2 subwoofers aangesloten spelen zachter dan 1

Pagina: 1
Acties:
  • 839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107376

Topicstarter
ik heb een paar dagen geleden 4 350watt speakers gekocht
en 2 350watt subs maar als ik alle 2 de subs tegelijk aangesloten heb is de bass een stuk minder dan wanneer ik er 1heb aangesloten op mijn versterker
wat kan ik eraan doen ik ben over een paar dagen op vakantie voor een week dus als er maar niet gereageerd word dan weet je hoe dat komt als ik terugben zal ik gelijk kijken wat er staat :)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 23-04-2004 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939

Als je beide subs op een kanaal aansluit, dan verdubbel je de moeite die de versterker ervoor moet doen om er geluid uit te krijgen.

Dus dan levert je versterker veel minder vermogen, dus kan die minder lawaai maken.

Oplossing? Een losse versterker voor de subs of een sterkere versterker. :P

Dit geld alleen als je passieve subs hebt en niet subwoofer die een eigen versterker hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat snap ik wel maar ze staan allebij op een ander kanaal
betere versterker bij deze ben ik nognooit verder dan 5van de 10 gedurft
mijn oren piepen wel altijd naa het draaien

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 107376 op 23-04-2004 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hoe heb je het zaakje precies aangesloten (gedetailleerd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 09:55

mymind*

A Beautiful Mind

Waarschijnlijk staan ze dan niet in fase. Ik neem aan dat het passieve subs zijn.
Probeer eens van een van de subs de draadjes om te wisselen, waarschijnlijk scheelt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gewoon de rooie op de rooie en de zwarte op de zwarte
(ik heb trouwens 4 uitgangen)

ik heb al een paar pogingen gedaan om ze te brugggen maar dan heb ik hetzelfde geluid

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 107376 op 23-04-2004 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 09:55

mymind*

A Beautiful Mind

Anoniem: 107376 schreef op 23 april 2004 @ 15:01:
gewoon de rooie op de rooie en de zwarte op de zwarte

ik heb al een paar pogingen gedaan om ze te brugggen maar dan heb ik hetzelfde geluid
Aha, dan zullen ze waarschijnlijk dus toch niet uit-fase staan. (of er moet er intern eentje omgepoold zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door mymind* op 23-04-2004 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:02

lier

MikroTik nerd

Anoniem: 41939 schreef op 23 april 2004 @ 14:56:
Als je beide subs op een kanaal aansluit, dan verdubbel je de moeite die de versterker ervoor moet doen om er geluid uit te krijgen.

Dus dan levert je versterker veel minder vermogen, dus kan die minder lawaai maken.

Oplossing? Een losse versterker voor de subs of een sterkere versterker. :P

Dit geld alleen als je passieve subs hebt en niet subwoofer die een eigen versterker hebben!
Flex,

Dit klopt deels...

Ik denk ook dat je exact weet hoe het zit, maar dat dit een poging is om het eenvoudig uit te leggen.

Het heeft allemaal te maken met de impedantie van de speaker (zeg maar de wisselspanning weerstand). Deze halveert bij het paralel schakelen van je subs.

Hierdoor moet je versterker het dubbele vermogen gaan leveren bij de zelfde volumestand.

Hieruit kan je gelijk afleiden of je een goede of "minder goede" versterker hebt.

De conclusie: extra versterker aansluiten

Misschien kan de topicstarter eens met de batterij test kijken of de speakers uit fase staan ?

plus op + en min op - en kijken of de speaker naar voren of naar achteren beweegt (niet te lang...)

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 23-04-2004 15:06 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Topic een beetje opgeruimd ;)

Als je hem parallel aansluit halveert de impedantie inderdaad, daardoor levert je versterker meer vermogen en kunnen je subs inprincipe harder. Alleen krijgt hij het wel een heel stuk zwaarder dus het is niet bijvoordelijk voor de geluidskwaliteit. De keerzijde is ook dat hij veel warmer wordt en bij overbelasting waarschijnlijk in z'n beveiligingsstand springt.

Ik zou het probleem dus niet direct daar zoeken, eerder in de Fase hoek dus. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 23-04-2004 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wat je zegt dat wist ik dus al maar hoe zit dat de sub op een batterij aansluiten dat hij gaat trillen kikke voor de gein eens uitproberen watvoor batterij moet dat zijn (hoeveel volt)

en het is opgelost niet te geloven ik heb de + en de - bij eentje omgewisseld
zo leer je nogeens wat _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 107376 op 23-04-2004 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 22:56

Jag

Dat hele verhaal over impedantie is helemaal niet van belang. Hij heeft gewoon de twee subs uit fase aangesloten. Gewoon bij één sub de zwarte en rode ader omdraaien (de nul en de fase).

O ja: heel verstandig om zo hard te draaien dat je oren daarna piepen :o

[ Voor 21% gewijzigd door Jag op 23-04-2004 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mymind* schreef op 23 april 2004 @ 15:02:
[...]

Aha, dan zullen ze waarschijnlijk dus toch niet uit-fase staan. (of er moet er intern eentje omgepoold zijn)
ik had het kassie al opengemaakt maar dat zat goed :Y)
alleen ik heb nog een vraagje daarover als je geluidsdempende matriaal in een klankkast doe dan krijg je toch beter geluid ofzoiets maar in mijn kasten zit dat niet is het dan verstandig om het te kopen of lekker laten zitten zoals het zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jag schreef op 23 april 2004 @ 15:15:
Dat hele verhaal over impedantie is helemaal niet van belang. Hij heeft gewoon de twee subs uit fase aangesloten. Gewoon bij één sub de zwarte en rode ader omdraaien (de nul en de fase).
neehoor nu zitten ze eigenlij verkeerd volgensmij op een van de draden zit een zward randje dat op de versterker op de + zit en op allebij de subs natuurlijk ook
maar nu heb ik bij een de draden omgedraait dus zitten ze nu verkeerd maar het werkt RAAR of zie ik dat verkeerd lijkt me sterk dat de draad met het zwarte randje omwisseld van draad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Anoniem: 107376 schreef op 23 april 2004 @ 15:10:
wat je zegt dat wist ik dus al maar hoe zit dat de sub op een batterij aansluiten dat hij gaat trillen kikke voor de gein eens uitproberen watvoor batterij moet dat zijn (hoeveel volt)
9Volt blokje moet lukken. Maar hij gaat niet trillen hoor, het is immers gelijkspanning. Hij beweegt vanuit rustpositie naar voren of achteren (als de polariteit goed is naar voren dus) en daar blijft hij staan totdat je de batterij weer loslaat.

Btw: Weet je ook wat interpunctie is? ;)

[ Voor 40% gewijzigd door TheLemon op 23-04-2004 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheLemon schreef op 23 april 2004 @ 15:20:
9Volt blokje moet lukken. Maar hij gaat niet trillen hoor, het is immers gelijkspanning. Hij beweegt vanuit rustpositie naar voren of achteren (als de polariteit goed is naar voren dus) en daar blijft hij staan totdat je de batterij weer loslaat.
oo ik had is een keer een filmpje die hem op een wandcontactdoos aansluitte dat was nogeens een sub (zal wel in amerika zijn daar zijn ze altijd extreem met muziek en db drag) en dat ding begon te trillen
ik zal het eens een keer proberen op 9volt
zo dit is nogeens een snel forum zeg normaal duurt het een paar uur als je geluk heb dat er iemand reageert

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 107376 op 23-04-2004 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat komt omdat uit de wandkontactdoos wisselspanning komt. In nederland heeft die wisselspanning een frequentie van 50hz en zul je dus ook heel even een 50hz toon horen, alvorens die woofer het leven laat want dat overleeft hij namelijk niet. ;)

Een batterij levert dus een gelijkspanning waardoor de woofer 1 kant op beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 107376 schreef op 23 april 2004 @ 14:57:
mijn oren piepen wel altijd naa het draaien
Goed zo jongen, met een beetje mazzel ben je voor je 40e half doof.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 107376 schreef op 23 april 2004 @ 15:24:
[...]

oo ik had is een keer een filmpje die hem op een wandcontactdoos aansluitte dat was nogeens een sub (zal wel in amerika zijn daar zijn ze altijd extreem met muziek en db drag) en dat ding begon te trillen
ik zal het eens een keer proberen op 9volt
zo dit is nogeens een snel forum zeg normaal duurt het een paar uur als je geluk heb dat er iemand reageert
Draai nou maar gewoon eens de aders om bij 1 sub en probeer het dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jag schreef op 23 april 2004 @ 15:31:
[...]
Draai nou maar gewoon eens de aders om bij 1 sub en probeer het dan nog eens.
is al gedaan en hij doet het

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 107376 op 23-04-2004 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Exirion schreef op 23 april 2004 @ 15:30:
[...]

Zo lang hoef je daar niet op te wachten hoor :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Jag schreef op 23 april 2004 @ 15:32:
Zo lang hoef je daar niet op te wachten hoor :+.
Ik weet niet hoe oud ie nu is :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

wat zeg je ik hoor je niet >:)

(ik weet wel hoe je denkt) die jongeren van tegenwoordig

ik heb nog een vraagje als je geluidsdempende matriaal in een klankkast doe dan krijg je toch beter geluid ofzoiets maar in mijn kasten zit dat niet is het dan verstandig om het te kopen of lekker laten zitten zoals het zit

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 107376 op 23-04-2004 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je reageert op een bericht kun je gebruik maken van het Quote Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/silver/images/icons/quote.gif knopje, die zit naast het edit knopje welke je gebruikt als je je post wilt wijzigen of er nog wat aan toe wilt voegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68142

ik heb nog een vraagje als je geluidsdempende matriaal in een klankkast doe dan krijg je toch beter geluid ofzoiets maar in mijn kasten zit dat niet is het dan verstandig om het te kopen of lekker laten zitten zoals het zit
Gaat meestal beter klinken, maar hoeft niet. Je kunt het proberen door ff een oude wollen trui in de kast te leggen (tegen de achterwand) voor je geld gaat uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 107376 schreef op 23 april 2004 @ 15:33:

wat zeg je ik hoor je niet >:)

(ik weet wel hoe je denkt) die jongeren van tegenwoordig

Voor gesloten subs: gewoon volstoppen met dempingswol (van dat witte spul). Voor bass reflex subs: iets voorzichtiger zijn. Altijd de poort vrijhouden, anders ga je de output van de poort verminderen (en dat wil je niet, had je net zo goed een gesloten systeem kunnen kopen/bouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jag schreef op 23 april 2004 @ 15:47:
[...]
Voor gesloten subs: gewoon volstoppen met dempingswol (van dat witte spul). Voor bass reflex subs: iets voorzichtiger zijn. Altijd de poort vrijhouden, anders ga je de output van de poort verminderen (en dat wil je niet, had je net zo goed een gesloten systeem kunnen kopen/bouwen).
oke dankje ik zal het eens proberen bij een sub kijken of het geluid beter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939

lier schreef op 23 april 2004 @ 15:03:
[...]

Flex,

Dit klopt deels...

Ik denk ook dat je exact weet hoe het zit, maar dat dit een poging is om het eenvoudig uit te leggen.
Idd, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Het dempen van de kast verandert de klankkarakeristiek. Dit hoeft niet beter te zijn. Het zal niet voor niks zijn dat het er niet in zit. Je kan beter de zijwanden (links en rechts/boven en onder) met een stevige balk verbinden, om zo de kast dood te maken. Weergave wordt strakker en meer onderscheid tussen de verschillende lage tonen.
Pagina: 1