9800 pro geeft mij hoofdpijn (letterlijk)

Pagina: 1
Acties:

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:02
Ik heb onlangs een 9800pro aangeschaft werkt allemaal goed enzo maar ik krijg na een uur al koppijn dwz branderige ogen en zware druk boven mijn wenkbrouwen.
Heb 'm net zoals mijn vorige kaart (gf2mx) op 1024*768 op 85 hz, daar kon ik zonder koppijn de hele dag achter hangen.
Ik kan verder ook niks geks zien, ziet er allemaal normaal uit kwa scherpte etc.

Ik dacht misschien komt het doordat ik spellen nu met fsaa speel maar dat bleek toch niet het geval achteraf.

Ik weet niet wat ik er mee aan moet :'(

(heb ook dvi aansluiting geprobeert maar dat maakt geen verschil.)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Probeer eerst eens uit te sluiten dat het aan je videokaart ligt; dwz. doe die MX terug en kijk of het dan weg gaat.

• royjn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31
zet je verversings frequentie eens hoger.

meestal ligt het daar aan bij mij.
als ik em op bv 60hz heb staat heb ik zo hoofdpijn. heb ik em op 80 hz heb staan, dan heb ik nergens meer last van.

• Sunrise
sdomburg schreef op 23 april 2004 @ 21:16:
Probeer eerst eens uit te sluiten dat het aan je videokaart ligt; dwz. doe die MX terug en kijk of het dan weg gaat.
Ja dat was het eerste wat ik deed, helaas deed die videokaaart het plotseling niet meer.

zet je verversings frequentie eens hoger.

Gaat niet hoger met mijn monitor, 85hz is hoog zat imho.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 00:42

RSpliet

*blink*

FunkySmell schreef op 23 april 2004 @ 21:20:
[...]
Ja dat was het eerste wat ik deed, helaas deed die videokaaart het plotseling niet meer.
Drivers van ATI de-installeren, dan kaart erin, dan nVidia drivers installeren ;)

Edit: ja, dat meen ik ;).

Ehm.... vrienden met diezelfde kaart? Mss kan je ergens anders paar uurtjes spelen, om te zien of je er daar ook last van hebt. Mss. kleuren te flets? Kan je aan n ander scherm komen?Wat voor scherm is het eigenlijk? CRT, TFT?

[ Voor 32% gewijzigd door RSpliet op 23-04-2004 21:30 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Sunrise
S3v3n_0f_n1n3 schreef op 23 april 2004 @ 21:22:
[...]

Drivers van ATI de-installeren, dan kaart erin, dan nVidia drivers installeren ;)
Hmm ja goh meen je dat ;)

Nee er kwam helemaal geen signaal meer uit die kaart.

Verwijderd

zet je de resolutie op zijn hoogst, kijk eens of je er dan nog last van hebt.
of staan je brightness en contrast allebei op 100 ?

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 07:46

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Enne hoe is je zit houding? beetje scheef en gespannen achter je scherm? wellicht dat het een combinatie van scherm instellingen en je houding?

And it goes BRAAAAAPP!

• Sunrise
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 21:29:
zet je de resolutie op zijn hoogst, kijk eens of je er dan nog last van hebt.
of staan je brightness en contrast allebei op 100 ?
Alles boven de 1024*786 word ondraaglijk voor mij.
Nee, die heb extra laag gezet maar het blijft vermoeiend, contrast op 35% en brightness op 40%.

Volgens mij zit er een soort trilling in beeld die ik niet goed kan zien maar wel kan voelen.
Kaart terug sturen met deze reden is een beetje vaag aangezien je niks kan zien.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

FunkySmell schreef op 23 april 2004 @ 21:14:
Ik heb onlangs een 9800pro aangeschaft werkt allemaal goed enzo maar ik krijg na een uur al koppijn dwz branderige ogen en zware druk boven mijn wenkbrouwen.
Heb 'm net zoals mijn vorige kaart (gf2mx) op 1024*768 op 85 hz, daar kon ik zonder koppijn de hele dag achter hangen.
Ik kan verder ook niks geks zien, ziet er allemaal normaal uit kwa scherpte etc.

Ik dacht misschien komt het doordat ik spellen nu met fsaa speel maar dat bleek toch niet het geval achteraf.

Ik weet niet wat ik er mee aan moet :'(

(heb ook dvi aansluiting geprobeert maar dat maakt geen verschil.)
Zet zowel je monitor op 85 Hz:
Op Display Properties - Advanced - Monitor (Screen refresh op 85 Hz)
Op Display Properties - Advanced - Displays (Zet je primary display op 1024/786 by 85 Hz)

Als je die laatste vergeet gaat je monitor niet op 85Hz!

[ Voor 6% gewijzigd door Aetje op 23-04-2004 21:40 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik weet van de 9500/9700 serie dat er 'golven' over het beeld kunnen lopen. Wellicht dat dat de trilling is die je bedoelt. Alleen weet ik niet of het verschijnsel ook optreed bij de 9800 serie.

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 23-04-2004 21:40 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Sunrise
ROFLASTC schreef op 23 april 2004 @ 21:37:
Enne hoe is je zit houding? beetje scheef en gespannen achter je scherm? wellicht dat het een combinatie van scherm instellingen en je houding?
Ik heb een crt monitor en zit al jaren schots en scheef achter dat ding zonder problemen, er is dus niks veranderd aan mijn setup behalve de videokaart.

• Sunrise
Aetje schreef op 23 april 2004 @ 21:39:
[...]

Zet zowel je monitor op 85 Hz:
Op Display Properties - Advanced - Monitor (Screen refresh op 85 Hz)
Op Display Properties - Advanced - Displays (Zet je primary display op 1024/786 by 85 Hz)

Als je die laatste vergeet gaat je monitor niet op 85Hz!
Staat allemaal goed, nog ff dubbelgechecked.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:59

Rmg

Ik heb ook een bijna zelfde soort probleem gehad met mijn 9800SE (@pro)
Als ie op 85Hz staat word het wazig na een tijd en heel erg irritant om te lezen e.d.

Hij staat hier nu op 75Hz geen trilling en ook niet wazig.

• Sunrise
dual-zip schreef op 23 april 2004 @ 21:40:
Ik weet van de 9500/9700 serie dat er 'golven' over het beeld kunnen lopen. Wellicht dat dat de trilling is die je bedoelt. Alleen weet ik niet of het verschijnsel ook optreed bij de 9800 serie.
Mijn vader heeft een 9200se daar zie je inderdaad golven over het beeldscherm vliegen, die zie ik hier dus niet.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kun je ook kijken wat de MONITOR voor resolutie aangeeft? Ik had ooit het vreemde euvel dat volgens Windows mijn monitoren op 85 en 100 Hz draaiden maar dat het in werkelijkheid bij beiden 60 Hz was.

ARME AOW’er

• Sunrise
Raz- schreef op 23 april 2004 @ 21:50:
Ik heb ook een bijna zelfde soort probleem gehad met mijn 9800SE (@pro)
Als ie op 85Hz staat word het wazig na een tijd en heel erg irritant om te lezen e.d.

Hij staat hier nu op 75Hz geen trilling en ook niet wazig.
Zal morgen die stand proberen aangezien mijn ogen nu al behoorlijk gaar zijn. (beetje slapen doet wonderen)

Ik heb normaal nooit last van hoofdpijn, vanaf de eerste dag dat ik deze kaart heb ik heerlijk hoofdpijn. 8)7

• Sunrise
GuardianAngel schreef op 23 april 2004 @ 21:52:
Kun je ook kijken wat de MONITOR voor resolutie aangeeft? Ik had ooit het vreemde euvel dat volgens Windows mijn monitoren op 85 en 100 Hz draaiden maar dat het in werkelijkheid bij beiden 60 Hz was.
Nee helaas heb ik geen display op mijn monitor, misschien een stukje software die dat kan vaststellen ?

• Thunde®
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 07:40

Thunde®

Don't Worry :)

heb je dcc uitgezet? dan kan je je refresh zo hoog zetten als je wilt hij blijft dan op 60 staan.

Mijn spec's | Modelbouwforum

Verwijderd

Zet je beeld eens op 75hz i.p.v. 85hz.
Bij mijn combi (9800pro & Iiyama 17inch crt) zijn de letters iets scherper dan wanneer ik 85hz toepas. Bij mijn vorige kaart, een GF2, kan ik me niet herinneren dat ik dit verschil ook had.
Daarnaast; "degauss" (demagnetiseer) je monitor eens.

• Sunrise
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 21:58:
Zet je beeld eens op 75hz i.p.v. 85hz.
Bij mijn combi (9800pro & Iiyama 17inch crt) zijn de letters iets scherper dan wanneer ik 85hz toepas. Bij mijn vorige kaart, een GF2, kan ik me niet herinneren dat ik dit verschil ook had.
Daarnaast; "degauss" (demagnetiseer) je monitor eens.
Degauss had ik ook al in den beginnen geprobeert, heb hem nu op 75hz maar mijn ogen zijn alweer te gaar om te kunnen oordelen. (morgen zal ik uitsluitsel geven)
(Het lijkt wel wat scherper btw)

[ Voor 8% gewijzigd door Sunrise op 23-04-2004 22:08 ]

• Thunde®

Thunde®

DCC?

• Sunrise
Ja idd wat is dat ? :)
Even voor de duidelijkheid dat ik wel verschil zie tussen 60 - 75 en 85 hz dus het werkt wel gewoon.

[ Voor 28% gewijzigd door Sunrise op 23-04-2004 22:10 ]

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bij tabblad weergaves en dan monitor, daar moet je dcc afzetten en dan de max resolutie kiezen. Normaal gezien gaat je monitor dan wel echt op 85hz staan.
Ik had het ook, stel het in op 85hz, maar nog steeds last. Toen veranderde ik het daar ook en geen last meer gehad. :)

• Thunde®

Thunde®

^dat dus!

• Sunrise
pisart schreef op 23 april 2004 @ 22:10:
Bij tabblad weergaves en dan monitor, daar moet je dcc afzetten en dan de max resolutie kiezen. Normaal gezien gaat je monitor dan wel echt op 85hz staan.
Ik had het ook, stel het in op 85hz, maar nog steeds last. Toen veranderde ik het daar ook en geen last meer gehad. :)
Ik heb daar geen dcc functie, gebruik catalist 4.1 de functies die ik daar heb zijn bij tabblad aanpassingen : schermafstand & schermformaat, tabblad Geavanceerd : Synchronisatie + horizontaal & + verticaal.

Daar gekomen via Weergaves en dan op monitor geklikt.

• pisart
  • Niet online
FunkySmell schreef op 23 april 2004 @ 22:08:
[...]

Ja idd wat is dat ? :)
Even voor de duidelijkheid dat ik wel verschil zie tussen 60 - 75 en 85 hz dus het werkt wel gewoon.
Als ik dcc aanzet en ik verander dan gewoon bij tabblad beeldscherm mijn refreshrate, dan merk ik het ook een beetje, maar als ik dcc afzet en dan bij beeldscherm op 85hz zet dan werkt het gewoon.
Heb je het nu al geprobeerd?

• Sunrise
pisart schreef op 23 april 2004 @ 22:19:
[...]

Als ik dcc aanzet en ik verander dan gewoon bij tabblad beeldscherm mijn refreshrate, dan merk ik het ook een beetje, maar als ik dcc afzet en dan bij beeldscherm op 85hz zet dan werkt het gewoon.
Heb je het nu al geprobeerd?
Kan wel even naar w2k gaan daar zit catalist 4.4 op.

• pisart
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pisart/dcc.JPG
Ik gebruik catalyst 3.9...

• Sunrise
Ja dat ziet er leuk uit maar die opties heb ik niet :D.
Misschien alleen xp funties ? zit zelf in w98se, switch wel ff naar w2k.

Mijn monitor ondersteunt dat niet vandaar ik die opties niet heb.

[ Voor 91% gewijzigd door Sunrise op 23-04-2004 22:29 ]

• Sunrise
Hmm in w2k is die optie er wel, stond disabled.

Ik heb w2k nu ook op 75hz ziet er toch een stuk beter uit, beetje vreemd voor zo'n dure kaart.

[ Voor 52% gewijzigd door Sunrise op 23-04-2004 22:36 ]

• pisart
  • Niet online
Heb je de Ati control panel geïnstalleerd?
Als je het niet weet, kijk dan naar de grootte van je drivers: <10mb = zonder control panel, >10mb = met control panel

Edit: Hmm, ligt dus aan 98se :? Heb je in 2k er dan nog last van?

[ Voor 19% gewijzigd door pisart op 23-04-2004 22:34 ]

• Sunrise
pisart schreef op 23 april 2004 @ 22:33:
Heb je de Ati control panel geïnstalleerd?
Als je het niet weet, kijk dan naar de grootte van je drivers: <10mb = zonder control panel, >10mb = met control panel

Edit: Hmm, ligt dus aan 98se :? Heb je in 2k er dan nog last van?
Tja volgens mij hebben we nu alle opties gehad he ?
Ik zal morgen hier nog even op terugkomen of 75hz de reddende engel is/was.
Dus als een mod hem nog even niet op slot wil doen lijkt me dat fijn.

Iig bedankt voor de hulp zover :)

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 16:43
dual-zip schreef op 23 april 2004 @ 21:40:
Daar had ik nog nooit iets van gehoord.
Ik heb een 9500pro en ik dacht dat het aan men brakke monitor lag.
Is er iets aan te doen?

Verwijderd

Klinkt in mijn oren naar een brakke monitor. Maat van me heeft ook zo'n oud kreng, staat gewoon goed ingesteld hoor, maar ik kan er niet langer dan 5 tellen naar kijken want ik word helemaal gek van dat drukke k*t beeld op dat ding. (hij zegt nix vreemds te kunne zien :?)

Is het misschien geen tijd voor ts om een tft scherm aan te schaffen. Deze staan er om bekend rustiger voor de oogjes te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 11:35 ]

• Sunrise
Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 11:23:
Klinkt in mijn oren naar een brakke monitor. Maat van me heeft ook zo'n oud kreng, staat gewoon goed ingesteld hoor, maar ik kan er niet langer dan 5 tellen naar kijken want ik word helemaal gek van dat drukke k*t beeld op dat ding. (hij zegt nix vreemds te kunne zien :?)

Is het misschien geen tijd voor ts om een tft scherm aan te schaffen. Deze staan er om bekend rustiger voor de oogjes te zijn.
Zoals eerder vermeld had ik voor de videokaart change geen problemen. :)

Nou, ik heb een dagje 75hz achter de rug en ik moet zeggen dat nauwlijks last heb gehad, het is nog niet echt 100% fijn maar iig een grote verbetering.
Tja na deze test kan ik dus zeggen dat ik bijna geen last heb op 75hz maar ik vind dat een videokaart van dit bedrag toch fatsoenlijk 85hz moet kunnen weergeven en dat ook wel kan normalitair, waarschijnlijk heb ik dus een slecht exemplaar te pakken.
Ik ga 'm proberen te ruilen, zal niet meevallen met zo'n klacht.
Pagina: 1