Toon posts:

Hdd overleden ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem.

Mijn Maxtor 200GB S-ATA hdd (van bijna 2 weken oud) deed vanavond ineens erg vaag.
Allereerst waren de namen van een aantal directories op de HDD "hernoemt" naar naam bestaande uit vage tekens (zoals te zien is op onderstaande afbeelding)

Ik wist niet wat het was en besloot om eerst maar es een restart van de pc te doen.
Hierna nogmaals gekeken naar hdd.
Nu bleken alle directories "hernoemt" te zijn.

Volgende stap: op GoT zoeken naar een oorzaak / oplossing / omschrijving voor het probleem.
Hierbij kwam ik een groot aantal topics tegen, alleen kon ik uit de vele beschrijvingen niet veel wijs worden.
Tevens waren de topics waarin afbeeldingen / screenshots gebruikt werden dusdanig oud, dat deze afbeeldingen niet meer bestaan.

Screenshot (Clickable):
Afbeeldingslocatie: http://xaza.dyndns.org/pics/dooie-200-gb.jpg

Ik heb tevens via windows een error check gedaan op de hdd, maar deze gaf verder geen errors weer (na 2 phases)

Oplossingen:
- Formateren is op het 1e gezicht geen optie, wegens de belangrijke bestanden die erop staan.
- Data kopieren naar andere hdd lukt niet (geen gb's over / kan bestanden niet bereiken)

Heeft iemand hier een oplossing voor ?
Ik zoek zelf alsnog verder voor oplossingen, maar als iemand iets weet laat het even weten
-

Verwijderd

Terug gaan naar de winkel waar je hem vandaan hebt gehaald..... _/-\o_

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:50
draai eens een virusscanner... misschien dat het een virus/spyware is...

en anders.. tja.. toch proberen te backuppen en formatteren, of trug naar de winkel..

succes ermee iig (hoop dus ECHT niet dat dit gebeurd bij mijn hdd's...)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 19:05:
Terug gaan naar de winkel waar je hem vandaan hebt gehaald..... _/-\o_
Ja, haha ... slimme opmerking
Maar wat te doen aan de data die erop staat ?
Ik moet gewoon wat ervan terug hebben (voor zover dit nog kan)
SyS_ErroR schreef op 23 april 2004 @ 19:08:
draai eens een virusscanner... misschien dat het een virus/spyware is...

en anders.. tja.. toch proberen te backuppen en formatteren, of trug naar de winkel..

succes ermee iig (hoop dus ECHT niet dat dit gebeurd bij mijn hdd's...)
Ik wens het je ook zeker niet toe.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 19:24 ]

Verwijderd

Verwijderd.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 19:29:
AU... :( Vrees dat je dat niet meer goed gaat krijgen... Het lijkt inderdaad dat een virus OF hardware-corruptie de FAT's of MFT's (dus, de bestandstabellen, waarin de namen en locaties van bestanden zijn opgeslagen) heeft verneukt!

Het probleem gaat zijn dat er wel een kopie is voor het geval van corruptie, maar dat nu het filecheckprogramma geen fouten vindt de twee kopiën van de filetable kennelijk WEL synchroon zijn, dus allebei fucked.

Sorry, maar ik vrees dat dit geen goed nieuws is...
M.a.w.
Schijf is nog wel heel, alleen partitie / bestandstabellen zijn fucked up ...

Is er HELEMAAL geen programma beschikbaar waarmee enigsinds wat data te recoveren is ???
Dat zou een ramp zijn :(

Verwijderd

Hoi, maak gebruik van het programma GetDataBack For Fat versie 2.22.

Dit moet normaal gezien een oplossing bieden.

Greetz

• NooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-02 13:13
als dat niet werkt, probeer anders eens:

http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html

By the way, als het programma dat je gebruikt het toestaat, probeer dan het liefst een andere harde schijf te gebruiken om de gecoverde data terug te halen (indien mogelijk), zo voorkom je dat teruggehaalde data geschreven wordt op een plek waar je ook nog data had staan.

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik niet thuis, maar ik zal het zo spoedig mogelijk uittesten.
Ik houd jullie op de hoogte over de vorderingen.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Dit herken ik... FAT tabellen kapot. NIET MEER NAAR DIE SCHIJF SCHRIJVEN!

Je kan wellicht met sommige repair tools gegevens terughalen van een van de 2 FAT tabellen, of zelfs zonder gebruik ervan. Maar als je naar die schijf schrijven gaat heb je al snel geen files meer over...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Aetje schreef op 23 april 2004 @ 22:53:
Dit herken ik... FAT tabellen kapot. NIET MEER NAAR DIE SCHIJF SCHRIJVEN!

Je kan wellicht met sommige repair tools gegevens terughalen van een van de 2 FAT tabellen, of zelfs zonder gebruik ervan. Maar als je naar die schijf schrijven gaat heb je al snel geen files meer over...
Heb jij dit ook gehad ?
Gewoon recoveren, opnieuw partitioneren etc, en dan is alles weer flex neem ik aan ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bezig de schijf met GetDataBack te doorzoeken.
1 ding valt me iig al mee, hij herkent alle filenames nog (dus 1 vd 2 fat-tabellen is iig nog in tact i guess)

Maar GetDataBack werkt toch als volgt:
1: Select "bad disc"
2: Scan disc
3: Choose data
4: Copy data

Of heb ik dat mis ?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 23:23:
Maar GetDataBack werkt toch als volgt:
...
Of heb ik dat mis ?
Klopt. De gevonden data die je wilt laten backuppen moet dan ook naar een andere schijf gezet worden uiteraard :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik kan nu mijn files terug halen via recovery.

Aantal vragen nog:
- Kan ik dit recovery proces meerdere keren herhalen ?
- Hoe kan ik, bij het selecteren van de files, directories selecteren (ipv alleen de lossen bestanden) ?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 01:00:
- Kan ik dit recovery proces meerdere keren herhalen ?
- Hoe kan ik, bij het selecteren van de files, directories selecteren (ipv alleen de lossen bestanden) ?
Recovery kan je keer op keer herhalen maar is niet aan te raden om het het veelal een hoop tijd kost en ook overbodig is. Een keer is voldoende, meer dan het programma aangeeft wordt er toch niet zichtbaar.
Voor zover ik weet zijn er alleen losse bestanden te selecteren. Wel kun je de directorystructuur behouden meen ik :)

Verwijderd

Topicstarter
SmartDoDo schreef op 24 april 2004 @ 01:08:
[...]
Recovery kan je keer op keer herhalen maar is niet aan te raden om het het veelal een hoop tijd kost en ook overbodig is. Een keer is voldoende, meer dan het programma aangeeft wordt er toch niet zichtbaar.
Voor zover ik weet zijn er alleen losse bestanden te selecteren. Wel kun je de directorystructuur behouden meen ik :)
Ik heb me nog wat meer in het programma verdiept, en de mogelijkheid is er idd om dir's te selecten.

Verder was de bedoeling om de recovery in 2 stappen te doen.

uitgaande van 3 hdd:
1: 60 GB
2: 60 GB
3: 200 GB (crap disc)

Stap 1:
- Plug HDD 1 + 3 in pc
- Run GetDataBack for FAT
- Recover zoveel mogelijk data op HDD 1 (totdat die bijna vol is)

Stap 2:
- Plug HDD 1 + 2 in pc
- Kopieer de recovered data van HDD 1 naar HDD 2
- Remove de data van HDD 1

Stap 3:
- Plug HDD 1 + 3 in pc
- Run GetDataBack for FAT
- Recover de rest

Stap 4:
- Gooi HDD 3 leeg
- Maak partitie etc opnieuw aan

Stap 5:
- Plug HDD 1 + 2 + 3 in pc
- Kopieer de data weer naar HDD 3

Dit ivm het feit dat de help van het programma GetDataBack aangaf dat het aanbevolen werd om maar 2 hdd's in pc te laten tijdens het proces.

Verwijderd

ja en als je em dan ook nog es op bad sectors wil testen (+repareren) dan kan ik je wel aan HDD Regenerator 1.41 helpen

moejje me maile dan mail ik t

lateur

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mijn data (alles) kunnen recoveren met behulp van GetDataBack for FAT 2.25 :D

Ik wil iig iedereen bedanken voor de hulp hierbij. Een eventuele volgende keer kan ik het nu zelf wel af denk ik ;)
Pagina: 1