(phase change) evap blokje, verschillende soorten

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
ik wil dus een evap blokje maken hiermee bedoel ik een verdamp blokje voor direct-die maar nu zijn er verschillende mogelijkheden om die te maken, ik heb geen cnc frees tot mijn beschikking, nu hoorde ik dat de evap blokje van een prom hol is, als ik nu een blokje messing(ik kan niet aan grote blokken koper komen) neem en daarin met een frees een holte maak, 3 of 4 cm doorsnede.
omdat messing niet zo goed de warmte zal geleiden soldeer ik er een koperen kapje op(klein plaatje) deze komt dan op de cpu te zitten. het messing gedeelte zal toch geisoleerd worden.

wat ik ook kan doen, een blokje alu, daarover kan ik ook beschikken hierin een holte frezen en daarop een blokje koper, met een pakking en lijm ertussen en dan met flink wat schroeven het koper tegen het alu drukken, maar is dit wel 100% dicht, ik heb mijn ideeen op tekening maar kan het nu niet hier zo laten zien.

ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, ik wil hiermee een oplossing vinden.
en misschien dat jullie, jullie ideeen voor zo'n blokje ook hier te laten zien, een apparte topic over evap blokjes dus. ;)

alvast bedankt

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

met de dremel kan je ook nog wel aardig frezen, geen dikke sporen, maar dat hoeft dacht ik ook niet bij een evap blok, dus dat is dan weer een voordeel. denk eens aan 2 ringen die je aan elkaar aansluit of een zig zag, valt op zich best aardig te frezen met een dremel+ hardmetaal freesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
ik denk niet dat ik dan een mooi blokje zal krijgen, frees hebbe:P, niet dus hahah en wat is het zo grote nadeel van een holte dan?

[ Voor 13% gewijzigd door AMD 64 op 23-04-2004 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nadeel van een holte weet ik niet, maar dabit gebruikte ook een lange weg voor zijn vloeistof/gas, en hij zal t wel weten wat goed is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
_ferry_ schreef op 23 april 2004 @ 23:00:
Nadeel van een holte weet ik niet, maar dabit gebruikte ook een lange weg voor zijn vloeistof/gas, en hij zal t wel weten wat goed is ;)
ik volg niet alleen dabit :P ik wil ook zelf wat dingetjes uitzoeken :) en bij een prom gebruiken ze het, waarom gebruiken die dan geen kanaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nadeel van een holte is dat je maar weinig contact oppervlak heb... iets wat je bij een doolhof(maze) meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
oke stel ik frees een blokje met kanaaltjes en een holte, hoeveel zou de temperatuur verschillen zijn, met een load van 100 watt ,r502 als koudemiddel.
zou dat echt 5 graden verschillen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt best kans dat dat zoveel verschilt ja. ook voor 100 watt is flink wat contact oppervlak nodig om goed af te kunnen voeren. door meer contact oppervlak is meer koudemiddel in contact met warmte waardoor het eerder kan verdampen en dus een kouder resultaat oplevert.

overigens is het verboden om r502 te gebruiken, mengsel van 2 cfk's en moeder natuur heeft het niet zo op cfk's...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
ssssssst :P ik gebruik r502 op een verstandige manier en met kleine hoeveelheden.

kan ik in het blokje ook meer weerstand maken, dus bijvoorbeeld opstaande pinnetjes of kleine blokjes of zo iets.
kanaaltjes frezen is moeilijk omdat ik het gereedschap er niet voor heb.

[ Voor 15% gewijzigd door AMD 64 op 23-04-2004 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Messing is slecht , ik weet niet juist hoe slecht maar het is echt behoorlijk brak .
Een evap moet echt wel goed gebrazeert worden , een paking van eender welk formaat of materiaal gaat lekken voor zover ik weet , Gas kruipt echt overal doorheen op hoge druk dacht ik .
Gemakelijkste optie is een vol koper waterblok voledig laten dichtlassen met zilversoduur .
Dit is ook nog niet echt optimaal maar je kan er wel een tijdje mee verder zoals ik ook al een half jaartje draaiende heb

Ik heb het ook zo gedaan tot ik eens de kans en de tijd krijg om een beter blok te ontwerpen .
Een prom evap is wel hol vanbinnen maar heeft wel een raster profiel waar het vloeibaar gas doorheen moet van laat ons zeggen de linker onder hoek naar de rechter bovenhoek of andersom.
Het contactopervlak binnen in dat blok is wel behoorlijk groot op die manier wat je nooit met een voledig hol blok gaat bekomen .

Een hol blok zonder kanaal of andere contactstruktuur binnenin gaat wel werken maar wanneer er een cpu in volle glorie zijn warmte in je hol blok gaat afgeven gaat een behoorlijk deel niet afgevoerd kunnen worden .

Dus effe op extreme gaan rondneuzen voor een mooi ontwerpje dat maakbaar is , is wel aan te raden :)
Of zoals ik zij , een mooi waterblokje dichtlassen gaat nog net goed als evap blok .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
maar ookal is messing slecht, je koelt uiteindelijk de cpu dus de onderkant, waar ik dus koper op las/soldeer dus of de buiten kant nou van messing is of van koper dat maakt niet veel uit lijkt me, dat word toch geisoleerd of niet dan?
en ik maak er dan wel wat opstaande plaatjes in of zo iets voor de weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
AMD 64 schreef op 24 april 2004 @ 00:38:
maar ookal is messing slecht, je koelt uiteindelijk de cpu dus de onderkant, waar ik dus koper op las/soldeer dus of de buiten kant nou van messing is of van koper dat maakt niet veel uit lijkt me, dat word toch geisoleerd of niet dan?
en ik maak er dan wel wat opstaande plaatjes in of zo iets voor de weerstand.
Tja , als je het zo bedoeld zal het niet veel uitmaken , als je contactvlak met de cpu maar uit rood koper is lijkt het me niet echt een probleem .

Moest het je intereseren , een blokje koper omvormen tot een bruikbaar evap gaat zelfs met de simpelste middelen hoor .
Zaag , boor , slechte schroevedraaier om te kappen , hamer , en een klein slijp hulpstukje dat je in boormachine kan zetten . meer heb je niet nodig buiten gerief om het geheel dicht te brazeren .

Vb zoals ik het al gedaan heb .
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Wblokmaken/1.JPG

Dit is bvb een waterblokje geworden dat echt wel redelijk werkt .
Zo kan je met fijnere kanalen ook wel een evap blokje maken dat redelijk werkt .
Mischien wel gemakkelijker dan plaatjes in een hol blok te gaan brazeren .
Dat lijkt me niet echt doenbaar al heb ik het nog zelf nog niet geprobeerd .

En zoals je hier kan zien is mijn evap op dezelfde manier gemaakt als de pic hierboven , en is ook met een messing scheeltje dichtgelast ;) (zie kleurverschil ;) )
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/slang1.JPG

En hier is het blok met een dikke laag zilversoduur dichtgelast zoals je kan zien
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/slang3.JPG

De pics zijn maar om een vb te hebben dat het niet echt moeilijk (of mooi :) ) hoeft te zijn om een werkend evap te maken .

[ Voor 18% gewijzigd door Smollys op 24-04-2004 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Een waterblokje is inderdaad een leuke oplossing. Ik ben met een simpel (nouja, bedoel meer klein) phasechange projectje bezig waarbij ik een oud DD maze-3 waterblok ga gebruiken als cpu-evap.
En dan gewoon de plexiglazen bovenkant eraf en dichtsolderen. Het maakt niet uit of dat met koper, messing of een ander metaal gebeurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Twynn schreef op 24 april 2004 @ 11:32:
Een waterblokje is inderdaad een leuke oplossing. Ik ben met een simpel (nouja, bedoel meer klein) phasechange projectje bezig waarbij ik een oud DD maze-3 waterblok ga gebruiken als cpu-evap.
En dan gewoon de plexiglazen bovenkant eraf en dichtsolderen. Het maakt niet uit of dat met koper, messing of een ander metaal gebeurt :)
Als de basis maar een dik koperblok is en het blok goed dichtgebrazeerd is met hardsoduur (geen tinsoduur ) maakt het niet veel uit of de kap uit messing is .
Mischien zelfs nog beter theoretisch omdat door de bovenkant dan minder warmte van buitenaf wordt opgenomen , al zal die invloed mischien wel wat ver gezocht zijn om merkbaar te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42

Epsilon

Twynn schreef op 24 april 2004 @ 11:32:
Maze3 is wel leuk, maar gruwelijk moeilijk te isoleren (het is ongelooflijk groot).

Zelf zou ik veel liever voor een maze1 gaan (50x50mm). (Hmm, sinds kort niet meer verkrijgbaar helaas, maar dat maakt op zich niet zo gek eel uit).

Die deksel heb je er zo van af, het enige wat je dus moet doen, is een andere erop solderen.

[ Voor 15% gewijzigd door Epsilon op 24-04-2004 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Epsilon schreef op 24 april 2004 @ 15:55:
Maze3 is wel leuk, maar gruwelijk moeilijk te isoleren (het is ongelooflijk groot).

Zelf zou ik veel liever voor een maze1 gaan (50x50mm). (Hmm, sinds kort niet meer verkrijgbaar helaas, maar dat maakt op zich niet zo gek eel uit).

Die deksel heb je er zo van af, het enige wat je dus moet doen, is een andere erop solderen.
Klopt wel, maar ik heb toevallig nog zo'n ding liggen (de clone versie) welke ik toch niet meer gebruik. Dus dan maar de moeilijkere weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Twynn schreef op 24 april 2004 @ 16:58:
[...]

Klopt wel, maar ik heb toevallig nog zo'n ding liggen (de clone versie) welke ik toch niet meer gebruik. Dus dan maar de moeilijkere weg :)
Dat had ik al wel gedacht ja :)

Tegen de tijd dat ik er fatsoenlijk mee ga beginnen, maak ik mn eigen (KLEINE) evap voor op mn GPU. Iets in de orde van grootte: 3x3x3cm ongeveer. Dus dat het binnen te spacers valt nog, zonder freeswerk, waar ik geen voorzieningen voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Smollys schreef op 24 april 2004 @ 11:57:
[...]

Mischien zelfs nog beter theoretisch omdat door de bovenkant dan minder warmte van buitenaf wordt opgenomen , al zal die invloed mischien wel wat ver gezocht zijn om merkbaar te zijn :)
zo een idee had ik er ookal achter :P :9

en ik denk dat ik gewoon 2 blokjes maak, 1 met een holte en wat weerstand erin en een uit kanaaltjes voor zover dat lukt met de "boormachine".

dus alu vast gelijmt geschroeft en met een pakking ertusse werkt niet

[ Voor 26% gewijzigd door AMD 64 op 24-04-2004 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theshatter
  • Laatst online: 13-09 21:45
Check deze link eens:
http://www.vr-zone.com/?i=714&s=8
Is het blokje van LardArse van ExtremeSystems. Heeft hij gewoon gemaakt op een kolomboor, en ze presteren prima (dikke -100 onder een cascade.
Die gozer heeft trouwens ook een super uitgebreide guide gemaakt, ik denk dat de meesten hem wel kennen,maar ik post de link toch maar even:
http://www.vr-zone.com/?i=713&s=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Het maken van zo'n evapblok is niet zo moeilijk je bakt gewoon met wat logisch verstand wat in elkaar.
Die maze 1 lijkt me ook wel redelijk geschikt hiervoor.
Maar dan komt toch echt het moeilijkste en dat is het isoleren van zo'n blok.
Je red het mijns inziens gewoon niet zonder verwarming eromheen.
De dikte van de isolatie moet anders zo enorm zijn en dan komt het volgend probleem en dat is dat ie niet meer past.
Ik heb een soort verwarmingslint gebruikt hiervoor (geisoleerd weerstanddraad)
Deze heb ik er snel gezegd gewoon omheen gewikkeld en toen stroom op gezet.
Daarna heb ik er die 3mm dik plakarmaflex overheen getaped.
Degene die op de ufo 3 dag gweest zijn hebben hem gezien.
Hij werd -110 ongeveer op de processor maar aan de buitenkant handwarm .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Een vierkant (rechthoekig blok) is inderdaad vrij moeilijk te isoleren , meestal ook al door te grote afmetingen .
Er is meestal gewoon geen plaats genoeg rond de soket om voldoende isolatiemateriaal te gebruiken .
Daarom zou ik een rond evap a la vapochil willen proberen van ten hoogste 40 mm diameter .
Genoeg plaats dan om isolatiemateriaal en geen lastige hoeken waar het isolatiemateriaal op samendrukt .
Ik heb al veel geprobeerd , maar een 50 op 40 mm blok is echt wel moeilijk te isoleren zonder verwarmingselement zoals Haeg of iets dergelijke rond .
Tot -15 °C ofzo lukt het nog redelijk , maar eens je een blok hebt dat naar de - 40 ° Gaat is het niet meer te stoppen die condens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
die brander die ik heb kan dat wel aan (1400-1500 graden) en isolatie is niet veel nodig, ik maak een lucht dichte bak, maar wel flow alleen die meot eerst langs absorpsie, dus word de lucht zover gedroogt dat het dan gelijk staat aan luchtvochtigheid bij -80 ;) dus dat is geen probleem.

ik kan dus een blok messing pakke daarin allemaal gaten naast elkaar boren, dan koper erop solderen, omdraaien en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehm gewoon een plat plaatje koper? daarmee heb je geen goed contact oppervlak hoor. het contact tussen het koperen plaatje en het messing laat ook niet veel warmte door aangezien massief materiaal altijd beter is dan een soldeer naadje. voor goede prestaties wil je dat het koper veel contact oppervlak heeft en niet het messing, wat jij van plan bent werkt al helemaal niet efficient denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Haeg schreef op 24 april 2004 @ 21:58:
Het maken van zo'n evapblok is niet zo moeilijk je bakt gewoon met wat logisch verstand wat in elkaar.
Die maze 1 lijkt me ook wel redelijk geschikt hiervoor.
De dikte van de isolatie moet anders zo enorm zijn en dan komt het volgend probleem en dat is dat ie niet meer past.
Ik heb een soort verwarmingslint gebruikt hiervoor (geisoleerd weerstanddraad)
Deze heb ik er snel gezegd gewoon omheen gewikkeld en toen stroom op gezet.
Daarna heb ik er die 3mm dik plakarmaflex overheen getaped.
Degene die op de ufo 3 dag gweest zijn hebben hem gezien.
Hij werd -110 ongeveer op de processor maar aan de buitenkant handwarm .
Dat ging inderdaad behoorlijk goed. Maar dan moet er wel opgemerkt worden dat de low stage een zwaar oversized compressor had met de nodig overcapaciteit. Als je met die verwarming rekening houd bij het dimensioneren van de captube, is het bij zo'n grote compressor niet zo'n probleem.

Als ik een systeem voor mn GPU ga maken met een kleine (1/5hp - 1/7hp) compressor, is 20w extra al meteen een paar graden. Overigens ben ik het er niet mee eens dat verwarming noodzakelijk is. Bij een cascade al heel snel, dat is zeker waar, maar bij een single stage systeem heb je het echt niet nodig als je maar goed isoleert (2cm dik).

Dit is ook meteen de reden waarom ik een kleine evap ga maken voor mn gpu, om het makkelijk te isoleren, zonder verwarming.

Opmerking: De ruimte die je bij een radeon hebt voor de koeler is standaard 40x60mm. De "echte" ruimte is +/- 60x70mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
AMD 64 schreef op 25 april 2004 @ 13:07:
die brander die ik heb kan dat wel aan (1400-1500 graden) en isolatie is niet veel nodig, ik maak een lucht dichte bak, maar wel flow alleen die meot eerst langs absorpsie, dus word de lucht zover gedroogt dat het dan gelijk staat aan luchtvochtigheid bij -80 ;) dus dat is geen probleem.

ik kan dus een blok messing pakke daarin allemaal gaten naast elkaar boren, dan koper erop solderen, omdraaien en klaar?
Dik blok koper op de cpu en dichtbrazeren met een dun plaatje messing kan , Andersom is brak , dat was eerder al geexplikeerd dacht ik .
Dus effe zoeken om een goed blokje rood koper ;) anders ga je veel moeite doen voor wijnig resultaat .

Om te brazeren gaat 1500 ° C iets te wijnig zijn voor een dik blok koper denk ik Zilversoduur gaat mischien juist brokelig smelten maar bijna zeker niet lopen op een dik blok koper dat mee voledig moet verhit worden .
Je kan proberen maar vrees dat je geen verbinding gaat kunnen realiseren .
Ik heb een lassetje dat 3050° C kan , maar het blok heb ik zelfs niet dichtgekregen met dit setje , daar kwam een grote acitylene lasset met grote flessen aan te pas .

Ik denk dat je je wat vergist tussen hard brazeren met zilversoduur of gewoon brazeeren en zachtsoderen met tinsosuur .
Tinsoduur wordt gebruikt voor koper waterleidingen te soderen maar kan niet veilig gebruikt worden voor een phase change systeem .
Tinsolderen kan gebeuren met een propaan of butaan torche of zelfs een oude benzine lamp . +/- allemaal rond de 1500 ° of iets minder .

Brazeren kan enkel met minstens een torch op Mapp gas of een lassetje met extra zuurstof toevoer bij een gas of gasmengsel .
denk minstens +2000 ° dat nodig zijn om te brazeren(ongeveer) , is ergens in Dabit zijn topics(of webpage) wel te vinden dacht ik .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien leuk om te zien, bowman heeft op truextreme een foto gezet van een prom evap : Afbeeldingslocatie: http://www.truextreme.com/forums/attachment.php?s=&postid=392689

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
naja daar kom ik ook wel zo aan via mijn pa's werk, anders laat ik het door een kennis doen die hebbe daar vast wel +3000 graden las installaties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 16:52:
misschien leuk om te zien, bowman heeft op truextreme een foto gezet van een prom evap : [afbeelding]
hmm dat is opzich wel te maken lijkt me :*) met kleine boortjes, maar waar ik ook naar kijk, ik kan aan alu en messing komen, koper niet zo makkelijk.
en ik koop liever niets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 12:29

Syzzer

Prutser

Koper hoeft echt niet veel te kosten. Ik kan je helaas niet precies vertellen waar je het moet halen, maar heb al vaak genoeg gelezen dat je aan een koper blokje slechts een paar euro's kwijt bent.

Wat ik je op MSN ook al zei wordt hier ook gezegd zo'n beetje; messing kan als deksel, niet als 'blok'. Grote verschil is alleen dat deze mensen het weten en ik het gewoon bedacht :p .

Ik persoonlijk zou toch echt liever een beetje in de buidel tasten en een stukje koper kopen dan een hele hoop werk doen en naderhand tot de conclusie komen dat je het beter iets minder goedkoop had moeten proberen...

Just my 2 cents

Edit:
Als ik die pic van die evap van de prom zie denk ik dat dat best een ideaal ontwerp is om zelf mee aan de gang te gaan. Moet met een Dremel, een freesje dat koper kan frezen en wat geduld goed te doen zijn lijkt me. Al zou ik niet kiezen voor een blokje helemaal uitfrezen als deksel, maar gewoon ook een kanaal rondom de blokjes frezen in de 'bodem' en er een plat deksel op zetten. Scheelt werk en kosten.

[ Voor 27% gewijzigd door Syzzer op 25-04-2004 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
mja ik al al een goed idee nou, en ik koop dat toch maar een blokje koper(al hou ik niet van kopen :P ) dan pak ik een ijzer zaag dan heb je niet eens een dremel nodig, als je nou gewoon gleuven in dat blokje zaagt(beetje moeilijk uit te leggen zonder illustratie) je zaagt dan 4 mm naast elkaar een gleuv, dit die je ook aan de andere kant maar dan 5 tot 6 mm van elkaar dan krijg je hetzelfde effect als die evap blokje van een prom.

btw, ik kan hem ook gewoon helemaal van alu maken en aan elkaar LASSEN, met een tig-lasapparaat (http://www.casejunkies.co...topic.php?p=111890#111890) die ga ik zo en zo al voor mijn kast gebruiken.

of toch maar gewoon zilver eej syzzer ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AMD 64 op 26-04-2004 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haeg schreef op 24 april 2004 @ 21:58:
....

....
tot op zekere hoogte is het ook een optie om gewoon een fan tegen je niet voldoende geïsoleerde blok te laten blazen. je fan voert dan steeds lucht aan van kamertemperatuur of hoger waardoor de buitenkant van je isolatie tamelijk in de buurt van kamertemperatuur blijft. Bij een enkele stage en aardig wat isolatie moet dit best lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 10:13:
[...]

tot op zekere hoogte is het ook een optie om gewoon een fan tegen je niet voldoende geïsoleerde blok te laten blazen. je fan voert dan steeds lucht aan van kamertemperatuur of hoger waardoor de buitenkant van je isolatie tamelijk in de buurt van kamertemperatuur blijft. Bij een enkele stage en aardig wat isolatie moet dit best lukken denk ik.
Das wel te hopen dat dat lukt want zoniet en je kan ondanks die fan toch niet onder de condensatie temp blijven ga je echt een enorme bak water produceren
Denk maar even na hoe zo'n bouwontvochtiger werkt of een simpele airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Epsilon schreef op 25 april 2004 @ 14:01:
[...]

Dat ging inderdaad behoorlijk goed. Maar dan moet er wel opgemerkt worden dat de low stage een zwaar oversized compressor had met de nodig overcapaciteit. Als je met die verwarming rekening houd bij het dimensioneren van de captube, is het bij zo'n grote compressor niet zo'n probleem.

Als ik een systeem voor mn GPU ga maken met een kleine (1/5hp - 1/7hp) compressor, is 20w extra al meteen een paar graden. Overigens ben ik het er niet mee eens dat verwarming noodzakelijk is. Bij een cascade al heel snel, dat is zeker waar, maar bij een single stage systeem heb je het echt niet nodig als je maar goed isoleert (2cm dik).

Dit is ook meteen de reden waarom ik een kleine evap ga maken voor mn gpu, om het makkelijk te isoleren, zonder verwarming.

Opmerking: De ruimte die je bij een radeon hebt voor de koeler is standaard 40x60mm. De "echte" ruimte is +/- 60x70mm.
Prom doet die verwarming er niet voor de lol omheen denk ik .
Maar we zullen zien hoe jij jouw condens buiten de deur houd .
Ben zeer benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je niet eigenwijs bent leer je nooit wat haeg :D lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 02:50:
als je niet eigenwijs bent leer je nooit wat haeg :D lol
helemaal mee eens

en Haeg: ik ga de uitdaging wel aan :).
We zullen het wel zien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
ik dou gewoon mijn psu,hdd,mobo in een lucht dichte bak, hierdoor word lucht geblazen van 0 tot -10 graden daarvoor komt korels die de lucht drogen (vergelijkbaar als lucht van -80) en de bak bestaat uit te lagen alu met ertussen 2,5 tot 3 cm isolatie zodat er geen condens op de buiten kant komt, is dat een plan of niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

AMD 64 schreef op 27 april 2004 @ 21:24:
ik dou gewoon mijn psu,hdd,mobo in een lucht dichte bak, hierdoor word lucht geblazen van 0 tot -10 graden daarvoor komt korels die de lucht drogen (vergelijkbaar als lucht van -80) en de bak bestaat uit te lagen alu met ertussen 2,5 tot 3 cm isolatie zodat er geen condens op de buiten kant komt, is dat een plan of niet :9
Waar je dat vandaan hebt? gevoels temperatuur misschien ja, maar -10 is -10 en koelt niet als -80 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Epsilon schreef op 28 april 2004 @ 00:19:
[...]

Waar je dat vandaan hebt? gevoels temperatuur misschien ja, maar -10 is -10 en koelt niet als -80 :)
dat zei ik ook niet, ik koel een rad met koemiddel, tot -10 dit zal de mofets koel houden, maar om condensatie tegen te gaan gebruik ik die korrels de lucht word daardoor zo gedroogd dat het LIJKT op lucht van -80, ik zeg niet dat dan de lucht opeens daadwerkelijk -80 is en de mofets koelt, dat doet dus het rad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
hmm ik heb een koper strip van 40 bij 6,6 bij 1 cm :*) dus nu ken ik gaan zagen en lasse >:), alleen ik weet niet goed hoe ik het evap blokje hieruit ga maken, de waterkoelblokjes zullen wel lukken.., ik kan mss aan een cnc frees machine komen maar het blokje is maar 1 cm dik, als ik nou tot 0,8 cm laat freezen is dit dan genoeg?

[ Voor 28% gewijzigd door AMD 64 op 11-05-2004 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
ik vraag me eigenlijk af, hoe dik moeten de wande van de buiten kant van het blok zijn, en de onderkant die de cpu raakt( ik hoorde 5 mm?) maar hoe dik mogen de buitekanten zijn. en welke diameter moeten de leidingen in het blokje ongeveer zijn, ik dacht 1 cm maar bij dabit zijn deze soms 4 mm hoe zit dat dan, kan er dan ubehout nog wel iets verdampen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in een single stage systeem wordt de druk niet zo hoog, in de verdamper zal je niet snel boven de 10 bar komen. wanden hoeven dus niet zo dik te zijn. Verder is de breedte van het kanaal niet van belang maar de oppervlakte van de doorsnede ervan. De bodem zou ik persoonlijk 3-5 mm maken ivm warmtespreiding en stabiliteit.
Pagina: 1