Toon posts:

Linux herkent /dev/hdc niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een asus p4b-533e moederbord met raid in de bios uitgeschakeld. Voorheen had ik een scsi kaart met daaraan een plexwriter, een nec 1100a dvdwriter op /dev/hdb, een bracket waarmee ik meerdere s'en kan booten als /dev/hda en een data disk op /dev/hdd.
Nu heb ik de scsi writer uit het systeem gehaald, de data disk van /dev/hdd naar /dev/hdb verplaatst (tweede ide poort primary ide), een nieuwe hd op /dev/hdc gezet (primary ide secondary ide) en de nec 1100 naar /dev/hdd. Heb met ln -s de verwijzingen van de cdrom en de dvd verplaatst naar /dev/hdd.
Nu zit ik met het volgende probleem : de bios herkent de disk wel en tijdens het booten ziet linux ook de disk op /dev/hdc maar als ik hem met fdisk probeer te partitioneren krijg ik de melding "cannot open device". In windows kan ik hem wel formatteren maar linux weet niet wat hij ermee moet. Het lijkt of er ergens een verwijzing is die linux vast houdt. Weet iemand een oplossing.
Of ik mbv de bracket fedora boot (mijn linux server) of Suse (mijn linux workstation), beide distros geven dezelfde foutmelding met fdisk.
Weet iemand een oplossing ?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Je verhaal is op zijn minst verwarend: 'een nieuwe hd op /dev/hdc gezet (primary ide secondary ide)'. En je hebt op een verwisselbare hardeschijf zowel je werkstation als je server staan? :?
SCSI kan je er beter buiten je verhaal laten, en waar /dev/cdom e.d. naar gelinkt zijn is ook niet interessant (dat bedoel je toch met je 'ln -s' verhaal?). Welke kernel gebruik je? Gebruik je DevFS? Heb je in lilo.conf iets als 'ide-scsi=/dev/hdc' oid staan?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 14:27:
een nec 1100a dvdwriter op /dev/hdb

de disk op /dev/hdc maar als ik hem met fdisk probeer te partitioneren krijg ik de melding "cannot open device".
Het regeltje 'hdb=ide-scsi' uit je bootloader config gooien.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

En wat zegt cfdisk ervan? Cfdisk wordt zowieso boven fdisk aanbevolen.

Uit de manpage van fdisk:
BUGS
There are several *fdisk programs around. Each has its problems and strengths. Try them in the order cfdisk, fdisk, sfdisk. (Indeed, cfdisk is a beautiful program that has strict requirements on the partition tables it accepts, and produces high quality partition tables. Use it if you can. fdisk is a buggy program that does fuzzy things - usually it happens to produce reasonable results.

[ Voor 78% gewijzigd door Bergen op 23-04-2004 20:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even voor ajvdvegt : waarom werken met een bracket ? Omdat ik fysiek dan 1 pc heb waarop ik meerdere os'en draai en dus niet 4 pc's in mijn kamertje heb.
Het scsi verhaal had ik inderdaad beter eruit kunnen laten, maar ik wilde alleen duidelijk maken wat er is gebeurd.
Voor de duidelijkheid : /dev/hdc was een DVD (nec 1100A) en is nu een harde schijf geworden. DVD ziet nu op een andere IDE poort.
Bios ziet de disk en als ik in een M$ OS boot kan ik hem formatteren, linux ziet de schijf tijdens booten maar kan er vervolgens geen partities op aanmaken.
cfdisk geeft de melding als ik "cfdisk /dev/hdc" doe : FATAL ERROR : cannot open disk drive.
Ik boot met grub en iets als "hdb=ide-scsi" kom ik niet tegen in grub.conf of menu.lst.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Maar zowel je SERVER als je WERKSTATION op dezelfde bracket is niet handig. Of mis ik iets? :+

En sorry als het drammerig lijkt, maar hdc=ide-scsi in je grub.conf is toch het meest waarschijnlijk. Zie dit voor een voorbeeld daarvan.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Pagina: 1