Toon posts:

NetBSD vs FreeBSD

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om mijn huidige proxyserver (niet laggen maar draait nu op Windows 98 SE) over te zetten op een BSD variant. Aangezien BSD een betere TCP/IP stack heeft dan een standaart Linux variant.

Nu ben ik benieuwd voor welke van de twee kan ik het beste kiezen. Volgens wat ik heb gelezen over deze twee is NetBSD niet iets beter afgesteld dan FreeBSD. Is dit waar of zeg je toch dat er weinig tot geen verschil in zit.

Dus om m'n vraag kort en bondig te formuleren welke van deze twee kan ik het beste kiezen?. Ik heb ervaring met verschillende OS dus daar zal het probleem niet aan liggen. o.a. QNX, NT, DOS, Linux (Stormix, Turbolinux, Red-Hat) ook Unix. tevens ook gewerkt met Netware als NOS.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Voor een firewall/proxy, zou ik OpenBSD gebruiken, aangezien dit de meest secure variant is. FreeBSD is de meest x86 geoptimaliseerde variant die supersnel draait als desktop. NetBSD kan ik eigenlijk niet.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 22:47
Ik zou voor FreeBSD gaan..is zeer stabiel en makkelijk uptodate te houden verder een grote port collectie(programma's) goede linux emulatie. Verder kan je bij FreeBSD kiezen tussen ipfw en ipf als firewall bij ipfw kan je zelfs met dummynet bandbreedte beperken..en met squid erop heb je een zeer goede proxy.:)
NetBSD ken ik niet echt daarom kan ik daar niks zinnigs over zeggen

Verwijderd

Op dinsdag 19 december 2000 02:30 schreef afterburn het volgende:
Voor een firewall/proxy, zou ik OpenBSD gebruiken, aangezien dit de meest secure variant is. FreeBSD is de meest x86 geoptimaliseerde variant die supersnel draait als desktop. NetBSD kan ik eigenlijk niet.
zou ik ook doen.

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-08 15:52

peace, love & linux

NetBSD is de variant waar voor zo ongeveer elk aparaat waar een processor in zit, wel een port voor is.

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
Ik zou voor freebsd kiezen, het was mijn eerste kennismaking met unix, dus heel erg moeilijk voor newbies is het niet. Je moet gewoon zorgen dat je genoeg leest, er is zat te vinden op het internet. Hoewel openbsd ook niet onaardig is :)

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je veilig wil OpenBSD
Als je snel/makkelijk/populair wil FreeBSD

IMO
Pagina: 1