[WD] Low-level format, how ?

Pagina: 1
Acties:

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb een probleemcomputertje hier. Het probleem ligt hem bij de harde schijf:
WD 100AA (9 GB harde schijfje).

Waarschijnlijk heeft deze een bootsector virus, het formatteren lukt namelijk niet meer.

Wat ik gedaan heb:

Partitie verwijderd via winxp bootcd
Partitie aangemaakt via winxp bootcd
Partitie verwijderd via fdisk
Partitie aangemaakt via fdisk
Via wd Datalifeguard diag, de optie "Write zero's to disk" gekozen.

Dit mocht allemaal niet baten. Telkens wanneer ik wilde formatteren krijg ik te zien dat het mislukt.

Ik wil nu de harde schijf een low level format laten ondergaan, maar ik zou niet weten met welk tooltje ik dat kan doen. Op western digital kan ik daar namelijk niets over vinden. Iemand enig idee?

4015Wp west (Dordrecht)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Low level voor het verwijderen van SOFTWARE?!
Dat is zoiets als je huis afbreken omdat je raam kapot is........

Wat dacht je van een dos-diskette en fdisk /mbr ?

Verwijderd

Is niet nodig een low level format.
Gewoon fdisk /mbr vanaf een SCHONE bootdiskette, en een evt virus is verwijderd.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

bestaan er nog bootsector virussen? Nouja, het zal wel, maar waarom denk je dat ie niet 'gewoon' stuk is?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
RemcoDelft schreef op 23 april 2004 @ 22:20:
Low level voor het verwijderen van SOFTWARE?!
Dat is zoiets als je huis afbreken omdat je raam kapot is........

Wat dacht je van een dos-diskette en fdisk /mbr ?
software eraf te halen ? Formatteren lukt niet na verwijderen van alle partities en na het aanmaken van 1 partitie.

Wat doet die /mbr eigk :)
Luxx schreef op 23 april 2004 @ 22:23:
bestaan er nog bootsector virussen? Nouja, het zal wel, maar waarom denk je dat ie niet 'gewoon' stuk is?
Nooit geschoten is altijd mis. Anders idd een nieuwe schijf halen.

[ Voor 36% gewijzigd door Tutti-frutti op 23-04-2004 22:26 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

HD controleren met een progje dat je kan neerhalen bij WD biedt soelaas.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 22:27:
HD controleren met een progje dat je kan neerhalen bij WD biedt soelaas.
Heb ik gedaan.. , maar ben ik vergeten te melden. Zowel quick als extended test geven code 0000, no errors.

4015Wp west (Dordrecht)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-03 09:42
Tutti-frutti schreef op 23 april 2004 @ 22:23:
[...]

software eraf te halen ? Formatteren lukt niet na verwijderen van alle partities en na het aanmaken van 1 partitie.

Wat doet die /mbr eigk :)

[...]

Nooit geschoten is altijd mis. Anders idd een nieuwe schijf halen.
fdisk /mbr gooit je master boot record leeg, de enige plek waar een (overigens erg oud) virus in zou kunnen staan.

Als alle partitie weggooien, en fdisk /mbr niet helpt vraag ik me af of die hdd niet fiziek kapot is. Wat geeft een wd scan aan?

Verwijderd

Dan is het vrijwel zeker een MBR virus en ja, die bestaan nog helaas...

fdisk /mbr VANAF een diskette schrijft een nieuwe master boot record op de HD
waardoor een virus verwijderd wordt.

Met mirror /partn maak je een copie van de MBR op diskette.
Met unformat /partn reapareer je de MBR weer vanaf diskette, altijd handig dit soort low level tools.
voor mirror en unformat dos6 of even googlen..

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ok. Ik heb net "Fdisk /mbr" gedaan. Klopt het dat dat maar 4 seconde duurt ofzo ?

Ik heb daarna weer geformatteerd, maar ik krijg weer deze melding:
Afbeeldingslocatie: http://www.tutti-frutti.demon.nl/hdd.GIF

[ Voor 5% gewijzigd door Tutti-frutti op 23-04-2004 23:32 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

"Via wd Datalifeguard diag, de optie "Write zero's to disk" gekozen."

Dat is al een low level format wat je dus gedaan heb.

Verwijderd

Dan lijkt het erop dat de HDD dood is. Waren er geen virussen die dat konden?
:(

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Het rare was ook dat windows xp er op stond toen ik hem hier binnen kreeg. Alleen was hij continu aan het ratelen en ik kon echt zo goed als niets uitvoeren, dan zou ik nu nog steeds bezig zijn :P. Er stonden geen belangrijke bestanden op.
Er was al naar gekeken, en ze eigenaar van de pc zei dat er waarschijnlijk een bootsector virus op stond.
Naja.. Ik heb dus geprobeert normaal te formatteren, lukt dus niet. Ik ga nog wel even proberen om windows 98 erop te krijgen. Laatste wat ik daarna nog zou kunnen doen, is de schijf in een andere pc doen. Heb ik even minder zin in --> hij zit in een compaq presario ;).

edit: Ik heb nu een fat32 partitie aangemaakt met fdisk, draai nu winxp setup en ik heb gekozen dat hij geen wijzigingen aan het bestandssysteem aanbrengt. Hij zit nu de bestanden aan het kopieren.

Toch raar. Waarom lukt het niet via de windows xp boot cd en kan ik dus ook geen ntfs partitie aanmaken.

[ Voor 22% gewijzigd door Tutti-frutti op 23-04-2004 23:54 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Zelfde probleem heb ik ook pas gehad nadat ik een CPU had vervangen in een PC. Een 400 Mhz geplaatst ipv 266 Mhz etc. Zeer vaag, want verder starte de pc goed op en kon pas bij het formateren van de HD ging het fout. Maar nadat ik de originele cpu weer had teruggezet kon ik in mijn geval W2K3 installeren.

Succes

Verwijderd

hmmm.. dit heb ik ook wel eens gehad, lijkt er op dat er een bad sector in het begin van de HD staat. Een tool om hem low level te formateren maar, hem iets kleiner te maken (ongeveer een megabyte) zou uitkomst moeten bieden, weet alleen niet meer wat voor tool ik toen gebruikt heb, seagate diskmanager??

Een oud mobo waar je de parms mee in kan stellen zou ook moeten werken, een ouwe 386/486 of zo iets, vervolgens low level format minus 1 meg.

In ieder geval een lastig probleem, ben benieuwd.

Verwijderd

Update: heb hiet ook nog zo,n oud HD,tje van 6 gig liggen met hetzelfde probleem.

Heb met Systemcommander een HIDDEN partitie aangemaakt van 1 megabyte in het begin van de HD, vervolgens normaal gepartitioneerd in 2 partities.

HD start weer normaal op en laat zich weer normaal beschrijven.

Misschien voor jou ook een optie?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mischien heeft je WD last van wat schommelingen in zn magnetishe veld op de schijf?

Dan zou je even HDD regenerator moeten regelen, en die er es overheen laten lopen?

404 Signature not found

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26
Ik heb zo'n zelfde geintje ook oit gehad

Een vernaggelde masterboot .. en fdisk /mbr fixed dit niet altijd, ik heb toen met paragon partition manager de partities verwijderd en een nieuwe mbr aangemaakt.

Let wel op ! dat progsel is keihard en ramt gewoon overal doorheen !

Repareren doe je zo.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ok.. het probleem blijkt niet bij de harde schijf te liggen. Ik heb er een 20 gb ingedonderd, en doet het ook niet. Andere idekabel erop gedaan --> It works. Simpeler dan ik dacht :)

4015Wp west (Dordrecht)

Pagina: 1