hdd temp meten, tips?

Pagina: 1
Acties:

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
ik heb even gezocht hier op het forum, en ben tot de conclusie gekomen dat mijn hd's gaan koelen waarschijnlijk geen slecht idee is.
ik heb het vermoeden dat ze te warm worden, ik kan mijn hand er niet langer dan 6 a 7 sec ophouden..
maar ik heb geen thermometer om het mee te meten, het moederboard onderstreund ook geen fans met thermometer ofzo. heeft iemand uit ervaring een handige tip hoe ik toch achter de temperatuur kan komen?

het gaat om een HD1Maxtor 120 Gig 7200rpm en HD2 IBM 40 Gig 7200 rpm. en een oude HD3 hitache 12 gig 42000rpm voor het OS
ze zitten boven elkaar, dicht bij elkaar in de kast (ja, dat sucks mja verder geen plaats) .. poging tot tekenen van kast ;)
---------------------------
voeding .......... hd1 |
.........................hd2 | <-- ik zat te denken om hier een fan te plaatsen
.........................hd3 |
......................floppy |
mobo.......................|
proc.........................|
..............geheugen |
nic1.......................... |
nic2.......................... |
---------------------------

de kast is een oude bigtower en staat de hele dag aan, functie: router, websever, ftp
de plaaten onder de floppy wil ik nog ff vrij houden voor uitbreidingen in het aantal hd's. daar zouder er eventueel nog 2 kunnen, dus ik kan ze uit elkaar halen maar das irritant, ik wil die kast gewoon vol gaan stoppen dus koeling ofzo . (als het nodig is) moet toch gaan gebeuren

mja terug naar de vraag: heeft iemand een handige tip hoe ik achter de temp van de hd's kan komen?

[ Voor 7% gewijzigd door mazzl op 23-04-2004 15:50 . Reden: typo ]

If you don't stand for something you'll fall for everything

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:20

UTM

mja terug naar de vraag: heeft iemand een handige tip hoe ik achter de temp van de hd's kan komen?
Speedfan of Motherboard monitor. Een van de twee (volgens mij beide ;)) leest temperaturen van HD's uit

[ Voor 115% gewijzigd door UTM op 23-04-2004 15:52 ]

• mazzl
w03f schreef op 23 april 2004 @ 15:49:
[...]

Speedfan, deze leest temperaturen van HD's uit
maar mijn mobo ondersteund dat niet.. ik zal nog eens nakijken, maar voor zover ik weet zit die feature niet op het mobo (intel cel 466)

[ Voor 3% gewijzigd door mazzl op 23-04-2004 15:53 . Reden: typo ]

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:20

UTM

mazzl schreef op 23 april 2004 @ 15:52:
[...]

maar mijn mobo ondersteund dat niet.. ik zal nog eens nakijken, maar voor zover ik weet zit die feature niet op het mobo (intel cel 466)
Leg anders eens gewoon een temperatuur meter op je hd's en doe de kast dicht en haal de meter na ~2 uur eruit. Nu heb je ook een goede schatting van hoe heet de hd's zijn :)

• mazzl
tja das een optie.. we hebben zo'n
braun in het medicijnenkastje liggen ;)

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:30

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

let op deze gaat tot max. iets van 42 graden dus als hij 42 graden aangeeft en niet verder gaat zijn je HDDs toch warmer

grtz,

jbw

Bedankt alvast

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
nu ben ik niet zeker, maar volgens mij kan je nog steeds de SMART uitlezen ook al heeft je mobo geen sensors. Je hebt er verschillende progjes voor.

Verwijderd

speedfan

Verwijderd

lees a.u.b eerst even het topic door, dan zie je dat speedfan al geopperd is en niet werkt ivm mobo.

Verwijderd

http://www.hmonitor.com/

Gebruik het zelf ook :) werkt super!
Pagina: 1