Edge, heeft het een kans?

Pagina: 1
Acties:

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 16:47
heb net een tentamen afgerond over mobile technology (mcommerce heet het vak)

anyway daar kwam dus ook de nieuwe technologie edge in voor. Dit is een 3g technologie die over het huidige gsm netwerk werkt. Het kan de snelheden van umts nog niet aan (max edge is ongeveer 380 kbit tegenover een max van 2mbit van umts)

Daar staat wel tegenover dat de implementatie kosten (en licentie natuurlijk) een stuk lager zijn. Nu lijkt het mij de ideale technologie om de overstap tussen gprs en umts mee te maken. Edge zal namelijk een stuk goedkoper zijn om te introduceren. waarna men als de tijd rijp is kan overstappen op umts.

echter in het verleden hebben we ook gezien dat dit niet altijd goed hoeft te werken. HSCSD was ook een leuke versnellende technologie, maar die wordt hier (zover ik weet) niet geimplementeerd. Zal edge hier een kans krijgen?

(dit is dus een discussie :) gaat niet over welke tech superieur is, dat is al bekend :))

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Ik denk het niet, we hebben nu al gprs, dit gebruiken vooral de zakelijke mensen die hun mail wille checken etc. De particulieren die het gebruiken zijn meer de tweakers, dan de average user.
De snelheid van gprs is niet daverend, maar de mensen die het gebruiken die vinden het ook belangrijk,
ik ga niet gprs'en voor mijn lol, te duur en te langzaam, edge zal sneller zijn,
maar ik denk niet dat genoeg mensen het zullen gaan gebruiken om dit nieuwe iets weer rendabel te maken, te duren inpassing in de mobieltjes/laptops.

IMHO gaan we gewoon een combi van wifi en umts krijgen, zo heb je overal een verbinding en op het wifi netwerk dan de goedkoopste en snelste :)

• justice strike
de verwachting is net als gprs dat alle mobieltjes edge zullen gaan ondersteunen. Daarbij is de snelheid van edge vrijwel hetzelfde als de introductie snelheid van umts.

Een ding is zeker wifi zal zeker een rol spelen in de toekomst, er zitten alleen nog teveel haken en ogen eraan om het goed te gebruiken.

Verwijderd

Als ik het uit hetzelfde vak goed begrepen heb, zit het er dik in dat er in Nederland direct naar UMTS wordt overgeschakeld.

Verwijderd

umts is af, de techniek werkt enkele aanbieders hebben het al draaien in nederland, er is enorm in geinvesteerd. Er zijn speciale telefoons voor nodig, maar die bestaan al, dat geld niet voor edge. Als die techniek eerder was ontwikkeld had gprs geen kans gemaakt. Maar nu is het echt te laat. Niemand gaat nu edge in plaats van umts ondersteunen.

• justice strike
edge hoeft niet inplaats van umts geimplementeerd te worden.

Bedenk wel dat er op dit moment maar twee operators zijn die umts geimplementeerd hebben. KPN en vodafone. Edge heeft veel lagere implementatie kosten. De mobieltjes zijn een stuk goedkoper (en er zullen er meer van zijn) en het werkt naast umts. Het hoeft dus niet of of te zijn

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Symsonic schreef op 23 april 2004 @ 22:12:
Ik denk het niet, we hebben nu al gprs, dit gebruiken vooral de zakelijke mensen die hun mail wille checken etc. De particulieren die het gebruiken zijn meer de tweakers, dan de average user.
En MMS-ers dan? (niet dat ik dat veel MMS, des te meer wappende naar webwerelds wap pagina, telegraaf, en mail lezen via client op telefoon)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• justice strike
ik weet wel dat t-mobile engeland pas edge gaat inschakelen in 2005 omdat dan pas genoeg mobieltjes op de markt zijn.

ik weet ook dat t-mobile engeland heel weinig met t-mobile nederland te maken heeft :(

Pagina: 1