Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aansluiten Irda Adapter op Compoort

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

De aankoop van m'n Irda adapter heeft al veel werk opgeleverd maar tot op heden niet het gewenste resultaat. Het begon ermee dat ik de irda device niet zichtbaar kreeg bij m'n hardware (kijk maar hier).

Ik heb het ondertussen opgegeven om de Irda adapter via het mobo aan de praat te krijgen. Nu wil ik het gaan proberen via een COM poort. Mijn vraag is of dit sowieso wel mogelijk is.
Mijn Irda device heeft 4 draden, GND, RX, TX en VCC. Na wat zoekwerk op internet kwam ik de volgende compoort aansluitingen tegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Benaming    9-pin  
TxD         3       Transmit Data 
RxD         2       Recieve Data 
RTS         7       Request To send 
CTS         8       Clear To send 
DSR         6       Data Set Ready 
GND         5       Ground 
DCD         1       Data Carrier Detect 
DTR         4       Data Terminal Ready

Nou is mijn vraag, gaat het werken als ik dit aansluit volgens deze tekening? Tevens vraag ik mij af waar ik de VCC dan op aan moet sluiten? (er vanuit gaande dat TxD=TX en RxD=RX)

Kan iemand mij hierbij helpen?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:45
VCC = volgens mij stroom toch?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is idd zo. Ik was vergeten te melden dat ik +5v op die vcc nodig heb.

De vraag is dus waar ik die vandaan haal.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Volgens mij gaat dit niet zo maar werken. De IrDa-module op je moederbord heeft speciale controllers e.d. dat ding te gebruiken, je compoort niet. Je zou misschien zelf een programma kunnen schrijven, maar of dat zo simpel is...

+5 kan je direct van je voeding halen (rode kabels).

[ Voor 11% gewijzigd door JER00N op 23-04-2004 19:25 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:45
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 19:24:
Ja dat is idd zo. Ik was vergeten te melden dat ik +5v op die vcc nodig heb.

De vraag is dus waar ik die vandaan haal.
ehm, de rode draad op je molex is toch 5v of ben ik in de war 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Pastasaus schreef op 23 april 2004 @ 19:24:
Volgens mij gaat dit niet zo maar werken. De IrDa-module op je moederbord heeft speciale controllers e.d. dat ding te gebruiken, je compoort niet. Je zou misschien zelf een programma kunnen schrijven, maar of dat zo simpel is...

+5 kan je direct van je voeding halen (rode kabels).
Kan d'r iets kapot als ik die irda module op de compoort hang? En kan ik, als ik die rode kabel van de voeding gebruik dan ook net zo goed die zwarte ook gebruiken? Of is het verstandiger de ground via de com poort te laten lopen?

ik ben een redelijk noob op het gebied van electronica :'(

Verwijderd

Topicstarter
Subtiel kickje en extra info.

Ik heb inmiddels m'n Irda device omgebouwd en aan m'n compoort gehangen. Zoals gezegd werd, werkt dit niet.

Iemand enige idee hoe dit gerealiseerd kan worden? Zelf programeren is voor mij geen optie want die kennis heb ik niet ;(

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

had je je IrDa wel enabled in je bios?

Verwijderd

Topicstarter
Als je bedoeld toen ik hem aan het mobo gekoppeld had, ja. Tenminste in zoverre, ik kon kiezen uit de volgende opties voor de com2 poort:

Uart 2 mode
Standard
HPSIR
ASKIR

Maar dat staat ook allemaal in de thread die meegegeven is in de openingspost. Maar als iemand nog ideeen heeft hoe ik de Irda device op m'n mobo aan de praat kan krijgen, laat de adviezen maar komen 8)
Pagina: 1