Toon posts:

Belgse laptop - AZERTY ipv QWERTY

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.,

Stel ik heb een Belgse laptop met een AZERTY toetsenbord. Het is een ACER 1501 LMI (niet leverbaar meer in nederland)... Kan ik dan die toetsjes los maken (zoals bij normale tobo's kan) en dan op de goeie plek zetten.. of is dat niet mogelijk bij laptops?

Alvast bedankt...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:43
Volgens mij hebben laptoptoetsen een wat ander mechanisme dan normale toetsenborden, dus ik zou het zelf niet zomaar even doen. Maar als je de toetsen wel kan vervangen/verplaatsen dan kan je 'm wel gewoon gebruiken als QWERTY toetsenbord door de instellingen goed te zetten (alleen zullen een aantal toetsen iets anders werken dan dat het plaatje aangeeft) :)

The devil is in the details.

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 22:21
Combinaties van verschillende lettertekens op één toets zijn hier in België ook anders dan in Nederland. Hoe wil je dat dan oplossen?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, heb het net getest met een hele oude toshiba laptop, daarbij zit er gewoon een click mechanisme op.. Kan ze er af halen en er weer op zetten... Dus ik denk dat het dan ook wel kan met een ACER?

December: Ja de instellingen zet in in windows dan gewoon op de QWERTY instelling en als ik dan ook ff het "plaatje" (de knopjes) goed kan zetten dan is het helemaal mooi ;)
ShadowrunR schreef op 24 april 2004 @ 12:05:
Combinaties van verschillende lettertekens op één toets zijn hier in België ook anders dan in Nederland. Hoe wil je dat dan oplossen?
Nou, ik wil alleen maar de AZERTY (de letters dus) veranderen...

Of raden jullie mij dit af :D?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 12:08 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je niet blind kunt typen dan zou ik toch een Belgische AZERTY-layout afraden als je een Nederlandse QWERTY gewoon bent. Niet alleen de QWERTY is verwisseld, maar de leestekens, haakjes,... zitten compleet verschillend verdeeld over het toetsenbord. Zelfs al kun je de toetsen verwisselen, dan gaan ze zoals "December" reeds vermeldde niet de juiste symbooltjes hebben (nou ja, één van de symbooltjes zal wel kloppen per toets, maar de shifted variant bijvoorbeeld niet).

Bekijk eerst maar eens wat foto's van een AZERTY en vergelijk die met je huidige keyboard. Dan weet je waar je voor staat :)

Maakt dat allemaal niets uit voor je (dan vraag ik me wel af waarom je de AZERTY wil vervangen), dan kun je natuurlijk wel een AZERTY nemen en gewoon de layout in Windows veranderen.

Ik heb nog een (helaas ietwat vage) foto van een AZERTY gevonden zodat je eens kunt vergelijken:

Afbeeldingslocatie: http://berg.heim.at/almwiesen/410712/xp/i-30.JPG
(klik om te vergroten)

[ Voor 15% gewijzigd door satcp op 24-04-2004 12:20 ]