Asus K8V SE Deluxe HD problemen

Pagina: 1
Acties:

• EvdB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 19:30
Sinds kort heb ik een nieuwe computer met een ASUS K8V SE Deluxe moederbord met daarop een AMD 64 3400+. Er zit een WD 250 GB Serial ATA HD in en ik heb er nu een Maxtor 200 GB IDE drive erbij gezet als data schijf (primaire master). Daarnaast zit er een Plextor DVD speler in en een LiteOn DVD brander (secundaire master en slave).

Wanneer ik nu mijn computer herstart vanuit WinXP Professional dan herkent hij geen boot device. Ik moet dan in de bios de volgorde van de HD veranderen, want deze is nu omgekeerd. Wanneer ik de boot sequence weer aangepast heeft is het weer goed. Op de ASUS website staat nog geen bios update.

Is dit gewoon een bug in de bios of is er iets mis met de manier dat ik de IDE apparatuur heb aangesloten?

• SI4live
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09-2024
EvdB schreef op 24 april 2004 @ 11:58:
Sinds kort heb ik een nieuwe computer met een ASUS K8V SE Deluxe moederbord met daarop een AMD 64 3400+. Er zit een WD 250 GB Serial ATA HD in en ik heb er nu een Maxtor 200 GB IDE drive erbij gezet als data schijf (primaire master). Daarnaast zit er een Plextor DVD speler in en een LiteOn DVD brander (secundaire master en slave).

Wanneer ik nu mijn computer herstart vanuit WinXP Professional dan herkent hij geen boot device. Ik moet dan in de bios de volgorde van de HD veranderen, want deze is nu omgekeerd. Wanneer ik de boot sequence weer aangepast heeft is het weer goed. Op de ASUS website staat nog geen bios update.

Is dit gewoon een bug in de bios of is er iets mis met de manier dat ik de IDE apparatuur heb aangesloten?
Dit had ik ook een keer, bleek dat ik de IDE kabels verkeerd had aangesloten...
Keek ik ff in manual => moet je IDE 1 op je HDD's (master en slave) aansluiten en je IDE 2 op je Brander etc. (master en slave)

http://www.swfemedia.com

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als ik eerlijk ben zie ik het probleem niet.

S-ATA Maxtor is/was de bootable schijf, DVD + Brander zitten en zaten op IDE2 en de WD is nieuw op IDE1.

De bootvolgorde is FDD, Maxtor S-ATA, DVD. Wat is er dan nog mis?

ARME AOW’er

• EvdB
GuardianAngel schreef op 24 april 2004 @ 17:17:
Als ik eerlijk ben zie ik het probleem niet.

S-ATA Maxtor is/was de bootable schijf, DVD + Brander zitten en zaten op IDE2 en de WD is nieuw op IDE1.

De bootvolgorde is FDD, Maxtor S-ATA, DVD. Wat is er dan nog mis?
Wat er mis is dat na een herstart niet de Maxtor S-ATA als 1e HD gedetecteerd wordt wat resulteerd in een boot failure.

1) S-ATA WD schijf -> WinXP geinstalleerd
2) IDE Maxtor schijf -> gebruikt voor opslag
3) IDE Plextor DVD speler
4) IDE LiteOn DVD rewriter

In de bios moet ik de volgorde van de HD's ingeven. Dat is dus eerst S-ATA en dan IDE. Maar na een herstart is deze omgedraaid en moet ik ze handmatig terugzetten.
Nu heb ik gisteren de HDD boot sequence aangepast en de eerste op S-ATA gezet en de 2e disabled.
Als dit niet helpt zal ik eens kijken of het helpt om de IDE kabels te verwisselen op het moederbord.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De-activeer anders even de primaire partitie op de Maxtor schijf. Dat kan met FDISK/PartitionMagic. Een PC start op van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 27-04-2004 11:03 ]

• EvdB
Bedankt, ik zal er vanavond eens naar kijken. Gebeurt alleen met herstarten. Wanneer ik dus de PC volledig afsluit en opnieuw opstart gaat het wel goed, dus dat is een goede workaround.

Verwijderd

Er is ook een optie in de bios om aan te geven wat je 1e hd is en wat je 2e hd is. Dit is los van de boot sequence. Staat de 1e hd op de SATA disk? Probeer dat anders gelijk ook even.

• EvdB
Dat is nu het hele probleem.
De 1e HD had ik ingesteld op de S-ATA schijf en de tweede op de IDE (data schijf), maar wanneer ik in WinXP herstart zijn deze omgedraaid.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik ga er maar vanuit dat je de nieuwe instellingen in het BIOS hebt gesaved.

ARME AOW’er

Verwijderd

Sorry voor het resurrecten van deze oude thread.
Ik heb dus last van hetzelfde probleem. En ja de BIOS-instellingen worden weggeschreven.
Ik had BIOS 1012.001 (beta) erin.
Die heb ik er weer uitgegooid, en 1011.002 erin geflashed.
Maar het probleem blijft.

Ik gebruik 1 Maxtor HDD op SATA op SATA1
en een Maxtor IDE HDD op IDE1, plus een LS-120 op diezelfde kabel (slave)
DVD en brander op IDE2
en een Maxtor USB drive

Ik ga maar eens proberen om die IDE-MODE van die Promise RAID controller te gebruiken voor die HDD op IDE1
Pagina: 1