UTP contactdoos aangesloten, werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hoebenp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 19:56
Beste medetweakers,
Toestraks heb ik even een utp wandcontactdoos geplaatst en deze natuurlijk aangesloten.
Nu heb ik alleen het probleem dat wanneer ik de kabels knijp die aan de doos zitten ik geen verbinding krijg.
Ik heb de volgorde van boven naar beneden en van beneden naar boven geprobeerd van het volgende schema
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/nt_straight.gif

hieronder hoe ik het aangesloten heb:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/paulhoeben/utpdoos.jpg

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Voor zover ik kan zien heb je de verkeerde ader volgorde gebruikt. Op een outlet is de volgorde niet hetzelfde als in een RJ45-plug. Daarom staan er ook kleurcoderingen op verbindingsblokje. Op de foto van de outlet is duidelijk te zien dat je deze codering niet hebt gevolgd (de ene is voor EIA/TIA 568 A en de andere voor EIA/TIA 568 B; EIA/TIA 568 A/B zijn de standaarden voor UTP ader volgorde).

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:59
Op mijn contactdozen heb ik gewoon dezelfde volgorde als een utp-plug gebruikt, en dat werkt perfect hoor...

• hoebenp
Remus schreef op 23 april 2004 @ 21:31:
Voor zover ik kan zien heb je de verkeerde ader volgorde gebruikt. Op een outlet is de volgorde niet hetzelfde als in een RJ45-plug. Daarom staan er ook kleurcoderingen op verbindingsblokje. Op de foto van de outlet is duidelijk te zien dat je deze codering niet hebt gevolgd (de ene is voor EIA/TIA 568 A en de andere voor EIA/TIA 568 B; EIA/TIA 568 A/B zijn de standaarden voor UTP ader volgorde).
ik heb de T568B volgorde gebruikt, zoals deze op de handleiding is aangegeven.

alleen hoe ik deze nu dan in de connector moet knijpen is mij een raadsel.

• Remus
Fire69 schreef op 23 april 2004 @ 21:32:
Op mijn contactdozen heb ik gewoon dezelfde volgorde als een utp-plug gebruikt, en dat werkt perfect hoor...
Tuurlijk werkt het, als je het aan beide zijden doet, helaas is het wel zo dat je dan geen aderparen gebruikt binnen je kabel (aderparen zijn er namelijk voor ruisonderdrukking) en dus een verhoogde kans hebt op storing (alsin ruis), zeker als je meerdere kabels naast elkaar hebt liggen. Als je de A of B volgorde op een outlet / patchpaneel gebruikt zorg je ervoor dat je dus wel de correcte aderparen gebruikt en dus de optimale ruisonderdrukking.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik kan het niet heel goed zien op je plaatje, maar volgens mij wijkt je volgorde toch echt af van hoe het hier beschreven staat voor T568B:

http://www.lashen.com/ven...tacom/TIA568standards.pdf

En klopt de volgorde op de contactdoos aan de andere kant van de kabel wel?

• hoebenp
Remus schreef op 23 april 2004 @ 21:40:
[...]

Tuurlijk werkt het, als je het aan beide zijden doet, helaas is het wel zo dat je dan geen aderparen gebruikt binnen je kabel (aderparen zijn er namelijk voor ruisonderdrukking) en dus een verhoogde kans hebt op storing (alsin ruis), zeker als je meerdere kabels naast elkaar hebt liggen. Als je de A of B volgorde op een outlet / patchpaneel gebruikt zorg je ervoor dat je dus wel de correcte aderparen gebruikt en dus de optimale ruisonderdrukking.
Ik denk dat ik niet deze volgorde zo kan overnemen want de cijfers bij de "poorten" waar je de kabeltjes indrukt lopen niet gewoon van 1 t/m 8.
maar weet je misschien hoe ik het wel aan kan sluiten?
ik heb met google gezocht alleen ik kan bijna geen site's openen :s heb de laatste tijd namelijk nogal problemen met chello.

• hoebenp
Cpt.Morgan schreef op 23 april 2004 @ 21:43:
Ik kan het niet heel goed zien op je plaatje, maar volgens mij wijkt je volgorde toch echt af van hoe het hier beschreven staat voor T568B:

http://www.lashen.com/ven...tacom/TIA568standards.pdf

En klopt de volgorde op de contactdoos aan de andere kant van de kabel wel?
aan de andere kant zit een stekker die in een switch gaat.
en voor die stekker heb ik het schema van hier gebruikt, dit komt overigens overeen met hoe het in de handleiding van de contactdoos staat.

• Remus
hoebenp schreef op 23 april 2004 @ 21:34:
[...]

ik heb de T568B volgorde gebruikt, zoals deze op de handleiding is aangegeven.

alleen hoe ik deze nu dan in de connector moet knijpen is mij een raadsel.
Je hebt op de contactdoos (voor zover ik kan zien) geen van beide 568 volgordes gebruikt. Als gevolg daarvan zou ik ook niet kunnen zeggen in welke volgorde je de aders in een RJ45 plug moet krimpen.

Voor een overzicht van de 568 volgorde in een RJ45 kabel: http://home.wanadoo.nl/he...elpdesk/netwerkkabels.htm

• Remus
Het zou in ieder geval handig zijn als je een scherpere foto van de contactdoos hebt

• hoebenp
Remus schreef op 23 april 2004 @ 21:48:
[...]

Je hebt op de contactdoos (voor zover ik kan zien) geen van beide 568 volgordes gebruikt. Als gevolg daarvan zou ik ook niet kunnen zeggen in welke volgorde je de aders in een RJ45 plug moet krimpen.

Voor een overzicht van de 568 volgorde in een RJ45 kabel: http://home.wanadoo.nl/he...elpdesk/netwerkkabels.htm
de gebruikte volgorde:
pin 5: wit/blauw
pin 4: blauw
pin 1: wit/oranje
pin 2: oranje
pin 3: wit/groen
pin 6: groen
pin 7: wit/bruin
pin 8: bruin

zo staat het in de handleiding. (de volgorde op de foto loopt dus niet van 1 t/m 8 maar dus doorelkaar zoals hierboven beschreven)

edit: ik heb een scherpere foto, kan ik je misschien even mailen? ik krijg namelijk onderhand nergens meer verbinding mee :(

[ Voor 11% gewijzigd door hoebenp op 23-04-2004 22:03 ]

• Remus
Je kan me wel emailen op mijn 'spamadres' rigged@gmx.net.

• hoebenp
Remus schreef op 23 april 2004 @ 22:05:
Je kan me wel emailen op mijn 'spamadres' rigged@gmx.net.
heb je al wat ontvangen?

• Remus
Ik heb je email ontvangen:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/avalanche1979/graphics/utpdoos.jpg

En je hebt inderdaad de juiste volgorde gebruikt. Ik keek van links naar rechts en dan krijg je een ander idee bij de kleurvolgorde |:(
Het lijkt een 110 punchdownblock, hoe heb je de kabel erin gedrukt: met een punchdowntool of met een schroevendraaier? Als je het niet met een punchdowntool hebt gedaan kan het zijn dat niet alle aders goed contact maken.

edit:
toevoegsel vanaf hier

BTW: het is meestal aan te raden je paren te laten twisten tot zo dicht mogelijk op het punchdownblock. Ook lijkt het of je oranje/wit ader en het blauw, blauw/wit paar klem zitten (en dus kabelbreuk mogelijk is). Voor blauw, blauw/wit is dat niet zo boeiend, voor oranje echter wel.

En de kabel aan de andere zijde moet inderdaad met de 568B volgorde gekrompen worden. Heb je de kabel ook al gecontroleerd op knikken ed.

[ Voor 36% gewijzigd door Remus op 23-04-2004 22:43 ]

• hoebenp
Remus schreef op 23 april 2004 @ 22:38:
Ik heb je email ontvangen:
[afbeelding]

En je hebt inderdaad de juiste volgorde gebruikt. Ik keek van links naar rechts en dan krijg je een ander idee bij de kleurvolgorde |:(
Het lijkt een 110 punchdownblock, hoe heb je de kabel erin gedrukt: met een punchdowntool of met een schroevendraaier? Als je het niet met een punchdowntool hebt gedaan kan het zijn dat niet alle aders goed contact maken.

edit:
toevoegsel vanaf hier

BTW: het is meestal aan te raden je paren te laten twisten tot zo dicht mogelijk op het punchdownblock. Ook lijkt het of je oranje/wit ader en het blauw, blauw/wit paar klem zitten (en dus kabelbreuk mogelijk is). Voor blauw, blauw/wit is dat niet zo boeiend, voor oranje echter wel.

En de kabel aan de andere zijde moet inderdaad met de 568B volgorde gekrompen worden. Heb je de kabel ook al gecontroleerd op knikken ed.
m'n broertje heeft de kabel door de kruipruimte gelegd ;)
zal d'r morgen eens achteraankruipen voor die knikken, maar zou dit echt zoveel uitmaken?
want de beide kabels doen het niet.
en een andere gewone straightkabel die ik gelijktijdig getrokken heb (dus gewoon met 2 connectors) werkt wel.

edit: ik heb het met een klein schroevendraaiertje gedaan.
m'n broertje was trouwens zo dom de 2 aansluitingen te verbinden dmv een straight kabel, toen gingen de lampjes op de switch wel branden.

[ Voor 8% gewijzigd door hoebenp op 23-04-2004 22:54 ]

• Remus
Op zich is dat ook logisch, meestal gebruik je een straight voor het aansluiten van een switch. NEway, knikken kunnen uitmaken: 1) kabelbreuk kan optreden, 2) de twists kunnen minder zijn en dus meer storing op de lijn.

Maar: werkt het nu wel?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Remus schreef op 23 april 2004 @ 23:05:
NEway, knikken kunnen uitmaken: 1) kabelbreuk kan optreden, 2) de twists kunnen minder zijn en dus meer storing op de lijn.
ik voel meer voor optie 1 ;) die twist gaat er echt niet uit met een knik, tenzij de kabel gebroken is, en dus is dat optie 1 :P (daarnaast moet er wel een vrij groot stuk untwisted zijn wil je die storing erg kunnen merken :) )

[ Voor 13% gewijzigd door Erkens op 23-04-2004 23:09 ]

Verwijderd

PC --- straight --- contactdoos --- straigt --- switch

Bij een verbinding met een switch gebruik je in principe altijd straight kabels, dus ook tussen contactdoos en stekker.
Dat is bij jou goed.

Bij utp kan 1 knik fataal zijn en met een schroevendraaier in zo'n doos is uit den boze.
Hiervoor hebben speciale tangen en doosjes voor mensen zonder zo'n tang.

Het is ook aan te raden om de twist zo dicht mogelijk bij de aansluitpunten te hebben.

sommige dingen zijn al gezegd maar alles in 1 post is wel eens handig

edit:iemand was mij al voor

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 23:13 ]

• hoebenp
Remus schreef op 23 april 2004 @ 23:05:
Op zich is dat ook logisch, meestal gebruik je een straight voor het aansluiten van een switch. NEway, knikken kunnen uitmaken: 1) kabelbreuk kan optreden, 2) de twists kunnen minder zijn en dus meer storing op de lijn.

Maar: werkt het nu wel?
nee, het werkt nog steeds niet.
maar het lijkt me echt heel erg sterk dat juist die 2 kabels dan gebroken zouden zijn en die andere die maar 3m afwijkt maar gewoon geknepen is dat die gewoon werkt.

is dat trouwens nog los te halen uit zo'n contactdoos of moet er dan een nieuwe komen?

• hoebenp
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 23:12:
PC --- straight --- contactdoos --- straigt --- switch

Bij een verbinding met een switch gebruik je in principe altijd straight kabels, dus ook tussen contactdoos en stekker.
Dat is bij jou goed.

Bij utp kan 1 knik fataal zijn en met een schroevendraaier in zo'n doos is uit den boze.
Hiervoor hebben speciale tangen en doosjes voor mensen zonder zo'n tang.

Het is ook aan te raden om de twist zo dicht mogelijk bij de aansluitpunten te hebben.

sommige dingen zijn al gezegd maar alles in 1 post is wel eens handig

edit:iemand was mij al voor
als ik een mogelijke knik eruithaal zou het dan mogelijk zijn of moet dan de gehele kabel vervangen worden? ( ga ik morgen naar kijken, ik ga om half 12 de kruipruimte niet meer in ;))

en ik had hier op GoT gelezen dat iemand het met een schroevendraaiertje gemakkelijker/beter vond.

Verwijderd

Knik eruit halen werkt meestal prima.
Die doosjes zijn bedoeld voor eenmalig gebruik maar als je voorzichtig bent met het erin duwen en eruithalen kan je ze best opnieuw gebruiken.

/me is blij dat hij "databoer" is op de bouw.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 23:25 ]

Verwijderd

test het eens met een kabeltester, dan kun je zo zien welke ader aangesloten zit en welke niet, en welke waar uitkomt.
dan weet je het het snelste. kabeltester zijn zo duur niet ;) of anders 1 lenen van iemand

• hoebenp
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 23:23:
test het eens met een kabeltester, dan kun je zo zien welke ader aangesloten zit en welke niet, en welke waar uitkomt.
dan weet je het het snelste. kabeltester zijn zo duur niet ;) of anders 1 lenen van iemand
die dingen kosten een fortuin, had ik al eerder voor gekeken.
kijken of ik d'r ergens een kan lenen.

iig bedankt voor alle reacties, ik laat nog horen of het gelukt is.
Pagina: 1