jouw produkt aan de man zou kunnen brengen. Bovendien zorgt het ervoor dat je met je contacten toch wel iets anders gaat communiceren dan alleen over de technische specs :) .

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Alarmnummer
farlane schreef op 25 april 2004 @ 15:07:
Ik vind het overigens best wel eens interessant om o.a. de marketing kant van het verhaal te bestuderen.
De marketing kant zegt me niet zo heel veel. Ik zie te vaak allerlei mooie mode woorden en hype-kreten bij dingen staan waarbij ik me afvraag of de essentie van het geheel wel zo nuttig is.
Ook ik ben een techneut, maar het verschaft je toch zeker wel nieuwe inzichten in waar en hoe je jouw produkt aan de man zou kunnen brengen. Bovendien zorgt het ervoor dat je met je contacten toch wel iets anders gaat communiceren dan alleen over de technische specs :) .
Dat ben ik met je eens. Als je gaat knowledge-engineren dan moet je als geen ander je in een bepaald domein inleven omdat jij de kennis uit allerlei mensen moet zien te peuteren. Dan kan gaan tot hoe ervaren timmermannen de beste aanpak kiezen tot een rechtspraak voor het juridische domein. Dat vind ik wel interessant om te doen en zeker als het ook nog een goed werkt. Klant blij en ik ook (want ik krijg centjes :P )

• Alarmnummer
Ik schop hem nog even omhoog. Kijken of er nog meer mensen zijn die me wat pointers kunnen geven.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Alarmnummer schreef op 27 april 2004 @ 10:35:
Ik schop hem nog even omhoog. Kijken of er nog meer mensen zijn die me wat pointers kunnen geven.
Hey Alarmnummer, ik zit zo even wat posts van je te lezen, en heb even je site begluurt (wel vaker gedaan, staat nu helaas niet zoveer meer op?). Opzich wel interessant allemaal, alleen mis ik helaas compleet hoe je je systeem hebt opgezet (of wil gaan opzetten). En dan voornamelijk waar je gebruik van maakt, frameworks, standaarden enz enz. Technische kant dus.

Staat misschien in dat pdf'je, maar dat is me toch echt even iets te lang ;) Sorry

iRacing Profiel

• Alarmnummer
MrBarBarian schreef op 27 april 2004 @ 10:44:
[...]
Hey Alarmnummer, ik zit zo even wat posts van je te lezen, en heb even je site begluurt (wel vaker gedaan, staat nu helaas niet zoveer meer op?).
Ik knap iedere keer volledig af op css (gebruik ik op mijn site behoorlijk veel). En meestal heb ik interessantere dingen te doen dan een beetje aan mijn site te pielen.
Opzich wel interessant allemaal, alleen mis ik helaas compleet hoe je je systeem hebt opgezet (of wil gaan opzetten). En dan voornamelijk waar je gebruik van maakt, frameworks, standaarden enz enz. Technische kant dus.

Staat misschien in dat pdf'je, maar dat is me toch echt even iets te lang ;) Sorry
Dat staat dus allemaal in het verslag. En dat is trouwens alleen het expertsysteem zelf en niet hoe ik het geschikt wil gaan maken voor client-server omgevingen. Ik ben daarover op dit moment eigelijk alleen nog maar aan het brainstormen.

[ Voor 12% gewijzigd door Alarmnummer op 27-04-2004 10:53 ]

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Alarmnummer schreef op 27 april 2004 @ 10:49:

Dat staat dus allemaal in het verslag. En dat is trouwens alleen het expertsysteem zelf en niet hoe ik het geschikt wil gaan maken voor client-server omgevingen. Ik ben daarover op dit moment eigelijk alleen nog maar aan het brainstormen.
Oke.. juist dat laatste heeft mijn intresse wel. Hoe wil je het gaan opzetten, or-mapping, validatie, presentatie, business logic, applicatieserver enz enz.

Lijkt me overigens zeker een belangrijk aspect. Je hebt voor Java gekozen, maar moet je keuze ook kunnen beargumenteren lijkt me, en dan zijn dit naar mijn mening essentiele onderdelen.

iRacing Profiel

• Alarmnummer
MrBarBarian schreef op 27 april 2004 @ 11:05:
[...]
Oke.. juist dat laatste heeft mijn intresse wel. Hoe wil je het gaan opzetten, or-mapping, validatie, presentatie, business logic, applicatieserver enz enz.
Ik denk dat de kracht van zo`n systeem gaat liggen in zo weinig mogelijk eisen te gaan stellen en zo veel mogelijk flexibiliteit geven. Ik zou dus geen or-mapping zelf tot stand willen brengen maar dat overlaten aan de omgeving. Gebruik je ejb? Dan moet je de mogelijkheid hebben om entitybeans aan te spreken (bv). Gebruik je hibernate? Nou dan moet je daar ook op kunnen aansluiten. Ik zat zelf te denken aan een interface op te zetten: DataSource , die de omgeving moet realiseren. Hierdoor hou je dus een erg flexibel project die eenvoudig overal mee te integreren valt. Uiteraard kun je natuurlijk een aantal implementaties leveren van die interface zoals een rechstreeks jdbc koppeling of object koppeling (als je objecten in het geheugen wilt aanspreken), maar dat is imho technisch gezien wat minder interessant. Hetzelfde geldt voor veel andere eigenschappen zoals presentatie ed.

Het systeem moet controle kunnen uitoefenen op de engine (starten, stoppen, resetten, querieen), maar dit kan ook weer onafhankelijk van een bepaalde omgeving worden opgezet. Je stelt weer je contracten (interfaces) op en levert eventueel een aantal implementaties van veel voorkomende scenario`s. Hierdoor hou je je flexibiliteit maar kun je toch snel iets in elkaar zetten.

Verder gebruik ik op dit moment Prolog als basis, maar dat is ook iets dat zich in een rule engine afspeelt. Een eindgebruiker (developer in dit geval) heeft daar niets mee te maken. Hij krijgt een of andere engine die aan een contract voldoet en het maakt niet uit wat daar onder zit.
Lijkt me overigens zeker een belangrijk aspect. Je hebt voor Java gekozen, maar moet je keuze ook kunnen beargumenteren lijkt me, en dan zijn dit naar mijn mening essentiele onderdelen.
Tja en waarom Java. Hier zit in ieder geval een enorme afzetmarkt in als je kijkt naar enterprise/web applicaties. Maar zoals ik al zei... ik zit er ook aan te denken om een voor .NET te ontwikkelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Alarmnummer op 27-04-2004 11:42 ]

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Is het een idee om eerst voor jezelf een soort van kort ondernemingsplan / visie te gaan schrijven / ontwikkelen? Zo te lezen zit het technische gedeelte heel goed in je hoofd, maar weet je voor jezelf nog niet wat je er uiteindelijk mee wil gaan doen. :) Daarom lijkt het mij nuttig om eerst bij jezelf na te gaan wat je wil met de techniek en wat je (financieel) verwacht of wenst te bereiken.

Scenario's kunnen zijn:
-Je gaat part-time werken en probeert de rest van de tijd aan je systeem te werken / het te verkopen. Je gaat je fulltime bezig houden met je systeem en je vergaart kapitaal om de eerste maanden door te komen.

Vergeet niet dat je er hoe dan ook meer dan alleen ontwikkeltijd kwijt aan zal zijn. Dingen als support en bugfixes gaan dan ook prioriteit krijgen.

Het administratieve gedeelte, mocht je het zelf willen gaan doen, hoeft niet veel tijd te kosten als je je administratie van te voren goed opzet en gedisciplineerd de boel bijhoudt. :) Informeer in ieder geval bij de belastingdienst voor wat betreft de belastingen per rechtsvorm. Een rechtsvorm (VOF/BV etc) zal je denk ik sowieso moeten oprichten. Het geeft je wat meer zekerheid en identiteit, ook naar clienten toe.

Maar goed, begin bij een ondernemingsplan (en dan hoeft het markt/marketing-gedeelte nog niet eens). Op de KvK site staan geloof ik wat voorbeelden. Vraag ook in je directe omgeving om ideëen en kritiek (!).

Sundown Circus

Pagina: 1