Irritante vibraties met Deskstar 60GXP (ic35l040aver07-0)

Pagina: 1
Acties:

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Topicstarter
Ik had een 40 Gb Desktar 60GXP (ic35l040aver07-0) welke een maand geleden de geest heeft gegeven. Voordat hij definitief doodging viel me op dat deze schijf behoorlijk wat vibraties genereerde (1 seconde niet, dan 1 seconde vibraties). Tevens klonk er af een toe een licht metaalachtig schurend geluid (nauwelijks te horen).

Gelukkig viel deze schijf nog onder de 3 jaar garantie, en heb ik via Hitachi een nieuwe (refurbished) schijf gekregen.
Je raad het al, eveneens een Deskstar 60GXP, waar ik niet echt blij mee ben, zeker gezien de bekendheid van deze schijven mbt crashen.

Toch de nieuwe schijf maar weer in de machine gehangen, en wederom meteen weer de vibraties terug. Aangezien dit de symptomen waren, voordat de andere schijf crashte weet ik niet of ik deze schijf kan vertrouwen.

De garantie op dit ding is slechts 3 maanden, en ik heb niet echt zin om over 4 maanden met een wederom gecrashte deskstar te zitten, echter dan zonder garantie.

S.M.A.R.T en de IBM Drive Fitness Test geven beide aan dat de schijf goed is, en geen problemen heeft, maar deze resultaten kreeg ik ook op mijn ouwe deskstar, zelfs tot een week voordat deze crashte. Deze informatie is dus geen of weinig garantie naar de toekomst toe.

Op dit moment maar wat films, en andere niet echt kritische data op de schijf gezet, maar ik zou toch graag willen dat ik mijn schijf kan vertrouwen.

Heb vandaag met Hitachi gebeld, kreeg iemand aan de lijn, en die zei dat het normaal was dat je een identiek product terug kreeg. Op mijn opmerking dat deze schijven bekend staan om een hoge crash percentage werd niet ingegaan.

Vraag is dus, wat te doen.
Ibm/Hitachi weten dat de deskstar serie een behoorlijk slechte is, leuk en aardig dat ze een refurbished deskstar ding terugsturen (zo komen ze makkelijk van hun oude meuk af, en als hij snel crashed wordt je wel gedwongen een nieuwe te kopen) maar echt blij ben ik er niet mee.
Ik snap wel dat Hitachi zo snel mogelijk verlost wil worden van het Deskstar probleem wat ze van IBM geerfd hebben toen ze de support en RMA voor de HD's begonnen te doen, maar hier wordt ik niet echt blij van.

Iemand suggesties wat te doen/hoe te handelen?

If you choose to criticise you choose your enemies

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05-2025

StratoFarmer

Anke :*

Waarom heb je slechts 3 maanden garantie? Gebruikelijk is toch minstens 6 maanden op een reparatie...

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Topicstarter
StratoFarmer schreef op 23 april 2004 @ 21:59:
Waarom heb je slechts 3 maanden garantie? Gebruikelijk is toch minstens 6 maanden op een reparatie...
Geen idee.
Op de antistatische zak zit een sticker met daarop de opdruk "Apr-04".

Als ik het serienummer TXRX8642 door de Warranty Quick Check op de Hitachi site haal, dan krijg ik als antwoord:
code:
1
2
3
Quick warranty check results 
Serial number  Expiration date  Sold to GEO  
TXRX8642       2004-07-05       EMEA

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Dan is die IBM zeker een tweede vasteschijf in je systeem? 2 vasteschijven van 7200 rmp kunnen resonantie (vibraties) veroorzaken in de kast. Ik had dit ook en ik heb het opgelost door 1 van de schijven op een andere plaats in de kast te plaatsen.