[Linux] [Lilo] Scrollende 40 getallen, SATA

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ik heb een Abit NF7-S 2.0 moederbord met een Silicone Image 3112a chipset voor SATA.

Windows draait hier vrolijk op, maar linux, een ramp. Ik heb eerst zelf een bootflop gemaakt, een kernel erin gestopt die de SIL3112 schijven kan vinden, en debian geinstalleerd. Meteen na de installatie loopt het al mis, booten lukt niet.

Ik heb Lilo later met bootflop op prompt gezet, maar hij prompt me nog steeds niet om iets te doen. Debian installeerde sowieso de verkeerde kernel, ik heb de floppy kernel er al op gezet, maar ja, als Lilo niet wil draaien.

Mijn HDD's zijn geworden HDE en HDG, op HDG staat m'n linux (HDG1). HDE is windows met boot record.

Ik heb in debian de opties geprobeerd voor als je bios de schijf automagisch als 1e hd zou zien etc, maar het helpt niet. Ook 0x81 ingevuld in Lilo, zelfde verhaal.

Ergens ligt me bij dat ik ook eens alleen de L heb gezien van Lilo en daarna een paar getallen, maar op dit moment zie ik alleen een scrollende lijst met getallen, meestal 40 geloof ik. Ook brand de floppydrive continue, een root of rescue disk erin doen helpt niet.

Ik heb ook al de CD romspelers (hda en hde geloof ik) losgemaakt, ook dat helpt niet. De schijven staan niet in RAID, de bios van de controller (onboard) laat ook alleen zien dat het 2 schijven heeft gevonden.

Ik installeer Lilo in het MBR, lijkt me ook de meest normale plek, zeker aangezien ik windows draai.

Na 100x booten met een bootfloppy en lilo te hebben uitgevoerd, vraag ik mij af of er mensen zijn die een oplossing weten :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

deze url meschien handig? [url=http://www.ipcop.org/1.3.0/en/install/html/LILO-errors.html]

L = The first stage boot loader has been loaded and started, but it can't load the second stage boot loader. The two-digit error codes indicate the type of problem. (See also the LILO Disk Error Codes section, below.) This condition usually indicates a media failure or bad disk parameters in the IPCop PC's BIOS.

(error codes staan ook op die site)

voor de rest ben ik totaal niet bekend met SATA draaien onder linux, dus kan je niet echt helpen.

• pierre-oord
Klinkt goed, ik ga me nu inlezen!

edit:
Als het 40 was klopt er iets niet ofzo. 0x40
“Seek failure”. This might be a media problem. Try booting again

Die hdd's zijn prima... ik zal nog eens aantal cylinders nakijken enzo.

[ Voor 76% gewijzigd door pierre-oord op 23-04-2004 22:02 ]

Verwijderd

Ik heb nog even gezocht, en meschien heb je ook hier wat aan.

1 of andere linux zeeuw, heeft schijnbaar ooit eens het 1 en ander uitgezocht.
http://people.zeelandnet.nl/pa3gcu/sata.htm

Voor de rest kon ik eigenlijk niet veel vden, de meeste documenten gaan er vanuit dat lilo meteen alles snapt en het goed doet.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 07:05
Welke Debian versie wil je installeren? Woody, Sarge of Sid?

In ieder geval die laatste twee kunnen bij mij perfect geïnstalleerd worden (linux-2.4.25 heeft ondersteuning voor de SiI3112A Asus A7N8X-E Deluxe. Je kunt de nieuwe Debian Installer proberen: http://www.debian.org/devel/debian-installer/ Daarmee kun je alle smaken van Debian installeren. Zodra je dan Debian hebt geïnstalleerd kun je zelf ook een recente 2.6 kernel compileren.

Wel één puntje: de standaard bootmanager is grub bij de debian installer. Nu vind ik dat niet zo erg, want sinds mijn korte uitstapje naar Fedora Core 1 is grub m'n favoriete bootmanager geworden. Het is even wennen, maar je hoeft dan niet meer iedere keer 'lilo' te runnen als je een aanpassing maakt in de configuratie.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 14:52
Ik heb deze error ook regelmatig gehad. Het had bij mij bijna altijd te maken met het gebruik van een ingerichte HD op mijn BP6 wanneer ik net de busfrequentie had aangepast. Daarnaast wil het ook regelmatig gebeuren met ingerichte HD's die plots aan een andere pc wordt gehangen.

Het enige wat bij mij hielp was, instellingen terug zetten of bios instellingen nieuwe hdcontroller hetzelfde te krijgen als op een werkende configuratie. Of helaas.... (met debian maar even werk) hd opnieuw inrichten onder de nieuwe instellingen.

• pierre-oord
Zo snel mogelijk ga ik weer wat proberen. Ik probeer woody te installeren, maar misschien moet ik die nieuwe installer maar eens downloaden. Grub gooi ik er denk ik wel af, heb altijd lilo gebruikt ;)

Maar misschien geef ik het ook wel een kans O-)

• pierre-oord
Wow, met die nieuwe installer kan ik prima booten!

Het lukt me niet de lilo optie te gebruiken in setup, maar grub doet het ook :)

Toch vraag ik me af wat er met lilo aan de hand is, ik ga er nog eens mee spelen, maar ik kan nu iig normaal booten :)

Pagina: 1